کد خبر: ۴۱۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 30 April 2017
با نزدیک شدن به ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۶، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ کشور که در حال رخ دادن است، برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا در سراسر کشور و دوره ریاست جمهوری می باشد که مقوله ساده ای نیست تا بتوان از کنار ان به سادگی و راحتی عبورکرد.

موضوعی که بیش از همه اذهان را مشغول کرده است اینکه به چه کسی باید رای داد و چه کسانی را به عنوان منتخبین مردم راهی پارلمان محلی کرد. برای رسیدن به گزینه اصلح باید مواردی را مد نظر قرار داد. اولین موضوع بررسی وضعیت فعلی شورای شهر است. اشاره به یکسری نقاط ضعف و قوت شورای شهر اردبیل در حال حاضر در انتخاب مردم در روز سرنوشت ساز ماه اردیبهشت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 شواهد و قرائن موجود در عملکرد شورای شهر اردبیل  اتفاقاتی که در آن افتاد، اعم از میزان موفقیت در انجام پروزه ها، استیضاح شاید شتابزده و بدون برنامه ریزی و سیاسی بازی شهردار اردبیل، درگیری های شخصی در بین اعضا و ... و از همه مهمتر اظهارات اعضای مختلف ان که اکثرا در رسانه ها خود این اعضای محترم از عملکرد شورای دوره چهارم ابراز نارضایتی کرده اند و حتی بر اساس استناد به رسانه های جمعی، یکی از مسئولین ان حتی گفته که"شورای شهر باید از مردم عذرخواهی کند"، همچنین نارضایتی های موجود در بین مردم و خیلی از مسئولین، مشکلات عدیده ترافیکی، وضعیت بسیار اسفناک و تاسف بار اسفالت خیابان ها، فضای سبز، ناهماهنگی ها در بین اعضا، کم رنگی در خیلی از حوزه هایی که با وظایف شورای شهر در ارتباط است و خیلی عوامل دیگر، متاسفانه تصاویر خوبی از عملکرد شورای اسلامی شهر اردبیل در دوره چهارم نمی دهد.
 
به نظر می رسد، ضعف وجود تعهد نه تخصص!(چرا که در جریانی که از زمان انقلاب تعریف می شود، مضمونی از اشارات شهید بزرگوار اهل علم و فضل و عمل دکتر چمران یه مطلبی هست اینکه: مدیریت ها و امور را به افراد باتقوا بسپارید، و افراد باتقوا اگر تخصص نداشته باشند، کاری را قبول نمی کنند)، ضعف هماهنگی و اتحاد در بین اعضا، ضعف ارزیابی و نظارت در پروژه های مختلف، ضعف برنامه ریزی بویژه در حوزه اشغال پایدار شهرداری، متاسفانه کم توجهی به مسایل ورزشی که نمونه اش سقوط فوتبال شهرداری و ضعف رسیدگی به وضعیت جامعه ورزشی از لحاظ مختلف، سیاست زدگی متعصبانه و کم اگاهانه برخی اعضا و... از مهمترین نقاط ضعف شورا بوده، ولی از نظر نقاط قوت باید اذعان کرد که بیشتر در شهرداری احساس می شود تا شورا، انهم در برخی حوزه ها که یکسری کارهای خوب و قابل قبولی را داشته اند که انهم بخاطر حضور برخی چهره های فعال دانشگاهی و فرهنگی در شهرداری است.البته یکی دیگر از مسایلی که در رابطه با شورای شهر حال و اینده اردبیل مطرح است، موضوع حضور افراد بازنشسته در این پارلمان محلی است که بازتاب های مختلفی را در برداشته است. ولی باید گفت؛ ابتدا به همه پیشکسوتان و بازنشستگان کلیه حوزه ها عرض ادب و احترام و ارادت کرد. دست همه پیشکسوتانمان را با کمال تواضع باید بوسید. به هر حال اینها ذخایر بومی و ملی ما هستند و همه ما باید با کمال ادب به همه انها احترام قائل شویم. ولی این بزرگواران نیز باید باسعه صدر عنایت داشته باشند، وقتی موضوع به کار و فعالیت می رسد بحث فرق می کند و باید روشن بینانه و بدون تعصبات خشک و از روی دانایی و واقعیت صحبت کنیم. چرا که شورای شهر، نیروهای پرانرژی و اکتیو می خواهد، علاوه بر اینکه باید اشنایی و تخصص در علم و فناوری روز نیز داشته باشد. همچنین هم از جسمی و روحی باید حوصله و توان پیگیری داشته باشند و هم اینکه از نظر فکری و علمی به فناوری روز اشنایی داشته باشند و مطالعه شان به روز باشد. به نظر بنده این بزرگواران چه در سطح ملی و چه در سطح محلی باید میدان را به نسل های جوان و فعال دهند و خودشان هم، تجارب و اندوخته های خویش را جهت بهبود ‌روند کار در اختیار انان قرار دهند و از نظر تجربه انان را پشتیبانی کنند. البته نیروهای جوان هم باید با رعایت احترام انهایی را که علاقه دارند در مواقع نیاز، با کمال احترام از تجربیات انان استفاده نمایند.

اما سئوالی که ممکن است برای هر شهروند اردبیلی پیش بیاید عبارت از این است که شورای شهر اردبیل در پیشبرد برنامه های فرهنگی و اجتماعی چقدر موفق بوده و یا ایا شهروندان اردبیل اعم از اقشار مختلف از این عملکرد راضی هستند یا نه؟ حال با عنایت به اینکه، یکی از سوابق و تخصص هایی که ایجانب دارم در حوزه فرهنگی و اجتماعی است، بنابراین، براساس امار کشوری اردبیل جزو اولین ها در فعالیت های حرکتی است و به نظر بنده نیز بر اساس سالها تجربه و سابقه در این حوزه ها، اردبیل از نیروهای فرهنگی، ورزشی و هنری و ادبی بسیار زبده و نخبه ای برخوردار است. بر اساس ارزیابی ها می توان گفت حمایتی که چه از نظر تولید فکر و ایده و چه از نظر پیگیری و حمایت های مالی از اینگونه فعالیت ها از طرف شورای شهر شده است، باید بیش از این می بود. انصافا در یک نقد منصفانه یکسری فعالیت های خوبی نیز در حوزه فرهنگی شاهد بودیم، ولی این ها در شان اردبیل نیست و اگر نیروهای فرهنگی که در شهرداری اردبیل سراغ دارم از نظر تولید فکر و اعتبارات لازم و نیروهای کمکی حمایت و پشتیبانی و تقویت شوند، مطمئن هستم به حول و قوه الهی شاهد تحولات بسیار اساسی در این حوزه ها خواهیم بود.

اکنون در این اوضاع و احوال یکسری برنامه هایی هست که یا از انها به دلایل مختلف غفلت شده و یا انطوری که شایسته است، بدانها پرداخته نشده و نیاز به برنامه ریزی های بیشتری دارد که به برخی از انها اشاره می شود. هر چند که بدون تردید، در این شمه ناچیز پرداختن به همه انها با جزئیاتشان مقدور نبوده، ولی فراخور این فرصت پیش امده باید گفت:
اب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
لذا به مواردی با توجه به امکان بیان این مسئله، اشاره می شود:
از اولین اقداماتی که می توان انجام داد، تشکیل جلسات با افراد نخبه و با تجربه در این حوزه هاست. چه از نظر فرهنگی و ورزشی و چه از نظر هنری و ادبی و پژوهشی و فناوری از تجربیات این افراد در قالب مشاوره کمک می توان گرفت  و با استفاده از نظرات افراد متخصص در این امور برنامه مدون مکتوب بر اساس معیارهای بومی و امکانات موجود تهیه کرد.

 البته برخی از این امکانات را از طریق تعامل مشارکتی با مسئولین محلی و ملی می توان تامین کرد، همچنین با هم فکری سایر کمیسیون ها و تخصص ها در راستای درامد پایدار برای شهرداری با هم اندیشی و کمک متخصصین کارافرینی و اقتصادی و در راستای اقتصاد مقاومتی،  طرح های خوب اشتغالزایی و درامدزایی پایدار را به مسئولین پیشنهاد داد و پیگیری کرد.

استفاده از طرح های ارائه شده در"start up weekend" دانشگاهی و "شرکت های دانش بنیان" و "پارک های علم و فناوری" قطعا در همین راستا استفاده بهینه . موثر کرد. چرا که اگر هم ایده های قابل اجرا داشته باشیم و هم اعتبار لازم را بصورت خوگردان و بر اساس اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، کارهای بسیار موثر و ارزشمندی را با جوانان و نیروهای نخبه ای که در شهرمان داریم و حتی با دعوت از فعالان کشوری می توانیم انجام دهیم. همچنین از جمله کارهایی که به دستور و تاکید استاندار و تلاش همت هیات والیبال و اداره کل ورزش و جوانان در برگزاری مسابقات اسیایی والیبال در حال انجام است و اینگونه کارها و فعالیت ها را می توان در حوزه ها و رشته های دیگر نیز انجام داد.

یکی از اولویت های جامعه ما در اردبیل  ایجاد نشاط اجتماعی است. متاسفانه ما فکر می کنیم فقط در اجرای برخی برنامه های پیش پا افتاده می توانیم نشاط اجتماعی ایجاد کنیم، در حالیکه بنده معتقد هستم بهترین نشاط ها در درک و فهم اجتماعی در فرهنگ سازی درست است. اولا: برنامه های بسیار متنوع و متفاوتی را با استفاده از نخبگان، اهل فن و تحصیلکردگان این عرصه، همچنین برنامه های شاد و مفرح و اموزنده دیگر می توان اجرا کرد که متاسفانه اکثر برنامه های فرهنگی و شاد بصورت سنتی و تکراری برگزار می شود و از تنوع چیز زیادی نمی بینیم. ثانیا: بنده معتقدم اگر فرهنگ سازی شور و اهداف و رسالت ها به خوبی تببین شود، از بهترین را های ایجاد نشاط اجتماعی و در واقع ایجاد رضَایتمندی انهم در شهری مانند اردبیل است، توجه به مباجث معنوی است که اینها نیز در همان حد سنتی و تکراری و متعصبانه قرارگرفته و انطوری که باید در کنار شور و احساس های عاطفی نشاط و رضایت خاطر هم ایجاد کند ما نمی بینیم.

با توجه به موارد مطروحه، یکی از مهمترین نیاز شورای شهر اردبیل، تقویت شورا می باشد و برای این منظور، ابتدا باید بینش و تفکر و درک و فهم عمومی را ارتقا بخشید تا قدرت درست تشخیص مردم بالا نرود و در انتخاب اصلح کاندیداها با عقلانیت و به دور از قومی قبیله ای و بر اساس شایسته سالاری دقت نکنند، هیچکس از شورا انتظاری نداشته باشد.

 مردم عزیز ما بدانند که اولین و مهمترین عامل موفقیت یا عدم موفقیت شورای شهر خودشان هستند. مردم در انتخاب خود باید به سوابق تحصیلی و اجرایی، نه صرفا بر اساس مدرک و با هزینه های گزاف و تن دادن به هر ذلتی به دنبال رای مردم هستند که اینها را باید مردم مورد توجه قرار دهند و بعد توجه به سوابق شغلی و اداری و اجرایی افراد است که واقعا ببینند فردی که به انتخابات شرکت می کند با کدام رزومه اجرایی و کدام اشنایی اداری می خواهد سکانداری امر به این مهمی را در دست بگیرد و در سرنوشت مردم نقش ایفا کند. همچنین سلامتی اخلاقی و نفسانی و ایمان تعهد افراد است که باید سوابق و برخوردها و عملکرد و عزت نفس و شخصیت کاندیداها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

 برخی که کوچکترین تجربه اجرایی و اداری نداشته و حتی در نوع حرف زدن خود مشکل دارد و یا فردی که از عزت نفس خود غافل است و بخاطر یک رای و فریب مردم از احساس و عاطفه و مقدسات سواستفاده می کند و و با قسم و سوگند سعی در جلب ارای عمومی دارد ودر معرفی خود، شخصیت خود را تنزل می دهد، چگونه میتواند از عزت و ابرو و حقوق انسانی و حقوق شهروندی مردم دفاع کند؟! پس اگر مردم در تشخیص خود دقت کند و درست و اصولی و بر اساس معیار شایسته سالاری انتخاب کنند، بالتبع شورای قوی خواهیم داشت، نه بر اساس عوام فریبی!

 البته اینگونه افراد و کاندیداها توجه داشته باشند که شورای شهر جایگاه خدمتگزاری و نوکری مردم است و در صورت عوامفریبی و سو استفاده از احساسات پاک مردم، قطعا عوارض بعدی را به دنبال خواهد داشت و امروزشان فردایی هم دارد که هم در این دنیا در مقابل مردم و مسئولین باید پاسخگو باشند و هم در اخرت در مقابل خداوند تبارک و تعالی. مردم عزیز و فهیم به این نکته توجه کنند، لازمه اصلی همه کاندیداها در وهله اول پایبندی به اخلاقیات و ارزش ها و باورهای ماست. اگر امروز این افراد بخاطر یک جایگاه موقتی نمی توانند خودشان را کنترل کنند و به هر حیله و ترفندی دست می زنند، فردا چگونه می توانند در مقابل خطرات بزرگتر از این ها مقاومت کنند؟!

پس انچه که می بایست اعضای محترم شورای شهر توجه جدی بدان داشته باشند، اقدامات فکری و عملی برای تسریع قطار توسعه شهری است که بهتر است برای پیشبرد این هدف مهم و ا لویت دار، ابتدا باید یک برنامه مدون چند ساله تهیه و تدوین کرد. سپس تلاش برای اجرای یکسری طرح ها بمنظور ایجاد درامد پایدار است. به نظر می رسد از مهمترین و بزرگترین مشکلات توسعه شهر اردبیل از دو جا نشات بگیرد: یکی نداشتن درامد پایدار و در واقع ضعف اعتبارات است و دیگری ضعف در فرهنگ است. البته نه در قشر خاصی، بلکه از رانندگی و فروشندگی گرفته تا صنعت توریسم و فضای سبز و کشاورزی و صنایع تبدیلی و بویژه سیستم اداری! بنابراین اگر اینها اصلاح و تقویت شوند خیلی از مشکلات قابل حل است. جالب توجه اینکه برخی فکر می کنند و یا حتی از روی غلو و کم اگاهی، شورای شهر را فقط در مسایل عمرانی و شهرسازی محدود می کنند. در حالیکه از مهمترین نقش شورا در برنامه های اقتصادی و فرهنگ سازی در این زمینه است و در این زمینه ایجاد و اجرای طرح های اشتغالزا و درامد پایدار می تواند این مشکلات را برطرف نماید و اگر درامد پایدار داشته باشیم، به تبع ان کمیسیون ها و حوزه های دیگر را نیز می توان تقویت کرد و امور را تسریع بخشید و بویژه نشاط اجتماعی ایجاد کرد.

جالب توجه اینکه برخی افراد ترکیب اعضای شورای شهر را هم صرفا در تخصص های فنی و عمرانی خلاصه می کنند و از نقش حیاتی و ویژه افراد کارامد و متخصص در زمینه های اقتصادی و فرهنگی غافل و بی خبر هستند. بنابراین افراد از لحاظ تخصصی در ترکیب شورای آتی که می توانند به تقویت پارلمان محلی مرکز استان کمک کنند، باید از تخصص ها و گرایش های مختلف باشند، نه فقط در یکی دو رشته خاص فنی و یا عمرانی! چرا که حتی اگر همین رشته ها هم ضرورت داشته باشند، باز هم به پیوست فرهنگی و اقتصادی نیاز اساسی و جدی دارند.

 پس، ما به ازای هر کمیسیون به تخصص مورد نیاز ان هم نیاز داریم. شورا تک منظوره و یک بعدی نیست که صرفا بر روی یک تخصص یا رشته خاصی متمرکز شویم و همانطوریکه عرض کردم مردم و کاندیدا ها هم نباید روی این مساله محدودیت قائل شوند. ما در شورا هم به متخصصین اقتصادی نیاز داریم، هم عمرانی و شهرسازی، هم فرهنگی و اجتماعی و هم فضای سبز، هم حقوقی و.‌..، و حتی برخی تخصص های مکمل که می توانند کمک حال و یاری دهنده سایر کمیسیون های تخصصی باشند. مانند اینکه ما به فرد سخنگو با بیان و معلومات قوی و با روابط عمومی و قدرت تعامل بالا نیاز داریم که باید مردم ما با تشخیص درست سوابق و توانمندی های کاندیداها افراد شایسته و لایق را انتخاب کنند تا یک شورای کارامد داشته باشیم.

و اما در پایان این مقوله باید یاداورشد، این همه که از حسن انتخاب و پیشرفت تبریز و اصفهان و ..‌. مثال می زنیم و همدیگرو مخاطب قرار داده و سرزنش می کنیم، بیاییم یک بار هم خود ما بر اساس موجودی و توان محلی، افراد نخبه و متخصص دارای تعهد و اخلاق مدار را انتخاب کنیم. بیاییم یک بار بر اساس عقلانیت تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم، نه بر اساس اینکه ببینیم چه کسی بیشتر پول خرج کرده؟! که تازه باید به چنین افرادی میدان ندهیم. چرا که فردا اگر چنین شخصی به شورا راه یابد، ابتدا باید هزینه ها و ضرر و زیان های خود را جبران کند بعد به فکر شهر باشد، تازه ان هم اگر واقعا وقت و انرژی کافی برایش مانده باشد. باید توجه داشته باشیم اگر کسی بدون توجه به دریافتی های شورا و بدون توجه به حلال و حرام و ارزشها، از ان پول های باداورده و حتی غیر باداورده و حلالی که دارد همینطوری خرج می کند، با کدام حقوق قانونی می خواهد ان هزینه ها را تامین کند، بجز از راه غیر مشروع و غیر قانونی! همه بدانیم همه ما مسئول فردای خود و فرزندان خود هستیم و اینده شهر خود. با احساس و قومیت و قبیله گرایی و زیاد هزینه کردن های افراد و ... تصمیم نگیریم. ببینیم کدام کاندیدا هم از نطر تعهدات و اخلاقیات کارنامه خوبی دارد و هم از نظر تخصص و سوابق اجرایی و دانشگاهی و توانمندی های عملی در شرح وظایف شورا. به این امید که مردم عزیزمان همواره در شادی و تندرستی زندگی کنند و با انتخاب درست مردم فهیم اردبیل و حتی سایر شهرهایمان شورا های قوی و کارامد داشته باشیم و به امید سربلندی همیشگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مسئولین خدمتگزار و صادق و خالص. انشاالله

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار