براساس برآوردها چنانچه وضعیت فعلی گرمایش زمین تا نیم قرن آینده ادامه یابد، دمای کره زمین به طور میانگین تا 4 درجه افزایش خواهد یافت که در این صورت 70 درصد گونه های گیاهی و جانوری نابود خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ 25 March 2017
به گزارش ایلنا، حسین جمشیدیان  در گفت‌وگو با یک کارشناس محیط زیست به نقل از وی نوشت: "ساعت زمین یک اقدام ابتکاری از سوی دوستداران محیط زیست استرالیایی است که بیش از یک دهه پیش مطرح شد و به سرعت مورد استقبال علاقه مندان محیط زیست قرار گرفت."

محمد درویش می‌گوید: هدف از خاموش شدن 60 دقیقه‌ای چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری توسط خانواده‌ها از ساعت 20:30 الی 21:30 که از سال 2007 در سیدنی آغاز شد در واقع از یک سوی یک فریاد اعتراضی به مقاومت رهبران جهان در زمینه بحران ها زیست محیطی و مصرف افسار گسیخته انرژی است و از سوی دیگر یادآوری اطلاع رسانی به مردم عادی در جهان است که فکر می کنند نقشی در انتشار گارهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی ندارند.

"این اقدام نمادین امروز در 180 کشور دنیا طرفداران خود را دارد و از سوی دیگر کشورهای اروپایی همچون هلند، دانمارک، فنلاند و در آسیا نیز سنگاپور، مالزی، کره جنوبی مشارکت گسترده تری در این کار دارند."

به گفته این صاحب نظر مسائل زیست محیطی، به دلیل روی کار آمدن احزاب راست گرا در انگلیس و آمریکا، که اعتقادی به مخاطرات و ملاحظات زیست محیطی در سیاست گذاری هایشان ندارند و نگرانی دوستداران محیط زیست از این مسائل، پیش بینی می شود امسال "ساعت زمین" با اقبال چشمگیری در جهان روبه رو شود. در واقع این اقدامی نمادی اعتراضی به جریان سرمایه داری است.

وی ادامه می دهد: براساس محاسبات، در یک ساعتی که چراغ ها و دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری از سوی افراد در جهان خاموش می شود فشار بر سامانه تولید انرژی الکتریکی در 5 کشور اروپایی و استرالیا کاهش قابل توجهی پیدار می کند.

"به عبارتی ساعت زمین به ما یادآوری می‌کند که اگر می‌خواهیم روی زمین به حیات ادامه دهیم نباید منتظر معجزه یا یک اتفاق باشیم بلکه این تک تک ما هستیم که با اقدامات خود می‌توانیم زمین و خودمان را نجات دهیم."

اما چرا باید نگران تغییرات اقلیمی بود؟ درویش می‌گوید که وضعیت از آنچه که تصور می‌شد وخیم‌تر است؛ زمانی دانشمندان پیش بینی می‌کردند در 100 سال دمای زمین به طور متوسط 76 صدم درجه سلسیوس افزایش یابد اما در حال حاضر در اغلب کشورهایی که در عرض جغرافیایی 25 تا 40 درجه قرار دارند و ایران هم در این منطقه قرار دارد بیش از 2 برابر میانگین دمایی افزایش یافته است.

" این افزایش دمایی سبب شده تا حجم عمده‌ای از نزولات جوی که باید به صورت برف و ذخیره‌ای برای تامین آب در زمین باشد به صورت باران در روی زمین جاری شده و حجم عظیمی از آن از دسترس خارج شود."

به گفته این متخصص محیط زیست کاهش دخایر آبی سبب خشکسالی و به دنبال آن مهاجرت‌های اجباری و جنگ آب را به دنبال دارد. در حوزه محیط زیست طبیعی نیز همین تغییرات اقلیمی سبب بروز اختلال در ساعت بیوریتمیک مهاجرت پرندگان شده است. این عوامل سبب می‌شود تا پرندگان در زمانی نامناسب مهاجرت کنند و در زمانی که به مقصد می رسند با کمبود مواد غذایی یا شرایط نامساعد جوی رو به رو شده و کشتار شوند.

"همچنین آب شدن تدریجی یخ‌های قطبی و یخچال‌ها طبیعی سبب شده، بالا آمدن آب، بسیاری از شهرهای حاشیه اکوسیستم های آبی و جزیره ها را با بحران روبه‌رو کند."

وی متذکر می‌شود که بحران تغییرات اقلیمی به حدی جدی است که برخی از کارشناسان آن را از عصر یخبندان خطرناک تر پیش‌بینی می‌کنند. از سوی دیگر براساس برآوردها چنانچه وضعیت فعلی گرمایش زمین تا نیم قرن آینده ادامه یابد، دمای کره زمین به طور میانگین تا 4 درجه افزایش خواهد یافت که در این صورت 70 درصد گونه های گیاهی و جانوری نابود خواهد شد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار