شهرستان ایوان به مدد شرایط جغرافیایی مطلوب و اراضی کشاورزی مستعد و نیز مردمانی سخت کوش به قطبی مهم در صنعت کشاورزی استان ایلام در زمینه های مختلف تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۴۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 20 June 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ چرخ اقتصاد کشاورزی شهرستان ایوان با وجود کمی ها و کاستی های متعدد اما همچنان به قوت خود می چرخد و منبع درآمدی برای کشاورزان و بهره برداران است.
 
شهرستان ایوان به یکی از قطب های مهم تولید انگور، کشت جو و بزرگترین واحد گاوداری تمام صنعتی شیری استان تبدیل شده و این روند رو به شتاب با وجود موانع و سختی ها اما کماکان به توسعه و پیشرفت خود ادامه می دهد.
 
یکی از زیربخش های مهم کشاورزی شهرستان ایوان را واحدهای گاوداری تشکیل داده که از 156 واحد گاوداری موجود در این شهرستان 26 واحد شیری و 18 واحد دیگر پرواربندی گوساله به طور مداوم فعال هستند و تلاش مسئولان شهرستان نیز رفع موانع و مشکلات همه گاوداری ها برای ادامه فعالیت کامل و مستمر این واحدها است.
 
رئیس اداره جهاد کشاورزی ایوان در این زمینه  گفت: بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت این شهرستان با ثبت اطلاعات واحدهای فعال و تولیدی به صورت مرتب بررسی و پایش می شوند و آماری مبنی بر تعطیلی این فعالیت ها وجود ندارد.
 
عباس سرتنگی افزود: انجام یک کار مدیریتی بسیار خوب در دولت یازدهم برای رصد دقیق وضعیت اقتصادی استان و ظرفیت های موجود در این بخش و همراهی دستگاه های ذیربط باعث رونق در بخش های مختلف کشاورزی در این شهرستان شده است.
 
وی به طرح گاوداری 700 راسی ایوان اشاره کرد و گفت: گاوداری 700 راسی بزرگترین گاوداری استان ایلام است که با پیشرفت 85 درصد در شهرستان ایوان بزودی تکمیل و راه اندازی می شود.
 
سرتنگی اضافه کرد: مرحله نخست این طرح گاوداری با پرورش 70 راس گاو با اشتغال زایی مستقیم 35 نفر و تولید روزانه 30 تن شیر در دهه فجر پارسال به بهره برداری رسید.
 
وی افزود: این طرح وابسته به شرکت کشت و دام قیام اصفهان واحد ایلام است و اعتبار هزینه شده برای این طرح تاکنون در بخش تجهیزات، فضای فیزیکی و خرید گاو 170 میلیارد ریال بوده است.
 
سرتنگی یادآور شد: در مرحله دوم این طرح (اوایل امسال) نیز 180 راس گاو به 70 راس قبلی اضافه شد و تا پایان سال 96 ظرفیت 700 راسی این طرح گاوداری گوشتی و شیری تکمیل می شود.
 
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این واحد روزانه 25 تا 30 تن شیر تولید خواهد شد، تاکید کرد: با احداث این گاوداری بخشی از نیاز واحدهای پرواربندی گوساله به گوساله پرواری و همچنین تولید شیر خام با کیفیت بالا و بار میکروبی استاندارد برای استفاده کارخانه های شیر و فرآورده های لبنی استان ایلام تامین شده است.
 
رئیس جهاد کشاورزی ایوان گفت: مهمترین تاثیر این طرح بزرگ در استان ایلام، راه اندازی کارخانه تولید شیر و فرآورده های لبنی ایوان است که شیر تولیدی گاوداری در اختیار این کارخانه برای تولید محصولات لبنی قرار می گیرد و باعث افزایش اشتغال زایی در شهرستان می شود.
 
شایان ذکر است،گاوداری 700 راسی شهرستان ایوان بزرگترین و نخستین گاوداری تمام صنعتی در استان ایلام است که در زمینی به مساحت 10 هکتار و زیربنای 30 هزار متر مربع، با اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم 110 نفر با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد ساختمان و تجهیزات در بخش شیردوشی با اعتبار 120 میلیارد ریال و با توان تولید روزانه 21 تن شیر خام و تولید 112 تن گوشت قرمز در حال احداث است.
 
در دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی 23 پروژه خدماتی و تولیدی با اعتبار یک میلیارد و 924 میلیون ریال و اشتغالزایی مستقیم سه هزار و 859 نفر در شهرستان ایوان به بهره برداری رسیده است.
 
این پروژه ها شامل شبکه آبیاری، ایستگاه های پمپاژ، آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، پرورش ماهی در قفس، کشتارگاه طیور، مرغداری گوشتی، پرورش گاو شیری و استخرهای 2 منظوره کشاورزی است.
 
سال گذشته در دهه مبارک فجر نیز بهره برداری از 58 طرح عمرانی و اشتغالزایی در این شهرستان با اعتبار 338 میلیارد ریال در بخش های عمران روستایی، صنعت، کشاورزی، برق و عمران شهری در ایام دهه فجر افتتاح و کلنگ آغاز عملیات اجرایی پنج طرح با مجموع اعتبار 297 میلیارد ریال به زمین زده شد./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار