سال ها ازخشکی تالاب بختگان گذشته و باوجود بی تفاوتی هایی که درسطوح ملی برای احیای تالاب رقم خورد به نظر می رسد این بار طبیعت با بارش برف دست به کار شده تا حیات را به بختگان برگرداند.
کد خبر: ۳۷۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 05 February 2017
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز: دریاچه بختگان دومین دریاچه بزرگ داخلی کشور 11 سال است که در خشکی به سر می برد. طی این 11 سال پیامدهای خشکی تالاب خسارات جبران ناپذیری را به استان فارس و مردم منطقه وارد کرد.

اما طی چند روز گذشته به دلیل بارش برف در منطقه نی ریز کورسویی از امید برای احیای دریاچه بختگان دل مردم را شاد کرده است.

این در حالیست که طی این سالها اقدام عملی موثری برای احیای تالاب بختگان صورت نگرفت تا این بار شاهد باشیم خود طبیعت برای بختگان دست به کار شود.

طی چند سال گذشته برای اولین بار است که شاهد بارش برف در این منطقه هستیم از این رو کارشناسان امر بر این باورند که بارش برف به میزان قابل توجه می تواند حداقل شرایط را برای احیای این دریاچه پس از ۱۱ سال فراهم کند.

بارش برف نسبت به باران مزایای بیشتری دارد زیرا در حال حاضر به دلیل از بین رفتن پوشش های گیاهی امکان ورود باران به سفره های زیرزمینی در این منطقه وجود ندارد اما بارش برف می تواند با ورود به سفره ها چشمه های اطراف بختگان را نیز فعال کند.

بارش برف می تواند به تدریج سفره های زیرزمینی را آبدار کند و این امر به احیای بختگان کمک می کند.

علاوه بر این بارش برف باعث ایجاد رطوبت در زمین شده که در فصل بهار باعث ایجاد کرم و دیگر حشرات می شود و در نهایت خوراک حیات وحش تامین و غذا برای چرخه های بالاتر فراهم می شود.

جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست نی ریز به خبرنگار نبض نی ریز گفت: بارندگی روزهای اخیر در استان فارس به تالاب بختگان جان دوباره بخشید.

جواد مهدی پور  افزود: بارش های روزهای اخیر در منطقه نی ریز سبب آبگیری بخشی از تالاب بختگان شده است.

وی افزود:  حدود 60 درصد از مساحت تالاب در قسمت شرقی مسیر پوزه میل تا حاجی آباد به صورت سطحی آبگیری شده و امیدواریم با تداوم بارندگی ها شاهد احیا این تالاب باشیم.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست نی ریز با اشاره به برنامه ریزی ها در راستای احیا بختگان خاطرنشان کرد: کارگاه مشورتی درخصوص تدوین برنامه جامع زیست بومی به منظور احیاء تالاب بختگان با محوریت ارزش ها، تهدیدات و خدمات تالاب و همچنین بررسی مشکلات و پیامدهای خشکیده شدن آن  به مدت دو روز در فرمانداری شهرستان استهبان برگزار و ضمن بررسی مشکلات پیش رو، پیشنهاداتی نیز مطرح شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار