رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: هواشناسی با خدمات خود در سال زراعی گذشته در 11 استان توانست در بخش کشاورزی چهار هزار و 220 میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد کند.
کد خبر: ۴۰۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹ 17 April 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:داود پرهیزکار  گفت: در سال زراعی 95-94 در مجموع یک میلیون و 200 هزار نفر کاربر کشاورزی زیر پوشش خدمات هواشناسی قرار گرفتند که پس از ارزیابی در 11 استان مشخص شد که با خدمات دهی به این کاربران این میزان ارزش افزوده در بخش کشاورزی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه زیرپوشش قرار دادن کاربران کشاورزی یکی از اولویت های این سازمان است گفت: کشاورزی و تولید مواد غذایی از عوامل استقلال کشور است و اگر در این زمینه هواشناسی موفق عمل کند در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز موثر است.
پرهیزکار با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم رویکرد و نگرش جدیدی در این سازمان ایجاد شده است گفت: در این دولت سعی شده خدمات هواشناسی برای کاربر نهایی قابل فهم و قابل استفاده باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر روزانه حدود 500 تا 600 هزار نفر برای دریافت اخبار به سایت هواشناسی مراجعه می کنند که این تعداد در سال 92 تنها 250 هزار نفر بود و در یکی از روزهای زمستان سال گذشته حدود 983 هزار نفر به سایت هواشناسی مراجعه کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هواشناسی در حوزه مدیریت بحران نیز خدمات زیادی انجام داده و با اطلاع رسانی و اقدامات به موقع مانع بروز بسیاری از خسارت ها و تلفات در سیل های اخیر شده است.
پرهیزکار مثال زد: در بارش های اواخر سال گذشته در جهرم که 500 میلی متر در یک هفته بود با اطلاع رسانی و اقدامات خسارتی ایجاد نشد و اگر تلفات و یا خسارتی در این سیل ها ایجاد شود به دلیل بی احتیاطی خود مردم است.
وی با تاکید بر برنامه ریزی برای آموزش همگانی افزود: این سازمان در این زمینه با موضوع واکنش سریع در خصوص حوادث احتمالی کتاب چاپ کرده است که به زودی در اختیار مردم قرار می گیرد.
پرهیزکار ادامه داد: در حال حاضر جایگاه هواشناسی در بین مسئولان نیز ارتقا یافته تا جایی که نماینده این سازمان در نشست های شورای عالی آب ،مدیریت بحران، آلودگی هوا و سرما زدگی حضوری فعال دارند.
به گزارش ایرنا، وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم است.
تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله به منظور کمک به برنامه ریزی، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیت های کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آب های زیرزمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیت های دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی است.
گرایش های دانش هواشناسی در دسته های هواشناسی هوانوردی، هواشناسی کشاورزی، هواشناسی دریایی، هواشناسی فیزیکی، هواشناسی دینامیکی و همدیدی، هواشناسی آبشناسی، کاوشهای جوی، اقلیم شناسی، شیمی جو و آلودگی هوا است.
بلایای جوی به عنوان یک موضوع تاثیر گذار و بسیار با اهمیت در تمامی گرایشهای بالا باید مد نظر باشد ضمن اینکه با در نظر گرفتن هدف اصلی هواشناسی ( تامین آسایش برای جان و مال مردم) اهمیت این عامل به ویژه در گرایشهای هواشناسی کشاورزی، اقلیم شناسی و هواشناسی دریایی شاخص و با اهمیت بیشتری جلوه می کند.
اکنون 2 هزار و 500 کارشناس در بیش از چهار هزار و 500 ایستگاه هواشناسی کشور مشغول فعالیت هستند.
در این آیین سعید باقری به عنوان مدیرکل جدید هواشناسی همدان معرفی و از خدمات مهرداد حسینی تقدیر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار