کد خبر: ۳۶۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸ 17 January 2017
گردشگری ورزشی یکی از سریع ترین بخش های رشد در صنعت گردشگری است که به عنوان یکی از راهکارهای بازسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع شهری و روستایی شناسایی شده و در سال های اخیر به آن به عنوان یک بازار رشد داخلی توجه و به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور در حال رشد و توسعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. آب و هوای مناسب، وجود کوه های مرتفع، دریاهای بی کران، رودخانه های خروشان و دیگر عوامل در جذب گردشگر ورزشی غیرقابل انکار است شهرستان چابهار نیز با قابلیت های موجود فضایی بسیار مناسب برای توسعه این صنعت محسوب می شود. نایب رئیس هیئت ورزش های همگانی استان در این باره می گوید: گردشگری دانش چند رشته ای است که با انسجام، تجزیه و تحلیل سیاسی دقیق، به طور قطع توسعه و تکامل می یابد و یکی از این رشته ها، گردشگری ورزشی است. جذابیت گردشگری بر پایه ورزش، در مقایسه با دیگر جذابیت های فرهنگی، مزیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بیشتری دارد.«جمشید جلیلوند» می افزاید: منطقه آزاد چابهار یکی از نواحی غنی از لحاظ جاذبه های گردشگری، طبیعی و ورزشی برای برنامه ریزی بر پایه گردشگری ورزشی است و این منطقه با تأسیسات و امکانات ورزشی منحصر به فردش به همراه جاذبه های فرهنگی و طبیعی بکر می تواند یکی از قطب های جذاب گردشگری محسوب شود و شناخت قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری ورزشی عاملی مهم در توسعه صنعت گردشگری ورزشی و از مولفه های مهم در کسب میزبانی رویدادهای بین المللی است.
نقش گردشگری ورزشی
کارشناس انجمن گردشگری ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی ادامه می دهد: ورزش به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر جمعیت شهری می تواند نقش حیاتی را در توسعه شهرها ایفا کند بنابراین توجه به مسئله گردشگری ورزشی و نقش آن در شهرها ضروری به نظر می رسد. توسعه گردشگری شهری در ایجاد امکانات فرهنگی، مراکز تفریحی، ورزشی، افزایش روابط اجتماعی، مبادلات فرهنگی، ایجاد آگاهی در زمینه حرفه ها، تقویت هویت فرهنگی شهر، کاهش میزان مهاجرت، اصلاح ساختار سنی، ایجاد فعالیت های خدماتی، تنوع اقتصادی، جلوگیری از رکود اقتصادی شهر، نقش مهمی را ایفا می کند.وی تصریح می کند: چابهار یکی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است. این شهرستان با مساحتی حدود 17 هزار و 155 کیلومترمربع در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند و بندر چابهار با وسعتی بالغ بر 11 کیلومتر مربع، در ارتفاع 7 متر از سطح دریا قرار گرفته است. این شهرستان دارای حدود 300 کیلومتر مرز آبی در کنار دریای عمان است که این گستردگی مرز آبی ظرفیت لازم برای توسعه ورزش های آبی و ساحلی را دارد، نزدیکی به مدار رأس السرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و جبهه های استوایی موجب شده که دارای آب و هوای گرمسیری معتدل، با رطوبت نسبی باشد. این منطقه گرم ترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان نیز است که در صورت توجه به این ظرفیت ها می توانیم شاهد توسعه گردشگری ورزشی در این منطقه باشیم.
مزایای چابهار
بندر چابهار با مساحت 11 کیلومتر مربع هم عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا در آمریکاست. متوسط دمای حداکثر طی یک دوره 7 ساله 31 درجه سانتی گراد و متوسط دمای آن حداقل 19 درجه سانتیگراد و متوسط دما در طول سال 26 درجه سانتیگراد است، با این مشخصات آب و هوایی بیشتر ورزش ها از جمله ورزش های غیردریایی هم در هوای آزاد قابل انجام است و نیازی به سیستم های سرمایشی و گرمایی نیست. وی می افزاید: منطقه آزاد چابهار نیز طی این چند سال با زیرساخت های تجاری، صنعتی و ورزشی و همچنین با ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی رشد روز افزونی داشته اما در راستای جذب گردشگر ورزشی موفق عمل نکرده است که برای دستیابی به این مهم ابتدا باید به استانداردهای جهانی در عرصه گردشگری ورزشی دست یافت که این امر نیاز به مطالعه و سرمایه گذاری دارد. به گفته «جلیلوند» داشتن اطلاعات و آمار دقیق از منطقه چابهار و معرفی امکانات، استعدادها و جاذبه های ورزشی، همکاری با کمیته ملی المپیک در زمینه مدیریت و رهبری گردشگری ورزشی و اکوتوریسم با توجه به ظرفیت های منطقه، تأسیس مراکز آموزشی و پژوهشی در زمینه گردشگری ورزشی، برگزاری مسابقات ساحلی با توجه به امکانات و زیرساخت ها در قالب لیگ، استفاده از بخش خصوصی و مشارکت آن در راستای توسعه گردشگری ورزشی، فراهم آوردن تمهیدات لازم درباره ورود و خروج ورزشکاران وگردشگران ورزشی، برگزاری رویدادهای ورزشی و استعدادیابی، ایجاد کمیته تخصصی گردشگری ورزشی، استفاده از تجربه و علم پژوهشگران و افراد صاحب تجربه در راستای توسعه و بهبود وضعیت این صنعت، جلب مشارکت سازمان های غیردولتی برای حمایت از تیم های ورزشی در منطقه از جمله مهم ترین عوامل و راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی و جذب گردشگر به منطقه آزاد چابهار است. افزایش درآمد، کاهش ساعات و روزهای کاری، افزایش تعطیلات، بی تحرکی، بالا رفتن استانداردهای زندگی، رشد و توسعه ارتباطات، رشد تکنولوژی، توسعه راه ها و حمل و نقل و تغییر نیازهای مهم نیز از دلایل مشترکی است که انسان امروزی را به سمت گردشگری ورزشی هدایت کرده است. وی تصریح می کند: وجود مواد غذایی و آشامیدنی متناسب با سلیقه های مختلف گردشگران، جاذبه های مربوط به طبیعت درمانی، کیفیت اسکان در هتل ها، توانمندی های مربوط به ورزش های آبی و ساحلی، وجود جزایر، جاذبه های طبیعی مربوط به شکار و صید، تنوع در سنت ها و صنایع دستی، ارتباط کارکنان با گردشگران، برگزاری رقابت های مختلف ورزشی در چارچوب لیگ های متفاوت، اعتقاد مسئولان به اشتغالزایی از طریق صنعت گردشگری، توانمندی اقتصاد بومی برای سرمایه گذاری در گردشگری و افزایش سطح آگاهی مردم درباره مزایای گردشگری، مشرف بودن به دریا و کشورهای حوزه خلیج فارس، مناطق آزاد و استفاده از سواحل دریا، نقاط قوت سیستان و بلوچستان در زمینه گردشگری ورزشی است. بنابراین وجود امکانات، امنیت، جاذبه های طبیعی، مهارت های ارتباطی مردم و توانمندی های مرتبط با سرمایه گذاری موجب می شود چابهار بتواند ضمن برگزاری مسابقات مختلف در رشته های متنوع ورزشی، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند. این شهرستان با استفاده از سواحل دریا، توانمندی های مربوط به ورزش های آبی و جاذبه های طبیعی متنوع می تواند با بهره گیری از برنامه ریزی و مدیریت صحیح، به عنوان یکی از قطب های گردشگری ورزشی در سطح بین المللی مطرح شود.
نقاط ضعف
این کارشناس خاطرنشان کرد: البته چابهار دارای نقاط ضعف بسیاری در زمینه گردشگری ورزشی است که می تواند موجب ایجاد اختلال در فرآیند جذب گردشگران ورزشی شود. این نقاط ضعف شامل بالا بودن قیمت محصولات و هزینه ارائه خدمات، نبود سیستم کارت های اعتباری جهانی در خودپردازها و مراکز فروش، منعکس نشدن رویدادهای ورزشی در رسانه ها، نبودهمکاری و هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف در زمینه گردشگری ورزشی، نبود افراد متخصص در پست های مختلف، کیفیت وسایل نقلیه عمومی درون شهری، اختصاص نیافتن اردوگاه های ویژه به گردشگران ورزشی، نبود اماکن تفریحی و ورزشی مناسب در شهرستان، نبود استانداردهای بین المللی در ورزشگاه ها و سالن های ورزشی، استفاده نکردن از تکنولوژی روز دنیا در برگزاری مسابقات ورزشی، نداشتن برنامه استراتژیک ورزشی، مشارکت نداشتن بخش خصوصی در این زمینه، نبود وب سایت های مربوط به مسائل فرهنگی و ورزشی، ناتوان بودن در برگزاری تورنمنت های بزرگ ورزشی، گرما و رطوبت و برگزار نشدن سمینارهای علمی تخصصی در زمینه گردشگری ورزشی است.«جلیلوند» ادامه داد: با توجه به این که چابهار در زمینه گردشگری ورزشی با نقاط ضعف زیادی روبرو است برای برطرف کردن آن برنامه ریزی صحیح و مشارکت و همکاری همه جانبه سازمان های مختلف ضرورت دارد، منطقه آزاد چابهار از مزیت ها و توانمندی های اقتصادی مناسبی برای رشد و توسعه بخش های گوناگون از جمله توانمندی های توسعه و بهبود زیرساخت های ورزشی به منظور جلب و جذب گردشگر ورزشی برخوردار است به گونه ای که توانایی پذیرایی بخش عظیمی از ورزشکاران علاقه مند به ورزش های آبی و ساحلی، کریکت، کوهنوردی، بیابانگردان و رالی را داراست.وی اضافه می کند: این شهرستان به علت گستردگی توانمندی ها و جاذبه های بکر طبیعی تأثیرپذیری کم تری از پدیده فصلی بودن دارد و امکان وجود فعالیت های گردشگری ورزشی را در همه فصول فراهم می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار