رئیس ستاد اجرای برجام گفت: تغییر نگاه به ایران ادعای ما نیست بلکه اخیرا موسسه آمریکن اینترپرایز در یک مطالعه پژوهشی برجام را به عنوان یکی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران نام برده است.
کد خبر: ۳۸۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳ 27 February 2017

به گزارش تابناک : عباس عراقچی در همایش دورنمای اقتصاد ایران با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران بعد از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: بعد از برجام فضای مناسبی برای مدیریت صحیح اقتصادی ایجاد شده است؛ ابعاد و مزایای مختلفی دارد که از زوایای مختلف می توان به آن نگاه کرد.

وی با اشاره به وضعیت سیاست داخلی کشور بعد از توافق برجام گفت: بعد از برجام جناح ها و جریان های سیاسی مختلف، نقدها، مخالفت ها و نظرات موافق خود را در خصوص این توافق اعلام کردند و موضع گیری هایی نیز علیه و یا موافق برجام اتخاذ شد. برجام در صحنه سیاسی داخلی کمک زیادی به رشد و بلوغ سیاسی جامعه کرد و برای اولین بار مهمترین موضوع امنیت ملی در جامعه به بحث گذاشته شد و ابعاد مثبت و منفی آن در جامعه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشور بعد از برجام نیز گفت: بعد از این توافق بین المللی غالب افراد متفق القول بر این باور بودند که برجام باعث شد تا موقعیت ایران در عرصه بین المللی تغییر کند به طوری که قطعنامه فصل هفت شورای امنیت ملی ملغی شد و همچنین شورای امنیت ملی برنامه هسته ای و غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت.

عراقچی ادامه داد: همچنین در قطعنامه ای که اخیرا در شورای امنیت ملی برای سوریه به تصویب رسید از سه کشور از جمله ایران به عنوان ضامن صلح در سوریه نام برده شد. بنابراین نگاهی که علیه ایران پیش از برجام طی دهه های گذشته در شورای امنیت ملی مبنی بر کشوری به عنوان تهدید صلح و امنیت دنیا وجود داشت، به کشوری حامی صلح و ضامن امنیت منطقه تغییر کرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: همچنین پیش از برجام یک پرونده سنگین اتهامی به نام PMD در شورای امنیت علیه ایران وجود داشت که بعد از برجام این پرونده بسته شد و این اتهام را از ایران رفع کردند و در مجموع ایران به کشوری خردمند و منطقی که نقش مهمی را در دنیا  ایفا می کند تبدیل شد؛ تغییر نگاه به ایران ادعای ما نیست بلکه اخیرا موسسه آمریکن اینترپرایز در یک مطالعه پژوهشی برجام را به عنوان یکی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران نام برد ضمن اینکه قراردادهای بوئینگ و ایرباس را به عنوان مشروعیت ایران در جامعه بین المللی ذکر کرده است.

عراقچی، برنامه هسته ای ایران را دیگر دستاورد برجام اعلام کرد و گفت: بعد از این توافق بین المللی برنامه هسته ای ایران از یک برنامه ممنوعه به یک برنامه مشروع تبدیل شد به طوری که حتی غنی سازی ایران یک روز هم به حالت تعلیق درنیامد این در حالی است که پیش از اجرای برجام یکی از شروط این توافق بین المللی غنی سازی صفر درصدی برای ایران هدف گذاری شده بود اما شاهد بودیم بعد از برجام علاوه بر اینکه حق غنی سازی را برای ایران قائل شدند، تحقیق و توسعه نیز ادامه داشت.

وی ادامه داد: در راستای تحقیق و توسعه نیز تزریق گاز به ماشین IR۸ در حدود دو هفته پیش آغاز شد که می تواند آینده هسته ای ایران را تضمین کند.

عراقچی رفع تحریم های هسته ای و بهبود اقتصاد را زاویه دیگر برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد و گفت: باید این موضوع مدنظر باشد که بر اساس برجام قرار بود تحریم های هسته ای ایران رفع شود چرا که پیش از این تحریم های اولیه و تحریم های حقوق بشری نیز وجود داشتند که محور مذاکرات برجام نبودند؛ از برجام انتظار می رفت تمام تحریم های هسته ای را لغو کند و موانع را از سر اقتصاد ایران بردارد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در تشریح تحریم های لغو شده بعد از برجام گفت: انتظار از برجام این بود که موانع فروش نفت ایران را بردارد نه اینکه برای ایران نفت بفروشد بلکه این موضوع به سیاست داخلی کشور برمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه تمام موانع مربوط به تحریم های هسته ای ایران بعد از برجام برداشته شده است، گفت: به عنوان مثال این توافق بین المللی باید موانع خرید هواپیما را از سر راه برمی داشت که این کار انجام شد و شاهد انعقاد قرارداد با شرکت های بوئینگ و ایرباس بودیم؛ پس این مانع برداشته شد. همچنین موانع خرید کشتی و موانع پیش روی صنعت کشتی سازی برداشته شد که در این زمینه قرارداد با کره را احیا کردیم؛ علاوه بر این در زمینه فروش نفت قرار بود برجام موانع صادرات فروش نفت ایران را بردارد.

عراقچی با بیان اینکه فروش نفت ایران پیش از تحریم های هسته ای روزانه ۲.۵ میلیون بشکه بود که این میزان در دوران تحریم های هسته ای به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت، گفت: اگر برجام نبود میزان فروش و صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز می رسید اما با توافق برجام مجدد صادرات نفت ایران به همان میزان ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید.



منبع : مهر
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار