رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس با اشاره به برگزاری همایش کاهش بار سوانح ترافیکی در اواخر هفته آخر بهمن‌ماه امسال، گفت: میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان فارس دو برابر استان‌های دیگر است.
کد خبر: ۳۷۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ 12 February 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: کامران باقری لنکرانی، بعدازظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی از روز بیست و هفتم بهمن‌ماه امسال در شیراز به مدت دو روز برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این سمینار از مسؤولانی از وزارت راه و شهرسازی، بهداشت، نیروی انتظامی و... حضور خواهند یافت، افزون بر اینکه از اتحادیه اروپا نیز برای سخنرانی میهمان داریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های قبلی این سمینار، گفت: از سال 1385 که این هم‌اندیشی‌ها برگزارشده در یک مدت 5 ساله با یک کاهش بسیار جالب‌توجه در سوانح رانندگی روبه‌رو شدیم، به‌طوری‌که آمار 30 هزارنفری تصادفات به 17 هزار نفر رسید که نشان می‌دهد تأثیر فرهنگی خود را در ذهن‌ها گذاشته است.

این مقام مسؤول افزود: از سال 1390 تابه‌حال کاهش چشم‌گیری را در کاهش آمار تصادفات ندیدیم که به نظر می‌رسد به ظرفیت نهایی اقدامات انجام‌شده رسیده‌ایم و به همین منظور امسال با نگاهی همه‌جانبه‌تر به موضوع خواهیم پرداخت که عنوان را «موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران» انتخاب کردیم و به مسائل ترافیکی مرتبط با این دو وسیله می‌پردازیم.

وزیر اسبق بهداشت در مورد دلایل این انتخاب نیز گفت: از 230 هزارنفری که در 10 سال گذشته در تصادفات از بین رفته‌اند،25 درصد آن‌ها موتورسوار بوده که 50 درصد این افراد از طبقات ضعیف جامعه هستند که به نظر می‌رسد با یک توزیع نابرابری مواجه هستیم.

لنکرانی با اشاره به اینکه 65 درصد موتورسیکلت‌سواران فوتی در محدوده سنی 15 تا 35 سال بوده‌اند، اظهار داشت: بیشتر این حوادث در روستاها و مکان‌هایی اتفاق افتاده که فاقد جاده ایمن بوده‌اند و از این گذشته در شهرها نیز مرگ‌ومیر ناشی از تصادف با موتورسیکلت افزایش داشته و این هشداری برای ما است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس همچنین تصریح کرد:50 درصد موتورسواران در صحنه تصادف فوت می‌کنند که بیشتر آن‌ها فاقد کلاه ایمنی بوده‌اند و همین مسئله نشان می‌دهد که ما باید به سراغ اقدامات پیشگیرانه برویم چراکه پس از مرگ دیگر کاری نمی‌توان صورت داد و در این راستا فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح بسیار مهم است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه از هر یکصدهزار ایرانی در سال، 20 نفر براثر تصادف کشته می‌شوند که این میزان در دنیا 5/17 نفر است، افزود: استان فارس یک پانزدهم جمعیت کشور را دارد، درحالی‌که آمار تصادف در آن 2 برابر متوسط کشور بوده و این یک آمار تکان‌دهنده برای این استان محسوب می‌شود که دلایل خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه اول مرگ‌ومیر در میان جوانان ایرانی حوادث ترافیکی است، خاطرنشان کرد: باید برای کاهش این مشکلات، سیاست‌گذاری‌های کلان مبتنی بر شواهد علمی باشد که مرکز تحقیقات سلامت این شواهد علمی را تهیه‌کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که شوربختانه در استان فارس هنوز با مدیریت عالمانه مبتنی بر مستندات علمی فاصله داریم و از نتایج تحقیقات استفاده نمی‌شود.

لنکرانی در ادامه با اشاره به سمینار کاهش بار سوانح رانندگی در شیراز اظهار داشت: در این نشست دوروزه که در مجموعه ولایت برگزار خواهد شد، 30 نفر سخنرانی خواهند کرد و 5 میزگرد نیز خواهیم داشت، افزون بر اینکه دو حادثه رانندگی را نیز با حضور شرکت‌کنندگان تجزیه‌وتحلیل خواهیم کرد تا علل حوادث را از نزدیک بررسی کنیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
فارس جاده ندارد . فارس صاحب ندارد. بابا پول ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار