شیراز در زمینه توسعه جاذبه های گردشگری تفریحی از شهرهای دیگر کشور باز مانده است.
کد خبر: ۳۶۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰ 26 January 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:گردشگری در شیراز، گردشگری آرامگاهی است. یعنی گردشگران به این شهر سفر می کنند تا بناهای تاریخی را ببینند و بروند. شهرهای دیگری که خود مقصد گردشگری هستند به این نتیجه رسیده اند که اگر گردشگری یک بار از یک جاذبه تاریخی بازدید کرد، بار دوم برای دیدن همان جاذبه ها به شهر سفر نمی کند. این است که به ایجاد انبوه جاذبه های تفریحی روی آورده اند؛ از شهربازی های پیشرفته گرفته تا آکواریوم های غول آسا و پارک های آبی. در شیراز اما سالهاست که تنها دو شهربازی سر باز با شماری دستگاه غیراستاندارد مشغول فعالیت هستند و این کلانشهر از نظر جاذبه سازی، وضع دل انگیزی ندارد. جز پارک آزادی و لونا پارک در شیراز شهربازی سر باز دیگری وجود ندارد و آنچه هست هم اغلب بخشی از یک مجتمع تجاری است که طبقه ای از آن تبدیل به شهربازی شده است؛ شهربازی هایی که البته شهربازی نیستند بلکه «گیمنت»هایی به صورت دسته جمعی هستند. این میشود که گردشگران که هیچ، کودکان شیرازی هم فضایی برای بازی ندارند و هر چه بیشتر میروند سروقت بازی های رایانه ای.
جمع آوری دستگاه های غیراستاندارد
شهربازی بزرگ در کلانشهر شیراز وجود ندارد و همین دو شهربازی کوچک هم از استاندارد کافی برخوردار نیستند. به گفته محمد حق نگر عضو شورای شهر شیراز به دلیل استاندارد سازی از پارسال دستگاههای نا امن را از رده خارج و تعطیل کرده اند.
وی بیان می کند: پارسال پیگیری هایي در کمیسیون خدمات شهری صورت گرفته که کلیه دستگاه ها در تمامی پارک های شهر استاندارد سازی شوند و به این دلیل در این زمینه اداره استاندارد هم ورود کرد. او می گوید: در طرحهایي که پارسال ارائه شد بنا بر این شد که تمامی وسایل بازی که ایمن نبوده از دسترس خارج کنند و پیمانکاران و سرمایه گذاران دستگاه های بازی را به سوی ایمنی و استاندارد سازی پیش ببرند.
حق نگر می گوید: کمبود دستگاه های بازی و پارک بازی در شیراز شاید به همین دلیل باشد که باید تمامی دستگاه های خدمت رسان به مردم با مجوز استاندارد باشند و برخی از پیمانکاران نتوانستهاند مجوز استاندارد را دریافت کنند و برای ادامه کار قراردادی از سوی این افراد بسته نشده است.
او اضافه می کند: قطعا وسایل بازی تعطیل شده باید با دستگاههای ایمن و به روزتر جایگزین شود و افزون بر این لازم است با برگزاری مناقصه های مختلف از پیمانکار ان جدیدی دعوت به عمل آید تا در این زمینه همکاری های لازم صورت گیرد. علی راستگو عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این باره بیان می کند: در حالی که کلانشهر شیراز ازنظر آثار و جاذبههای تاریخی، مذهبی و میراث فرهنگی غنی است و در تمامی این زمینهها با سابقه هستیم لازم است خیلی بیشتر در زمینه توسعه مرکزهای تفریحی تلاش شود. وی می گوید: تاکنون تمام تلاش ما بر این بوده که شیراز با توجه به توانایی هایی که در تمامی زمینه ها دارد در زمینه تفریحی و گردشگری تقویت شود و از امکانات مناسب در این زمینهها برخوردار باشد. وی ادامه میدهد: در شیراز از نظر تفریحگاه و مراکز تفریحی بسیار خوب عمل شده و طرح های ارائه شده به دنبال سرمایه گذاری مناسب و اجرای طرح ها هستند، ایجاد تفریح گاه ها و فضای سبز در ارتفاعات نور، بام شیراز و باباکوهی و... علاوه بر این به وجود آوردن 3 هزار هکتار فضای سبز در این مناطق یکی از اقدامات مناسب در زمینه ایجاد تفرجگاه در شیراز است.
راستگو اضافه می کند: خوشبختانه با ارائه طرح هایي که تاکنون مطرح شده است در شیراز با بحران تفرجگاه روبرو نخواهیم شد و امیدواریم هر چه سریع تر این طرحها به مرحله اجرا برسد. اکنون 580 هکتار جنگل کاری صورت گرفته و برای تله کابین و وسایل تفریحی دیگر اقداماتی صورت گرفته که در مرحله سرمایه گذاری به سر می برد.
او می گوید: علاوه بر مرکز شهر در محلات پایین شهر و حاشیه ای به مسئله ایجاد تفرجگاه توجه شده به عنوان نمونه در کوشک میدان پارک 50 هکتاری راه اندازی شده که علاوه بر فضای سبز دارای سالن های مختلف تیراندازی و ورزش های دیگر است و تمامی امکانات تفریحی در این مرکز فراهم است.آنچه راستگو آن را عملکردی «بسیار خوب» می نامد، در اصل توسعه فضای سبز شهری است و نه لزوما ایجاد مراکز تفریحی همچون سالن های بزرگ بولینگ و بیلیارد، شهربازی و پارک های آبی.
کمبود گردشگاه مشهود است
علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی میگوید: شیراز شهری است با جاذبهها و توانایی های بسیار در زمینه گردشگری که تنها نیاز به سرمایهگذاری در زمینه های مختلف دارد.
وی بیان می کند: متاسفانه دستگاه های مسئول در زمینه ایجاد تفرجگاه در شیراز به خوبی عمل نکرده اند. این مسئله در هر شهري بسیار دارای اهمیت است به این دلیل که بخشی از زیبایی شهر را جاذبههای این چنینی مانند تفرجگاهها و فضای سبز و پارک ها تشکیل میدهند. او ادامه می دهد: متاسفانه در شیراز به دلايل مختلف بسیاری از باغ ها تخریب شده و کمبود پارك و فضاي مناسب برای بازی کودکان در حاشیه و مرکز شهر با توجه به گستردگی شهر بسیار محسوس است.
اکبری می افزاید: متاسفانه علیرغم مجوز های بسیاری که به برج های تجاری و مسکونی اختصاص داده می شود، متوازن با آن به مراکز بازی و تفریحی و پارک شهر و پارک بازی توجهي نمیشود.وی می گوید: با توجه به این مسئله که شیراز شهری مهاجرپذبر است و حاشیه های شیراز را مهاجران احاطه کرده اند و سکونت می کنند این حجم بالای جمعیت نیاز به امکانات این چنینی دارد. امروزه نارسایی در شهر در این زمینه وجود دارد و محسوس است.
او می افزاید: در شیراز پیش از آن که به توازن مکان های عمومی توجه شود به برج سازی توجه میشود و در ساختمان ها وآپارتمانهای مسکن مهر ،متوازن با تعداد جمعیت ساکن در این مساكن پارک و فضای بازی وجود ندارد.
وی می گوید: لازم است حداقل از خراب شدن فضا های سبز و باغ ها در شیراز جلوگیری شود و به ازای آن به دنبال ساخت مراکزتفریحی و پارک بازی باشند.
جایگاه بازی
در این میان، عنایت ا... رئیسی، جامعه شناس، درباره اهمیت پارک و فضای بازی در یک جامعه این گونه بیان می کند: امروزه جایگاه و اهمیت منحصر به فرد پارک ها و مکان ها و فضاهای تفریحی و ورزشی بر کسی پوشیده نیست. اگر تنها به یکی از کارکردهای این اماكن که «بازی» است توجه نماییم این جایگاه و اهمیت نمایان تر می گردد.
وی ادامه می دهد: نقش بازی در ابعاد چهارگانه رشد (اجتماعی، عاطفی، جسمی و ذهنی) بسیار دارای اهمیت است، و بازی عاملی اساسی در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان است و موجب ارتباط آنها با محیط بیرون شده و دنیای اجتماعی آنان را گسترش میدهد و استعدادهای نهفته را شکوفا می کند.
این جامعه شناس اضافه میکند: از این طریق همکاری، همیاری و مشارکت میان کودکان و نوجوانان توسعه مییابد و با رعایت اصول و مقررات آشنا میگردند. همچنین همانند سازی با بزرگسالان را میآموزند و با مفهوم سلسله مراتب آشنا میشوند. در بازی ها رقابت را میآموزند و شکست را بطور واقعی تجربه میکنند، قدرت ابراز وجود پیدا مینمایند و از ترس، کم رویی و خجالت بیهوده رها میشوند و حمایت از افراد ضعیف را میآموزند.
به باور رئیسی علاوه بر اینها بازی در رشد عاطفی نیز نقشی بیبدیل دارد، به طوری که می توان گفت نیاز به برتریجویی را ارضا میکند، موجب ابراز احساسات، عواطف، ترسها و تردیدها، مهر و محبت، خشم و کینه و نگرانیها میشود و تمایل به جنگجویی و ستیزهگری را کم میکند.
او می گوید: بازی ، برون نگری کودک و نوجوان را افزایش می دهد، در رشد جسمی نیز بازی عاملی بنیادین محسوب می گردد به طوری که باعث رشد هماهنگ دستگاه ها و اعضای مختلف بدن شده و تقویت حواس را در پی دارد. افزون بر این نیرو و انرژی بدن را به بهترین شکل مصرف میکند. این جامعه شناس ادامه می دهد: در رشد ذهنی هم بازی را باید بسیار پراهمیت تلقی نمود، به گونهای که در یادگیری زبان نقش به سزایی داشته و در رشد هوشی بسیار تأثیر دارد و علاوه بر این موجب آشنایی با مفاهیم ساخت، فضا وشکل میشود. رفتارهای هوشمندانه کودک و نوجوان تقویت می گردد، موقعیت استفاده از قوه تخیل به وجود می آید و زمینه بهتر برای تفکر فراهم می آورد.
او بیان می کند: در این میان پارک ها و مکان های تفریحی به عنوان بخشی از فضاهای عمومی شهری ، مکان های بسیار مناسبی برای بازی و همچنین برای مشارکتهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیباییشناسی است. پارکهای مناسب بازی و محیط شهری مطبوع و کارآمد ، رشد فعالیت های فراغتی را به ارمغان میآورد.
وی ادامه می دهد: بهبود تعاملات اجتماعی، افزایش امنیت اجتماعی، ارتقای بهداشت جسمی و روانی، انسجام شهروندی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت زیست محیطی برخی دیگر از مهم ترین نتایج و کارکردهای پارک ها و مکانهای تفریحی و ورزشی در شهرها است و علاوه بر این ها مکان های بسیار مناسبی برای تخلیه هیجان ها و انرژی های نهفته کودکان، نوجوانان و جوانان محسوب می شوند.
او بیان می کند: کودکان در صورت نداشتن مدیریت و تخلیه مناسب و صحیح هيجاناتشان، می تواند در اشکال پرخاشگری، خشونت، بزهکاری، افسردگی و.... نمود و ظهور یابد. رئیسی می افزاید: پارکها و مکان های تفریحی و فضاهای سبز به عنوان جزو ضروری پیکره شهرها هستند و کمبود آن ها می تواند اختلال های جدی در حیات شهرها به وجود آورد.
اینک باید پرسید در شهری چون شیراز که کودکان به جای بازی در مکان های عمومی به تنهایی سرگرم بازی های خشونتبار رایانهای هستند، شخصیت شان در آینده چگونه شکل می گیرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار