بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور بیشترین آمار طلاق مربوط به زوج هایی با کمتر از یکسال زندگی و از نظرتفاوت سنی بیشترین طلاق ها مربوط به زوجین با اختلاف سنی صفر است.
کد خبر: ۴۴۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ 14 June 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:آنچه آمار طلاق ثبت شده در 9 ماهه سال 1395 در فارس نشان می دهد؛ 7018 طلاق در این مدت در استان فارس ثبت شده، این در حالی است که تمایل به طلاق توافقی میان زوجین افزایش پیدا کرده و آمارها نشان می دهد 80 درصد از طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد به صورت توافقی است.

آموزش ها و مشاوره های قبل از طلاق موردی است که به اعتقاد کارشناسان این حوزه می تواند در بازگشت زوجین به زندگی مشترک موثر باشد.

گرچه میزان عمومی طلاق در سال 92 در سطح کشور و استان فارس مشابه هم با تعداد طلاق 2 در هزار نفر بوده است، اما آمار طلاق نشان می دهد که در سال 95 طلاق در سطح کشور 1/2  نفر در هزار؛ که نشان دهنده افزایش این آمار بوده، ثبت شده است. این در حالی است که در همین مدت در استان فارس این آمار با کاهشی که داشته به 7/1 در هزار نفر رسیده است.

چنانچه موسوی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس می گوید: میزان طلاق ثبت شده در سال اول ازدواج در سال 90 در استان فارس  1/14 درصد بوده که در سال 95؛ 8/8 درصد کاهش یافته؛ همچنین در سال 90 میزان طلاق ثبت شده تا 5 سال اول ازدواج 7/53 درصد بوده و در سال 95؛ 5/44 درصد کاهش پیدا کرده است.

این آمار براساس مشترکات و مؤلفه های فرهنگی و حوزه جغرافیایی استان فارس بر اساس سنخیت قومی- فرهنگی با استان های چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد مقایسه شده است، اما به دلیل اینکه استان فارس به تناسب جمعیت بیشتری از کهگیلویه و میزان فراوانی بیشتری دارد لذا وقتی از لحاظ شاخص جمعیت بررسی می شود؛ وضع فارس در مجموع بهتر است.

*بیشتر درصد طلاق مربوط به سال اول ازدواج است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اعلام کاهش طلاق در استان فارس در بررسی علت این کاهش به خبرنگار ما می گوید: در سال اول ازدواج قبلا درصد افرادی که طلاق می گرفتند بالا بوده است که در این زمینه گفتمان سازی و حساس سازی میان مدیران در رابطه با موضوع طلاق صورت گرفته است و در نهایت طلاق های با یک سال زندگی کاهش پیدا کرده است.

به گفته موسوی، الگو (آموزش و مشاوره شیراز) در 8 شهرستان استان برگزار شده و بناست هر زوج جوان که به مراکز بهداشتی مراجعه می کند مهارت زناشویی و اجتماعی با بهترین محتوا توسط استانداری و فرمانداری در مراکز بهداشتی و درمانی دریافت کند.

*اجرایی شدن طرح آموزش و مشاوره طلاق در سراسر استان تا پایان مرداد ماه

وی با اشاره به اثر بخشی این مشاوره ها در کاهش طلاق می گوید: این مشاوره و آموزش های اثر بخش در فارس به عنوان برند در سطح کشور مطرح است و بنا است 17 استان این الگو را اجرایی کنند و این طرح از شیراز پایلوت شد.

موسوی خاطرنشان می کند: در حال حاضر در 8 شهرستان استان فارس این طرح اجرا می شود و بنا است تا پایان مرداد ماه در سراسر استان اجرا شود.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به آمار طلاق در شهرستان های استان می گوید: شهرهایی در استان هستند که آمار طلاق در بین آنها بالا است؛ از جمله شهرستان های ارسنجان، استهبان، آباده، داراب، شیراز،مرودشت، خرامه، لار و لامرد از شهرهای با آمار بالای طلاق در استان هستند که داراب در طرح  جامعه هدف از یک سال عبور کرده و باید دید که بعد از یکسال، آموزش ها چه تاثیری داشته اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار