با گذشت 5 ماه؛
هنوز پس از گذشت ۵ ماه حق دیه جانباختگان و مصدومان حادثه قطار تبریز-مشهد پرداخت نشده است.
کد خبر: ۴۱۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 30 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سایت تبریزمن، باید به جای،کسانی باشی که عزیزانشان را از دست داده‌اند تا بفهمی که آنها چه می‌کشند، شاید از دور چند صباحی برای عزیز از دست رفته کسی دل سوزاندن کار سختی نباشد و این زمان گذراست و دیری نمی‌پاید که از یادمان می‌رود.
اما آن کسی که پاره تنه خویش را در، حادثه‌ای از دست داده است شاید سالیان سال نیز دردش التیام نیابد. ۵ آذر ماه سال گذشته بود که در پی برخورد قطار مسافربری تبریز_مشهد در ایستگاه هفت خوان دامغان _سمنان حدود ۴۸ نفر از مسافران که از هم استانی‌هایمان بودند کشته  شدند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
در هنگامه تلخ آنروزها در حالی که جمعی از مردم آذربایجان در شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفای وزیر به خاطر حادثه دلخراش قطار تبریز_مشهد  بودند در چنین وضعیتی واکنش وزیر راه نیز بسیار دور از انتظار بود او گفته  بود: همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.
اما عبدالناصرهمتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در همان روزهای نخستین حادثه ضمن ابراز تاسف از کشته شدن جمعی از هموطنانمان در حوادث دلخراش این حادثه این ضایعه دردناک را تسلیت گفته و از پیگیری پرداخت به موقع دیه جانباختگان و مصدومان خبر داده بود.
وی در ادامه افزوده بود: صنعت بیمه برای حمایت از این آسیب دیدگان آمادگی خود را اعلام کرده و اظهار امیدواری کرده بود بیمه پارسیان بیمه گر راه آهن در حادثه قطار سمنان همچون گذشته در کمترین زمان ممکن نحوه پرداخت خسارت را بررسی، کرده و با انجام وظیفه به موقع بتواند مرهمی کوچک بر درد و رنج خانواده این عزیزان باشند.
اما افسوس که تا همین لحظه که این گزارش را تحریر می‌کنیم این حرف صرفا بر زبان جاری شده و عملی نگشته است.
این را نیز خاطرنشان کنیم که طبق گفته همتی بیمه مسؤولیت فوت شدگان حادثه قطار هر دو دیه کامل معادل ۱۹۳میلیون تومان است و مصدومین نیز مشمول بیمه هزینه پزشکی تا سقف ۵۰میلیون تومان است
با وجود گذشت ۵۵ماه از این حادثه همچنان دره این عزیزان از دست رفته و مصدومین پرداخت نشده است.
احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریزُ آذرشهر و اسکو در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در حادثه ریلی قطار تبریز- مشهد برخی‌ها بسیار اصرار بر پرداخت دیه به صورت نصف برای زنان را داشتند که این امر با مصوبه مجلس مغایرت داشت.
وی با بیان اینکه به صورت دقیق اطلاعی از اینکه دیه افراد مصدوم و جانباخته در حادثه قطار پرداخت شده است را ندارم، افزود: ایجاد مشکلاتی از این قبیل موضوع تازه‌ای برای استان نیست زیرا در سیل سال گذشته روستای بیرق نیز وعده‌های زیادی داده شد که هیچ کدام تا به امروز تحقق نیافته است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال گذشته در بازدیدی که از روستای سیل زده بیرق داشتم که البته فرماندار تبریز و مسوول ستاد بحران نیز بازدید از منطقه داشتند که از قبل آن قول‌هایی برای احداث منزل و اعطای وام داده اند که تاکنون هیچ کدام از وعده ها عملی نشده است.
وی با اشاره به اینکه حتی یک مورد در روستای بیرق را نشان دهید که شامل این وعده‌ها شده است، ادامه داد: اخیرا در جلسه قرآن روستای بیرق شرکت کردم که مسوول باررسی استانداری نیز در آن جلسه حضور داشت که به شخصه عملی شدن وعده وعیدها را از اهالی روستا جویا شدم که متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشده و تمام وعده‌ها دروغی بیش نبوده است.
بیگی بیان کرد: سیل سال گذشته روستای بیرق بهترین نمونه و مصداق برای وعده‌های مسوولان به سیل اخیر است و می‌توان از روی آن قضاوت کرد که وعده‌ها تا چه حد می تواند تحقق یابد؟
نماینده مجلس شورای اسلامی با گلایه از برخی رفتارها از قبیل فرمانداری تبریز در خصوص اینکه بازدید از مناطق سیل زده توسط نمایندگان مجلس در سال گذشته را برای گرفتن عکس یادگاری و ترفند انتخاباتی عنوان کرده بودند، افزود: اولا سیل بیرق در سال گذشته بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و در ثانی الان من از آنها سوال میکنم که یک نمونه نشان دهند که به وعده های خود در سیل بیرق عمل کرده و تحقق یافته است.
وی به رسیدگی رسانه‌ها به موضوع تحقق یافتن وعده‌ها توسط مسوولان در جبران خسارت در سیل اخیر استان تاکید کرد و گفت: ابتدا از روستای بیرق گزارش تهیه شود و از نزدیک با خود اهالی صحبت کنید و بعد از مدتی همان گزارش را از آذرشهر و عجب‌شیر داشته باشید و سپس نتیجه نهایی را ارزیابی کنید.
بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید درباره فاجعه قطار تبریز- مشهد
شهرام پور عزیز از مصدومان حادثه قطار تبریز- مشهد، که خود یکی از مصدومان و تنها بازمانده ی واگن ۵ قطار حادثه دیده است  در ۱۷فروردین ۹۶در گفت‌و‌گویی با اشاره به وضعیت پیگیری خسارت و دیه و بیمه فوت شدگان، تأکید کرد: متأسفانه تاکنون ما ریالی در خصوص خسارت و دیه و بیمه  وعده داده شده از طرف مسوولان، دریافت نکردیم.
پور عزیز ادامه داد: الان چندماه است که هر موقع با دفتر وزیر تماس می گیریم مسئول دفتر به جمله ی کوتاه ” در حال پیگیری هستیم و با شما تماس می گیریم.” بسنده می کند، ولی ما تاکنون تماسی دریافت نکردیم هیچ، فراموش هم شده‌ایم.
وی  به پیگیری‌های مسوولان در خصوص پرداخت ۵۰ درصد خسارت اولیه هم اشاره و اعلام کرد: بعد از شکایت اولیه بنده به دادستان تبریز شخصا مراجعه کردم و ۵۰ درصد خسارتی که از بابت ریه‌های مصدوم شده‌ام مطالبه داشتم را مطالبه کردم، متأسفانه جواب دادند به دلیل اینکه از وزیر راه شکایت شده که پرونده به دیوان عالی کشور رفته و این قضیه از دست آنها خارج شده است .
پورعزیز با تأسف بیان کرد: ما از مطالبه  حق اولیه ی خودمان هم محروم مانده ایم، در۷ روز اول وقتی من در بیمارستان بستری بودم وزیر راه و شهر سازی با هیئت همراه به دیدار ما آمد و تأکید کرد که تمامی مسافران بیمه هستند و خسارت و دیه و آنها تمام کمال پرداخت خواهد شد و حتی معاون حقوقی وزیر راه و شهرسازی که همراه هیئت بود هم تأکید به رسیدگی و الحاق حق بازماندگان داشت.
وی در ادامه با اشاره به دستورات کتبی که "نماینده وزیر "راه در دفتر "وزیر راه و شهرسازی” داده بود افزود: من در اوایل ماه دوم پس از حادثه به دفتر وزیر راه مراجعه کردم و با توجه به عدم حضور وزیر با نماینده ی وزیر صحبت کردم و دستوراتی را کتبا دریافت کردم که البته مکتوب را به خود بنده ندادند و در پرونده گذاشتند اما بعدها به سه بندی که در مکتوب نوشته شد و تأکید به اجرای آن شد هیچ ترتیب اثری داده نشد.
پور عزیز عنوان کرد: متأسفانه چندماه است که این حادثه و مسائل آن به طور کلی به دست فراموشی سپرده شده است و از زمانی که وزیر راه و شهر سازی استیضاحش رد شد و به سر کار باز گشت کلا حادثه قطار تبریز – مشهد به دست فراموشی سپرده شده است.
وی در خصوص توجه مسوولان به موضوع و روند رسیدگی وعده مسوولان اشاره کرد: اواخر مسوولان خیلی به این امر توجه نشان دادند وقتی ما شکایت‌های خود را به مراجع ذیل صلاح ارائه دادیم و به پزشک قانونی مراجعه کردیم و میزان خسارت های ما را برآورد کردند، مسوولان گفتند که پیگیر هستند و پس از مدتی که آبها از آسیاب افتاد ما و خسارات و دیه و بیمه همه به دست فراموشی سپرده شدیم.
پورعزیز اظهار کرد: ما با مسوولان مشکلی نداریم کاری هم به آنها نداریم ما فقط ابتدایی ترین حقوق خود را که دریافت خسارت و دیه و بیمه خودمان است وخودشان هم وعده داده بودند و در صحبت هایشان نیز تأکید داشتند را خواستاریم و این را هم می‌گویم که نماینده مردم تبریز بارها و بارها پیگیر مطالبات ما بوده است اما جوابی تاکنون دریافت نکرده‌ایم امیدواریم حقمان فراموش نشود و به زودی بتوانیم به آنچه که حق ما است برسیم.
هیچ  اقدام مثبتی از سوی دولت ندیدیم
مهدی رزمی که  در جریان حادثه قطار تبریز-مشهد دو برادر و دایی و پسرداییش فوت کرده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در رابطه با عدم پرداخت حق دیه  جانباختگان این حادثه گفت: به نظر بنده  پیگیری حق و حقوق  جانباختگان این حادثه در همان هفته اول حادثه از نظر دولت منتفی شده است.
وی با اشاره به اقداماتی که در این رابطه  انجام داده است افزود: تنها شخصی که شاهد تلاشهایش در این حادثه بوده‌ام دادستان سمنان بود که به دلیل تبریزی بودنشان  قدم‌های مصرانه‌ای در این قضیه برداشتند ولی  چون از نظر دولت روحانی  این مسئله منتفی شد ما تاکنون ریالی  از حق و حقوق جانبختگان دریافت نکرده‌ایم.
رزمی با بیان اینکه  شکایت ما در تبریز تشکیل پرونده شده و سپس از سوی دادستان سمنان پیگیری شده است،اما در مراحل بعدبه دلیل عدم وصول به دادگستری  پرونده در حالت بایگانی است.
وی با اعلام نارضایتی خویش از دولت روحانی افزود: ما به جز همشهریان خود و همدودی آنها هیچ  اقدام مثبتی از سوی دولت  شاهد نبوده‌ایم و انتظار بیشتری از سوی آنها در این امر داشتیم و با توجه به مدت کم  باقی مانده از عمر دولت روحانی  فکر نمی‌کنیم  که مطالبات ما دیگر وصول شود.
واقعا چه کسی باید پاسخگوی این عزیزان باشد در چند ماه باقی مانده از کار دولت آیا سزاوار نیست که توجهی به التیام درد آنها شود.این حادثه باهمه تلخی و ناگواریش اتفاق افتاده است و صحیح آن است حق این عزیزان به هر طریقی شده پرداخت گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار