کد خبر: ۳۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 18 March 2017
هیفاء پردل
یزد غالباً در بین گردشگران به ویژه مسافران نوروزی تنها با جاذبه‌‌های تاریخی و معماری و همچنین کویرهای وسیع آن شناخته شده است ولی شاید کمتر کسی باور کند که در 270 کیلومتری یزد و در جنوبی‌‌ترین محدوده استان در شهرستان خاتم، منطقه‌ بسیار بکر و زیبای جنگلی و حفاظت شده‎‎ای وجود دارد که چشم هر طبیعت‎‎گرد و گردشگری را مبهوت خود می‌کند.
این منطقه جنگلی موسوم به باغ شادی در سال 84 به عنوان منطقه حفاظت شده با مساحتی بالغ بر 11 هزار و 660 هکتار زیر نظر محیط زیست قرار گرفت.
 این منطقه که بیشتر به صورت کوهستانی است، غالباً دارای پوشش گیاهی بادام کوهی، کیکم، کلاه‎‎میرحسین، چوبک، زیره سیاه، عجوه، جاشیر، چرخه، آفتاب‌پرست، گوش‎بره، آلوچه وحشی و انواع گیاهان فصلی است.
 پوشش گیاهی باغ شادی نقش مهمی در تعادل اکولوژیک و حفظ آب و خاک و همچنین تامین علوفه منطقه دارد و این جنگل را می‌توان از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریستی استان نامید ولی در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی یا آتش‌سوزی، اندکی از پوشش گیاهی این منطقه کاهش یافته است.
این منطقه با توجه به طبیعت زیبا و همچنین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اطراف این جنگل و در خود شهرستان خاتم، در طول سال به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافران زیادی است.
در این منطقه غیر از پوشش گیاهی، گونه‌های متنوع و نادر جانوری نیز زندگی می‌کنند که از آن جمله می‎‎توان به خرس قهوه‌‌ای، کاراکال، گراز و همچنین شمار اندکی گوزن زرد ایرانی که برای تکثیر در این منطقه نگهداری می‌شوند، اشاره کرد.

شاخص‌‌ترین منطقه اکوتوریستی استان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: منطقه حفاظت شده باغ شادی در جنوبی‎‎ترین محدوده یزد و شهرستان خاتم قرار گرفته است که بخشی از جنگل‎‎های نسبتاً انبوه ارتفاعات انتهایی سلسه جبال زاگرس محسوب می‎‎شود ولی از لحاظ گونه‎‎های شاخص درختی و تراکم و جوامع گیاهی با سایر نواحی زاگرس تفاوت چشمگیری دارد.
«حسن اکبری» می‌افزاید: این باغ شاخص‎‎ترین منطقه اکوتوریستی استان است که مانند نگین سبزی در دل کویر می‌درخشد و موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط نسبتاً مساعد محیطی در این ناحیه رویشی، رویشگاه‎‎های جنگلی و مرتعی متنوعی از انواع رویش‎‎های بخش کوهستانی ایرانی و تورانی را به وجود آورده است.
به گفته وی، تراکم و تنوع این رویش‎ها در منطقه قابل توجه است به طوری که در ارتفاعات پایین‎‎تر تیپ خالص بنه و بادام کوهی و در میانه تیپ مخلوط کیکم و در منطقه بالا دست و با افزایش ارتفاع شاهد آنغوزه، زیره سیاه، آویشن و آلوچه وحشی هستیم.

طرح تفصیلی برای استفاده گردشگران
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: منطقه باغ شادی به دلیل جاذبه‎‎های طبیعی و به دلیل این که از مناطق تاریخی و سنتی گردشگری محلی و منطقه‎‎ای است در تمام طول سال به ویژه در ایام تعطیلات خوش آب و هوای نوروز میزبان تعداد زیادی از مردم محلی و منطقه‎‎ای از شهرها و روستاهای اطراف مرکز استان و حتی استان‎‎های دیگر است که با هدف تفرج به این منطقه می‌آیند.
اکبری بیان می‌کند: طرح‎‎های جامع و تفصیلی منطقه حفاظت‌شده باغ شادی تهیه و تصویب شده است که براساس آنها ضمن تامین اهداف حفاظتی، به موضوع گردشگری پایدار نیز توجه شده و سایت‎‎های گردشگری متمرکز و گسترده برای آن پیش‎بینی شده است.
وی ادامه می‌دهد: با اجرایی شدن طرح تفصیلی منطقه، ظرفیت‎های طبیعی و زیبایی‎های زیستی آن به نحو مطلوب و با رعایت ملاحظات زیست محیطی، قابل استفاده برای گردشگران و طبیعت دوستان خواهد بود.

زیستگاه گوزن زرد ایرانی
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: باغ شادی زیستگاه مهم پستانداران نادر از جمله «گوزن زرد ایرانی» است که محدوده زندگی آنها به مساحت 200 هکتار در این منطقه حفاظت شده فنس کشی شده است.
به گفته وی، 29 اردیبهشت ماه 85 ، 6 راس گوزن زرد ایرانی با ترکیب جنسی 2 نر و 4 ماده از دشت ناز ساری به این مرکز انتقال یافت. در حال حاضر با توجه به زادآوری مطلوب و انتقال 14 گوزن دیگر از سایر سایت‎‎های کشور، تعداد آنها به 27 راس رسیده است.
اکبری می‌افزاید: در بررسی‎‎ها و بازدیدهای انجام شده از سوی کارشناسان و همچنین اتحادیه جهانی حفاظت «ای،یو،اس،ان»، باغ شادی به عنوان یکی از سایت‎‎های منتخب برای معرفی گونه ارزشمند و ایرانی گوزن زرد به طبیعت معرفی شده است و این امر با همکاری و مشارکت مردم محلی منطقه به هدف نهایی خود یعنی معرفی مجدد گونه گوزن زرد به طبیعت و احیای آن در زیستگاه تاریخی‎‎اش دست پیدا خواهد کرد.

هوبره؛ پرنده زیبا و بومی
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: منطقه باغ شادی از نظر فون جانوری و فلور گیاهی تفاوت‎های اساسی با سایر اکوسیستم‎‎های استان دارد، به گونه‎‎ای که فون پستانداران منطقه به سمت گونه‎‎هایی مانند خرس قهوه‎‎ای، رودک عسل‎خوار، کاراکل و گراز و فون پرندگان آن از گونه‎‎های بیابانی و دشت‎زی به سمت گونه های درختی نظیر گنجشگ‎‎سانان تغییر کرده است.
وی ادامه می‌دهد: هوبره از پرندگان شاخص و زیبا و با شکوه مناطق بیابانی است که در قسمت‎‎های دشتی و کم ارتفاع منطقه زیست می‌کند.اکبری با اشاره به وجود خزندگان منطقه نیز بیان می‌کند: از بین خزندگان موجود در این منطقه، 9 گونه شناسایی شده که از این تعداد 2 گونه سمی و مابقی نیمه‎سمی و غیر سمی گزارش شده است.

   باغ شادی؛ میزبان طبیعت‎‎دوستان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان معتقد است جنگل‎‎های باغ شادی با ملاحظات زیست محیطی و اجرای طرح تفصیلی در آینده به طور رسمی می‌تواند مورد بهره    برداری محققان، گردشگران و طبیعت‎‎گردان باشد.
«حسن اکبری» می‌افزاید: پرنده های زیبایی در این جنگل با آواز خود، موسیقی دلنوازی را به گوش طبیعت‎‎دوستان می‌رسانند، ولی هنوز این جاذبه طبیعی برای بسیاری از گردشگران و طبیعت‎‎گردان ناشناخته و مغفول مانده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار