به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مصطفی آقا میر سلیم،‌ حسن روحانی ،‌اسحاق جهانگیری،‌ابراهیم رییس الساداتی و سید مصطفی هاسشمی طبا 6 نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که هر 6 نفر با یکدیگر مناظره کردند
کد خبر: ۴۱۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 28 April 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، مصطفی آقا میر سلیم،‌ حسن روحانی ،‌اسحاق جهانگیری،‌ابراهیم رییس الساداتی و سید مصطفی هاسشمی طبا 6 نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که هر 6 نفر حاضر هستند با یکدیگر مناظره می کنند.
طبق اعلام برنامه، هاشمی طبا نفر اول ،‌ روحانی نفر دوم، قالیباف نفر سوم،‌ جهانگیری نفر چهارم، رییس الساداتی نفر پنجم و آقا میر سلیم نفر ششم به ترتیب سخنرانی بودند.
نخستین قرعه سوال به نام میرسلیم افتاد و او بر مدیریت غلط منابع آبی تاکید کرد که منجر به از بین رفتن قنات ها و مهاجرت روستاییان به شهرها و تشدید معضل حاشیه نشینی شد.
رئیسی برای تحقق عدالت اقتصادی از کاهش مالیات بر درآمدهای پایین و افزایش سه برابری یارانه دهک‌های پایین سخن گفت.
از هاشمی طبا درباره راه حل مشکل مسکن سوال شد که وی پرداخت وام و احداث مسکن های ارزان را پیشنهاد داد.
در ادامه شیوه گفت و گو به جدل رسید جایی که جهانگیری به کسانی اشاره کرد که با بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان برای صنعت گردشگری کشور نا امنی ایجاد کرده اند، قالیباف به روحانی گفت که وعده توخالی ایجاد چهارمیلیون شغل داده است و روحانی وی را دروغگو معرفی کرد، جهانگیری عملکرد قالیباف را برخورد گاز انبری و البته ناموفق دانست ، قالیباف از آلودگی هوا انتقاد کرد و روحانی فروش غلط تراکم از سوی شهرداری را عامل آلودگی هوا دانست.
مشروح این مناظره با جزئیات آن در پی تقدیم شده است: 


** میرسلیم: بی توجهی به آمایش سرزمینی مشکلات حاشیه نشینی را دامن زده است
مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نبود توجه به سیاست های آمایش سرزمینی مشکلات حاشیه نشینی در کشور را دامن زده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سئوال که طرح و برنامه شما برای حل مشکل حاشیه نشینی چیست،افزود : مهمترین سرمایه کشور ما نیروی انسانی است وباید متناسب با ظرفیت های زیستی این سرمایه توزیع شود .
میرسلیم تاکید کرد: درخصوص ظرفیت انسانی استان های کشور دارای طرفیت های متعدد و استعداد های مختلف هستند و باید این استعداد ها و نیروی انسانی به شکوفایی برسد .
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:مسئله حاشیه نشینی موجب ایجاد مشکلات بسیاری در عرصه های فرهنگی ،اجتماعی ، سیاسی و اجتماعی شده است .
وی خاطر نشان کرد: چاره حاشیه نشینی بازگشت به سیاست های آمایش سرزمینی ،توزیع جمعیت و بکار گیری منابع آب است که به دلیل استفاده نامناسب از منابع آبی به بیابان زدایی افتاده ایم یکی از راه ها این است که به خوبی منابع آبی را استفاده نکرده ایم ،چاه های عمیق و غیر مجاز از این جمله است و در عین حال هم نزولات آسمانی کاهش یافته است .
میرسلیم ادامه داد: درحال حاضر روستا نشینان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند و در عین حال هم شاهد هستیم که از شهرهای کوچک تر هم به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند به دلیل اینکه از بهداشت و درمان ،آموزش و پرورش صحیح برخوردار نبودند .
وی در بخش دیگری ازسخنانش گفت:امروز باید پاسخگو باشیم که چرا در استان سیستان و بلوچستان با مهاجرت بالا وگسترده مواجه هستیم و چرا روستاییان آنجا را ترک کرده اند و همین طور مردم دیگر شهرهای کوچکتر این استان هم این کار را کرده اند،بنابر این آنچه باید مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع توجه به سیاست های آمایش سرزمین است .
میرسلیم در جمع بندی نظرات خود درمورد موضوع حاشیه نشینی، گفت: در رابطه با این مسئله اقدامات تکمیلی باید صورت بگیرد؛ چراکه دولت در طول 4 سال گذشته با وجود بودجه‌های هنگفت برای رسیدگی به این موضوع اقدامات کافی انجام نداده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به راه ‌حل هایی برای حل معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: رسیدگی به افزایش سطح کشاورزی و تامین امکانات اولیه رفاهی از جمله این راه حل‌هاست. درعین حال ما شاهد بی عدالتی در بسیاری از شهرها هستیم و در برخی شهرها جاذبه های کاذب ایجاد شده که باعث مهاجرت از روستا به شهرها شده است.
میرسلیم با تاکید بر اینکه افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند انسان های شریفی هستند، خاطر نشان کرد: از لحاظ تامین امکانات آموزش و پرورش باید برای این افراد اهتمام بورزیم اما متاسفانه 10.2 میلیون نفر جمعیت در کشور کاملا بی سواد هستند و باید برای آموزش و پرورش آنها اقدام جدی شود.
این نامزد انتخاباتی همچنین گفت: از لحاظ بهداشت و درمان نیز مشکلات فراوانی برای این افراد وجود دارد و باید سلامت جسمی، روانی و اجتماعی از همه مهمتر سلامت اعتقادی آنها فراهم شود.
میرسلیم با بیان اینکه تشویق به مهاجرت نباید صورت گیرد تصریح کرد: با تامین امکانات لازم برای کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند می توانیم به وضعیت جوانان و بیکاری این افراد رسیدگی کنیم . 
ی خاطرنشان کرد: موکول کردن ازدواج به اشتغال مساله کاملی نیست. دیر شدن ازدواج مشکلات متعددی از قبیل مشکلات جنسی، عاطفی و اخلاقی می آفریند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز کاهش گرایش به ازدواج موجب سست شدن بنیاد خانواده ها شده است. چگونه پدیده طلاق تنها پس از گذشت یک سال از ازدواج را توجیه می کنید؟ سنگ بنای جامعه ما خانواده است، برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی آن خانواده است چه تدبیری می اندیشید؟
وی ادامه داد: چطور امنای محلات را به جمع آوری سرمایه های اندک برای تشکیل صندوق حمایت از جوانان سوق می دهید و آیا برنامه ای برای سوق دادن زوج های جوان برای استفاده از مشاوره های محلی که امروزه جای آنها را نهادهای مشاوره ای گرفته اند دارید؟
میرسلیم گفت: برای رفع مشکل حاشیه نشینی بر اقدامات تکمیلی که باید در این زمینه انجام شود تاکید می کنم. دولت در قبال بودجه های هنگفت سالیانه، اقداماتی در طول چهار سال گذشته انجام داده است اما این اقدامات کافی نیستند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید قبل از مواجهه با واکنش های اجتماعی برای این مساله تدبیری اندیشیده و ابتدا برای بازگشت آنها زمینه مهیا شود.
وی اظهار کرد: مهمترین مساله در این مورد، اعمال مدیریت صحیح منابع آب است و سپس ایجاد امکانات اولیه در روستاها است که البته در این زمینه نیز کارهایی شده اما کافی نیست.
میرسلیم بر پرهیز از بی عدالتی و افزایش فاصله زندگی شهری و روستایی نیز تاکید کرد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آمار 10.2 میلیون نفری بیسوادان مطلق در کشور گفت: باید آموزش و پرورش و بهداشت حاشیه نشینان در اولویت قرار گیرد و زیبنده یک کشور اسلامی نیست که از 80 میلیون جمعیت آن بیش از 10 درصد بی سواد مطلق باشند.
وی همچنین اشاعه برخی بیماری ها را نیز نشانه کافی نبودن تامین بهداشت و درمان مردم دانست و افزود: با تامین این بهداشت و درمان و آموزش و پرورش باید زمینه سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد فراهم شود تا آنها ابزار دست کسانی نشوند که هدفشان ضربه زدن به امنیت کشور است.
میرسلیم درمورد مشکل مسکن پرسید، بخشی از مشکل این است که سرمایه گذاران پول خود را برای احداث خانه های تجملی صرف می کنند که بخش عمده آنها نیز خالی می ماند. چگونه می خواهید این سرمایه ها را به طرف احداث مسکن ارزان قیمت سوق دهید که بعد زوج های جوان بتوانند با اجاره این خانه ها بتوانند زندگی خود را شروع کنند، زیرا از ابتدا آنها قدرت خرید ندارند.
وی همچنین پرسید، چرا از قیمت مسکن چیزی نمی گویید. آیا برای مسکن ارزان قیمت باید قائل به زمین گران قیمت بود یا دولت باید زمین ارزان در اختیار قرار دهد؟
میرسلیم در بخش دیگری از سخنان خود این سوال را مطرح کرد که چرا با توجه به محدودیت توان قدرت خرید زوج های جوان، چاره مشکل مسکن این گروه را در اجاره یا اجاره به شرط تملیک نمی بینید؟
وی همچنین اضافه کرد: چه اطلاعاتی از تجربه سایر کشورها در این زمینه دارید؟
یرسلیم در این میزگرد از اسحاق جهانگیری دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری سؤال کرد چرا آزادی دسترسی به اطلاعات هنوز میسر نشده و چرا هنوز زیرمیزی گرفتن رواج دارد.
وی افزود: چرا با کسانی که از مزیت در اختیار داشتن اطلاعات به نفع خود استفاده کرده‌اند مقابله نشده است.
میرسلیم همچنین پرسید،چرا هنوز برخی از کارمندان با کسب درآمد از محل امکانات و اطلاعاتی که به امانت نزد آنها است می‌توانند سوء استفاده کنند.
وی در ادامه از جهانگیری پرسید: چرا باید کارمندان و مدیران در دولت بتوانند به امکانات نجومی دست یابند و اعتماد عمومی را نسبت به دولت کاهش دهند و بعد برای آنها توجیه قانونی هم درست شود
میرسلیم خطاب به جهانگیری گفت: شما مدیر اجرایی هستید دستاویز سیاسی دیگران نباشید شما بحث دادن اختیار به مردم را مطرح می کنید درحالی که در دولت دو ماه قبل با شورا یاری ها مخالفت کردید.
وی افزود: شما از آن 4 درصد دفاع می کنید.
میرسلیم همچنین از هاشمی طبا پرسید: چه راه حلی برای مشکل جنگل زدایی، کاهش منابع آب و ریزگردها پیشنهاد می کنید؟
وی افزود: ذخایر زیرزمینی در بسیاری از نقاط حتی در صورت تداوم نزولات جوی نیز قابل برگشت نیست و همچنین گونه های گیاهی که به دلیل تخریب جنگل ها از دست رفته اند و دیگر امکان بازگرداندن آنها نیست را چه می کنید و آیا فکر نمی کنید احیای جنگل ها راهی برای اشتغال جوانان است؟
میرسلیم دربخش پایانی نخستین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که راه حل شما برای حل مشکلات ترافیک چیست ؟ و همچنین راهکاردولت (احتمالی) شما برای حل مشکل ترافیک کلان شهرها چه خواهد بود، گفت: توجه نکردن به ترابری عمومی سرمایه های زیادی را هدر داده است مانند سوخت و هدر رفتن وقت مردم در ترافیک هاو همچنین اعصابی که ازمردم در ترافیک ها خرد می شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: چاره این کار و حل این مشکل در اتخاذ سیاست های ترابری عمومی است .
میرسلیم گفت: اصالت دادن به ترابری عمومی یعنی استفاده از امکانات شخصی که ترابری عمومی را تحت شعاع قرار می دهد ،بنابر این باید صنایع به سمت امکانات ترابری عمومی تغییر یابد، بخصوص در بخش راه آهن .
وی ادامه داد: درحال حاضر در تهران و همچنین در برخی از شهرهای بزرگ کشور از مترو استفاده می شود ،اما کفایت نمی کند و در حال حاضر 20تا 30درصد از حمل و نقل به عهده این نوع ترابری است که می بایست با فراهم کردن امکانات این نوع ترابری را تقویت کنیم و دولت هم موظف است که باید چاره گشایی بسیاری از مسایل و مشکلات حمل و نقل را در ترابری عمومی چاره اندیشی کند .
میرسلیم درجمع بندی پایانی اظهارات خود در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، گفت:در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیروی انسانی سرمایه اصلی است و سرمایه اصلی ما در کشورمان نیروی انسانی است و ما نیازمند دولتی قانونگرا و نظم‌پذیرهستیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به فضل خدا خواهیم توانست پیشرفت و تعالی ایران را به دور از مشاجرات سیاسی میسر سازیم.
وی راه‌های حل مسائل اجتماعی را اصالت دادن به خانواده و تشکیل و تسهیل آن و اشاعه سبک زندگی دور از تجمل و تشریفات دانست و افزود:
دومین عامل حل مشکلات اجتماعی بها دادن به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان شریف و دانش و تربیت نسل جوان با اصلاح ساختار آموزش و پرورش است.
به گفته میر سلیم، سومین مؤلفه حل مشکلات اجتماعی توسعه بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی و تأمین سلامت جسمی، روانی و معنوی و اجتماعی و چهارمین موضوع مهم بها دادن به مردم و تسهیل مشارکت و نظارت عمومی و افزایش اعتماد مردم به دولت است.
وی پنجمین عامل را رفع فقر و بیکاری بر مبنای تولید ملی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد که در مناظره سوم توضیح بیشتری در این مورد خواهد داد.
میرسلیم ششمین عامل را چاره‌جویی معضل اعتیاد با رسیدگی به معتادان به عنوان بیمار و مبارزه با سوداگران مرگ به عنوان مجرم عنوان کرد و گفت: اصلاح فساد اداری گسترده با کمک خود مردم و نظارت عمومی آنها میسر است.
وی خاطرنشان کرد: رفع معضل حاشیه‌نشینی که نوعی آوارگی است از طریق توزیع مناسب جمعیت با توجه به ظرفیت‌های زیستی و قابلیت‌ها و مزایای مناطق مختلف کشور که نادیده گرفته شده قابل حل است.
میرسلیم در پایان نهمین عامل در رفع معضلات اجتماعی را پاسداری عالمانه و مدبرانه و فنی از محیط زیست به اتکای شناخت آسیب‌ها عنوان کرد و به سخنان خود در این مناظره پایان داد.

** هاشمی طباء:ایران دچار بحران شدید زیست محیطی شده است
هاشمی طبا با بیان اینکه ایران دچار بحران شدید زیست محیطی شده است،گفت: اولویت اول ما باید توجه به زیستگاه و حفظ ایران باشد.
به گزارش ایرنا،سید مصطفی هاشمی طباء در واکنش به سخنان ابتدایی سید مصطفی میرسلیم،افزود: وقتی به برخی موارد در موضوع زیست محیطی ارزش قائل می شویم دیگر اولویت ها کنار زده شده و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری،افزود: بحث آمایش سرزمینی، آب و زیست محیطی در کنار میراثی از گذشتگان است که به بشر عطا شده است.
به گفته هاشمی طباء وقتی اولویت برای بحث های مختلف قائل نباشیم مسائل کم اهمیت تر بیشتر به چشم می آید و مسائل پر اهمیت کمتر دیده می شود.
هاشمی طبا ادامه داد: امروز نباید بدون توجه به اولویت ها درباره محیط زیست زندگی حرکت کرد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم درمورد حاشیه نشینی، ادامه داد: موضوع آمایش سرزمینی، آب، روستاییان یا دیگر موضوعات زیست محیطی که مستقیم به زیستگاه انسان برمی گردد در حقیقت میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است.
هاشمی طبا گفت: وقتی ما اولویت برای برخی مسائل قائل می شویم منجر به این می شود که برخی مسائل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل دیگری که کمتر به چشم می خورد، کمتر مورد عنایت قرار می گیرد بنابراین می خواهم بگویم که واقعا سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا درحال از بین رفتن و مصادیق متعددی هم دارد.
هاشمی طبا همچنین در نخستین مناظره زنده تلویزیونی در نقد اظهارات سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری درمورد توجه دولت به محرومان و بی سرپرستان، گفت:این درست است که اقشار محروم، معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی حمایت شوند، اما معنی پرداخت یارانه بیشتر به این قشر این است که یارانه هایی که به صورت عمومی توزیع می کنیم در دسترس آنان قرار دهیم.
وی ادامه داد: اما معنای آن، بزرگتر شدن دولت و فروش هر چه بیشتر ارز، واردات هرچه بیشتر ارز و تبدیل به ریال می شود و به طور طبیعی این ممکن نیست برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم مردم و طبقات ضعیف تر قرار بگیرد باید تولید ناخالص ملی را با گسترش صنعت، کشاورزی، خدمات و مسئله توسعه گردشگری حل کنیم تا تولید ناخالص ملی و سرانه افراد بالا برود. پرداخت پول به معلول ها تنها چاره درد نیست زیرا منابع ما محدود است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از نخستین مناظره زنده تلویزیونی درخصوص موضوع مسکن، مشکل مسکن را ناشی از مولفه های مختلف دانست و گفت:‌ اگر بخواهیم تنها معلول ها را مورد توجه قرار دهیم بطور یقین راه به جایی نخواهیم برد.
به گفته هاشمی طبا باید به دنبال علت هایی که باعث بروز مشکلات جامعه شد بود باشیم و در ادامه نسبت به برطرف کردن و حل آنها اقدام کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوی با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی دیگر نامزدها در مناظره امروز، تاکید کرد: در تمامی این سخنان حرکت به سمتی بود که دولت چه کارها و اقداماتی کرده است.
هاشمی طبا تصریح کرد: بنظر من دولت در حال حاضر خدمات فراوانی انجام داده است و هم اکنون دیگر امکان بزرگ تری از سوی دولت وجود ندارد بجز اینکه اقتصاد کشور را توانمند و درآمد ملی را افزایش دهیم که این مهم امکانپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون مشکل مسکن زوج های جوان با پرداخت وام های مختلف تا حدودی حل شده ولی کامل نیست؛ برخی از آنها در شهرک های اطراف تهران صاحب خانه شده اند.
هاشمی طبا، افزود: امروز باید به توانمندی های زوج های جوان در کنار دغدغه های آنان توجه شود چرا که از مسکن مهمتر و واجب تر موضوع اشتغال و کار است.
وی گفت: امکان ایجاد سرمایه گذاری برای کار و مسکن بیشتر تر از حد امروزی با روش فعلی، امکانپذیر نیست.
هاشمی طبا گفت: اگر زوجهای جوان ما کار و اشتغال داشته باشند بطور یقین می توانند مسکن هم تهیه و تامین کنند.
وی با اشاره به پرداخت وام های مختلف از سوی بانک ها در کشور یادآور شد:‌در برخی نقاط کشور تهیه مسکن به راحتی انجام می شود.
هاشمی طبا افزود: ‌حجم هر چیزی در کشور محدود است لذا نمی توان یک مرتبه سرمایه گذاری انبوه در یک موضوع کرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بجز مسکن ما در دیگر حوزه ها و عرصه های کشور بویژه کار، اشتغال و... نیز دغدغه داریم، تاکید کرد: در این مورد نباید نوک پیکان مشکلات را فقط به سمت دولت نشانه بگیریم که این کار صحیحی نیست.
وی افزود: امروز دولت خدمات زیادی از جمله شبکه های آبرسانی، گازرسانی، برق رسانی و.. ایجاد کرده است.
هاشمی طبا ادامه داد: گفتن اینکه دولت این و آن را انجام دهد ساده است در حالیکه دولت از یک محدوده مشخص نمی‌تواند فراتر برود.
وی خاطرنشان کرد: دولت‌های جمهوری اسلامی در طول این سی و چندسال خدمات بزرگی از جمله شبکه برق‌رسانی، گاز رسانی، آب‌رسانی و سوخت رسانی به سراسر کشور داشته‌اند.
هاشمی طبا با مهم خواندن امنیت در کشور، تصریح کرد: متاسفانه برخی از افرادی که در نظام هستند با دستاویز قرار دادن برخی واژه‌ها به اپوزوسیون نظام تبدیل می‌شوند.
وی اظهار داشت: مسکن در اقتصاد کشورها یک مسئله درجه یک نیست؛ مسئله اول در اقتصاد بسیاری از کشورها حفظ آن کشور است.
به گفته هاشمی طبا توانمند شدن انسانها با اعانه دادن امکان‌پذیر نیست بلکه این توانمندی با کار و افزایش افزوده ممکن می‌شود.
هاشمی طبا ادامه داد: ما همه چیز را با هم می‌خواهیم. برخورداری، مصرف خوب، پروانه‌ ساخت خانه‌های چندهزار متری با استخر می‌خواهیم که همه اینها با هم سازگار نیست و ما باید اولویت‌هایی داشته باشیم.
این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: حفظ جمهوری اسلامی و آباد کردن ایران برای مردم باید جزء اولویت‌های اصلی ما باشد.
هاشمی طبا تصریح کرد: وقتی عملیات بانکداری ما با پیچیدگی‌هایی صورت می‌گیرد که این پیچیدگی‌ها موجب می‌شود که برخی‌ها سوء استفاده کنند برخی می‌توانند از این پیچیدگی‌ها سوء استفاده کنند و به طور طبیعی بانک نمی‌تواند خدمات خود را ارائه کند.
وی گفت: من موافق هستم که برای رفع ارتزاق به محرومین و معلولین از طریق دولت کمک شود.
هاشمی طبا اظهار داشت: نگوییم یک عده رانت‌خوار هستند، ما باید رانت‌خوارها را سر جای خود بنشانیم.
این نامزد انتخابات تاکید کرد: حفظ جمهوری اسلامی، آباد کردن ایران برای مردم باید جزء اولویت‌های ما باشد.
هاشمی طبا گفت: وقتی بانکداری ما با پیچیدگی‌هایی صورت می‌گیرد که این پیچیدگی‌ها موجب می‌شود که برخی‌ها سوء استفاده کنند آنهایی که می‌توانند از این پیچیدگی‌ها سوء استفاده کنند طبیعتاً بانک نمی‌تواند خدمات خود را ارائه کند.
هاشمی طبا اظهار داشت: نگوییم یک عده رانت‌خوار هستند، ما باید رانت‌خوارها را سر جای خود بنشانیم.
وی با تشکر از تذکراتی که همه حاضران بیان کردند گفت: باز هم در اینجا به نظرم همینطور نقش دولت را می خواهیم پررنگ کنیم و در همه کارها فلش (نوک پیکان) را به سمت دولت ببریم.
هاشمی طبا گفت: واقعا ادعای اینکه دولت می تواند اینکار را بکند در امر ازدواج جوانان هم دخالت کند و اصل ازدواج را مطرح کند بازهم مقداری خوش بینی است.
وی تاکید کرد: سبک زندگی ما و مسائل فرهنگی که در کشور ما هست آنچه که امروز برای یک زندگی لازم دیده می شود آنچه که دست و پای جوانان را بسته به جای زندگی می‌خواهند با هم معامله کنند و شرایط سختی برای هم قرار می‌دهند باید مورد توجه قرار گیرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: با تاکید براینکه مسائل فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: جای جامعه شناسانی که در این باره تحقیق کرده اند خالی است.
هاشمی طبا ادامه داد: باید افراد حتما کار و شغل داشته باشند تا تشویق به ازدواج شوند و به قول امام (ره):'بروند با هم بسازند'.
به گفته وی متاسفانه این سازش در جامعه ما بخاطر مسائل فرهنگی کم رنگ شده و چیزهای دیگر جایش را گرفته است.
این نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه و بخش دیگری از سخنان اظهار داشت: واقعیت این است که در مجموعه دستگاه‌های دولتی هم خدمتگزاری هست هم واقعا سرگردانی مراجعین وجود دارد.
هاشمی طبا گفت: با سیستم‌های الکترونیک هم مسئله حل نمی‌شود. من خودم در مراجع مختلف که در طول 15 سال اخیر به دلیل اینکه مراجعات شخصی داشتم در بعضی از موارد دیدم که بسیار خوب عمل شده و در برخی از موارد صرفا به دلیل انگیزه‌های شخص و نوع برخوردی که بعضی از کارکنان دولتی یا مدیران دولت دارند این امر امکانپذیر نشده است که بتوانند کمک کنند و یاری برسانند بنابراین مسئله بسیار پیچیده است.
وی اضافه کرد: اگر نیروهایی نه به عنوان بازرس بلکه به عنوان مراجعی که مورد اطمینان باشد به دستگاه های مختلف مراجعه کنند و به نوعی گزارشات عملیاتی تهیه کنند من خودم در مورد شخص خودم چند مورد عملیاتی را که مراجعه کردم به صورت ناشناس و شاید سالها بعضی از آنها در محاق فراموشی و عدم تصمیم گیری بوده می‌توانم ارائه کنم بنابراین لازمه ‌اش این است که واقعا از درون دستگاهها و از مدیریت آنها خیلی خوب انسان اطلاع پیدا کند و مدیران بتوانند در دسترس مردم باشند درحالی که مدیران ما الان پنهان هستنند.
وی خاطرنشان کرد: بعضا برخی مدیران از آسانسورهای شخصی استفاده و خودشان را پنهان کرده اند و وقت اینکه رو در رو با مردم بشوند ندارند لذا به نظرم باید در این مورد یک مقداری عملیاتی تر روبرو شد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به بیان برخی سخنان از سوی نامزدها،گفت: متاسفم که موضوع توسعه کشورما فقط تصور آمال و آرزوهاست.
هاشمی طبا تاکید کرد: امروز باید اولویت های کشور رعایت شود که بنظر من موضوع محیط زیست، حفظ ایران و اصلاح کشاورزی باید مهمترین اولویت های کشور باشد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی نخستین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال مجری که دولت (احتمالی) شما چه اقدام عملی برای بازگشت ایرانیان و نخبگان خارج از کشور دارد؟ اظهار داشت: بطور یقین بهبود فضای کسب و کار جامعه باعث می‌شود افراد میل بیشتری به بازگشت، گرایش و سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات در کشور داشته باشند.
هاشمی طباء تاکید کرد:‌ بر این باورم که با شناسایی نخبگان خارج از کشور و ایجاد تسهیلات مقرراتی و سرگردان نکردن مردم در ادارات می‌توان برای آنها شرایط و اجازه کار و سرمایه‌گذاری در کشور را مهیا کرد.
به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید به نخبگان اجازه استخدام بدون قید و شرط داد و با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه زمینه بازگشت آنها و ایرانیان خارج از کشور را مهیا کرد.
هاشمی طبا خاطر نشان کرد: اطلاع دقیق دارم که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا که بسیاری از کارشناسان نفتی (ایرانی) ماهانه بین چهار تا پنچ هزار دلار دریافتی دارند لذا اینگونه افراد هیچگاه مایل به بازگشت به کشور برای دریافت سه تا چهار میلیون تومان نخواهند بود.
به گفته وی امروز ضوابط پیچیده و مشکلات در ارائه خدمات در زمینه های مختلف، موجب تردید نخبگان و ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت شده است.
هاشمی طبا در عین حال تاکید کرد: باید امکانات را برای نخبگان خارج از کشور فراهم کرده تا از سرگردان‌ ماندن آنان جلوگیری بعمل آید.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی پایانی سخنان خود در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، اظهار داشت: دولت‌ها باید اولویت کاری داشته باشند.
هاشمی طبا افزود: امروز با حذف برخی تعرضات که برخی از دوستان بصورت دوستانه انجام دادند، به هر حال همه نامزدها دغدغه کار و خدمت دارند اما در عین دغدغه ‌مندی بسیاری از وظایفی که بیشتر از حد و حدود امکانات دولت است را برخودشان تحمیل می‌کنند لذا به نوعی برخورد می‌شود که خدمات دولتها فراموش می‌شود در صورتیکه دولت‌ها خدمات بسیاری انجام داده‌اند.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه از دید بنده اولویت‌ها باید حتما رعایت شود؛ دولت سیاست‌گذاری دقیق و به دور از بروکراسی‌های رایج را باید انجام دهد.
هاشمی طبا اظهار داشت: سرمایه، کارآفرینان و بخش خصوصی و تلاش آنها باید محترم شمرده شده و زمینه برای فعالیت و کار آنها به خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز باید حتما انجام شود.
وی اظهار داشت: شخصا براین باورم با توجه به تاکیدی که دوستان در بحث زیستگاه ایران، میراث گذشته خداوند و طبیعت برای ما داشتند، به همین دلیل من نیز در درجه اول بر حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی، رسیدگی به محرومین، مستضعفان،‌ بیماران، معلولین و بی‌سرپرستان را در تامین حداقل یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت تاکید دارم .
وی اضافه کرد: به سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی و خدمات هم اعتقاد شخصی و عملی دارم که باید با جدیت دنبال شود.
هاشمی طبا تاکید کرد: همچنین بر جهانگردی و توریسم برای ایجاد اشتغال کامل نیز تاکید دارم و براین باورم هر اشتغالی با ارزش نیست و اشتغال باید ارزش افزوده داشته باشد و تولید نیز باید با کیفیت صادراتی و قابل صادرات به خارج از کشور باشد تا اشتغال معنای خودش را پیدا کند.


**روحانی: بیکاری و درآمد ناکافی مهمترین دلایل حاشیه نشینی است
روحانی بیکاری و نبود درآمد کافی را به عنوان دو دلیل اصلی و مهم پدیده حاشیه نشینی در کشور عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر «طرح و برنامه چهارساله برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده» افزود: یکی از مشکلات اصلی ایران و حتی همه کشورها، حاشیه نشینی است؛ کشوری سراغ نداریم که با این پدیده مواجه نباشد.
وی ادامه داد: فردی که در یک شهر دور یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی کافی و یا شغلی ندارد، برای اشتغال خود ناچار به مهاجرت می شود.
روحانی افزود: معمولا در شهرهای بزرگ و پایتخت، وضعیت اشتغال بهتر است و این افراد به این مناطق پناه می آورند؛ بتدریج برای اسکان و استراحت خود جایی در حاشیه شهرها می یابند و کم کم خانواده و اقوام و خویشان خود را به آنجا می آورند.
وی، دلیل بعدی حاشیه نشینی در کشور را مساله عدم تعادل برشمرد.
- عدالت واقعی با حذف رانت ها و فساد اجتماعی میسر می شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که «برنامه تان برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در شرایط امروز ایران چیست؟» افزود: کم کردن فاصله بین اقشار مختلف اجتماع از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وی، امروز باید در وهله نخست تلاشمان این باشد که فاصله توسعه ای بین شرق و غرب کشور را کاهش دهیم.
روحانی ادامه داد: امروز غرب کشور شرایط بهتری نسبت به شرق کشور داشته و منطقه شرق به دلیل کویری بودن و کم آبی شرایط سخت تری دارد.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به منطقه شرق کشور، یادآور شد: ما برای نخستین بار گاز را به زاهدان برده و توسعه راه آهن را نیز از بندر چابهار آغاز کردیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم رسیدگی بیشتر به اقشار مستضعف، تصریح کرد: امروز رسیدگی بیشتری به افراد برخوردار از حقوق های پایین و بازنشستگان شده و یارانه مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نسبت به آغاز کار دولت یازدهم بیش از سه برابر افزایش یافته است.
روحانی با تاکید بر رسیدگی بیشتر به افراد نیازمند همچون معلولان، بیان داشت: امروز برای همه خانواده های دارای دو معلول خانه ساخته شده و برای خانواده های تک معلول نیز خانه ساخته می شود.
وی تصریح کرد: اگر به دنبال عدالت واقعی هستیم باید رانت ها را از بین برده و فساد اجتماعی را کاهش دهیم.
- تکمیل مسکن مهر و توجه به بافت های فرسوده
روحانی در پاسخ به این پرسش که «مشکل مسکن از چه مولفه هایی ناشی شده و طرح شما برای حل این مشکل بویژه برای زوج های جوان چیست؟» خاطرنشان کرد: برنامه های مختلفی در دولت های گذشته برای مساله مسکن اجرا شده و در دولت گذشته نیز طرح مسکن مهر اجرایی شد.
وی گفت: دولت یازدهم خود را متعهد دید طرح مسکن مهر را با وجود همه اشکالاتی که داشت تکمیل کند و تا پایان عمر این دولت، به جز بیش از یکصد هزار واحدی که اصلا خریداری ندارد، مسکن مهر را به اتمام می رسانیم.
روحانی اظهار داشت: اساس اشکال در این است که باید به مردم کمک کرد تا خود محل اسکانشان را انتخاب کنند و به آنان یاری برسانیم تا برای ساخت یا خرید مسکن مورد نظرشان اقدام کنند.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم تلاش کرد تا با ارائه وام به خانه اولی ها - که می توانند از 80 میلیون تومان وام برخوردار شوند- آنان را در حل این مساله یاری کند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به توجه به بافت های فرسوده اشاره و اظهار کرد: به جای ساخت مسکن مهر، اگر بافت های فرسوده به خانه هایی نو برای اهالی همان مناطق تبدیل می شد، می توانست تحولی مثبت به دنبال داشته باشد.
وی تاکید کرد: برنامه خوبی برای مسکن جوانان بویژه تازه ازدواج کرده ها داریم و مبلغ 20 میلیون وام ازدواجی که این افراد دریافت می کنند، می تواند کمک حالشان باشد.
- امید به آینده و اشتغال؛ مهمترین راهکارها برای ساماندهی ازدواج
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش مجری که «مشکل ازدواج جوانان چیست و برنامه شما برای فائق آمدن بر این مشکل و افزایش نرخ ازدواج های موفق و پایدار در جامعه چیست»، افزود: اشتغال و فضایی که باید در جامعه برای امید به آینده به وجود آید، نخستین مشکل فراروی این مساله است.
به گفته وی، نخستین اقدامی که باید برای حل مسائل اجتماعی انجام دهیم، ایجاد امید نسبت به آینده است؛ اگر نسبت به آینده تردید باشد و هر روز یک تهدید و حصر جدید جامعه را تحت فشار قرار دهد و آینده روشن نباشد، نشاطی برای جامعه باقی نخواهد ماند.
روحانی یادآوری کرد: طی دوره 10 ساله 1383 تا 1393 جمعیتی افزون بر 6 میلیون و 600 هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند، اما از میان آنان فقط 600 هزار نفر شغل پیدا کردند.
وی ادامه داد: وضع درآمد ارزی کشور نیز در آن دوره خوب بود که با آن می توانستیم اشتغال و ازدواج همه متولدان دهه 60 را سامان بدهیم اما این نسل رها شدند و دیدیم همه آنان با چه مشکلاتی مواجه شدند.
روحانی تصریح کرد: امروز امید به آینده در جامعه افزایش یافته و آحاد مردم و جوانان نسبت به آینده خود امیدوارند.
وی اضافه کرد: در دولت یازدهم موفق به ارتقای رتبه شرایط کسب و کار کشور از 152 به 120 شدیم و بر این اساس شرایط کسب و کار بهبود یافته است؛ همچنین اعتماد به سرمایه گذاری در جامعه ایجاد شده که اگر نباشد، شغل ایجاد نمی شود.
نامزد دوازدهمین دور انتخابات با اشاره به دسترسی آحاد مردم به فضای مجازی، تاکید کرد: اگر فضای مجازی نبود، همه این راه ها مسدود شده بود و حتی دوستان ما نمی توانستند از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کنند.
- وعده ایجاد 4 میلیون شغل نداده ام
روحانی همچنین خطاب به قالیباف تصریح کرد: «من هیچ وقت به مردم وعده ایجاد چهار میلیون شغل ندادم و اظهار چنین مطالبی صحیح نیست».
- اتکای بودجه به نفت از 45 به 30 درصد رسیده است
روحانی با بیان اینکه ما برای رای جمع کردن به این مناظره نیامده ایم، بلکه هدف مناظره توضیح برنامه های آینده نامزدها برای مردم است، اظهار داشت: اینکه مطالب راست یا دروغ را از هر سایت و جایی برای لطمه زدن به رقبا در این مناظره مطرح کنیم صحیح نیست و اگر نقل قولی از هم می کنیم یا نسبتی به هم می دهیم باید صحیح باشد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این مطلب را گفتم، چون خواستم به گناه آقای قالیباف اضافه نشود، زیرا سخنی دروغ گفته بود.
روحانی در ادامه با اشاره به مساله ازدواج، بیان داشت: در این مساله نیازمند اعطای تسهیلات و ایجاد اشتغال برای جوانان، همچنین افزایش امید به آینده در جامعه هستیم.
وی تصریح کرد: عمده درآمد دولت از طریق فروش نفت و جمع آوری مالیات است، امروز دولت یازدهم مالیات را الکترونیکی کرده و به دنبال افزایش شفافیت آن است تا آحاد جامعه به صورت عادلانه مالیات بدهند.
وی با اشاره به کاهش اتکای به نفت در بودجه از 45 به 30 درصد که باز هم باید کاهش یابد، یادآور شد: دولت یازدهم حدود 40 میلیارد دلار از پول نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و دولت دوازدهم هم باید 60 میلیارد دلار دیگر به این صندوق واریز کند.
روحانی با بیان اینکه ایجاد شغل نیازمند پول و امکانات است، گفت: امروز به دنبال 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در نفت و گاز هستیم و چند سرمایه گذار داخلی و خارجی مراجعه کرده اند، اما این نسبت به نیاز کشور کم است.
وی افزود: امروز به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی هستیم، یکی از نامزدها ادعای رشد بالای اقتصادی را کرده که این نیازمند صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: باید امکانات دولت را مدنظر قرار داده و تسهیلات در اختیار جوانان قرار دهیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تاکید کرد: مهمترین مساله ای که باید امروز مورد توجه قرار گیرد ایجاد فضای نشاط در جامعه است که الحمدلله نسبت به سال های گذشته این امید بیشتر شده است.
- تضعیف سرمایه اجتماعی خطری بزرگ برای کشور است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم یکی از مسائل اساسی کشور است.
به گفته وی، باید در اداره امور کشور به مردم اعتماد کرد، کار را به مردم واگذار کنیم تا بخش خصوصی ما فعال شود و سرمایه اجتماعی بین مردم و دولت افزایش یابد.
روحانی تصریح کرد: یکی از کارهایی که برخی رسانه ها به صورت روزانه به آن می پردازند، تضعیف سرمایه اجتماعی است؛ به طوری که مدام با طرح اتهام های ناروا و تخریب، بین مردم و نظام فاصله می اندازند که خطری بزرگ برای کشور است.
وی در ادامه بر لزوم شفاف شدن امور تاکید کرد و گفت: با توسعه دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات (که تاکنون 2 مرحله آن افتتاح شده) گام های اساسی در این راستا برداشته شده و در این زمینه لایحه ای در حال آماده شدن است تا درآمدها و مخارج تک تک دستگاه ها به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.
- قالیباف اجازه داد برج 22 طبقه در کوچه 10 متری ساخته شود
این نامزد ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش مجری که «چه راهکار موثری برای مقابله با چالش های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا، مصرف بی رویه آب، جنگل زدایی، بیابان زایی، تغییر اقلیم و ریزگردها دارید؟» اظهار داشت: قالیباف گفت «نباید هوا را از مردم بگیریم»، در تهران بزرگ چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟
روحانی افزود: قالیباف مرتب به دنبال چهار درصد و 96 درصدی کردن جامعه است، مگر برج های بزرگ پایتخت را شما (آقای قالیباف) به همان چهار درصد مجوز ندادید؟
وی ادامه داد: شما (آقای قالیباف) مجوز احداث برج 33 طبقه را به همان کسی که اموال مردم و 3.8 میلیارد دلار را غارت کرده، دادید و در کوچه های 10 متری و 20 متری مجوز ساخت برج های 22 طبقه می دهید.
روحانی اضافه کرد: همه درخت های 200 و 300 ساله تهران را قطع کرده و به جای آن درخت های یک ساله می کارید؛ که در این زمینه و سایر بخش ها پرونده های مختلف شکایت داریم.
وی یادآوری کرد: بیشترین کاری که دولت یازدهم انجام داده ، مدرن کردن آبیاری کشاورزی است؛ به طوری که با بیش از 300 هزار هکتار کار در این زمینه بیش از همه دولت ها عملکرد داشته است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بستن چاه های غیرمجاز و ذخیره 400 میلیون مترمکعب آب از این طریق در دولت یازدهم اشاره کرد.
در ادامه روحانی از مجری پرسید: در مناظره شما اگر کسی به من تهمت زد فرصت پاسخ هست یا خیر؟ دو بار دروغ گفته شد آیا به من فرصت دفاع خواهید داد؟
- از بین رفتن استحکام خانواده؛ از عوامل مشکلات اجتماعی امروز
روحانی در ادامه پاسخ به پرسش مجری در خصوص «مهمترین برنامه دولت برای ایجاد تعادل بین اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنان در خانواده» اظهار داشت: اشتغال بانوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در دولت یازدهم در مجموع بیش از 700 هزار شغل برای بانوان ایجاد شده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در استخدام اخیر که ابلاغیه آن ابتدا برای آقایان آمد ولی سپس شرکت در آن برای هر دو دسته آقایان و بانوان آزاد اعلام شد، بانوان بیش از 53 درصد موفقیت کسب کردند.
وی یادآوری کرد: امروز بیش از 50 درصد جمعیت دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می دهند و حتی استعداد این قشر جامعه در برخی فعالیت ها بیش از آقایان است و بر این اساس ایجاد اشتغال برای این جمعیت بسیار مهم است.
روحانی ادامه داد: در مقابل، صیانت از جامعه بانوان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید کاری کنیم که خانواده ها استحکام بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل پدیدآورنده مشکلات اجتماعی آن است که استحکام خانواده ها از بین رفته و نتوانسته ایم همه اعضای خانواده را برای جامعه امروز آماده کنیم.
- اتهام های وارده به اینجانب دروغ محض است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان بیان کرد: می خواستم در خصوص مساله سرمایه های اجتماعی و همه مسائل اجتماعی جمع بندی داشته باشم، اما از آنجا که سه بار در این جلسه به من نسبت ناروا زده شد، آیا فرصتی در ادامه برای پاسخگویی هست یا خیر؟
روحانی گفت: نخستین نسبت ناروا در باره برنامه 100 روزه است؛ در همه جای جهان معمول است که نامزدها برنامه های 100 روزه و چهار ساله ارائه می کنند.
وی ادامه داد: در پایان 100 روز نخست دولت یازدهم به اعلام کارهای انجام شده پرداختم که یکی از آنها توافق هسته ای بود که در مصاحبه مربوطه اعلام شد؛ بر این اساس، حرف کاملا روشن است.
وی افزود: دومین نسبت ناروا در مساله اشتغال بود؛ من در این زمینه در مصاحبه ای اعلام کردم که اگر سالانه 10 میلیون گردشگر به کشور بیایند، آن تعداد اشتغال دست یافتنی است.
روحانی با اشاره به نسبت ناروای سوم، یادآوری کرد: سالها پیش صادرکنندگان کشور جلسه ای گذاشتند و جوایزی آوردند تا از صادر کنندگان برتر تقدیر کنیم؛ ما حتی نمی دانستیم این صادرکنندگان چه افرادی بودند، اما آقای قالیباف از این مساله آگاه نیست.
وی خطاب به قالیباف ادامه داد: آقای قالیباف، یا نباید اتهام بزنیم یا.... یک آدم مفسد محکوم به اعدام نقل قولی کرده و ستاد انتخاباتی من هم این موضوع را تکذیب کرده است.
روحانی در پایان خطاب به مردم گفت: به همه مردم اعلام می کنم که هر سه مورد نسبت داده شده به اینجانب در این جلسه دروغ محض بوده است.


جهانگیری: نباید به حاشیه نشین ها بعنوان افراد اضافه نگاه کرد
اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که باید به آن توجه شود، تصریح کرد: نباید به این قشر بعنوان افراد اضافه نگاه شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جهانگیری افزود: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که کشور ما در دوران کنونی در اکثر شهرها از تهران تا اصفهان، مشهد، زاهدان، چابهار و همه شهرهای بزرگ کشور با این پدیده روبروست.
وی ادامه داد: مساله ای که در ارتباط با حاشیه نشینی وجود دارد این است که باید به این مردم به صورت جدی توجه کرد؛ آنها ایرانی اند و به دلایل مختلفی به حاشیه شهر پناه آورده اند. باید مسایل آنها مورد توجه قرار داد.
جهانگیری گفت: مهمترین مساله این است که حاشیه نشین ها باید در همه جاها دیده شوند. باید به آنها توجه شود؛ در دولت یازدهم با این پدیده با برخورد بسیار علمی، دقیق و کارشناسی، سازماندهی کردیم.
وی افزود: شورایی به معنای شورای بازآفرینی مناطق سکونتی مردم اعم از بافت های فرسوده، بافت های میانی و حاشیه نشینی ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: برای سلامت آنها برنامه ریزی دقیق کردیم؛ تقریبا تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شدند؛ مراکز بهداشت و درمان آنها در مراکز حاشیه نشینی مستقر شد. جوانان و فرزندان آنها که به سن تحصیل می رسند و محروم بودند در این دولت شناسایی شدند و برای آنها برنامه آموزشی دیده شده است.
این نامزد ریاست جمهوری یادآور شد: متاسفانه بخش قابل توجهی از دانشجویان و کسانی که به سن تحصیل رسیده بودند و تحصیل نمی کردند با معلولیت روبرو بودند که البته برای آنها راه کار مهم در نظر گرفتیم.
- عدالت اجتماعی به اقتصاد محدود نمی شود
جهانگیری گفت: عدالت یکی از آرمان های مهم نظام جمهوری اسلامی و همه نظام های سیاسی دنیا است. محدود کردن عدالت فقط به مسائل اقتصادی، ظلم به عدالت است.
این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: عدالت آموزشی یعنی این که هر فرزندی در هر نقطه کشور بتواند همه درجات علمی را طی کند. عدالت سیاسی آن است که هر فرد صرفا به دلیل وابستگی به یک تفکر و جریان سیاسی در جایگاهی قرار نگیرد بلکه این شانس در اختیار همه نیروهای سیاسی قرار گیرد.
جهانگیری ادامه داد: عدالت قضایی آن است که تمام دستگاه ها و مردم که مراجعه به دستگاه قضایی می کنند از عملکرد دستگاه قضا احساس عدالت کنند. متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است. مهمترین کار این است که اقداماتی انجام دهیم که همه جامعه احساس کنند مسولان آنها در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم گیری می کنند.
این نامزد ریاست جمهوری افزود: عدالت اقتصادی یکی از نماد های مهم عدالت است. یک بخش عدالت منطقه ای و جغرافیایی است. برخی از مناطق مرزی کشور از محرومیت ویژه ای برخوردار است که باید آنها را با دادن امتیازهای ویژه رشد داد.
وی گفت: عدالت توزیعی است که برخی از افراد به ثروت های بادآورده دست پیدا کرده اند. اینکه برخی به دلیل تماس با بعضی مسئولان به سرمایه های بزرگ دسترسی پیدا کنند سبب می شود که در جامعه بی عدالتی توسعه پیدا کند.
جهانگیری یادآور شد: این که یک فرد موفق می شود بیش از 3.8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران به جیب بزند هرکس این خبر را می شنود می داند که جامعه به سمت بی عدالتی رفته است و عده ای با فساد و عده ای با زد و بند به ثروت های بادآورده رسیده اند و متاسفانه عده ای به حداقل های زندگی نیاز دارند.
وی به ضریب جینی ( شاخصی محاسبهٔ توزیع ثروت است. بالا بودن این ضریب در یک کشور به عنوان شاخصی از نابرابری درآمدی است) اشاره کرد و گفت: یارانه ها در سال اول ضریب جینی را تغییر داد دلیل آن هم این بود که این 45 هزار تومان بین همه مردم توزیع شد که البته این بر طبقات ضعیف بیشتر تاثیر گذاشت. ولی این که می گویند ما یارانه را به سه دهک افزایش می دهیم نتیجه اش این خواهد شد که دهک چهارم و پنجم به دلیل این که فاصله دهک در ایران کم است، ضعیف تر می شوند.
- 250 میلیارد دلار مسکن خالی داریم
جهانگیری گفت: مسکن از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین رشته های اقتصادی کشور است که متاسفانه به دلیل صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها و اسیر دلالی شدن مساله مسکن، امروز ما با تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خالی روبه رو هستیم.
این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: ارزش واحدهای مسکونی خالی بیش از 250 میلیارد دلار است و این معنایش آن است که این سرمایه کشور راکد مانده است.
وی اضافه کرد: چند اولویت برای مسکن گذاشتیم، یکی مسکن اجتماعی برای گروه های کم درآمد نیازمند حمایت مثل کمیته امداد و بهزیستی، برای معلولان و زنهای سرپرست خانوار صد هزار واحد باید ایجاد کنیم، اعتبار مورد نیاز را منابع بانکی تامین می کند و دولت برای تامین بهره بانکی آن یارانه می دهد.
جهانگیری ادامه داد: سالانه 200 هزار مسکن روستایی باید استحکام بخشی شود، روستاییانی که موفق به مستحکم سازی مسکن خود شده اند در سیل و زلزله ها آسیب کمتری دیده اند. سقف تسهیلات مسکن 60 میلیون تومان بود که برای زوج های جوان به 160 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: برای مسکن خانه اولی ها صندوق پس انداز درست شده که 6 ماه در آن سپرده گذاری می کنند و پس از آن تسهیلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
جهانگیری گفت: علاوه بر بانک مسکن که در سال 1395پنج هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داده شد بقیه بانکها هم اجازه یافتند به بخش مسکن وارد شوند و فکر می کنم برای توفیق در این بخش باید مسکن حمایتی و روستایی را حمایت کرده و بافت های فرسوده را بازسازی کنیم.
وی گفت: روش شهرداری برای بافت های فرسوده بیشتر از باب سرمایه گذاری و سودآوری است که آنجا را به واحدهای تجاری تبدیل می کند.
جهانگیری گفت: من از محلات 'سیروس'، 'جوادیه' و نیز نازی آباد بازدید کرده ام و معتقدم گروه های توسعه گری که برای بازسازی بافت های فرسوده آن ایجاد شده می تواند مسکن ما را در بافت فرسوده نیز احیا کند.
- وام ازدواج 30 برابر شده است
جهانگیری گفت: مهمترین نیازهای جوانان مسائل مسکن، ازدواج و تحصیل است و دولت باید بستر همه اینها را برای آنان فراهم کند. از این ها مهمتر این است که جوان های کشور پذیرفته شوند، احترام آنها حفظ شود و به بهانه های واهی به آنان اهانت نشود. احترامشان از بین نرود، هم دختر و هم پسر جوان باید مورد احترام باشند.
وی ادامه داد: اشتغال از مهمترین نیازها است که من فکر می کنم آقای روحانی رئیس ما هستند که البته ما اینجا رقیب هستیم عذر می خواهیم در این مورد صحبت خواهند کرد.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: یکی از کارهایی که برای ازدواج انجام گرفت افزایش وام 3 میلیونی به 10 میلیون تومان بود که 296 میلیارد تومان کل وام ازدواج سال 92 بوده است که با افزایش آن به 9800 میلیارد تومان در سال 95 این رقم حدود 30 برابر شده است.
- ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم
وی با اشاره به بیان روحانی که گفته بود با رونق گردشگری شغل ایجاد می شود، اظهار داشت: این کشور بهترین زمینه را برای گردشگری دارد، چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند 700 هزار شیعه ای که به مشهد می آمدند و درآمدزایی داشتند و زندگی مشهدی ها می چرخید، این را چه کسانی به هم زدند؟ آیا دولت این کار را کرد؟ بله آقای قالیباف ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم. ما نمی توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار آسیب کنیم.
جهانگیری ادامه داد: چه کسانی به سفارت حمله کردند؟ آنها امروز در ستادهای کدام نامزد در حال فعالیت هستند؟ کدام نامزدها آنها را حمایت می کردند و پول به آنها می دادند و آنها را شکل می دادند؟
- باطل السحر دروغ و فریب، آگاهی مردم است
جهانگیری در پاسخ به مجری برنامه که پرسید با توجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه های اجرایی مهمترین اقدام دولت(احتمالی) شما در جهت کاهش بروکراسی و افزایش کارایی دستگاه های اجرایی چیست؟ گفت: چون موضوع بحث اجتماعی است باید بگویم در قرن بیستم فکر می شد مهمترین توسعه، توسعه اقتصادی و صنعتی است که بعد توسعه انسانی به آن اضافه شد.
وی ادامه داد: پیش نیاز هر توسعه ای در واقع افزایش سرمایه اجتماعی است که اساس سرمایه اجتماعی عبارت از اعتماد، رضایت و مشارکت مردم است و اگر سرمایه اجتماعی کاهش یابد در مرحله اول منجر به مساله اجتماعی، سپس آسیب اجتماعی و در نهایت بحران اجتماعی می شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه مهم است نگاه ما به مسایل اجتماعی است و غالب رویکرد دولت یازدهم به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بوده است.
جهانگیری افزود: این دولت نگاه امنیتی، عامرانه، خشن، قضایی و غیر علمی به مسایل اجتماعی را تغییر داد؛ به مسایل اجتماعی حتما باید با نگاه علمی پرداخته شود که اخلاق مهمترین مساله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت کرد و باطل السحر فریب و دروغ، آگاهی مردم است.
جهانگیری گفت: امیدواریم کشور موفق شود آسیب های اجتماعی را با روش علمی با اصلاح ساختارها و روندها برطرف کند؛ در زمینه مسایل اجتماعی با گزارش هایی که وزارت کشور تهیه کرده و جلساتی که محضر رهبری با حضور روسای سه قوه تشکیل شده بود تصمیمات خوبی گرفته شد.
وی ادامه داد: بحث تکریم ارباب رجوع یکی از کارهای مهمی است که انجام شد و در واقع باید با ایجاد یک نظام پایش در سطوح ملی، استانی و شهرستانی، دیدگاه های مردم و رضایت آنان از دستگاه ها مشخص شود و من متاسفم که باید بگویم بیشترین عدم رضایت در بین دستگاه ها به ترتیب از شهرداری ها، بانک ها و دستگاه قضایی است که پایش های انجام گرفته و آمار آن موجود است.
جهانگیری ادامه داد: یکی از کارهایی که باید برای رضایت ارباب رجوع انجام گیرد این است که شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد و اگر فردی به اداره ای مراجعه می کند به حقوق خود آگاهی داشته باشد و بیش از اینکه دستگاه ها حقوق شهروندی را رعایت کنند، خود مردم به حقوق خود واقف باشند.
وی گفت: دولت الکترونیک جزو مهمترین سیاست هایی است که باید به طور کامل اجرا شود و یکی از مهمترین اقدامات در زمینه آی تی و آی سی تی در حال انجام است تا کشور به روش الکترونیک اداره شود؛ باید سامانه های مختلف الکترونیکی در دستگاه ها شکل بگیرد و این سامانه ها باهم ارتباط پیدا کنند.
جهانگیری گفت: باید همانطور که مردم در خانه خود نشسته اند بتوانند با تلفن همراه خود، که خوشبختانه تلفن هوشمند در کشور بسیار زیاد است، بخش قابل توجهی از خدمات را دریافت کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری؛ مهمترین هدف از استقرار دولت الکترونیک را رضایت مندی مردم و رساندن خدمت به صورت آسان به آنان عنوان کرد.
جهانگیری ادامه داد: بعد از دولت الکترونیک نظارت جدی است که بر کل فرایندهایی که در دستگاه ها وجود دارد نظارت شود و مجوزهایی که غیر ضروری است باید لغو شود.
- به کارگیری نخبگان برای حل مشکلات
جهانگیری در پاسخ به این سوال که برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار آنها با مراکز تصمیم گیری علمی و صنعتی چه طرح و برنامه ای دارید؟ گفت: در زمینه اجتماعی و آسیب های اجتماعی بحث شد و به فضل الهی ملت ایران هم هویت ملی، هم هویت دینی و هم علاقه مندی به نظام را در همه پایش ها نشان داده، که بسیار عالی است و همه به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و من وضعیت را نه چندان سیاه می بینم که قابل حل نباشد بلکه بسیار امیدوارم که مسایل آینده کشور قابل حل است.
وی ادامه داد: امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است؛ نخبگان به عنوان بزرگترین سرمایه کشور در همه جا حضور دارند. بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از وظایفشان این است که نخبگان کشور را سازماندهی کرده و زمینه استفاده از آنان را در توسعه کشور فراهم کنند.
این نامزد ریاست جمهوری یادآور شد: در هرجا با مشکلی روبه رو شده و یا در آینده بشویم مهمترین تکیه گاه ما برای حل مشکلات نخبگان کشور هستند و به کمک همین نخبگان وضع علمی کشور در رتبه بسیار عالی قرار دارد.
جهانگیری افزود: در گزارشی که اخیرا دو مجموعه بین المللی داده اند رتبه علمی ایران هم در سطح منطقه و هم در سطح بین المللی در جایگاه بسیار مطلوبی است و با کمک نخبگان به فناوری های نو دسترسی خوبی پیدا کرده ایم.
وی ادامه داد: دولت یازدهم ارتباط دانشگاه با صنعت را برقرار و پیوند دانشگاه با مراکز تولیدی را تقویت کرد؛ راه کارهای عملیاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز تولیدی پیدا کردیم و فکر می کنیم اگر این ارتباط به صورت جدی در مراکز پژوهشی و فناوری برقرار شود حتما از توان نخبگان و دانشمندان برای حل مشکلات استفاده خواهد شد.


**رئیسی: صنایع به حاشیه های شهر بروند
رئیسی (رئیس الساداتی) در بیان اهمیت حاشیه نشین ها و برنامه های خود برای رفع مشکلات این قشر گفت: سرمایه گذارها صنایع را به حاشیه شهرها ببرند و وضعیت تثبیت مالکیت حاشیه نشینان نیز باید مشخص شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس الساداتی افزود: نخستین موضوع در رفع مشکلات حاشیه نشین ها، مساله آمار است. آمار 11 میلیون تعداد حاشیه نشین در کشور مربوط به سال 92 است و اکنون شاید تا 16 میلیون برآورد می شود؛ آمار دقیق باید معلوم شود.
وی نکته دوم را انجام بحث علمی و تحقیقی برای دریافتن علت حاشیه نشینی عنوان و اظهار کرد: سخن این است که با کسانی که در حاشیه شهرها سکونت دارند چه کنیم؟ اولویت باید نوسازی و بهسازی مسکن و خانه آنها باشد.
وی ادامه داد: نظام شهری باید ماموریت ساماندهی در آنجا را پیدا کند؛ چون آنها به دلیل مواجهه با مشکلات، این زندگی را انتخاب کردند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله آموزش بهداشت و مشکلاتی که با آن مواجه اند، جدی است، ادامه داد: تثبیت مالکیت باید صورت گیرد؛ در مشهد بسیاری از حاشیه نشین ها می گفتند خانه هایی که در آن زندگی می کنیم نمی دانیم مال ما هست یا نه.
وی از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع خواست تا در حاشیه های شهر سرمایه گذاری و صنعت ایجاد کنند.
- فاصله طبقاتی باید کاهش یابد
رئیسی در ادامه، عدالت اجتماعی را از اهداف نظام دانست و گفت: فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست اما آنچه نگران کننده است اینکه ضریب جینی نشان می دهد در سالهایی که هدفمند کردن یارانه مطرح بوده طبق آمار مرکز آمار این فاصله کمتر شده است در حالی که در سالهای اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم و این فاصله از 36 صدم به 43 صدم افزایش پیدا کرده است.
وی این فاصله را نشانه بدی دانست و افزود: این مورد باید حتما مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد؛ امروز توجه به طبقه پایین جامعه در اولویت است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، راهکار برون رفت از این وضعیت را که می تواند مشکلات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند افزایش یارانه در دهک های پایین عنوان کرد و گفت: در گام نخست سه دهک اول، باید افزایش سه برابری یارانه داشته باشیم.
وی توانمندسازی را گام دوم برشمرد و ادامه داد: حداقل یک میلیون نفر با کوشش نهادهای حمایتی با توانمندسازی از مرکز خارج شوند. برای دهک های پایین باید تسهیلاتی قائل شویم تا فاصله طبقاتی در جامعه کمتر شود و این نکته حائز اهمیتی است و نسبت به مالیات ها هم وضعیت همین طور است.
رئیسی خاطرنشان کرد: در گرفتن مالیات از حقوق بگیران زیر 3 میلیون تومان باید تجدیدنظر شود. ضمن این که از افرادی که فرار مالیاتی دارند و به تعبیری یقه سفیدان، زیبنده نیست که این افراد قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند.
وی در پاسخ به انتقادات و اظهارات پنج رقیب انتخاباتی خود گفت: بعد از توحید مفهومی به اندازه عدالت فراگیر نیست ؛ اما بحث شما درباره فاصله طبقاتی است.
وی در پاسخ به سوال میرسلیم دیگر نامزد انتخاباتی ، مبنی بر اینکه آیا برنامه پنجم توسعه به طور کامل اجرا شده است یا نه، اظهار کرد: درباره اینکه برنامه پنجم اجرا شده باید بگویم شاهد بیکاری جوانان تحصیل کرده، تعطیل شدن واحدهای تولیدی و مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم که موجب افزایش فاصله طبقات اجتماعی شده است.
رئیسی درباره یارانه ها توضیح داد: درآمد بسیاری از روستانشینان همین 45 هزار تومان و یا مستمری است که از بهزیستی یا کمیته امداد می گیرند و با این وجود آیا امکان زندکی با این وضعیت وجود دارد؟ ما در واقعیات زندگی می کنیم لذا باید قدرت خرید را در زمانی که یارانه 45 هزار تومان می دادند با الان مقایسه کنیم.
این نامزد انتخاباتی اضافه کرد: درباره رانت ها که اشاره فرمودند یا وام ها، به قول یکی از وزرای دولت، 50 درصد مردم هیچ وامی نگرفته اند اما 5 درصد وام های بسیار کلانی گرفتند؛ سخن ما این است که چرا عده کمی بتوانند از مواهب و امکانات و تسهیلات بهره ببرند اما از آن طرف عده ای از جوانان حتی در صف وام ازدواج انتظار بکشند.
رئیسی اضافه کرد: آنچه اتفاق افتاده اینکه فاصله طبقاتی بیشتر شده است و دولت باید برای کم کردن این فاصله تلاش کند؛ این درست نیست که به افرادی امکانات بدهیم، اما فقرا و محرومان را به حساب نیاوریم تا آنها هم در کنار سرمایه گذاران به نوایی برسند.
وی با بیان اینکه جامعه ای را که یکی کاخ نشین و دیگری کوخ نشین باشد را نمی پسندم، گفت: باید برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در دولت طوری باشد که این فاصله اجتماعی را کمتر و کمتر کند. این باید در میدان عمل روی دهد و این می تواند جلو بسیاری از فسادها را بگیرد.
به گفته وی، برنامه ریزی ها در دولت باید به سمتی برود که فاصله طبقاتی کمتر شود؛ زیرا فاصله طبقاتی نسبتی با نظام جمهوری اسلامی ندارد؛ دولت باید از آمار بیکاران بکاهد و در عین حال به آنانی که جیبشان خالی است کمک کند.
وی تصریح کرد: باید بگویم حق خود محرومان را می خواهیم بدهیم؛ اصل قضیه حمایت از تولید است نه بزرگ شدن دولت.
- 11 میلیون جوان آماده ازدواج داریم
رئیسی در پاسخ به این سوال مجری که برنامه شما برای مسکن چیست؟ گفت: اساس بر توانمندسازی است که افراد بتوانند خودشان مسکن تهیه و بافت فرسوده را نوسازی کنند.
وی ادامه داد: زوج های جوان باید در ابتدای زندگی به دلیل نداشتن مسکن چه کنند؟ باید به این زوج ها با ارائه تسهیلاتی برای اجاره مسکن کمک شود.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه 11 میلیون جوان آماده ازدواج هستند و از آن طرف دولت برنامه ای در این رابطه ندارد، اظهار کرد: با قدردانی از زحمات دولت، اما باید دید چه اقدامی باید برای جوانان انجام دهیم.
رئیسی با گریزی به مسکن مهر ادامه داد: چشم همه به مسکن مهر دوخته شده است تا صاحب خانه شوند؛ اگر ظرف مدت باقیمانده اقدامی شود، این خانه ها زودتر تحویل متقاضیان می شود.
وی گفت: بافت فرسوده باید نوسازی شود و زوج های جوان هم مشکلشان رفع شود؛ با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان عقب هستیم و این مشکل در بخش مستمندان، بافت فرسوده و زوج های جوان نیز وجود دارد.
-دریافت تسهیلات وام ازدواج باید آسان شود
رئیسی در باره اظهارات روحانی مبنی بر اینکه جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند، گفت: این اظهارات را کاملا قبول دارم اما وقتی جوانی، دختر مورد نظر خود را می پسندد باید به سرعت تسهیلات دریافت کند تا صاحب سرپناه شود.
وی افزود: وقتی می گوییم ازدواج 700 هزار زوج در سال به یک میلیون می تواند افزایش پیدا کند این درحالی است که 500 هزار نفر پشت صف وام ازدواج قرار دارند اما، یک سری افراد بدون وثیقه یا با وثیقه کم می توانند وام چندمیلیاردی بگیرند، نمی توان انتظار داشت ازدواج جوانان افزایش یاید.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که یک جوان هم سریع تسهیلات دریافت کند و هم تشکیل خانواده دهد.
- مسکن و اشتغال دومین و سومین اولویت جوانان
رئیسی مسکن و اشتغال را به ترتیب دومین و سومین مسئله جوانان بعد از ازدواج دانست و گفت: برنامه پنجم توسعه، دولت را به ایجاد افزایش 8 درصدی شغل مکلف کرده است.
وی اظهار کرد: اگر یک میلیون ازدواج، یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن در کنار هم قرار بگیرد، این شادمانی واقع می شود.
- مناقصه ها و مزایده ها برای مردم شفاف شود
رئیسی در نقد اظهارات جهانگیری گفت: در مورد نظام اداری که با حقوق مردم سروکار دار باید گفت آنچه بین مردم می بینم و 10 سال در سازمان بازرسی مدیریت داشتم در سه نمایشگاه با اسکن و پرینت کردن دستگاه ها، همه آسیب های اداری کشور را در نگاه همه مدیران عالی و کارشناسان کشور، روی صحنه آوردیم و به نمایش گذاشتیم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه در در سال 83 بود، ادامه داد: این آسیب ها همچنان همه کسانی را که دغدغه نظام اداری سالم دارند، رنج می دهد والبته گام هایی برداشته شده است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک 15 درصد پیشرفت کار داشته است، تصریح کرد: اگر دولت الکترونیک به کمال برسد می تواند کار را در جهت شفاف سازی انجام دهد و بویژه نظارت خود مردم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و مردم در جریان این نوع ارتباط ها قرار بگیرند، این موضوع در سالم سازی نظام اداری بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
رئیسی تاکید کرد: شرکت های اداری نباید خانه خلوت شوند و اگر می گوییم جذب نیرو باید منضبط و سفرهای خارجی مشخص باشد، مختص به وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی نیست بلکه این موضوع برای شرکت ها هم مصداق دارد.
وی درباره اظهارات قالیباف مبنی بر اهمیت محیط زیست گفت: مسئله محیط زیست مسئله بسیار بااهمیت است، طوری که در قانون اساسی جزو اصول آمره است یعنی هر جا بخواهیم کارخانه ای ایجاد کنیم نخست باید دید مسائل زیست محیطی آن حل شده است یا نه.
وی با بیان سهم 10درصدی شرکتی از آستان قدس در بهره برداری از یکی از جنگل های شمال، اظهار کرد: با ورودم به تولیت آستان قدس، شرکتی از آستان قدس را دیدم که 10 درصد در جنگل های شمال سهم دارد به محیط زیست گفتم همه فعالیت های این شرکت را در جنگل قطع کنید، خود دوستان محیط زیست هم (از این دستور) تعجب کردند.
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نباید در مجموع آن جنگل یک درخت قطع شود حتی اگر به نفع ما باشد؛ نباید محیط زیست آلوده شود.
رئیسی درباره مسئله ریزگردها در خوزستان گفت: باید دید این موضوع قابل پیش بینی، قابل پیشگیری و قابل برخورد مناسب بود یا نه؛ و وضع این دولت یا آن دولت نیست؛ مهم این است که وضعیت زندگی عزیزان ما در خوزستان نباید رنج آور شود.
وی با بیان اینکه محیط زیست را نه به عنوان محدودیت بلکه مبنای اشتغال می توان قرار داد، بسیاری از شغل ها و کشاورزی و دامداری می تواند در این حوزه انجام شود.
این نامزد انتخابات گفت: نمی گویم کمبود آب نیست ، با مشکل کمبود آب مواجه هستیم اما مدیریت آب مهم است و با همین مقدار آبی که در کشور وجود دارد با مدیریت دقیق می توان مشکلات را کاهش داد.
- ورزش می تواند اشتغال زایی و ارزآوری داشته باشد
رئیسی در بخش دوم مناظره در پاسخ به سوال دو دقیقه ای مبنی براین که برنامه دولت (احتمالی) شما در تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط ورزشی و مسابقات ورزشی چیست، گفت: ورزش امری ضروری برای آحاد جامعه بویژه جوانان است و کشور ما در کسب مقام بالا در همه زمینه های ورزش قهرمانی، جهانی، پهلوانی، همگانی و تربیتی و آموزشی استعداد دارد.
وی افزود: ورزش همگانی را مردم با حمایت دولت دنبال می کنند؛ ورزش قهرمانی و مدال آوری برای کشور بسیار اهمیت دارد و دولت باید سرمایه گذاری کند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش از جمله عرصه هایی است که با آن می توان ارزآوری، اشتغال زایی کرد، گفت: بسیاری از کشورهای لاتین مانند برزیل که نام آور شده اند از محل ورزش درآمد کسب می کنند.
وی بیان کرد: ورزش پهلوانی و قهرمانی باید در کشور اولویت جدی تلقی شود و دولت وظیفه دارد با سرمایه گذاری ورزش جامعه را در نشاط نگه دارد؛ اقتصاد ورزش باید کارآمد باشد و دولت در جهت رونق این قضیه به نحوی که بتوانیم مدال آور باشیم، تلاش کند.
- برای ایجاد یک میلیون شغل در جامعه برنامه دارم
رئیسی در جمع بندی سخنان خود در نخستین مناظره دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری یکی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی را این موضوع عنوان کرد که دولت ها به جای پاسخگویی به عملکرد چهار ساله دولت ، بعد از کارشان حالت اپوزیسیون می گیرند.
وی خطاب به روحانی یکی از رقبای انتخاباتی خود گفت: بحث اصولگرا و اصلاح طلب نداشته باشیم ؛ از آقای روحانی پرسیدم آیا مردم باید مسکن داشته باشند یا نه و این متن قانون برنامه ششم توسعه است ؛ اگر دولتی نمی خواهد به قانون عمل کند، نباید وارد میدان شود.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به نظرم می رسد این یک وظیفه قانونی است و برنامه ای برای ایجاد یک میلیون شغل دارم.

** قالیباف: ارزش یارانه 45 هزار تومانی به یک سوم کاهش یافته است
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال درباره رفع مشکل حاشیه نشینی در کشور به وجود 11 میلیون حاشیه نشین در کشور اشاره کرد و گفت: دلیل این مشکل، فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران اقتصادی است.
وی افزود: برای حل این معضل باید برنامه کوتاه مدت و بلندمدت وجود داشته باشد؛ در همه جای دنیا این افراد مورد حمایت قرار می گیرند.
این نامزد انتخابات ادامه داد: در هفت سال گذشته، یارانه ای در نظر گرفته شده اما گله این افراد این است که ارزش یارانه 45 هزار تومانی به یک سوم کاهش یافته است.
- گله حاشیه نشین ها از پرداخت یکسان یارانه ها
وی در ادامه گفت: گله دیگر حاشیه نشین ها این است که چرا این مبلغ یارانه به همه افراد به صورت مساوی و یکسان پرداخت می شود؟ همچنین دیگر نگرانی این است که این مبلغ یارانه سبب گرانی در کشور نشود.
وی افزود: باید به جز روش و برنامه های طولانی مدت برنامه های کوتاه مدت نیز برای رفع مشکل حاشیه نشینی کشور طرح ریزی شود.
- عدالت اجتماعی باید تحقق یابد
قالیباف با اشاره به این که برقراری عدالت اجتماعی از اهداف نظام و انقلاب اسلامی بوده است،‌ گفت: تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی باید اتفاق بیفتد.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد خود در شهرداری تهران گفت: تلاش ما این بود که فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر را کاهش دهیم؛ توجه ما به کالبد شهر و توجه به محرومان بوده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رفع این بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی توجه به موضوع بیکاری است؛ نکته اصلی برنامه ما حل این مشکل است یعنی برنامه 'اشتغال حمایتی' و سپس 'اشتغال پایدار'.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فاصله طبقاتی افزایش یافته است، گفت: چرا باید تنها 4 درصد افراد جامعه منافعی داشته باشند و 96 درصد بقیه هیچ بهره ای نبرند؟ سئوال مورد نظر این است که آیا اهداف مورد نظر درخصوص کاهش فاصله طبقاتی در برنامه پنجم توسعه محقق شده است.
- چهاردرصد جمعیت جامعه صاحب سه میلیون مسکن خالی
وی با یادآوری دوباره به سخنان گذشته خود مبنی بر «بهره مندی چهار درصد جمعیت جامعه از امتیازها» اظهار کرد: این افراد از رانت برخوردارند به طوریکه اکنون سه میلیون مسکن خالی داریم که متعلق به همین چهار درصد است که یک ویلا در شمال و شمال شرق با پول های بادآورده خریداری کرده اند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: قرار بود 10 درصد بافت فرسوده تهران احیا شود که این اتفاق نیفتاد و پس از گذشت 5 یا 6 سال تنها 7 تا 8 درصد بافت های فرسوده در تهران بهسازی شده اما،‌ دولت در این بخش به تمام وظایفش عمل نکرده است.
وی با اشاره به اینکه باید با این 4 درصد برخورد جدی شود گفت: نباید به سادگی از این افراد گذشت؛ اگر فردی از رانت چند میلیاردی برخوردار است باید با وی برخورد شود.
قالیباف با بیان اینکه در سال گذشته،‌ 530 هزار میلیارد تومان وام داده شده است، گفت: باید دید چه افرادی این وام ها را گرفته اند و زوج های جوان برای وام 10 میلیونی چقدر پشت نوبت قرار دارند.
- پاسخ قالیباف به انتقادهای جهانگیری
قالیباف در انتقاد به سخنان جهانگیری خطاب به وی گفت: اگر حرف از اخلاق می زنید خودتان رعایت کنید؛ از پدیده های عجیب این است که شما نامزد شدید و در این دوره از انتخابات حضور یافتید، البته این حضور حق شهروندی شماست اما صداقت شما در روزهای آینده مشخص می شود.
وی اضافه کرد: اگر آمدید گزارش کار دولت دهید آن را درست گزارش کنید.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شهرداری تهران درباره بافت فرسوده در شمال و جنوب تهران به هیچ عنوان نگاه تجاری نداشته و صدور پروانه های صدور در این مناطق مجانی بوده است؛ به جز منطقه 12 که وزارت مسکن و شهرسازی شما کار تجاری کرده و نسبت به آن متعجب هستم.
وی خطاب به جهانگیری گفت: شما مدیر اجرایی هستید به همین خاطر دستاویز سیاسی دیگران قرار نگیرید شما بحث دادن اختیار به مردم را می دهید در حالی که دولت دو ماه قبل با شورایاری ها مخالفت کرد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما از آن 4 درصد دفاع می کنید.
- 20 استان دچار معضل ریزگردها هستند
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما امروز در کنار بحران های اقتصادی و اجتماعی بحران زیست محیطی هم داریم.
قالیباف با اشاره به این که در حوزه محیط زیست با دو مشکل اساسی مواجه هستیم گفت: در حل مشکل ریزگردها روندی که تاکنون پیش رفته مناسبی نبوده است زیراکه در گذشته در 4 استان بوده اما، امروز 20 استان از جمله تهران دچار این معضل شده اند.
وی با بیان این که در موضوع ریز گردها بحث این است که موضوع ریزگردها به آن طرف مرزها برمی‌گردد گفت: ما نمی‌خواهیم بگوییم این نیست ولی واقعا سهم ما در باره حل این مشکل چیست؟
وی گفت: بخش قابل توجه ریزگردها مربوط به بی‌توجهی‌های داخل است به عنوان نمونه همین حادثه‌ای که در اهواز شاهد آن بودیم، مردم دیگر نمی‌گویند ریزگرد می‌گویند ریزمرگ .
این نامزد ریاست جمهوری افزود: این موضوع محیط زیست (ریزگردها) داخلی است یعنی وقتی که ما مالچ‌پاشی و درختکاری را رها کردیم این مشکلات ایجاد می شود.
- نبود اشتغال پایدار و اشتغال عمومی مشکل اساسی است
وی نبود اشتغال پایدار و اشتغال عمومی را مشکل جدی امروز جامعه دانست و گفت: اشتغال عمومی یکی از بخش‌هایی است که در آن می‌توانیم جوانان را به کار بگیریم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا از این مقوله های استفاده نمی‌کنیم که مردم امروز به این مشکل دچار شوند؟
قالیباف گفت: در حالی ما حرف از حقوق شهروندی می‌زنیم که اولین حق مردم هوای پاک است که آن را با بی‌تدبیری از مردم دریغ کرده ایم و بعد هم عذرخواهی می‌کنیم.
وی با تاکید بر این که مشکلات محیط زیست قابل حل است، گفت: در ابتدای دولت اعلام آمادگی کردیم و آقای جهانگیری هم جلسه گذاشت اما دولت گفت خودمان اجرا می‌کنیم.
وی خطاب به جهانگیری گفت: خودرو در شهر رها می‌ شود و خودرویی که 30 سال در جاده بوده به عنوان سرویس اداره از آن استفاده می شود.
قالیباف گفت: مشکل محیط زیست مانند بحران اجتماعی و اقتصادی امروز حل نشده است، زیرا این دولت همواره می‌گوید این مشکل حل نمی‌شود و اعتبارات کافی وجود ندارد.
وی گفت: مردم باید چه کار کنند؟ چرا نمی‌توانیم؟ ما می‌توانیم زیرا ظرفیت‌ها مشخص است و این حرف، شعار نیست.
وی افزود: باید سالی برای یک میلیون و 300هزار نفر شغل ایجاد شود؛ شما می‌گویید آی‌تی را اجرا کرده‌ایم؛ پس چرا در حوزه آی‌تی نتوانستید بین کسانی که بهره‌مند هستند یا نیستند کار ایجاد کنید.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: وزارت تعاون، کار، و رفاه شما نتوانست این‌ها را تفکیک کند.
- جنگل کاری 20 هزار هکتاری در اطراف تهران
وی گفت: شما دولت 4 درصدی هستید چون در داخل مردم نیستید. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند شما یک بار از اتاق‌تان بیرون بیایید و بیبنید مابقی زباله ها کمپوست می‌شود و در کشاورزی استفاد می‌شود.
وی افزود: اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود (چرا) قانون را اجرا نکردید پول حمل و نقل نه به تهران به هیچ شهری ندادید امروز مترو را با 300 کیلومتر ساختید و با 70 کیلومتر تحویل گرفتید.
قالیباف گفت: ما در این دوره بیش از 20 هزار هکتار در اطراف تهران جنگل کاری کردیم که امروز به 39 هزار هکتار رسیده است و با 11 هزار هکتار کل کمربندی تهران اجرا می‌شود اگر بحث بلندمرتبه سازی را شما می‌گویید این قانون دولت 4 درصدی است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی شما شورای عالی شهرسازی است ما کار اداری آن را انجام می‌دهیم.
وی در باره تراکم جمعیت در تهران گفت: 24 درصد جمعیت کشور برای کار به تهران آمده اند. آن هم به خاطر مهاجرت و مشکلات اقتصادی بوده است.
قالیباف گفت: دولت شما از صداقت و اخلاق می‌گوید در حالی که همه دیدید و شنیدید که جنابعالی گفتید من تحول 100 روزه اقتصادی را انجام می‌دهم.
قالیباف تصریح کرد: شما سپس گفتید نه، هر کسی این را گفته عقل ندارد من می‌گویم که صداقت ندارید و به اضافه آن.
وی افزود: این 4 درصد جمعیت همین دلالان زالو صفت هستند که امروز می‌آیند شما می‌گویید بله با آن فرد برخورد کردند و گرفتند ولی شما می‌گویید در زندان است چه کسی از او تقدیر کرد؟
این نامزد ریاست جمهوری گفت: به عنوان کسی که نمونه کار اقتصادی انجام داده است متاسفم که این کار را انجام می‌دهید دولت گذشته به بنده چه ربطی دارد شما می‌دانید که من منتقد دولت گذشته بودم.
- دولت گذشته فعالیت خوبی داشته است
وی افزود: دولت گذشته فعالیت های خوبی هم انجام داده است مهمترین کارش این بود که طرفدار محرومان بوده است.
قالیباف گفت: دولتمردان قبل به روستاها و مناطق محروم می رفت شما از تهران تکان نمی‌خورید. شما می‌روید مرکز استان یک ساعت و دو جلسه بر گزار می کنید.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم می‌دانند که این کشور ظرفیت و اعتبارات دارد واقعا می‌شود ارز کشور را جناب آقای جهانگیری که شما بیشتر اینجا هستید.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما ارز است که می‌تواند به دو برابر تبدیل بشود نه با سیستمی که شما رانتی کردید.
قالیباف تاکید کرد: در تهران مشکل بلند مرتبه ‌سازی است؛ مشکل اراک،کرج، خوزستان و ... چیست؟
وی گفت: مدیریت شما مدیریت سنتی است حتی اعتقاد به واگذار کردن به مردم را ندارید؟ شورایاری را چه کسی گفت منحل کنید؟ یکی از برنامه‌هایی در دستور کار من واگذاری اختیارات و تصدی‌گری به مردم است.
وی گفت: ما اکنون با پدیده ای مواجه می شویم فرد به دوربین نگاه می کند وحرف درست نمی زند. آقای روحانی می گوید آن موضوع رفع مشکلات در 100 روز را به نقل از ایشان سایت های بی نام نشان می زدند( برگه ای را به دوربین نشان دادند) این از سایت خود شما گرفته شده است. البته من می خواستم فیلم این موضوع را پخش کنم که اجازه ندادند حالا ما آن فیلم را در فضای مجازی منتشر می کنیم. تهمت زدن خوب نیست.
قالیباف با تاکید بر این که جوانان مهمترین فرصت برای جامعه محسوب می شوند،‌ گفت: امروز به خاطر همان نکات ذکر شده، به همان 4 درصد رانت‌خوارها مشکلات واردات غیرقانونی و غیراصولی و همه این‌ها نتیجه این شده که امروز از جمعیت جوان ما استفاده نشود.
وی با اشاره به این که در سال 1400 جمعیت ایران پیر می شوند، گفت: حتما ما باید نرخ رشد جمعیت را متناسب کنیم البته می‌دانیم جمیعت کشور ما و استعدادهای کشور برای یک نرخ رشد به صورت معمولی حتما ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد.
قالیباف در پاسخ به روحانی: رئیس قوه قضاییه گفتند که همین آقا که در زندان است به ستاد انتخاباتی شما کمک کرده است، چطور ایشان را نمی‌شناختید؟

رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت همزمان با پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار