کد خبر: ۴۴۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ 14 June 2017

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به افزایش بالا بردن بهره وری و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، گفت: در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی، در استان فارس توسعه سطح زیر کشت مطلقا وجود ندارد. 

دکتر محمد مهدی قاسمی در نشست خبری همزمان با هفته جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۴هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرارگرفته، خاطرنشان کرد: در ۲ ماه اول سال جاری هزار و۷۸۱ هکتار از مزارع استان تحت آبیاری نوین قرار گرفت و ۲۵ هزار هکتار هم در دست مطالعه است.

وی با اشاره به افزایش ۹۴ هکتار سطح گلخانه های استان در سال گذشته سطح گلخانه ها را ۲۸۴  هکتار گلخانه بیان و افزود: تعداد گلخانه ها در سال گذشته افزایش دو برابری داشت  و در برنامه 10 ساله سطح زیرکشت گلخانههای فارس به 7 هزار هکتار خواهد رسید.

*هزار و 600 میلیارد تومان میزان خسارت  محصولات کشاورزی

قاسمی در مورد میزان خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی در سال گذشته، گفت: میزان خسارت ناشی از سیل، سرمازدگی و خشکسالیِ محصولات کشاوزی در مجموع؛ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که سرما زدگی با ۶۰۰ میلیارد تومان بیشترین خسارت این بخش را داشته است.

بیمه کشاورزان مورد دیگری بود که قاسمی پیرامون آن گفت: تاکنون۱۱۰ میلیارد تومان بیمه غرامت کشاورزی پرداخت شده و بیمه سال زراعی که ردیف اعتباری بودجه آن تامین شده پرداخت می شود.

*ساماندهی مراکز توزیع سم و کود در سطح استان فارس

وی با اشاره به ساماندهی مراکز کود فروشی در سطح استان فارس، تصریح کرد: از 8 هزار  و 500 برند کود مختلف 2 هزار و 500 برند دارای مجوز محتوا و برچسب شدند و مابقی در حال اخذ مجوز هستند.

قاسمی افزود: در این ساماندهی 220 سم فروشی که کارشناس فنی نداشته یا از ضوابط و چارچوب تبعیت نمی کردند ساماندهی شدند و در مجموع از 650سم فروشی در سطح استان همگی مجاز هستند.

وی با بیان اینکه در راستای استاندارد سازی محصولات کشاورزی، کنترل آفات در سطح 92 هزار هکتار از اراضی فارس انجام شده است، عنوان کرد: طرح کاداستر اراضی نیز در 210 هزار هکتار از اراضی این استان انجام شده است.

*تاکنون26 درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به  افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته گفت: صادرات محصولات کشاورزی استان فارس در سال 95 از نظر وزن 9/30 درصد و از نظر ارزشی3/23 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی تاکنون 370 هزار تن گندم، 2 هزار تن کُلزا و 33 هزار تن جو به صورت تضمینی از کشاورزان فارس خریداری شده است که 26 درصد مطالبات گندمکاران، 95 درصد مطالبات خرید کُلزا و 30 درصد مطالبات خرید جو تاکنون پرداخت شده است. قاسمی با بیان تعیین تکلیف 10 هزار هکتار از اراضی استان با قانون رفع  تداخلات یادآور شد: تعیین قانون ملی شدن جنگل ها و اصلاحات ارضی  منجر به موارد اختلافی شده بود که در کارگروه رفع  تداخلات این موضوع بررسی و تعیین تکلیف هایی در این خصوص انجام شد.

*افزایش 6 برابری سطح زیر کشت دانه های روغنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به افزایش 6 برابری کشت دانه روغنی کُلزا بیان کرد: 12 هزار و 250 هکتار از اراضی استان در سال  زراعی
 95-96  سطح زیر کشت محصولات روغنی است؛ چنانچه کشت گلرنگ نیز با 4 هزار هکتار افزایش به 10 هزار هکتار در استان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی گفت:  این کشت در ۳ هزار هکتار مستثنیات مردم و ۸هزار هکتار منابع ملی انجام شده است چنانچه در سال زراعی جاری کشت گیاهان دارویی 5 هزار هکتار توسعه مییابد.

وی گفت:در حوزه توسعه و تجهیز ناوگان مکانیزاسیون ادوات کشاورزی ۴ هزار و ۵۴۰ دستگاه اضافه شده است و طی سه سال اخیر ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون استفاده شده است.

«طرح نوین ترویج» برای توانمندکردن بهره بردارن و کشاورزان  موضوعی است که قاسمی پیرامون آن گفت: یکی از اهداف این طرح ارتباط بیشتر با کشاورزان و حل مسائل آنها در مدت زمانی کوتاه است که حدود ۲۰۰ نفر از ناظرین در مراکزخدمات ساماندهی شدند. به گزارش افسانه؛ همزمان با هفته جهاد کشاورزی 46 پروژه در زیر بخشهای آب و خاک، ترویج، تولیدات دامی، صنایع کشاورزی، باغبانی، حفظ نباتات و امور عشایر با اعتبار 59 میلیارد و 500 میلیون تومان با اشتغالزایی 291 نفر و 534 خانوار به بهرهبرداری می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار