مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه کانال ها و آبراهه های تخت جمشید هنگام وقوع سیلاب به خوبی آب را تخلیه می کند گفت:بارندگی سیل آسای اخیر هیچ زیانی به مجموعه های کهن و سنگی تخت جمشید ، نقش رستم و یادمان های پارسه وارد نکرده است .
کد خبر: ۳۷۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 18 February 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود رضایی منفرد، اظهار داشت:تصاویری که ازجمع شدن آب در مجموعه تاریخی تخت جمشید منتشر شده مقطعی و گذراست و جمع شدن آب یکی دو ساعت بیشتر طول نکشید، تخت جمشید دارای سامانه تخلیه آب است و بخوبی در مواقع وقوع سیلاب آب را تخلیه می کند .

وی با بیان اینکه اکنون حتی یک قطره آب در محوطه تخت جمشید نیست گفت:ستون ها و سر ستون های تخت جمشید نیز در بارندگی اخیر سالم مانده و بارندگی سیل آسا زیانی به این مجموعه وارد نکرده است .

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید همچنین با اشاره به تشکیل آبشار در کنار آثار تاریخی نقش رستم گفت : این آبشار نیز حاصل تجمع آب در کانال های بالا دست بوده و موقتی است، با پر شدن کانال ها به علت حجم بارندگی آبشار از این ناحیه سرازیر می شود ، همه راه آبها در نقش رستم نیز باز است و آبها تخلیه شده است ، بارندگی به این آثار باستاین نیز آسیبی وارد نکرد .

رضایی منفرد با بیان اینکه نقش رستم با پدیده شکاف زمین روبرو است گفت : این مساله نیز در حال تثبیت است و ترک های ایجاد شده در برخی از مناطق زمین در حال ترمیم و تثبیت است و مشکلی خاصی این اثر را تهدید نمی کند .

آبگرفتگی مقابل تخت جمشید طی روزهای گذشته بازدید از این بنای کهن را با مشکل مواجه کرد،علی اکبر نجیب‌زاده فرماندارمرودشت با اشاره به آبگرفتگی مقابل بنای تخت جمشید از گردشگران خواسته بود تا پایان بارندگی برای بازدید این تخت جمشید مراجعه نکنند.

تخت جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده ‌است.

در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده ‌است و به مدت حدود 200 سال آباد بوده ‌است ، این اثر باستانی در فهرست آثار جهانی ثبت شده و در فاصله 65 کیلومتری شمال شیراز در شهرستان مرودشت قرار دارد .

در فاصله 6 و نیم کیلومتری از تخت جمشید نقش رستم قرار دارد. در نقش رستم آرامگاه‌های شاهانی مانند داریوش ، خشایارشا اردشیر یکم و داریوش دوم واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار