دو شهر بزرگ دارالسلام و زنگبار در نمایشگاهی به مدت ۸ روز آیین هفته فرهنگ شیراز در آفریقا را با حضور سفیر ایران در آفریقا، رایزن فرهنگی و مقامات عالی کشور تانزانیا و وزیر فرهنگ ارتباطات و ورزش تانزانیا و با حضور هنرمندان شیرازی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس، برگزار کردند. در این برنامه استاد رحیم هودی که از پیشکسوتان سینما، تئاتر و تلوزیون استان فارس می باشد، بر دوستی، برادری، برابری و صلح جهانی و برقراری تفاهم بین همه ملت جهان تاکید کرد‌.
کد خبر: ۳۸۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 26 February 2017
هفته فرهنگ شیراز در آفریقا برگزار شد 

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس: هنرمندان پیشکسوت هنرهای نمایشی چون رحیم هودی؛ کاظم روزیطلب؛ همچنین حسن صفری، مسعود نامداری، مجید روزیطلب در حوزه موسیقی؛ حمید حمیدی قلم زن شیرازی و داریوش نوید گویی از ناشران برتر کشوری اهل شیراز، با حضور مهدی رنجبر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، هفته فرهنگی هنرمندان شیرازی در آفریقا را همراهی کردند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: هفته فرهنگی هنرمندان شیرازی در آفریقا و شهر های دارالسلام و زنگبار با حضور هنرمند استان فارس برگزار شد و هنرمندان رشته های مختلف به ارائه آثارشان پرداختند و در این دیدار و تبادل فرهنگی مردم زنگبار آفریقا که عقبه ای قومیتی با مردم شیراز دارند، از هنرمندان استان فارس و شیراز تقدیر شد.

مهدی رنجبر افزود: این برنامه های فرهنگی دز دو شهر بزرگ این کشور یعنی دارالسلام و زنگبار در نمایشگاهی به مدت ۸ روز با افتتاحیه و اختتامیه و حضور سفیر ایران در آفریقا، رایزن فرهنگی و مقامات عالی کشور تانزانیا همراه با وزیر فرهنگ ارتباطات و ورزش تانزانیا برگزار گردید.

وی ادامه داد: در اجرای موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور ایران و تانزانیا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سی ‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دارالسلام و زنگبار برگزار شد. این رویداد فرهنگی توسط موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران و پیتر رایتوو، معاون وزیر فرهنگ تانزانیا و با حضور هنرمندان کشورمان در رشته‌های مینیاتور، قلمزنی، صحافی و انتشارات، عکاسی، تئاتر و موسیقی در دارالسلام افتتاح شد.

رنجبر بیان داشت: در این مراسم پس از نواخته شدن سرود دو کشور، گروه موسیقی «خوشا شیراز» به اجرای پرداخت و در ادامه، معاون دبیرکل موزه ملی تانزانیا گزارشی از روند برگزاری این هفته فرهنگی ارائه داد.

رحیم هودی استاد هنرهای نمایشی فارس در آیین یاد شده با اشاره به شعری از سعدی شاعر بزرگ شیراز با عنوان "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند" افزود: اگر دردی برای یک جامعه است، می بایست همه با همراهی، دوای آن درد را بیابند که وزیر کشور آفریقا، وی را پیر هنرمند و پدر هنری شیراز خطالب کرد و گفت: استاد هودی اشاره ای بجا دارد به این موضوع و از همان مطلب استفاده کرد و در این خصوص سخنانی را ارائه داشت.

این استاد هنرهای نمایشی فارس ابراز داشت: حکومت بردل ها آنقدر داری اهمیت است که اگر به آن توجه گردد، هیچگاه دروازه های کشورها نیز بسته نخواهد شد و مدیران ممالک بایستی به این مهم توجه کنند و رئیس جمهور هر مملکتی بایستی از این روش برقراری و احترام برای وفاق ملل استفاده لازم را ببرد.

رحیم هودی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلوزیون با توجه به تفاوت رنگ و فرهنگ ملت ایران و آفریقا، گفت: شیرازی ها در زمان قدیم به سیاه پوستانی که در شهرشان زندگی می کردند " کاکا سیاه " و به زنها " دده سیاه " می گفتند که به معنی برادر سیاه پوست و خواهر سیاه پوست می باشد؛ نه غلام و برده و به هیچ عنوان نگاه تحقیر آمیز به هیچکدام نداشتند.

این گزارش می افزاید: رایتوو طی سخنانی، به تاریخ حضور شیرازی‌ها در تانزانیا اشاره کرد و گفت: برگزاری هفته فرهنگی ایران و تانزانیا در ارتقای سطح روابط فی مابین تأثیر بسزایی دارد. ارتباط ایران و تانزانیا تاریخی است و باید این سطح از روابط، احیاء و تقویت شود. موسی فرهنگ در سخنان خود، برگزاری این هفته فرهنگی را موجب توسعه و درک بهتر روابط فرهنگی دو کشور ایران و تانزانیا دانست و دوران تمدن شیرازی را دوران رونق و توسعه و پیشرفت شرق معرفی کرد.

از دیگر برنامه‌های این مراسم، بازدید از نمایشگاه عکس، اجرای گروه موسیقی، بازی ملی تانزانیا، شعرخوانی و سخنرانی جمعی از هنرمندان تانزانیایی و ایرانی بود که با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو شد و چالز مصطفی کایوکا، عضو هیأت علمی دانشگاه دارالسلام طی سخنانی، به تاریخ و فرهنگ شیرازی در تانزانیا و مکان‌های تاریخی شیرازی در شهرهای مختلف تانزانیا از جمله زنگبار، تانگا، باگامایو و کیلوا اشاره کرد.

در طول برگزاری این هفته فرهنگی در دارالسلام، علاوه بر اجرای برنامه‌های متعدد هنری و بازدید جمعی از مردم تانزانیا و گردشگران خارجی از نمایشگاه کارمندان مرکز اسناد و موزه ملی تانزانیا نیز، در کارگاه بازسازی، نگهداری و صحافی نسخ خطی، کتب و اسناد شرکت کرده و آموزش دیدند. این بخش از جشنواره با حضور نیویه Nape Nnnyuue، وزیر اطلاع‌رسانی، فرهنگ، توریسم و ورزش تانزانیا به پایان رسید و بخش دوم برنامه‌ها در زنگبار آغاز شد.

نیویه طی سخنانی در این مراسم، گفت: روابط تاریخی ایران و تانزانیا همواره دوستانه، انسانی و برادرانه بوده است. برگزاری این هفته فرهنگی در راستای احیای این روابط تاریخی و در اجرای تفاهمنامه‌ها و توافقات همکاری فرهنگی دو کشور که در پی سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دستور کار قرار گرفت، است.

علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در سخنان آغازین خود، گفت: عده‌ای از ایرانیان در قرن سیزدهم تا قرن پانزدهم میلادی با ایجاد دولت شهرهای در ساحل شرقی آفریقا تمدنی را پدید آوردند که هنوز هم آثار آن ادامه دارد و هر روز شاهد گسترش این آثار هستیم. وی به ارزش‌های انسانی و دوستی حکام با مردمان بومی و بدور از استثمار و استعمار پرهیز از برده‌داری اشاره کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در جهت تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور به ویژه تبادل تجربیات هنرمندان اعلام کرد.

هفته فرهنگی ایران، با حضور معاون فرهنگی و معاون اداری و مالی وزیر اطلاع رسانی، فرهنگ، توریسم و ورزش زنگبار، سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان زنگبار در موزه کاخ سلطان برگزار شد. در این مراسم بازدید از آثار هنری نمایشگاه و کارگاه صحافی و قلمزنی جمهوری اسلامی ایران و زنگبار، اجرای موسیقی ایرانی، تشریح برنامه‌های فرهنگی کشورمان در این رویداد فرهنگی، صورت گرفت.

پس از آن، خانم چوموکومبو خمیس Bi Chumu Kombo Khamis، معاون وزیر فرهنگ طی سخنانی، روابط تاریخی ایران و زنگبار را ستود و گفت: برگزاری این هفته فرهنگی نشان از نزدیکی و قرابت دو ملت دارد و آن را باعث ارتقای سطح روابط دوجانبه می‌دانیم و خواهان استفاده از تجربیات ایران در زمینه‌های فرهنگی و هنری هستیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در این مراسم، گفت: با ورود فارس‌های شیرازی اساساً در شرق آفریقا عصر جدیدی آغاز شد و فرهنگ سواحیلی با ورود آنان پدید آمد که تاکنون ادامه دارد و زبان و فرهنگ مردم تانزانیا به ویژه زنگبار و چند کشور دیگر را تشکیل می‌دهد. اینگونه است که می‌توان گفت، تمدن سواحیلی زایده تمدن ایرانی است.

وی افزود: شیرازی‌ها بخاطر خدمات خود در گسترش اسلام در ساحل سواحیلی، ایجاد سلطنت محلی سواحیلی، توسعه زبان سواحیلی و ایجاد امپراتوری ثروتمند و رونق تجاری و اقتصادی شرق آفریقا به ویژه مناطقی که امروز به نام تانزانیا شناخته می‌شود، مشهور هستند.

مراسم اختتامیه هفته فرهنگی ایران در زنگبار با حضور مشاور رییس جمهور زنگبار در امور فرهنگی و هنری، رایزن فرهنگی ایران، معاون وزیر فرهنگ فرهنگ زنگبار و جمعی از مسئولین و مردم زنگبار و اجرای برنامه هنری توسط گروه موسیقی کشورمان و زنگبار در موزه ملی زنگبار برگزار شد.

باقری، رایزن فرهنگی ایران در این مراسم گفت: شیراز رمز ارتباط مردم ایران و مردم زنگبار است. رمز حضور ایرانیان در بین مردم زنگبار، خویشاوندی دو ملت رمز همکاری، همراهی و برداری ایران و زنگبار است. زمانیکه براساس ارزش‌های انسانی روابط دو ملت رقم بخورد، می‌تواند تمدن و فرهنگ جاوندانه‌ای را پدید آورد. چنانکه فرهنگ و زبان سواحیلی زاده چنین همکاری است و همچنین، چمبه خیر چمبه، مشاور رییس جمهور زنگبار از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هفته فرهنگی تشکر و اظهار امیدواری کرد تا هفته فرهنگی زنگبار را در ایران اسلامی برگزار کند.

پخش فیلم، عرضه غذای سنتی ایران، نمایش آداب و رسوم و انواع پوشش‌های ایرانی، نمایشگاه کتاب در زمینه ایران‌شناسی و زبان فارسی از دیگر بخش‌های این رویداد مهم فرهنگی است. هفته فرهنگی شیراز با همکاری جمهوری اسلامی ایرانی و جمهوری متحده تانزانیا، ٣٠ بهمن با تقدیر سفیر جمهوری اسلامی ایران از هنرمندان استان فارس که در این هفته فرهنگی شرکت کرده بودند به پایان رسید.

گفتنی است، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی تابستان گذشته به دعوت وزیر فرهنگ زنگبار به این کشور و تانزانیا سفر کرد و در مذاکرات فی مابین در اجرای مفاد توافقنامه فرهنگی دو کشور جهت برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و برگزاری هفته فرهنگی تانزانیا و زنگبار در شیراز توافق کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار