مدیرکل امور عشایر استان فارس از آغاز کوچ بهاره سه ایل بزرگ عشایری در خبر داد.
کد خبر: ۴۰۴۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 09 April 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:روح‌الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس از آغاز کوچ بهاره سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر خبر داد.

بهرامی با بیان اینکه کوچ عشایر بر اساس تقویم زمانی مشخص شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صورت می‌گیرد، افزود: کوچ عشایر استان فارس از مناطق قشقلایی به ییلاقی تا اواسط اردیبهشت‌ ادامه دارد.

وی ادامه داد: عشایر کوچنده فارس به همراه عشایر استان‌های همجوار از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاق‌نشین در شهرستان‌های آباده٬ اقلید٬ خرم‌بید٬ بوانات٬ بخشی از شمال مرودشت٬ پاسارگاد٬ بخشی از ارسنجان٬ سپیدان و بخش‌های مختلف شیراز کوچ می‌کنند.

بهرامی بیان کرد: استان فارس دارای 27 هزار و 279 خانوار عشایر سیار بوده و شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر به همراه هشت طایفه مستقل است.

وی با بیان اینکه 12.5 درصد عشایر کشور در فارس بوده و این استان قطب عشایرنشین کشور است گفت: عشایر کوچنده استان فارس دارای سه میلیون راس دام بوده و سالانه بیش از 16 هزار تن گوشت قرمز استان فارس را تولید می‌کنند.

بهرامی تصریح کرد: امسال به دلیل بارندگی خوب و وجود علف در مناطق عشایری و همچنین متعدل بودن هوا عشایر نسبت به سال گذشته کمی دیرتر به ییلاق حرکت می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز تعدادی از خانوارهای عشایری کوچنده استان‌های بوشهر٬ خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به فارس آمده تا ییلاق خود را در این استان به سر کنند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس تصریح کرد: در کلان‌شهر شیراز نیز با همکاری شهرداری شیراز٬ ایل‌راه‌هایی برای عبور عشایرکوچنده فارس پیش‌بینی شده تا در این کلان‌‌شهر نیز با مشکل روبه‌رو نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار