رئیس سازمان سنجش در انتقاد به افزایش غیرمتعارف برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی گفت: تعداد این دانش‌آموزان سال به سال افزایش پیدا می‌کند و همه آنها می‌خواهند به دو رشته و به دانشگاه شریف بروند؛ در صورتی که ظرفیت دانشگاه شریف محدود است.
کد خبر: ۳۷۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 05 February 2017
تابناک فارس به نقل از دانشجو: خدایی، رئیس سازمان سنجش در مراسم تقدیر از برگزیدگان آزمون سراسری و المپیاد دانشجویی که امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سال 57 ما یک دهم درصد تولید علم دنیا را داشتیم و حالا براساس آمار به 1.89 دهم درصد رسیده ایم.

وی افزود: در سازمان سنجش دو تا سه فعالیت عمده انجام می شود که شامل آزمون های ورودی، استخدامی و سایر آزمون ها است. آزمون های ورودی از آزمون سراسری شروع می شود. امسال نیز یک فعالیت دیگر به سازمان سنجش اضافه شد که آن هم تجمیع آزمون های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بود.

خدایی ادامه داد: سال گذشته سه میلیون داوطلب آزمون های ورودی داشتیم که تعداد آن افزایشی نداشت، بلکه روند کاهشی داشتیم. حدود 70 هزار سوال در آزمون های ورودی طرح شد و 55 هزار در آزمون های استخدامی شرکت کردند و در مجموع حدود 170 آزمون در سال برگزار می کنیم؛ که متوسط هفته ای 3 و نیم آزمون است. بیشتر این آزمون ها در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می شود و اگر همین روند ادامه پیدا کند ، ممکن است به روزهای دیگر نیز تسری یابد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: اضافه شدن آزمون های استخدامی نشان از درستی کار این سازمان است و حدودا 30 درصد فعالیت های ما افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای این سازمان 20 درصد کاهش داشته، گفت: در سه چهار سال گذشته با وجود سامان دهی نیروها و کاهش 20 درصدی تعداد نیروی سازمان سنجش، اما فعالیت ها افزایش پیدا کرده است.

خدایی یادآور شد: تعدادی از داوطلبان از بین یک میلیون نفر، در آزمون سراسری برگزیده شدند و از 252 نفر در المپیاد دانشجویی نیز، تعدادی در 20 رشته برگزیده شد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: در المپیادهای دانشجویی دانشگاه شریف با 17 مدال، دانشگاه تهران 11 مدال و دانشگاه شیراز با 7 مدال به ترتیب دانشگاه های برگزیده شناخته شدند.

وی در مورد شرکت در آزمون سراسری گفت: یک میلیون نفر در آزمون سراسری سال گذشته شرکت کردند و 400 هزار نفر در دانشگاه های دولتی قبول شدند. البته در تمام زیر مجموعه های آموزشی، ظرفیت ما بیشتر از این است. صد نفر اول کنکور متقاضی دانشگاه تهران، 93 نفر شریف و 68 نفر هم متقاضی ورود به دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند.

خدایی در انتقاد به افزایش غیرمتعارف برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی گفت: تعداد این دانش آموزان سال به سال افزایش پیدا می کند و همه آنها می خواهند به دو رشته و به دانشگاه شریف بروند؛ در صورتی که ظرفیت دانشگاه شریف محدود است و براساس قانون باید ۱۰ درصد ظرفیت را به این دانشگاه اختصاص دهیم و بیشتر از این نمی توانیم ظرفیت را به این دانشگاه بدهیم و این باعث می شود توزیع نخبگان در کشور خوب اتفاق نیفتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار