کد خبر: ۳۸۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 25 February 2017

به گزارش تابناک یزد،معاون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت:فلات مرکزی ایران پناهگاه و زیستگاهی است برای حیات وحش ویکی از گونه های که در مناطق کوهستانی زیستگاه ان هست ومعروف شده به سلطان صخره ها پازن یا همان بز کوهی است که نرهای آن پازن یا کل وماده ها هم بز کوهی می نامند.

اکبری افزود: این گونه جانوری از صخره‌های بافق ، خاتم، اردکان گرفته تا ارتفاعات 4000 متری رشته کوه‌های شیرکوه که دارای آب و امنیت وغذای کافی باشد می توان آن را مشاهده کرد.

وی گفت:نرها که کَل نامیده می‌شوند شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارندوگسترهٔ زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود. .

اکبری اشاره کرد:این گونه از گوسفندان کوهی طعمه مناسبی است برای بزرگترین گربه سان (پلنگ) ‌وبزها معمولا در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها در مناظق کوهستانی یزد گاهی به 3۰۰ رأس هم می‌رسد.

اکبری گفت:این گونه جانور باارزش در نیم قرن گذشته جمعیت اون در استان یزد بیش از 40هزار راس بوده است که متا سفانه 10هزارتااز آن بیشتر باقی نمانده است.

وی دلیل کم شدن این حیوان راشکارهای بی رویه در سالها ی گذشته ،احداث جاده ها ومعادن گسترده،خشکسالی های پی در پی دانست که جمعیت اون کاهش پیدا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار