کد خبر: ۳۸۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶ 01 March 2017
تابناک گیلان / تباني كثيف‌ترين حربه براي رسيدن به موفقيت است اما كثيف بودن اين حربه، باعث نمي‌شود عده‌اي آن را راهكار رسيدن به اهداف خود قرار ندهند.

تباني كثيف‌ترين حربه براي رسيدن به موفقيت است اما كثيف بودن اين حربه، باعث نمي‌شود عده‌اي آن را راهكار رسيدن به اهداف خود قرار ندهند. بحثي كه هرساله شايعات زيادي را سر زبان‌ها مي‌اندازد. شايعه‌اي كه طي روزهاي اخير يك بار ديگر با رفتار تعجب‌برانگيز بازيكن سياه‌جامگان برابر تراكتورسازان تبريزي و ايستادن تعجب‌برانگيز شربتي درست در زماني كه حريف به سوي چهارچوب دروازه حمله‌ور شده بار ديگر برسر زبان‌ها افتاده. خصوصاً كه تراكتور براي عقب نماندن از كورس قهرماني به امتيازهاي خود نياز مبرم دارد. شايعه‌اي كه باعث شد نگاهي داشته باشيم به اتفاقات مشابهي كه طي سال‌هاي اخير با عنوان شايعه تباني، مطرح شده است.
 
فصل 83 - 82 استقلال اهواز دو هفته آخر با استقلال و پاس بازي داشت. استقلال با ۴۹ امتياز صدرنشين بود و پاس با ۴۷ امتياز در تعقيب آن‌. گفته مي‌شد استقلالي‌هاي اهواز حتماً براي قهرماني همنام تهراني خود همكاري خواهند كرد اما صدرنشين در اهواز 2 بر يك شكست خورد و پاس 50 امتيازي شد. در هفته آخر استقلال پگاه را در رشت 3- 2 شكست داد اما پاس با پنج گل استقلالي‌هاي اهواز را به زانو در‌آورد و قهرمان شد. قهرماني كه استقلالي‌ها به آن شك داشتند اما هيچ چيز اثبات نشد!
فصل 84 - 83 شموشك درخانه شكست‌ناپذير بود حتي فولاد صدرنشين را هم در قلعه عقاب‌ها شكست داده بود اما ۳هفته مانده به پايان ليگ، با يك گل عجيب به استقلال باخت تا داستان قهرماني تغيير كند. رامين محرم‌نژاد در خط دفاع توپ را لو داد و همان توپ توسط عنايتي گل شد و پيروزي استقلال را رقم زد. گلي كه شايعه تباني را سر زبان‌ها انداخت. فصل بعد، محرم‌نژاد راهي استقلال شد و سال بعد بدون حتي دقيقه‌اي بازي كردن از اين تيم جدا شد.  
فصل 87- 86 پرسپوليس كه با سپاهان در كورس قهرماني بود، ۳هفته قبل از پايان ليگ با سايپا ديدار كرد. سرخپوشان آن بازي را با گل به خودي معمارزاده به پايان رساندند و همين3 امتياز قهرماني را به دنبال داشت. معمارزاده فصل بعد راهي پرسپوليس شد اما زماني كه او قرمز‌پوش شد هيچ كدام از مديران و حتي سرمربي قبلي در اين تيم نبودند تا شايعه تباني جدي گرفته نشود.  
فينال جام حذفي، فصل 87- 86 بازي رفت در گيلان برگزار شد و پگاه، استقلال را يك بر صفر شكست داد اما در بازي برگشت، استقلال 3 بر صفر به برتري رسيد و قهرمان جام حذفي شد. در اين بازي ابراهيم تقي‌پور، مدافع پگاه گيلان بسيار ضعيف كار كرد و روي هر 3 گل دريافتي پگاه نقش داشت. تقي‌پور فصل بعد توسط الف. ق آبي‌پوش شد.  
فصل 88- 87 سه هفته قبل از پايان ليگ، استقلال يك امتياز از ذوب‌آهن پيش بود اما دو تساوي پياپي باعث شد فاصله ذوبي‌هاي اصفهان به عدد3 برسد. در بازي ذوب‌آهن و فولاد كه نتيجه آن اهميتي براي فولاد نداشت، قلعه‌نويي تلاش بسياري كرد تا فولادي‌ها را براي برد تهييج كند. از سويي به ابراهيم‌زاده گفته شد ممكن است يكي از بازيكنانش مقابل فولاد بازي خود را نكند. مسئله‌اي كه باعث شد شاهين خيري روي نيمكت بنشيند. اما عيسي اندوي به هيچ توپي نه نگفت تا فولاد 1- 4 برنده شود.
همان سال، ابراهيم توره كه بازيكن كليدي پرسپوليس بود، برابر پگاه گيلان بي‌دليل كارت زرد گرفته و در دربي به ميدان نمي‌رود. آن سال چند ستاره ليگ از جمله محمد نوري از صبا، مهدي كريميان از برق شيراز و... به دلايلي چون محروم و مصدوم بودن، ‌برابر استقلال بازي نكردند. سال بعد الف. ق در استقلال نماند و راهي سپاهان شد و توره و كريميان با او راهي اصفهان شدند و باز نام الف. ق سر زبان‌ها افتاد اما باز چيزي ثابت نشد.  
فصل 91- 90 مديرروستا، سرمربي بركنار شده شهرداري تبريز، چند هفته پس از اخراج در مصاحبه‌اي جنجالي گفت بائو به عمد كارت زرد گرفته تا برابر تيم سابقش بازي نكند و تأكيد كرد كه او فصل بعد در تيمي بازي مي‌كند كه الف. ق سرمربي آن باشد و همانطور كه مديرروستا گفته بود، الف. ق سرمربي استقلال شد و بائو نخستين خريد اين تيم.
فصل 92- 91 استقلال در بازي با سپاهان در دور رفت، حريف زردپوشان نيست اما برخلاف جريان بازي، ‌خسرو حيدري گلزني مي‌كند. حسن اشجاري در هنگام حمله حيدري به دروازه سپاهان فضا را خالي كرده و در پست خود حضور ندارد. جمشيديان هم كه مي‌تواند به توپ برسد با مكثي ناگهاني شرايط را براي حيدري مهيا مي‌كند. جمشيديان در نيمه نهايي جام حذفي هم پنالتي خود را به آغوش رحمتي مي‌فرستد اما نمي‌تواند مانع فيناليست شدن سپاهان شود.
اشجاري در نيم فصل و جمشيديان پايان فصل راهي استقلال مي‌شوند. محمد‌مهدي نظري، بازيكن سابق فجر سپاسي نيز در بازي با استقلال به دليل عملكردي ضعيف و از دست دادن موقعيت تك به تك تعويض مي‌شود و درحالي كه سرپرست فجر او را به كم‌فروشي متهم كرده بود، سر از استقلال در‌مي‌آورد اما باز چيزي ثابت نمي‌شود.
   ليگ‌هاي پايين‌تر
تمام اتهامات تباني اما به ليگ برتر باز‌نمي‌گردد و در ليگ‌هاي پايين‌تر به دليل عدم نظارت جدي، اين قبيل شايعات بيشتر است.
 فروردين 89 در روزهاي پاياني ليگ دسته 3، ‌شهرداري هشتگرد و انصار شهريار با امتيازي مشابه براي صعود به پلي‌آف تلاش مي‌كنند. تفاضل شهرداري 2+ و انصار 13+ است. شهرداري به 15 گل نياز دارد براي صعود به مرحله بعد. در هفته پاياني، هشتگرد نيمه اول بازي با آبيك را 5  بر2 و نيمه دوم را با 17گل ديگر به پايان مي‌برد تا پيروزي شهرياري‌ها با نتيجه 2بر يك به جايي نرسد. مربي آبيك به دليل تماس‌هاي مشكوك 6 روز قبل حدس مي‌زند چه اتفاقي در حال رخ دادن است اما انتقاد او به بازيكنان بابت كم‌فروشي‌شان به جايي نمي‌رسد.
سال 93 خبرگزاري‌ها از پيروزي يك تيم قعر جدولي با 58 گل خبر مي‌دهند. مسابقاتي در سطح جوانان برگزار مي‌شود و يك تيم شهرستاني كه به خاطر باخت‌هاي سنگين در قعر جدول قرار داشته، براي بقا در ليگ نياز به يك پيروزي پرگل در بازي آخر دارد
. اين تيم شمالي براي بقا بايد در بازي پاياني با تفاضل ۵۶ گل به پيروزي مي‌رسيد و اتفاقاً حريف خود را ۵۸ بر يك شكست داد! سال 90 بهروز رهبري‌فرد از تباني تيم استيل‌ آذين در ليگ يك پرده برداشت و گفت تيم ما 100 ميليون به داور داد تا بازي را درآورد. اسفند 95رسانه‌ها از احتمال وقوع يك تباني در ليگ جوانان خبر دادند. جوانان استيل آذين براي قهرماني به 8 گل نياز دارد و مقابل سپهر پارس كه در هر بازي تقريباً يك گل خورده 8 گل مي‌زند.
هر چند در بازي همزمان مس ويژن 2 بر يك راه‌آهن را برده و قهرمان مي‌شود اما ممانعت براي فيلمبرداري از بازي بحث تباني را داغ‌تر مي‌كند. به اين موارد مي‌توان شايعه توصيه داور به رحمتي براي پريدن به سمتي خاص براي گرفتن پنالتي در همين فصل و همچنين بحث پرچم‌هاي ميليوني كه گفته مي‌شود خط نگه‌دارها و كمك‌داور‌ها مي‌زنند نيز اضافه كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار