رئیس اداره منابع آب پاسارگاد گفت: سد سر پنیران یک سد تاخیری است و به لحاظ فنی نمی توان از آن برای ذخیره آب سیلاب استفاده کرد.
کد خبر: ۳۸۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ 22 February 2017
تابناک فارس به نقل از طنین پاسارگاد: علی مجد رئیس اداره منابع آب پاسارگاد در گفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: سدها به سه نوع تقسیم می شوند، سدهای ذخیره ای مانند سد سیوند و سد درودزن که هدف از ایجاد اینچنین سدهایی ذخیره آب برای مصارف گوناگون است.

وی افزود: نوع دوم سدها،سدهای تغذیه ای است که این گونه سدها کاربرد مصارف کشاورزی دارد و این سدها بیشتر توسط جهاد کشاورزی با هدف ویژه کشاورزی استفاده می شود و در شهرستان پاسارگاد چندین سد تغذیه ای نیز وجود دارد.

مجد ادامه داد: نوع سوم سدها، سدهای تاخیری هستند مانند سد سرپنیران که با هدف کنترل سرعت سیلاب است، این سدها غالبا بالا دست شهرها ایجاد می شود تا بتواند از صدمات احتمالی سیلاب به شهرهای در مسیر جلوگیری کند.

رئیس اداره منابع آب پاسارگاد ادامه داد: سد سر پنیران یک سد تاخیری است و به لحاظ فنی نمی توان از آن برای ذخیره آب سیلاب استفاده کرد.

وی گفت: از همه مهم تر این است که چون این سد در انتهای آبخوان سر پنیران قرار دارد اگر هم می شد آب را ذخیره کرد، هیچ تاثیری بر منابع و سفره های زیر زمینی آب منطقه سر پنیران ندارد.

مجد بیان داشت: دشت سر پنیران  یکی از نقاط بحرانی در زمینه خشکسالی در شهرستان پاسارگاد است که اگر امکان ذخیره آب وجود داشت و اگر می دانستیم که نگه داشتن آب در پشت سد تاثیری بر منابع آبی منطقه دارد، قطعا این کار انجام می دادیم و از این طریق می توانستیم ذره ای از مشکلات کمبود آب و خشکسالی را در منطقه حل کنیم اما نگه داشتن آب در پشت سد همانطور که گفته شد نه به لحاظ فنی و نه به لحاظ منابع آبی تاثیری بر سفره های زیر زمینی آن منطقه ندارد.

وی ادامه داد: در پایین دست سد نیز دشتی وجود ندارد که اگر حتی آب هم نگه داشته می شد تاثیری بر آن داشته باشد و جز جاده و کوه زیر این سد چیزی وجود ندارد و حتی نگه داشتن آب سیلاب در پشت این سد هم سودی برای قنوات سعادتشهر و علی آباد نخواهد داشت، چون پایین این سد پرده آب بند هست.

مجد در مورد رها سازی آب نیز گفت: این آب هم اکنون در مسیر خودش رها شده است و بهترین کار این بود که از این مسیر عبور کند که جوی های در مسیر استفاد ای از این آب ببرند و هم اکنون در قنوات نیز رها سازی شده و امیدواریم با این رها سازی در قنوات، بتوان مقداری از مشکل این قنوات را برای فصل بهار و تابستان با لایروبی آنها انجام داد.

وی گفت: نگرانی شهروندان پاسارگادی در مورد آب سیلاب به وجود آمده بسیار به جاست اما همه شهروندان مطمئن باشند که اگر یک درصد احتمال ذخیره آب وجود داشت، قطعا این کار تا به امروز صورت گرفته بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار