براساس آمارهای ثبت احوال در ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۵ روزانه ۲۵ طلاق در استان فارس به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۴۱۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 24 April 2017
طلاق یکی از معضلات اجتماعی است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چمشگیر آن در جامعه هستیم، گواه آن نیز راهروهای دادگاه‌های خانواده است که روزانه زوج‌های بسیاری برای گرفتن حکم طلاق پشت در شعبه‌های آن منتظر نشسته‌اند.

براساس آمار ثبت احوال کشور در 9 ماهه منتهی به پایان آذرماه 95 در کل کشور 535 هزار و 670 ازدواج و 135 هزار و 667 طلاق به ثبت رسیده به عبارتی دیگر در مقابل هر 3.9 ازدواج یک طلاق در کشور ثبت شده این آمارها نشان می‌دهد که روزانه 492 طلاق و ساعتی 20 طلاق در کشور رخ داده است.

در 9 ماهه منتهی به پایان آذرماه 95 در استان فارس 33 هزار و 775 ازدواج و 7 هزار و 18 طلاق در استان فارس به ثبت رسیده است به عبارتی دیگر در مقابل هر 4.8 ازدواج، یک طلاق در این استان به ثبت رسیده، این آمار نشان می‌دهد که روزانه کانون 25 خانواده استان فارس از هم پاشیده شده و ساعتی یک طلاق در این استان به ثبت رسیده است.

وقتی هیچ گره‌ای از معضل طلاق باز نمی‌شود/وعده دولت کار دست زوج‌های جوان داد ‌

براساس آمار ثبت احوال کشور در سال 94 در کل کشور 685 هزار 352 ازدواج و 163 هزار 765 طلاق به ثبت رسیده به عبارتی دیگر در مقابل هر 4.2 ازدواج یک طلاق در کشور ثبت شده این آمارها نشان می‌دهد که روزانه 448 طلاق و ساعتی 18 طلاق در کشور رخ داده است.

در سال 94 در استان فارس 41 هزار و 762 ازدواج ثبت شده است و 7 هزار 726 زوج نیز از یکدیگر طلاق گرفته‌اند به عبارتی دیگر در مقابل هر 5.4 ازدواج یک طلاق در این استان به ثبت رسیده است. براساس این آمارها روزانه 21 زوج استان فارس مهر طلاق را بر شناسنامه خود ثبت کرده‌اند.

وقتی هیچ گره‌ای از معضل طلاق باز نمی‌شود/وعده دولت کار دست زوج‌های جوان داد ‌

این آمارها نشان می‌دهد که با وجود برنامه‌ریزی‌ها انجام شده همچنان نسبت ازدواج به طلاق در استان فارس روند کاهشی را طی می‌کند تا جایی که از نسبت 6.7 در سال 90 در 9 ماهه سال 95 به نسبت 4.8 رسیده است که این زنگ خطر جدی برای کانون خانواده محسوب می‌شود.

بیکاری، فقر و مباحث اقتصادی عمده علت افزایش آمار طلاق

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، می‌گوید: واقعیت آن است که بیکاری، فقر و مباحث اقتصادی عمده علت افزایش آمار طلاق بوده و تا زمانی که برای رفع معضل بیکاری چاره‌ای اندیشیده نشود همچنان باید شاهد رشد آمار طلاق و دیگر آسیب و چالش‌های اجتماعی در کشور باشیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلاء قانونی و ضعف قوانین در حوزه خانواده و ازدواج جوانان دیده نمی‌شود در ارتباط با علت عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، می‌افزاید: قوانین بر زمین نهاده زیادی در بحث خانواده و تسهیل امور ازدواج جوانان وجود دارد که تاکنون به اجرای آنها توجهی نشده و در حقیقت تنها بر روی کاغذ باقی مانده‌اند.

وی معتقد است: مشکلات اقتصادی زوجین با تصویب قانون رفع نمی‌شود بلکه با تامین منابع لازم و رفع مشکلات اقتصادی رفع می‌شود.

رضایی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات اقتصادی سد راه زندگی زوجین و همچنین فرهنگ‌سازی مناسب برای کاهش آمار طلاق تاکیدمی‌کند و با انتقاد از اینکه رفع مشکلات اقتصادی دغدغه مسئولان نیست، می‌گوید: بی توجهی به مشکلات زوجین و جوانان به گونه‌ای است که با وجودی که منابع لازم از سوی بانک‌ها برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده اما متاسفانه برخی جوانان از اخذ وام 10میلیونی محروم مانده‌اند  این در حالی است که مشکلات و مباحث اقتصادی نقش عمده‌ای در افزایش آمار طلاق ایفا می کند.

تبلیغ و هشدار دادن هیچ گره‌ای از مشکلات طلاق باز نمی‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حالی با افزایش آمار طلاق در کشور روبه‌رو هستیم که ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده است، می‌افزاید: با تامین مسکن و بهبود وضعیت اشتغال در کشور می‌توان در جهت کنترل و کاهش آمار طلاق گامی اساسی برداشت و در واقع با تبلیغ، هشدار دادن، ابراز نگرانی در ارتباط با افزایش آمار طلاق و همچنین معایب طلاق هیچ گره‌ای از معضل طلاق باز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با تدوین آیین‌نامه و تصویب قوانین نمی‌توان آمار طلاق را کاهش و به اختلافات خانوادگی پایان داد، می‌گوید: چون زندگی زوجین تحت شعاع مسائل اقتصادی قرار گرفته بنابراین تمایل و رغبتی برای مراجعه به مراکز مشاوره و همچنین آمادگی ذهنی برای پذیرش نصحیت و موعظه ندارند.

عدم موفقیت دولت در تامین مسکن زوج‌های جوان

نماینده مردم شیراز در مجلس بر لزوم ارائه مسکن ارزان قیمت به زوج‌های جوان تاکید کرده و می‌گوید: متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته در جهت تامین مسکن زوج‌های جوان گامی اساسی بردارد این در حالی است که زوج‌های جوان به هیچ وجه در شرایط فعلی و با ارائه وام‌های خرد نمی‌توانند صاحب مسکن شوند و این عامل می‌تواند در افزایش آمار طلاق بسیار تاثیرگذار باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار