به عقیده اکثر فعالان حوزه موسیقی همدان، جشنواره موسیقی سنتی همدان هرساله بسیار فشرده و در سطح کیفی نازل و البته بدون هیچ‌گونه تأثیر مثبتی بر موسیقی استان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۸۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 25 February 2017
به عقیده اکثر فعالان حوزه موسیقی همدان، جشنواره موسیقی سنتی همدان هر ساله بسیار فشرده و در سطح کیفی نازل و البته بدون هیچ گونه تاثیر مثبتی بر موسیقی استان برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، دهه فجر امسال نیز همانند 18 سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره موسیقی سنتی در همدان بودیم. جشنواره‌ای که با وجود عمر طولانی خود اما هم‌چنان بدون برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و داشتن خروجی مناسب و صرفاً به دلیل انجام یکی دیگر از بخشنامه‌های اداری توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرا می‌شود.

دریغ از اینکه حالا که دیگر صدای اجرای کنسرت و نواختن سازهای هنرمندان موسیقی در این استان کمتر دیده می‌شود، این جشنواره شاید بزرگترین و در عین حال تنهاترین برنامه مهم موسیقی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشد.

برنامه‌ای که به عقیده اکثر فعالان این حوزه بسیار فشرده و در سطح کیفی نازل و البته بدون هیچ گونه تاثیر مثبتی بر موسیقی استان برگزار می‌شود.

هنرمندان پس از پایان جشنواره به حال خود رها می‌شوند

در این رابطه سرپرست گروه موسیقی «همراز» ملایر نیز با بیان اینکه در تمام این سال‌ها وضعیت کیفی و کمی جشنواره ثبات و روند یکنواختی نداشته و همیشه با فراز و نشیب‌های همراه بوده است، اظهار کرد: در بعضی سال‌ها جشنواره از کیفیت مطلوب و حتی بالایی برخوردار بوده و گاهی هم در سطح بسیار نازلی قرار داشته است.

رضا قدسی که سابقه شرکت در بیش از 12 دوره این جشنواره را در کارنامه هنری خود دارد، گفت: البته واضح و مبرهن است که اوضاع مالی و بودجه جشنواره نقش بسزایی در کیفیت برگزاری آن را دارد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در واقع یک جشن سالیانه هنرمندان موسیقی استان است که هم دیدارها تازه شده هم تبادل اطلاعات و نظرات هنرمندان انجام می‌گیرد، افزود: به هر حال برگزاری منظم این جشنواره تاثیرات مثبتی در پیشرفت مسائل تکنیکی و فنی موسیقی ما خواهد داشت.

سرپرست گروه موسیقی «همراز» ملایر ادامه داد: اما مهمترین معضل این جشنواره بسته شدن پرونده موسیقی استان با پایان این جشنواره و عدم اجرای هیچگونه برنامه و اتفاق مثبت دیگری در حوزه موسیقی استان است.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره خروجی مثبتی ندارد، ادامه ‎داد: پس از پایان جشنواره هیچ اقدامی برای ساماندهی و حمایت از گروه‌های فعال استان  انجام نشده که‌ رها شدن نفرات و گروه‌های برتر تا سال آینده  باعث کاهش انگیزه و رکود و رخوت آنها می‌شود.

قدسی افزود: از طرفی دیگر یکنواختی و کلیشه‌ای بودن بخش‌های مختلف جشنواره و عدم جذابیت برای شرکت‌کنندگان از موارد دیگری است، در حالی که می‌توان با الگوبرداری از جشنواره‌های موفق کشوری در راستای بهبود کیفیت و رونق این جشنواره هم قدم برداشت.

وی گفت: با وجود اینکه برای داوری این جشنواره معمولاً از اساتید مجرب کشوری دعوت می‌شود اما بجز داوری‌های فشرده هیچ‌گونه استفاده دیگری از آنها نشده و اصلاً مجالی برای بحث و بررسی و تبادل اطلاعات در زمینه مسائل تکنیکی و فنی موسیقی استان برنامه‌ریزی نمی‌شود.

قدسی با اشاره به کاهش چشمگیر رغبت هنرمندان استان برای شرکت در این جشنواره گفت: پایین بودن سطح کیفی جشنواره و همچنین عدم وجود برخی استاندارهای لازم در اجراها در کنار ناداوری، بی‌عدالتی و ایجاد شک و شبهه که معمولاً با اعمال نفوذ و تحمیل نظرات شخصی برخی اعمال می‌شود، دست به دست هم داده تا هنرمندان پیشکسوت و اساتید موسیقی همدان کمتر تمایل به شرکت در این جشنواره داشته باشند.

سرپرست گروه موسیقی «همراز» ملایر با بیان اینکه البته گاهی مشکلات و اختلافات نظرات داخلی بین هنرمندان و گروه‌های موسیقی استان هم باعث عدم هماهنگی و انسجام و حتی انحلال گروه‌ها و در نتیجه عدم حضور آنها در جشنواره می‌شود، افزود: علاوه بر این‌ها برگزاری این جشنواره باتوجه به اقلیم همدان در فصل زمستان همراه با مشکلات فراوانی برای حضور هنرمندان بخصوص ایاب و ذهاب گروه‌های شهرستانی است که نارضایتی هایی را هم به‌ دنبال دارد.

قدسی ایجاد انگیزه مالی با افزایش مبلغ جوایز نقدی و استفاده از سایر ابزارهای تشویقی برای بهبود وضعیت کیفی اجراها همچنین استفاده از داوران و اساتید تراز اول موسیقی کشور برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی را از جمله راه حل‌های موجود دانست و تصریح کرد: حمایت همه جانبه از گروه‌های فعال استان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های برون استانی و برون مرزی گروه‌ها هم می‌تواند در آینده موسیقی همدان تاثیرگذار باشد.

جشنواره موسیقی سنتی همدان روند یکسانی را در پیش گرفته است

 یکی دیگر از هنرمندان موسیقی همدان نیز با بیان اینکه جشنواره موسیقی سنتی همدان روند یکسانی را در پیش گرفته است، گفت: متاسفانه در این سال‌ها هیچ تنوع و حرکت جدیدی در راستای رونق و شکوفا شدن این جشنواره انجام نگرفته و هر ساله با همان شکل و روش قبل تکرار می‌شود.

کاظم مرادی مسعود با اشاره به نقاط ضعف‌ فراوان این جشنواره، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره‌ها شناخت استعداد‌ها و پتانسیل‌های جدید بوده که متاسفانه از دل جشنواره استانی ما استعدادهای خاصی نمایان نمی‌شوند.

سرپرست گروه موسیقی «چکاد» همدان افزود: اینکه در برخی از رشته‌های این جشنواره، هیأت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان را شایسته کسب رتبه‌های اول و دوم تشخیص نداده و فقط به معرفی نفرات سوم بسنده می‌کنند، نشان از سطح کیفی پایین جشنواره دارد.

وی با اشاره به عدم دعوت از داوران درجه یک کشوری برای جشنواره استانی ادامه‌ داد: متاسفانه ناداوری‌ها از نقاط ضعف هر ساله جشنواره همدان بوده و بارها مشاهده شده که حق خیلی از دوستان نوازنده یا گروه نوازها با ناداوری این داوران ناحق شده است.

مرادی مسعود با تاکید بر اینکه پایین بودن جوایز این جشنواره یکی از نکات اصلی در عدم رغبت حضور هنرمندان مطرح استان می‌باشد، گفت: این جشنواره نه تنها در پایین‌ترین سطح کیفی برگزار شده بلکه هیچ بار مادی، معنوی و خروجی خاصی هم  برای هنرمندان در پی ندارد لذا می‌بینیم که بسیاری از هنرمندان برجسته استان شرکت در آن را تحریم می‌کنند.

سرپرست گروه موسیقی «چکاد» همدان با تاکید بر اینکه بهتر است این جشنواره به صورت همایش و فستیوال برگزار شود، افزود: افزایش اعتبار و جوایز نفرات برتر همچنین اطلاع‌رسانی مناسب در سطح شهر و استان در کنار استفاده از تجربیات و دانش اساتید برتر کشوری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله راه‌های موثر در عدم یکنواختی جشنواره موسیقی سنتی استان است.

آنچه مسلم است برگزاری جشنواره موسیقی سنتی فجر استان بدین شکل نه تنها باعث از دست دادن جایگاه واقعی آن در بین هنردوستان شده است بلکه دلزدگی و بی‌انگیزگی هنرمندان این حوزه را نیز به همراه دارد. امری که با کمی تدبیر، برنامه‌ریزی و البته مدیریت صحیح، ظرفیت تبدیل به یکی از بزرگترین و در عین حال تاثیرگذارترین برنامه‌های هنری استان را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار