تهران به عنوان پایتخت دارای جمعیت زیادی است، و بروز ترافیک در این کلانشهر به عنوان بزرگترین مشکل چندین بار از سوی مسئولان شهری مطرح و راهکارهای گوناگونی برای برطرف شدن آن مطرح شده است.
ساخت تونل ها، زیرگذر ها و بزرگراه ها از جمله راهکارهایی هستند که در چند سال اخیر با افزایش جمعیت، تردد وسایل نقلیه، افزایش وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر و همچنین تغییر ساختار زندگی شهری برای حل مشکل ترافیک ارایه شده اند.
اما این راهکار نه تنها مشکل را حل نکرد که ه ترافی های قف شده و سرسام آورری ختم شد.
در سال گذشته بود که اعضای شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابرخاص پایتخت صحبت هایی به میان آوردند که براساس این لایحه قرار بود برای رفت و آمد از تمامی تونلها و بزرگراههای پایتخت هزینه ای دریافت شود که شهرداری تهران نیز در لایحه "اخذ عوارض از معابر خاص" پیشنهاد دریافت عوارض ۳۰۰ تومانی را ارایه کرد.
مدیریت شهری تهران براساس مادهای از برنامه پنج ساله شهرداری، مکلف شده بود تا پایان سال دوم برنامه و انتهای سال 94 با تدوین سامانه قیمتگذاری برای عبور و مرور وسایل نقلیه شخصی در بزرگراهها، مجموعهای از اهداف چهارگانه در 2 حوزه حمل و نقل و محیط زیست پایتخت را محقق کند.
اما امروز خبرها حاکی از مخالفت اعضای شورا با لایحه اخذ عوارض از بزرگراهها بود.
محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران ذرباره علت مخالفت اعضای شورا با لایحه اخذ عوارض از بزرگراهها گفت: "بعد از طرح این موضوع در صحن شورای شهر تهران، تمام اعضاء با این طرح مخالفت کردند چراکه ما در پایتخت هنوز زیر ساخت های اساسی و مهم برای اجرای اینگونه طرح ها را نداریم."
وی ادامه داد: "اخذ عوارض عبور خودروهای شخصی در شبکه بزرگراهی در همه جای دنبا تجربه شده است، اما تا زمانی که زیرساخت های حمل و نقل عمومی به شکل گسترده و یکپارچه در شهر تهران اجرایی نشود نمی توان اخذ عوارض بزرگراهی را اجرایی کرد."
تندگویان همچنین افزود: "البته نه تنها مسائل زیرساختی در شهر که اجرای طرح اخذ عوارض در بزرگراه های شهری نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است، بدون شک زمانی میتوانیم این طرح را در سطح شهر اجرایی کنیم که مردم همه استانداردهای لازم را در شبکههای بزرگراهی داشته باشند."
وی اظهار کرد: "یکی از موانع اجرای این طرح ترافیک های سنگین شهر است، و تا زمانی که مردم درگر این معضل بزرگ در پایتخت هسند دریافت عوارض بی معناست."
محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در پایان تأکید کرد: "تا زمانی که زیرساخت های لازم در شهر، همچنین فرهنگ سازی بنیادی و معضل ترافیک در پایتخت حل نشود اجرای طرح اخذ عوارض در بزرگراه ها منتفی است."