به گفته‌ی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران؛ لکسوس، بی‌ام‌و و آلفارومئو بهترین برندهای خودرویی ایران هستند.
کد خبر: ۳۷۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 14 February 2017
اشکان گلپایگانی مدیرعامل بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در اختتامیه همایش بین‌المللی خودرو گفت: «در بازرسی‌های کیفیت و استاندارد خودرو در ایران بخش‌های کیفیت تولید، خدمات فروش و خدمات پس از فروش را برای ارزیابی داریم.»

گلپایگانی اضافه کرد: «تنها بخشی که شاخص‌های آن تا سال قبل مشخص نشده بود، خدمات فروش بود که با آیین‌نامه‌ی جدید خدمات فروش و پس از فروش خودرو که توسط دولت ارائه شد، این شاخص‌ها نیز ارائه شد تا بتوانیم بررسی‌ها را داشته باشیم.»

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: «در میان خودروها و برندهای خودرویی در خدمات پس از فروش بررسی‌شده ۴۴.۲ درصد برند ایرانی، ۳۸.۵ درصد برند فرانسوی، ۱۱.۸ برند چینی ۳.۵ برند کره‌ای، ۱.۵ ژاپنی و بقیه مرتبط با سایر کشورها بود. در این میان، برند برترِ بررسی‌های ما لکسوس ژاپن، برند دوم بی‌ام‌و آلمان، برند سوم آلفارومئو ایتالیا، برند چهارم هیوندای کره‌ جنوبی، برند پنجم رنو فرانسه و برند ششم چری چین (ام‌وی‌ام) بوده است. در این بررسی‌ها ۸۷ درصد خودروها دستی و ۱۳ درصد از آن‌ها اتوماتیک بوده است.»

گلپایگانی در مورد خدمات پس از فروش گفت: «۱۷ میلیون خودروی در حال تردد در خیابان‌های کشور داریم که از این تعداد، در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ میلیون خودرو به خدمات پس از فروش مراجعه کرده‌اند. در میان شرکت‌های خودروساز موجود در کشور که تعدادشان به ۴۱ عدد می‌رسد، ۲۴ شرکت تولیدکننده و ۱۷ شرکت واردکننده هستند. در بخش خدمات پس از فروش این برندها ۲۳ هزار تکنسین در ۲۴۴۶ نمایندگی خدمات پس از فروش به ارائه خدمت مشغول هستند.»

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بازرسی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش ۲ بار در سال، بازرسی رضایتمندی مشتریان پیاپی بوده و ارزیابی نمایندگان یک بار در سال انجام می‌شوند. بازرسان این شرکت بیش از ۴ نفر هستند که باید ضمن ۴ سال تجربه فعالیت خودرویی، باید دانش فنی خود را از طریق آموزش‌های فنی ارتقا دهند.

گلپایگانی گفت: «۲۲ شرکت خدمات پس از فروش در ایران به ۳۴ برند خودرویی خدمت‌دهی می‌کنند. در سواری‌ها ۴۶ درصد کل مراجعات به ایساکو و ۳۴ درصد کل مراجعات به سایپا یدک متعلق بوده است. آخرین عدد به‌دست‌آمده در رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش ۶۸۹ از ۱۰۰ بوده که هدف‌گذاری وزارت صنعت عدد ۷۵۰ است.»

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندار ایران، میزان رضایتمندی مشتریان متناسب به میزان ایرادات در سه‌ماهه اول بوده است. خودروهای زیر ۱.۵ عیب که در بهترین حالت هستند، میانگین ۷۳۹ امتیاز و خودروهای بالای ۴.۵ عیب در بدترین حالت قرار دارند، میانگین ۶۷۹ امتیاز رضایتمندی مشتریان را دارند. حدود ۸۲.۵ درصد خودروها در اولین مراجعه به خدمات پس از فروش پذیرفته می‌شوند ولی ۱۷.۵ درصد از خودروها باید بعد از مراجعه به چند نمایندگی پذیرش شوند.

گلپایگانی گفت:‌ «در خودروهای سواری در خدمات پس از فروش ۵۹.۴ درصد انطباق با قانون را داریم که بیشترین ضعف در اثربخشی فرآیندها با ۳۵.۱ درصد و پرداخت خسارت خواب خودرو با ۱۰.۲ درصد انطباق است.»

به گفته‌ی گلپایگانی، ۷۶۵ نمایندگی رتبه چهار خدمات پس از فروش قرار دارند که با توجه به اخطار وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت ارتقاء نیافتن از رده خارج می‌شوند. ۸۸۰ نمایندگی رتبه سه، ۶۹۰ نمایندگی رتبه دو و تنها ۲۰ نمایندگی در رتبه‌ی یک در کشور حضور دارند. تعداد نمایندگان رتبه‌ی یک بسیار کم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار