در نشست بررسی آب‌های قم مطرح شد؛
یکی از محققان منابع آبی قم با تأکید بر اینکه حفر چاه‌های عمیق سبب خشکی رودخانه قم شده است، گفت: برخلاف تصور علت اصلی خشکی آب قم دخالت‌های بی‌مورد انسانی است.
کد خبر: ۳۶۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳ 18 January 2017
به گزارش تابناک قم، سید علی ملکوتی شامگاه سه‌شنبه در نشست بنیاد قم پژوهی با موضوع «آب‌های قم» که در خانه تاریخی یزدان‌پناه برگزار شد،‌ با اشاره به مهاجرپذیری و تراکم جمعیت در قم گفت: بر اساس آمارها، قم بعد از کرج دومین شهر مهاجرپذیر کشور عنوان شده است.

وی با بیان اینکه باغ‌ها و سبزه‌زارها به مثابه تهویه طبیعی آب و هوا هستند، گفت: گسترش بی‌رویه شهرنشینی در قم انواع باغ‌ها و درختان گذشته را از بین برده است.

تاراج موقوفه باغ زنبیل آباد

مؤلف کتاب آب‌های قم با اشاره به تاریخچه طبیعی و تاریخی این شهر گفت: باغ زنبیل آباد به عنوان آخرین یادگار باغ‌های قم با اینکه توسط شخصی به نام میرزا ابوطالب وقف نذورات ایام محرم شده بود، از بین رفت.

ملکوتی با بیان اینکه منطقه زنبیل آباد نمونه کم‌نظیر در تولید محصولات باغی از جمله انجیر و انار و منابع طبیعی بوده است، اظهار کرد: واقعاً چرا باغی که تمام ماحصل آن باید وقف برنامه‌های امام حسین(ع) می‌شده است به یکباره تخریب و صرف منافع شخصی شده است.

سوداگری عامل نابودی باغات قم

وی با تأکید بر اینکه شهر قم توسعه ناهمگون و بی‌رویه‌ای داشته است، گفت: باغ‌های شهر قم دارای حقابه‌های منظم بوده اما سوداگری و منفعت طلبی عده‌ای آن را از بین برده است.

این قم پژوه یکی از مهم‌ترین عوامل رسوخ خشک‌سالی در قم را از بین رفتن قنات‌ها و کاریزها اعلام کرد و گفت: متأسفانه به دلیل وجود هزینه‌های سنگین و منافع آنی قنات‌های قدیم قم به موقع لایه روبی نشد و آب‌های مفیدش از بین رفت.

عضو بنیاد موقوفات ایرج افشار با بیان اینکه برخی برای خشک کردن باغ‌ها در قم تلاش کردند، گفت: زمانی باغ‌های قم و دوره‌گردی در امامزادگان اطراف تفرجگاه و تنها دلخوشی اهالی قدیم بود.

وی زاینده رود را سرچشمه اصلی رودخانه قم بیان کرد و افزود: وجود خشک‌سالی‌های طبیعی و سدسازی سبب خشک شدن آب‌های رودخانه قم شد.

ملکوتی با تأکید بر اینکه خشک‌سالی‌های اخیر قم به غیر از عوامل طبیعی تا 80 درصد به دخالت‌های انسانی برمی‌گردد، گفت: چاه‌های عمیقی که در اطراف رودخانه قم زده شد مانند نیشتری بود که خون طبیعت را مکید و از بین برد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار