شیراز از دیرباز به عنوان شهر گل و بلبل مطرح بوده، شهری که باغ های رویایی آن شهرت جهانی دارد و سروناز آن نمادی از نگاه مردم این شهر به فضاهای سبز بوده است.
کد خبر: ۴۰۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲ 17 April 2017
تابناک فارس به نقل خبرجنوب:چند دهه اي است كه شاهد كاهش اين فضاها بوده ايم، اين را مي شود از كم شدن تعداد و وسعت باغ هاي معروف قصردشت از 3 هزار هكتار به يك هزار هكتار تشخيص داد و اگر چه شهرداري شيراز طي سال هاي اخير با ساخت چند بوستان بزرگ سعي در جبران اين آسيب دارد اما هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب گذشته فاصله داريم. اين در حالي است كه هنوز هم برخي درختان شهر در معرض آسيب از جانب كساني هستند كه منافع شخصي خود را بر منافع عمومي شهر ترجيح ميدهند. در اين بين طبق گفتههاي مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز با تمهيداتي كه براي جا به جايي درختان در شيراز ديده شده سال گذشته بيش از 4 هزار و 800 درخت كه در مسير اجراي پروژه هاي عمراني شهرداري قرار داشتند از خطر قطع نجات يافتند.
مدير عامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: سال گذشته مجوز جا به جايي و قطع 5 هزار و 537 درخت كه در مسير پروژه هاي عمراني شهرداري شيراز قرار داشتند صادر شد كه از اين تعداد توانستيم 4 هزار و 832 اصله را جا به جا كرده و به محل ديگري انتقال دهيم.
معصومي اظهار داشت: برخي درختان كهنسال و بزرگ و بعضي از انواع درخت به هيچ عنوان قابليت جا به جايي ندارد كه از آن جمله مي توان به درختان گردو، كاج و نارنج كهنسال اشاره كرد كه به دليل گسترش ريشه، نميتوان آن ها را منتقل كرد.
وي اضافه كرد: در برخي موارد به دليل آن كه امكان جا به جايي درختان وجود ندارد مسئولين پروژه ها اقدام به تغييراتي در پروژه ها به ويژه در زمينه ساخت تقاطع هاي غيرهمسطح مي كنند اما در بعضي موارد چاره اي جز قطع درختان مسير پروژهها وجود ندارد. معصومي اظهار داشت: در كنار درختاني كه به دليل قرار گرفتن در مسير پروژه هاي عمراني جا به جا يا قطع شدند، تعدادي ديگر نيز به دليل قرار گرفتن در پروژه هاي عمراني خصوصي و يا تجديد بناي برخي املاك جا به جا يا قطع شدند كه در اين خصوص سال گذشته 282 درخت به اين دليل قطع و 148 اصله نيز جا به جا شد.
وي گفت: البته با توجه به اين كه تمامي درختان قابليت جا به جايي ندارند براي 102 اصله درخت به علت خشك شدن، آفت زدگي و آسيب ديدگي مجوز قطع صادر شد.
مدير عامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز اضافه كرد: البته در اين ميان عدهاي به صورت غيرمجاز اقدام به قطع درختان كردند كه در همين زمينه 20 مورد پرونده قطع درخت و تخريب باغ در محاكم قضايي در حال رسيدگي است كه اگر عمدي بودن اقدام آن ها ثابت شود علاوه بر جريمه نقدي محكوميت كيفري نيز در انتظار اين افراد است.
وي تصريح كرد: طبق قانون اگر فرد يا افرادي به صورت مجاز و به منظور نوسازي و افزايش زيربناي ساختمان اقدام به قطع درخت كنند بايد همان تعداد درخت را كاشته و از آن ها نگهداري كنند و اگر به صورت غير قانوني اقدام به قطع درخت كنند علاوه بر محكوميت كيفري و كاشت درخت جديد بايد جريمه نقدي قطع درخت را متناسب با تعداد و نوع درختان پرداخت كنند.
معصومي گفت: با توجه به اهميت فضاي سبز در حال حاضر يك دستگاه ساخت ايران ويژه جا به جا كردن درختان با 450 ميليون تومان اعتبار خريداري شده كه طي روزهاي آينده كار خود را آغاز مي كند و در كنار آن يك دستگاه ديگر نيز با 1 و نیم ميليارد تومان اعتبار از كشور آلمان خريداري شده و در آينده نزديك وارد مي شود كه با وجود اين دستگاهها قطع درختان به ويژه در مسير پروژه هاي عمراني شهرداري به حداقل كاهش مي يابد البته تمامي تلاش خود را به كار بسته ايم تا پروژه هاي عمراني به گونهاي طراحي شود كه هيچ درختي در مسير اجراي آن ها وجود نداشته باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر با حكم دادگاه نگهداري از 11 باغ رها شده در حوزه باغ هاي قصردشت به شهرداري شيراز واگذار شده تا اين باغها نابود نشوند و در صورت حضور مالكان، هزينه نگهداري اين باغ ها از آن ها دريافت ميشود و بعد از طي مراحل قانوني، باغ در اختيار آن ها قرار ميگيرد.
مدير عامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز ادامه داد: سال گذشته بيش از 300 هزار اصله درخت در فضاهاي عمومي شيراز و ارتفاعات اطراف شهر كاشته شد.
معصومي گفت: در حال حاضر بيش از يك ميليون اصله درخت در معابر و فضاهاي سبز عمومي شهر شيراز وجود دارد كه از اين تعداد سال گذشته بيش از 200 هزار اصله شناسنامه دار شد كه اين طرح امسال نيز ادامه دارد و تا سال آينده كل درختان شهر شيراز شناسنامه دار مي شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار