کد خبر: ۳۹۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷ 27 March 2017
به گزارش تابناک اردبیل،‌رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اردبیل گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری ساختار سه گانه مردم، بخش خصوصی و بخش دولتی باید تقویت شود و بین این سه تعامل و مشارکت همگانی برای توسعه گردشگری صورت گیرد.

حبیب ابراهیم‌پور با بیان اینکه اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری محسوب می‌شود که در انواع گردشگری قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را در سطوح مختلف درآمدی دارد، افزود: از جمله آن گردشگری سلامت و درمان(آب‌های گرم معدنی استان)، گردشگری پزشکی به دلیل همجواری با آذربایجان، گردشگری تاریخی با وجود بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بنیانگذار سلسله صفویان و حکومت شیعی و "شهریئری" با قدمت بیشتر از سلسله هخامنشیان، گردشگری طبیعی از جمله گردنه حیران، طبیعت سبلان، باغات مشگین‌شهر، جنگل فندقلو، طبیعت اسالم، دریاچه‌های نئور و شورابیل، بولاغلار نیر و غیره، گردشگری ورزشی و ماجراجویانه از جمله کوه‌های سبلان و باغرو است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های اساسی استان اردبیل ظرفیت پذیرش گردشگری در انواع مختلف و در زمان‌های مختلف است، افزود: برای مثال تیر و مرداد ماه کوه سبلان آماده پذیرش کوهنوردان غیرحرفه‌ای و پاییز و زمستان برای کوهنوردان حرفه‌ای است.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: در تعطیلات نوروزی اردبیل و به ویژه سرعین محل توجه گردشگران نوروزی علاقمند به آب‌های گرم معدنی و یا گردشگران سلامت و درمان است.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اردبیل گفت: با وجود فصلی بودن گردشگری و ورود انبوه گردشگران، خوشبختانه زیرساخت حداقلی برای پذیرش گردشگر در استان وجود دارد و برای طبقات اجتماعی مختلف بر حسب ظرفیت درآمدی مکان‌های مناسبی برای پذیرش وجود دارد؛ این امکانات شامل هتل‌های سه و چهار ستاره، مسافرخانه‌ها و هتل آپارتمان‌ها است.

دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دو مشکل اساسی در مورد قابلیت‌های گردشگری در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی نبود هتل‌های پنج ستاره که مشکلاتی را برای پذیرش گردشگران در این سطح به وجود آورده است و اغلب افراد با درآمد بالاتر سرعین را از انتخاب خود خارج می‌کنند و دوم سرویس‌دهی نامناسب هوایی به دلیل محدودیت پروازهاست.

وی با بیان اینکه علیرغم وجود ظرفیت پذیرش برای ایام عادی، در ایام پر ترافیک گردشگری مشکلات عمده‌ای گردشکری استان را تهدید می‌کند، افزود: این مشکلات همه ساله در عید نوروز هم تکرار می‌شود و ضروری است مسئولان گردشگری تدابیری برای روزهای پر ترافیک پیش‌بینی کنند.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: با این حال گردشگرانی که اردبیل را برای مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، نشان می‌دهد که 35 درصد این گردشگران در مسافرخانه‌ها اقامت می‌کنند و متاسفانه همین میزان نیز در چادرهای خیابانی اقامت می‌کنند و 30 درصد بقیه هتل‌های سه و چهار ستاره هسند و همچنین 90 درصد این گردشگران از وضعیت درامدی کمتر از پنج میلیون تومان در سال برخوردار هستند که این نشان می‌دهد برای هر یک از طبقات اجتماعی بایستی برنامه‌ها و اقامت‌گاه‌های در خور شایسته‌ای تدارک دیده شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اردبیل گفت: از سوی دیگر متوسط ماندگار در استان کمتر از سه شب است و گردشگران از زمان ورود به اردبیل تا زمان خروج کمتر از سه شب اقامت می‌کنند. این نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های گردشگری به خوبی استفاده نمی‌شود و ما برای گردشگران تنوع خدمات گردشگری آنطور که باید فراهم نکرده‌ایم و گردشگران اردبیل را بیشتر با سرعین می‌شناسند و اقامت در سرعین هم به طور متوسط دو شب و یا کمتر است.

وی با بیان اینکه اخیراً با همکاری همکاران پیش امکان‌سنجی 40 طرح گردشگری را برای نقاط مختلف استان انجام داده‌ایم که هر یک می‌تواند زمینه توسعه گردشگری در استان را فراهم نماید و این طرح‌ها در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان آماده ارائه به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی است.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه توصیه می‌شود همت همه جانبه از سوی مسئولان و جامعه محلی برای توسعه گردشگری با مشارکت همدیگر صورت گیرد، افزود: همچنین توسعه گردشگری که از اولویت‌های توسعه استان است، جزو دغدغه‌های اول مدیران هم قرار گیرد تا هر چه بیشتر قابلیت‌های گردشگری شناسایی شوند.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اردبیل تهیه سیستم اطلاعاتی یکپارچه در مورد نقشه گردشگری استان و معرفی از طریق کانال‌های تبلیغاتی یک ضرورت دانست و گفت: همچنین گردشگری باید در انواع مختلف مورد توجه قرار گیرد و به توسعه همه جانبه آن نیز توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه باید بین مراکز و مکان‌های مختلف گردشگری ارتباطی پویا وجود داشته باشد تا گردشگران از همه آنها در یک سفر استفادع نمایند و ماندگاری آنها بیشتر شود، افزود: باید به آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز توجه جدی شود و امکانات لازم برای جذب گردشگران خارجی در حوزه سلامت فراهم گردد.

ابراهیم‌پور تاکید کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری ساختار سه گانه مردم، بخش خصوصی و بخش دولتی باید تقویت شود و بین این سه تعامل و مشارکت همگانی برای توسعه گردشگری صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسافر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
درکنار دو مشکل اساسی که آقای ابراهیم پور فرموده اند ( نبود هتل 5 ستاره و سرویس نامناسب هوایی ) و کاملا هم صحت دارد نباید دلایلی مثل گرانفروشی در سرعین ، وضعیت وحشتناک آسفالت در شهر اردبیل و وضعیت نامناسب برخی آبگرمها از حیث بهداشتی و ... را نادیده گرفت ما چند خانواده در این تعطیلات نوروزی تا از شهرمان به اردبیل برسیم از چندین شهر و استان عبور کردیم وضعیت هیچکدام مثل اردیبل نبود بنظرم در این شهر بجای اینکه از قیر و ماسه برای تولید آسفالت استفاده کنند از گازوییل و ماسه استفاده کرده اند وگرنه هیچ چیز دیگر نمیتواند این وضعیت را بوجود بیاورد!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار