سیستم حسابرسی دانشگاه آزاد در گزارشی اقدام به شرح تخلفات مالی در واحد شیراز کرده‌است که تاکنون شواهد از عدم برخورد رئیس دانشگاه با متخلفان حکایت دارد.
کد خبر: ۴۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲ 30 April 2017

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری دانشجو:چندسالی است شاهد انتشار اخباری منبی بر وقوع انواع تخلفات مالی، اداری، سیاسی و.... از جانب دانشگاه آزاد هستیم. تخلفاتی که سابقه ای دیرین دارد و اعتراضات مقامات مختلف را نیز به همراه داشته است تا جایی که در سال ۸۶  رئیس جمهور وقت طی سخنانی در جمع نخبگان دانشجویی به بخشی از فساد در این مجموعه اشاره کرد.

 

حکایت استفاده برخی مدیران سابق از تسهیلات برای استفاده از تخفیف در شهریه یا مهمان شدن در واحد های تهران این دانشگاه، برگ دیگری از دفتر تخلفات دانشگاه آزاد را رقم زد. دفتری که برگ های سیاسی آن در دوره های مختلف انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سیاه می شوند.

                  

 

 

پس از همه انتخابات ها کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد ر مجلس شورای اسلامی راه می افتد و مهر تائیدی بر برگ های سیاه دخالت دانشگاه آزاد در انتخابات می زند. که معمولا هم گزارش در همان حد باقی می ماند.

 

در اواخر اسفند ماه سال گذشته کمیته ی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اقدام به انتشار گزارش خود از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1395 نمود. در بخشی از این گزارش ضمن شرح موارد تخلف این دانشگاه، آمده است: «عدم نظارت نهادهای نظارتی بر این دانشگاه، امر را بر مسئولین دانشگاه آزاد مشتبه نموده که چون از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند، از چارچوب نظارت نهادهای نظارتی حاکمیتی خارج می‌باشند. عدم توجه به وضعیت حقوقی و معیشتی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت عام علیرغم برخی حیف و میل‌ها بسیار تاسف‌بار است.»

 

 این کمیته مواردی دیگر از تخلفات این دانشگاه را به شرح زیر اعلام داشت:

 

مداخلات در امور کلان و جزء سیاسی کشور بر خلاف اساس نامه دانشگاه.

 

 تخلفات مالی متعدد.

 

 واگذاری پروژه‌های عمرانی بدون تشریفات قانونی.

 

 وجود رانت اطلاعاتی شدید و مالی در مناصبات مالی دانشگاه.

 

 هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و بی‌توجهی به تذکرات نمایندگان در راستای اصلاح روند موجود

و...

با وجود ادله ی کافی مبنی بر تخلفات فراوان مالی، اداری، سیاسی و... این دانشگاه، وحتی گزارش کمیته ی تحقیق و تفحص مجلس در این باره، شاهد اقدام موثری برای مجازات خاطیان، جلوگیری و جبران ضررهای وارده نبوده ایم.

 

اما ماجرا از اینجا جالب می‌شود که سیستم حسابرسی دانشگاه آزاد در گزارشی اقدام به شرح تخلفات شدید مالی در واحد شیراز کرده است. طی گزارش مذکور محمود یزدی(مشاور مالی ریاست و حسابرس دانشگاه) در نامه ای به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ضمن پیوست کردن تفصیلی موارد تخلف نوشته است:

 

در انجام عملیات حسابرسی سال 94 (به شکل نمونه ای)، نقاط ضعفی در روش های حسابداری، رعایت مقررات و سیستم کنترل های داخلی آن واحد دانشگاهی مشاهده گردید که به پیوست تقدیم می گردد.

 

یزدی از رئیس دانشگاه آزاد واحد شیراز خواسته تا نتیجه ی اقدامات انجام شده در جهت اصلاح و رفع نقاط ضعف را حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ نامه به حوزه ی مربوطه ارسال نماید. نامه ی مذکور در تاریخ 30 خرداد 95 ارسال شده.

 

چندی از موارد تخلف ذکر شده در این نامه به شرح زیر است:

عدم همخوانی تنخواه و مبالغ هزینه کرد؛ عدم اقدام مناسب در قبال مغایرت حساب جاری واحد ها؛ عدم کسر اقساط وام ها به صورت انتخابی از برخی افراد؛ عدم وجود تاییدیه حفاظت فیزیکی در خصوص خروج ضایعات.

 

مخدوش بودن صحت رعایت صرفه و صلاح افتصادی دانشگاه در خرید ملزومات، عدم تایید صحت اسناد مالی ساخت مسجد توسط مسئولین مربوطه، عدم وصول اضافه کاری های پرداخت شده.

 

وجود تخلف در برگزاری مناقصه ی پروژه ی مقبره الشهدای دانشگاه و چندی دیگر از طرح های عمرانی.

 

تخلفات در دایره های پژوهشی و بورسیه های دانشگاه.

 

من جمله سایر مواردی که در این اساناد به آن اشاره شده عبارتند از:

 

اعطای مبلغ 99 میلیون ریال به 22 نفر از پرسنل بابت همکاری با فرمانداری شیراز در سال 92جهت انتخابات، اعطای اضافه کار بیش از محدوده ی تایین شده بدون صدور مجوز، اعطای مرخصی بدون حقوق و وام به تعدادی از کارکنان بدون اخذ موافقت نامه از ضامنین، در حالیکه اقساط پرداخت نشده و از ضامنین نیز کسر نگردیده،عدم تدبیر در امور آموزشی که مسبب وقوع خسارات مالی در مجموعه شده است،مشاهده ی تخلفات در دریافت شهریه و تسویه حساب دانشجویان برای نمونه:مانده بدهی دانشجویان در سیستم شهریه 95 میلیارد ریال بوده، این درحالیست که طبق دفاتر مالی این رقم 49 میلیارد ریال می باشد.

 

با توجه به زمان صدور نامه و مهلت 10 روزه ی اصلاح موارد فوق که در خرداد 95 بوده و زمان انتشار گزارش کمیته ی تحقیق و تفحص مجلس که در اواخر اسفند همان سال می باشد این موضوع به نظر می رسد که اقدامی جهت رفع تخلفات مذکور در دانشگاه صورت نپذیرفته است.

 

در تاریخ 2 اردیبهشت شاهد برکناری میرزاده رئیس دانشگاه آزاد و انتصاب علی محمد نوریان به عنوان سرپرست موقت این دانشگاه بودیم. با توجه به تغییرات جدید مدیریتی در سطوح عالی دانشگاه آزاد انتظار می رود مدیران ارشد این دانشگاه نسبت به تخلفات حساسیت ویژه به خرج داده و اجازه ندهند رانت، فساد و تخلف مانند سابق امری عادی در فرآیندهای دانشگاه قلمداد شود.

 

سایر اسناد تخلف:

 


 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار