شاید عادتمان داده باشند به دادن وعده‌هایی که تنها در پرانتز شعار و حرف می‌مانند و عملیاتی نمی‌شوند؛ وعده‌هایی که در ایامی خاص پررنگ‌تر می‌شود؛ البته وعده‌ دهندگان امیدوارند که گرد گرفتاری‌ها و روزمرگی‌ ها لایه‌ای ضخیم بر ذهن شنوندگان کشیده و وعده‌ها فراموش شود.
کد خبر: ۳۸۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 25 February 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: بخشی از گناه فراموش شدن و به عمل نرسیدن بسیاری از وعده‌ها شاید بر دوش رسانه‌ها و خبرنگارانی باشد که تنها یادگرفته‌اند، منعکس کننده وعده‌ها باشند؛ حرف‌ها را بی‌کم و کاست بنویسند و منتشر کنند و خود جزو اولین دسته از فراموش کنندگان وعده‌ها قرار گیرند.

یکی از مهمترین وعده‌هایی که طی یک‌سال گذشته بارها و بارها تمام مسئولان مرتبط با قطار شهری شیراز، آن را تکرار کردند، اتمام فاز دوم قطار شهری شیراز بود؛ پروژه‌ای که به نقطه پایان 2 دهه از عمر آغاز عملیات اجرایی آن رسید و هنوز تعداد زیادی از شهروندانی که در روز شروع این پروژه دوران کودکی را سپری می‌کردند و اکنون روزهای پایان جوانی را طی می‌کنند، رویای برخورداری از این زیرساخت حداقلی را با خود یدک می‌کشند.

این در حالی است که ترافیک و تمام مصائب آن، به معضلی بسیار بزرگ در شیراز بدل شده و تن شهر و مردمانش را رنجور کرده و آرامش را از روح و جسم شهروندان زدوده است؛ حجم فزاینده خودروها، شیراز را به سیطره خود درآورده و شهروندان همچنان در سردرگمی وعده‌هایی که به عمل نمی‌رسند، مانده‌اند.

از اولین کسانیکه وعده تکمیل مترو در شیراز را داد، استاندار وقت فارس در زمان شانزدهمین سفر استانی هیئت دولت و رئیس‌جمهور بود؛ زمانیکه یکی از دست‌آوردهای سفر دکتر روحانی به شیراز و فارس را تصویب تامین کل اعتبارات مورد نیاز خط یک اعلام کرد.

پس از آن و در اردیبهشت همان سال، مجری خط یک سازمان قطار شهری شیراز با استناد به همان مصوبه، از تکمیل شدن ایستگاه‌های دوازده‌گانه این خط، خصوصا ایستگاه‌های میدان ولی‌عصر(عج) و میدان امام حسین(ع)، به عنوان اصلی و بزرگترین ایستگاه‌ها خبر داد.

حجت‌الله قهاری در یک شامگاه بهاری در آخرین روزهای اردیبهشت سال 94 و در جریان بازدید خبرنگاران از وضعیت احداث ایستگاه ولی‌عصر و ریل‌گذاری خطوط مترو در فاز 2 خط یک، اعلام کرد که کار در سه شیفت و با قدرت ادامه دارد تا دهه فجر سال 95 شاهد بهره‌برداری از 2 ایستگاه ولی‌عصر و امام حسین باشیم؛ وعده‌ای که محقق نشد.

براساس اطلاعاتی که بعد از سفر رئیس‌جمهوری در سال 94 اعلام شد، قرار بود 100 درصد اعتبارات سال 94 و 95 قطار شهری محقق شود؛ تزریق 2 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار سهم دولت، شاید این باور را ایجاد کرده بود که آرزوی تردد قطار شهری در شیراز بعد از 2 دهه، به واقعیت خواهد انجامید.

اما بعد از آن و در طول سال 94 و تا نیمه‌های سال 95 هم این وعده بارها و بارها از سوی مسئولان تکرار شد؛ شهردار، اعضای شورای شهر و مدیرعامل مترو، از کسانی بودند که به مردم امیدورای دادند که تا پایان سال قطار مترو مردم را از میدان گلسرخ تا میدان احسان، جابه‌جا خواهد کرد. مسیری که به حتم تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری برجای می‌گذاشت و می‌گذارد.

اسدالله حاج‌زمانی البته در ابتدای سال 95 کمی از وعده‌های داده شده کاست و بهره‌برداری از تمام ایستگاه‌های قطار شهری در سال 95 را از لیست وعده‌ها حذف و به این اکتفا کرد که می‌توان تا پایان سال با عبور از بعضی ایستگاه‌ها، مانند ایستگاه اصلی میدان امام‌ حسین(ع)، کار را به سرانجامی خوب گره زد.

حاج‌زمانی از آن دسته مدیرانی است که کمتر وعده می‌دهد و همیشه او را با لباس کار و درون ایستگاه‌ها و پروژه‌ها یا حاشیه شورای شهر می‌توان دید؛ اما او هم وعده بهره‌برداری از مترو را به مردم داده بود. وعده‌ای که شاید آن روز گمان نمی‌کرد محقق نشود.

اگرچه طی دو سال گذشته بخش‌های زیادی از پروژه قطار شهری با سرعت و کیفیتی مناسب تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، ایستگاه‌های باقیمانده از فاز یک و عملیاتی شدن کار احداث خط 2 و پیشرفت مناسب آن، یا احداث ایستگاه وکیل که به دلایل متعددی، از فهرست ایستگاه‌های قطار شهری حذف شده بود؛ همان ایستگاهی که باران سبب ریزش حاشیه آن شد و خیابان زند باریک را 10 روزی مسدود کرد و بر ترافیک شهر افزود و مردم صبورانه تحمل کردند؛ بی آنکه کسی از آنان قدردانی کرده باشد.

البته شهریور سال 95 یکی از مهمترین بخش‌های کار تکمیل و ریل‌گذاری خط به پایان رسید؛ به‌گونه‌ای که امکان عبور قطار مترو از ایستگاه‌هایی که روند اجرایی احداث آنها به هزار و یک دلیل موجه و غیرموجه، متوقف مانده یا طولانی شده بود، فراهم شد؛ اما محقق شدن وعده‌ها در تور محقق نشدن وعده دولت برای تزریق اعتبارات مصوب، گیر افتاد و از چند ماه قبل سرها به تاسف تکان خورد که احتمال بهره‌برداری از فاز دوم قطار شهری شیراز تا پایان 95، کم رنگ شده است!

استاندار فارس نیز در آخرین نشست خبری خود وعده‌ای جدید را مطرح کرد؛ وعده‌ای که شاید برای اکثر رسانه‌ها آنقدر پر امید نبود که در تیترها پررنگ نشد و با فونتی مشابه سایر بخش‌های متن مصاحبه، نوشته و از آن عبور شد.

سید محمدعلی افشانی آن روز وعده داد که رئیس‌جمهوری ابتدای اردیبهشت 95 و با هدف شرکت در یادروز سعدی به شیراز سفر کرده و چند پروژه بزرگ مانند فاز دوم قطار شهری و پل کابلی ولی‌عصر(عج)، با حضور دکتر روحانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، اخیرا در بخشی از گفت و گویی که در مورد ریزش خیابان زند باریک در محدوده ایستگاه وکیل حادث شده بود، گفت که هنوز سهم دولت از اعتبارات مورد نیاز مترو، محقق نشده است؛ اگرچه حاج‌زمانی ناامید نبود اما تاکید داشت که بهره‌برداری از فاز دوم قطار شهری حداقل 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حاج‌زمانی آن روز اعلام آمادگی کرد که می‌توان تا پایان سال از میدان نمازی، به حدود 4 کیلومتر بالاتر یعنی چهارراه زند و نزدیک به میدان شهرداری رساند.

محدوده‌ای که بخش اعظم گره‌های ترافیکی شهر را در خود دارد و به دلیل وجود دوایر متعدد دولتی، بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی کلینیکی و پاراکلینیکی و مطب‌های پزشکان و استقرار بخشی از بازارهای اصلی و دانشگاه‌های متعدد همواره با مشکل ترافیک سنگین مواجه بوده است.

وعده‌ای که قریب به یک هفته قبل توسط مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز مطرح شد، اکنون از سوی شهردار شیراز نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

علی‌رضا پاک‌فطرت شهردار شیراز پنجشنبه گذشته و در مراسم بهره‌برداری از تعدادی بوستان، از وجود امکان رساندن قطار مترو تا چهارراه‌زند تا پایان امسال را مطرح کرد.

پاک‌فطرت البته این موضوع را نیز طرح کرده بود که امکان رسیدن قطار از میدان گلسرخ تا ایستگاه میدان ولی‌عصر(عج) نیز تا پایان امسال وجود دارد اما باید صبوری کرد تا بعد از احداث ایستگاه وکیل کل فاز دوم راه‌اندازی شود.

شهردار شیراز، تامین واگن را موضوعی ملی عنوان کرده و از آغاز ساخت 2000 دستگاه واگن براساس توافق‌های انجام شده بین وزرای صنعت و کشور خبر داده و زمان تحویل واگن‌ها به کلان‌شهرهای دارای مترو را سال آینده (96) اعلام کرده است.

پاک‌فطرت در عین حال از خریداری شدن 5 واگن (یک رام) قطار خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که با ورود این تعداد واگن امکان بهره‌برداری از فاز دوم خط یک فراهم شود.

اگرچه در گذشته، مدیرعامل قطار شهری شیراز به‌درستی تاکید داشت که با توجه به حجم مسافران قطار شهری در محدوده شرق شیراز، برای بهره‌برداری از فاز دوم مترو و ارائه خدمات در فواصل هر 15 دقیقه یک قطار، نیاز به حداقل 4 رام قطار (20 واگن) احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنچه برای مردم اهمیت دارد این است که وعده بهره‌برداری از فاز 2 خط یک قطار شهری شیراز، محقق نشد؛ قطار متروی شیراز به مقصد نرسید و به پایان رسیدن انتظارها به اردیبهشت 96 موکول شد؛‌ باید به انتظار نشست و رصد کرد که آیا این وعده محقق خواهد شد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار