مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار شد
اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 28 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، در این مراسم برگزیدگان این رویداد سینمایی در بخش‌های مختلف معرفی شدند. فیلم «گلوری» از بلغارستان توانست دو جایزه بهترین بازیگر زن و مرد نقش اول را از آن خود کند و «ائو» نیز سه سیمرغ بهترین فیلم هیات داوری نت‌پک، و جوایز بهترین فیلم و فیلم‌نامه بخش مسابقه بین‌الملل را دریافت کرد.
با آغاز اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر،‌ اشکان خطیبی مجری این مراسم به دو زبان فارسی و انگلیسی به مهمانان خوش آمد گفت و سپس جوایز این جشنواره جهانی به برگزیدگان بخش‌های مختلف اهدا شد. خطیبی در ابتدای این مراسم به این موضوع اشاره کرد که قرار است امشب سریع‌ترین اختتامیه یک جشنواره سینمایی برگزار شد.
اولین سخنران این اختتامیه رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بود که با خوشامدگویی به هنرمندان و همچنین وزرای فرهنگ و ارشاد و امور خارجه از دست‌اندرکاران جشنواره نیز قدردانی کرد و گفت:‌ «مدت زمانی کوتاهی با هم در فضایی شبیه یک فضای آرمانی همراه بودیم. کسی با اندیشه کسی کار نداشت و نگرانی در این‌باره وجود نداشت. تجربه و دانشمان را با هم به اشتراک گذاشتیم. مصمیم جشنواره جهانی فجر به پایگاهی برای سینماگرانی تبدیل شود که به صلح، عدالت و کرامت انسانی باور دارند و در جستجوی راز بشر هستند.»
نت پک
اولین جایزه اهدا شده به بخش نت پک مربوط می‌شد. هوشنگ گلمکانی توضیح کوتاهی درباره این جایزه که از سوی یک پژوهشگر هندی پایه‌گذاری شده اشاره کرد که در جشنواره‌های جهانی بهترین فیلم‌های آسیایی را مورد توجه قرار می‌دهد و بیشتر بر فیلم‌های اول و دوم کارگردانان تمرکز دارد. در این قسمت از برنامه اعضای هیات داوران بخش نت پک هوشنگ گلمکانی، آن دمی گروئه و رولاند تولینتو روی سن آمدند و جایزه این بخش شامل 50 میلیون ریال جایزه نقدی را به فیلم «ائو» ساخته اصغر یوسفی نژاد اهدا کردند.
 بین الادیان
پس از آن حجت الله ایوبی، مایکل لوگان و کاتیا مالاتستا اعضای هیات داوران بخش بین الادیان، جایزه بهترین فیلم شامل دیپلم افتخار  و 50 میلیون ریال جایزه نقدی را به وانگ ژوبو برای کارگردانی فیلم «چاقو در آب پاک» از هنگ کنگ اهدا کردند. مجری مراسم به این موضوع اشاره کرد که این جایزه به ابتکار جشنواره جهانی پایه‌گذاری شده است.
جلوه گاه شرق (سینمای آسیا)
داوران این بخش از جشنواره کمال تبریزی، زکی دمیر کوبوز، حمیده عمرووا، دارژان امیر بایف و نجیب عیاد اعضای هیات داوران بخش «جلوه گاه شرق» بودند.
تندیس بهترین فیلم کوتاه به فیلم «هنوز نه» به کارگردانی آرین وزیر دفتری از ایران  تعلق گرفت که مجید برزگر تهیه‌کننده این فیلم آن را دریافت کرد و با توجه به این‌که فیلم به جشنواره بوسان نیز فرستاده شده آرزو کرد در آن‌جا نیز مورد توجه قرار گیرد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند سینمای آسیا هم فیلم « گرگ و بره» به کارگردانی شهربانو سادات محصول مشترک افغانستان، دانمارک و فرانسه این جایزه را دریافت کرد. این جایزه شامل تندیس و مبلغ 100 میلیون ریال می‌شد. این کارگردان زن افغان هنگام دریافت جایزه به زبان انگلیسی به سال‌های حضورش در تهران اشاره کرد که نمی‌توانسته به تحصیل ادامه دهد و درخواست کرد که همگی بیشتر با هم مهربان باشیم.
تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی نیز که شامل تندیس و مبلغ 200 میلیون ریال می‌شد به فیلم «بازمانده» محصول قزاقستان تعلق گرفت.
جایزه محمد امین 
برای اهدای جایزه این بخش رضا کیانیان روی سن آمد و با توجه به این‌که منشا فقر و بیکاری حاصل بی‌اخلاقی کسانی است که قانون را نقض می‌کنند اهدای جایزه اخلاق در این جشنواره را یک افتخار دانست و از همه بی‌اخلاقی‌های خودش در این فرصت معذرت خواست.
برای اهدای جایزه این بخش سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی سن آمدند. رضا کیانیان از وزیر فرهنگ و ارشاد خواست اهدای هر دو جایزه را به محمدجواد ظریف به عنوان یک قهرمان ملی واگذار کند. جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و 100 میلیون ریال به مظفر حسین خانی برای فیلم «بابایی» تعلق گرفت.
سینمای سعادت 
جشنواره فیلم فجر در این بخش که بخش اصلی مسابقه آن به شمار می‌رود با میزبان 58 کشور جهان بود که بعد از ایران بیشترین فیلم‌های شرکت‌کننده از سوی کشور فرانسه بوده‌اند. داوران این بخش از جشنواره، امبرتو پازولینی، میکو هارا دا، لخ مایوسکی، جسیکا وود ورث، فلوریان گالنبرگر، رسول صدرعاملی و فاطمه معتمدآریا بودند. 
سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم «آگهی فروش» ساخته قصیده گلمکانی از ایران اختصاص یافت. گلمکانی با اشاره به این‌که این اولین جایزه او در ایران است آن‌را بسیار ارزشمند دانست.
همچنین جایزه ویژه و سیمرغ سیمین هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری نیز به جین جینگ ژو فیلمبردار و وانگ تو کارگردان هنری برای فیلم «آقای بی دردسر» محصول مشترک چین و فرانسه اهدا شد.
در ادامه فاطمه معتمدآریا دقایقی صحبت کرد و با اشاره به این‌که باعث افتخار هیات داوران بود که سینمای جهان را با تماشای این فیلم‌ها دوره کنند گفت: «تلاش کردیم از میان فیلم‌ها انسانی‌ترین و زیبا‌ترین‌ها را انتخاب کنیم. امیدواریم در قضاوت ما تردید نکنید و ما هم به بیراهه نرفته باشیم.»
رسول صدرعاملی نیز در ادامه ابراز امیدواری کرد این جشنواره هرسال پیشرفت کند. پس از آن سیمرغ سیمین بهترین بازیگر نقش اول مرد به استفان دنولیوبوف و بهترین بازیگر نقش اول زن نیز به مارگیتا گوشوا تعلق گرفت که هر دو برای فیلم «گلوری» از بلغارستان موفق به دریافت جایزه شده بودند. این بازیگران با پیام تصویری به خاطر این جایزه تشکر کردند.
در ادامه مراسم سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «ائو» (خانه) تعلق گرفت و سیمرغ بهترین کارگردانی این بخش نیز از آن ایوان دی گائونا برای فیلم «گناهکاران» از کلمبیا شد.
اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان «ائو» بار دیگر برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره نیز روی سن آمد و سیمرغ این بخش را نیز دریافت کرد. معتمدآریا به این موضوع اشاره کرد که این فیلم هیات داوران را شگفت‌زده کرده است.
یوسفی‌نژاد که در اختتامیه جشنواره سه بار به روی سن آمده بود در نهایت تنها به گفتن این جملات بسنده کرد: «برای استادم کیارستمی و برای تبریز. زنده‌باد ایران» که با استقبال جاضران روبرو شد.
در نهایت اشکان خطیبی از همه دست‌اندرکاران و مهمانان تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد سال آینده بازهم در جشنواره حضور داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار