سرپرست بررسی باستان شناسی دهستان رستاق از کشف تمدن 35 هزار ساله در نی ریز خبرداد.
کد خبر: ۴۱۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 28 April 2017
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز:ستان رستاق سابقه حضور انسان در نیریز را حداقل به سی و پنج هزار سال پیش می‌رساند.

حسن مرادی سرپرست بررسی باستان شناسی دهستان رستاق با اشاره به اینکه نخستین  فصل بررسی باستانشناسی در دهستان رستاق با هدف تهیه نقشه باستانشناسی و شناخت وضعیت آثار آن انجام گرفت، اظهار داشت: هر چند از شروع فعالیت‌های باستان شناسی در استان فارس بیش از 86 سال می‌گذرد، اما شهرستان نیریز در شرق فارس به عنوان دالان ارتباطی بین فارس و کرمان هنوز ناشناخته است و اطلاعات زیادی از وضعیت آثار آن وجود ندارد.

این باستان شناس عنوان کرد: در این فصل در مجموع 110 اثر شناسایی شد که از عصر پارینه سنگی میانی تا دورۀ متاخر اسلامی تاریخگذاری می‌شوند.

مرادی افزود: این آثار شامل؛ تپه و محوطه، گورهای پشته سنگی، گورستان، برکه  (آب انبار)، قنات، راه آب، استخر، خانه، خانه باغ، کاروانسرا، مقبره، قلعه، سازه، آسیاب، مسجد، حمام و درختان کهنسال است.

به گفته این باستان شناس، قدیمی ترین آثار به دست آمده سابقه حضور انسان در نیریز را حداقل به سی و پنج هزار سال پیش می‌رساند.

سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی اظهار داشت: بیشترین آثار شناسایی شده مربوط به دورۀ اسلامی و نشان دهنده اهمیت دشت نیریز در این دورۀ است.

مرادی گفت: با انجام این بررسی می‌توان تعدادی از آثار مهّم و شاخص را با در نظر گرفتن اولویت‌های حفاظتی در فهرست آثار ملّی ثبت کرد تا زمینه قانونی حفاظت از آنها فراهم شود.

گفتنی است: مجوز بررسی باستان شناسی دهستان رستاق نی ریز توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار