جلسه بررسی مشکل آفت نخیلات در لارستان در حالی برگزار شد که آفت «سرخرطوم حنایی» به عنوان دغدغه وزارت کشاورزی نام برده شد که اکنون لارستان را نیز درگیر خود کرده است.
کد خبر: ۴۴۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴ 13 June 2017
تابناک فارس به نقل از مهر: جلسه بررسی مشکل آفت نخیلات در منطقه لارستان به ریاست جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان و مسئولان شهرستانی و کشوری در محل فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه باید از خروج آفت «سرخرطوم حنایی» در باغ های لارستان به مناطق دیگر جلوگیری کرد، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور به لحاظ جنبه های فنی، مالی، تدارکات آماده هر نوع همکاری است.

محمدعلی باغستانی با تشریح آفت «سرخرطوم حنایی»، اظهار داشت: آفت «سرخرطوم حنایی» در یکی دو ماه گذشته از جمله دغدغه های مهم وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور قرار گرفته است.

وی ایران را یکی از کشورهای موفق در کنترل این نوع آفت در دنیا نام بُرد و افزود: هم در زمینه تحقیقاتی و هم در زمینه اجرایی کشور ایران سرآمد است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با برشمردن نمونه های گذشته آفت «سرخرطوم حنایی» در مناطق سراوان استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهرستان پارسیان در استان هرمزگان، تصریح کرد: شهرستان لارستان به عنوان سومین نقطه در کشور با این معضل روبه رو شده و باید با کنترل به موقع از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی از همکاری سه کشور کویت، عراق و ایران برای مبارزه با این نوع آفت، ادامه داد: برای پایش این نوع آفت طرح جامع پیش بینی شده و خوشبختانه ایران نقش بسزایی در این زمینه دارد تا جایی که آموزش و ردیابی با محوریت ایران انجام خواهد شد.

باغستانی با تأکید بر در معرض خطر آفت «سرخرطوم حنایی» قرار داشتن کشورهای خرماخیز، یادآور شد: به لحاظ اهمیت منطقه لارستان و امکان سرایت این نوع آفت به استان های مجاور مبارزه با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مسئول با هشدار نسبت به اینکه در صورت توسعه آفت «سرخرطوم حنایی» در درختان نخل نسل این نوع درخت در معرض تهدید جدی قرار می گیرد، گفت: با کنترل به موقع آفت، می توان هم آن را ریشه کن کرد و هم درخت را بدون صدمه نگه داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید از خروج آفت «سرخرطوم حنایی» در باغ های لارستان به مناطق دیگر جلوگیری کرد، افزود: باید با رعایت پست های قرنطینه، توجه ویژه به پست قرنطینه بین المللی فرودگاه، کنترل در باغ های نخل و غیره از گسترش آن جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان کرد: به طور قطع آفت «سرخرطوم حنایی» از خارج از کشور وارد منطقه لارستان شده است.

وی یادآور شد: سازمان حفظ نباتات کشور به لحاظ جنبه های فنی، مالی، تدارکات و غیره با همکاری سازمان جهادکشاورزی فارس و مسئوولان شهرستان لارستان آفت «سرخرطوم حنایی» را کنترل کرد.

در ادامه این جلسه همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان  نیزحل این مشکل اضطراری را نیازمند تأمین اعتبارات دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با منبع درآمدی مردم، انتظار می رود برای این مهم منابع مالی اختصاص یابد.

جلیل حسنی همچنین خواستار تأمین اعتبار برای سد خاکی «شرفویه» و «صحرای باغ» با توجه به پیشرفت مناسب پروژه ها شد.

سپس معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: با توجه به مستندات و تصاویر ارسال شده، متأسفانه این نوع آفت در مرکز جنوب فارس رخ داده است.

محمدطاهر رجبی با هشدار نسبت به خطرناک بودن آفت «سرخرطوم حنایی»، افزود: با توجه به پرواز روزانه ۹۰۰ متری این نوع آفت، می تواند بعضی از  شهرستان های جنوبی فارس را در معرض خطر قرار دهد.

معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات کشور با ابراز تأسف از ورود غیرمجاز درختان نخل از کشورهای حوزه خلیج فارس، تصریح کرد: با اعزام یک تیم کارشناسی ماهر امید می رود با همکاری اهالی و همدلی مسئوولان از گسترش این نوع آفت در منطقه لارستان و مناطق همجوار جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی باغبانان و استفاده بهینه از امکانات آفت را ردیابی و کنترل کرد، ادامه داد: باید تا زمان کنترل این آفت از انتقال «پاجوش ها» خودداری نمود.

«آفت سرخرطومی خرما» حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار