کد خبر: ۳۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹ 17 January 2017
به گزارش تابناک تبریز از  پایگاه اطلاع رسانی خوشه تجهیزات نفت و گاز، اولین جلسه، جهت پیگیری دستور وزیر محترم نفت و استاندار محترم در خصوص استفاده از توانمندی های استان در جهت تامین تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در محل منطقه ویژه ربع رشیدی با حضور اعضای خوشه تجهیزات نفت و گاز، نماینده شرکت شهرک های صنعتی استان، مدیران عامل پالایشگاه تبریز، شرکت گاز استان ، پتروشیمی تبریز و مدیران عامل برخی از صنایع استان و تبریز به میزبانی دکتر علی جهانگیری نماینده تام الاختیار استاندار در حوزه علم و فناوری و مدیر منطقه ویژه فناوری برگزار گردید.
 
در این جلسه آقای جهانگیری با اشاره به سخنان وزیر محترم نفت در شورای اداری استان مورخ ۱۶/۱۰/۹۵ در خصوص لزوم ورود تجار و صنعتگران استان به حوزه نفت و گاز و تاکیدات استاندار محترم بر این امر یک فرصت برای صنایع استان است. با توجه به دستور وزیر محترم نفت قرار است جلسه ای با معاونت مهندسی وزارت نفت تشکیل شود که اعضا بایستی نقطه نظراتشان را برای جمع بندی ارائه کنند.
 
تشکیل ستاد توسعه فناوری های نفت و گاز استان در سال ۹۳ منجر به تشکیل خوشه نفت و گاز استان شد. دستاوردهای مهمی در طی مذاکرات در نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش بدست آمد. تلاش می¬کنیم تا نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در تبریز برگزار شده و به تقویم نمایشگاهی وزارت نفت اضافه گردد.
 
آقای مهندس صدیقی مدیر عامل شرکت آذرشهاب تبریز، بعنوان شرکت برتر در نمایشگاه کیش مورد تقدیر قرار گرفت. واردات بی رویه محصولاتی که ساخت داخل هستند بایستی قطع گردد. فارغ التحصیلان برخی دانشگاهها دانش کافی برای فعالیت در این صنعت را ندارند که واحدهای دارای تحقیق و توسعه بایستی افراد متخصص را بورسیه کنند.
 
آقای دکتر پاشائی رئیس محترم انجمن صنایع همگن خودرو و نیرو محرکه تبریز با اشاره به تفاهم نامه¬ای سه جانبه مابین استانداری و معاون وزیر نفت و انجمن قطعه سازی استان در سالیان گذشته تنظیم شده بود که مذاکرات و جلساتی نیز در این راستا تشکیل گردید ولی منجر به نتیجه نشد. فلذا قطعات سازان آمادگی ورود به این حوزه را دارند. همچنین انجمن جلساتی را نیز با اعضای هیئت علمی دانشگاهها داشته¬اند ولی متاسفانه توان علمی مورد نیاز مشاهده نگردید.
 
آقای دکتر شریف زاده رئیس محترم انجمن مدیران صنایع استان با اشاره به اینکه در شرکت هواسان در حال حاضر ۲۰ پروژه نفتی در دست اجراست. شرکتهای ما با پروتکل های ورود به وندور لیست ها و حوزه نفت و گاز آشنا نیستند و بایستی در زمینه های تست، آزمایشگاهها، استانداردها و اسناد فنی بیشتر کار شود. هم باید توانمندسازی شرکت های استانی انجام شود و هم ورود به وندورها تسهیل گردد. بومی سازی مدارک و نقشه های فنی در وزارت نفت انجام گردد. در زمینه فنون مذاکره با شرکت های خارجی نیز بایستی فعالیت شود.
 
 
آقای مهندس دینی مدیر عامل محترم شرکت گاز با اشاره به افق های زیادی در حوزه نفت و گاز برای صنایع استان موجود است. صنایع استان بررسی های لازم برای بازار گاز انجام نداده اند و بیشتر شرکت های اصفهان و اهواز در این زمینه ورود دارند. ۹۵ درصد صنایع پایین دستی داخلی شده است و باید شرکتهای استان ورود کنند. در سه بخش بایستی جمع بندی داشته باشیم: ۱- احصای توانمندی های استان در حوزه نفت و گاز انجام گیرد. ۲- تولید تجهیزات نفت و گاز خصوصا برای قطعات پرمصرف و بدون ریسک شکل گیرد. ۳- تحقیق و توسعه این حوزه بایستی در دانشگاهها انجام گیرد. بانک اطلاعات تجهیزات مصرفی نفت و گاز باید ایجاد شود.
 
آقای مهندس پایدار رئیس محترم انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی خودرو تبریز با اشاره به اینکه در سال ۸۷ ارتباط با واحدهای نفتی و آقای قلعه بانی شکل گرفت که متاسفانه بازخوردی مشاهده نشد. استصنای تبریز بعنوان شعبه انجمن استصنا در تبریز ایجاد شد که پیگیری های بعدی منجر به نتیجه نگردید. انجمن خواستار ارائه قطعات مورد نیاز شرکت گاز برای تولید می باشد.
 
آقای مهندس فرقانی از طرف سازندگان تجهیزات پالایشگاهی اعتماد لازم به شرکت های کوچک برای ورود به این حوزه نمی¬شود. ایجاد کنسرسیوم و تشکیل شرکت مادر برای تجمیع توانمندی شرکت های کوچک لازم و ضروری است.
 
آقای مهندس باقری دیزج مدیر عامل پالایشگاه تبریز با اشاره به پالایشگاه، پتروشیمی و شرکت گاز در مقابل صنایع نیستند بلکه در کنار آنها و همکار هستند. استانداردهای خاص این حوزه بخاطر شرایط خاص و خطرات جبران ناپذیر می باشد که بایستی توسط صنایع استان تامین گردد. دستور ویژه به کمیته خودکفایی پالایشگاه داده شده تا از توان استان بطور ویژه استفاده گردد. روش پاسخگویی صنایع داخلی بایستی اصلاح گردد. صنایع استان باید بفکر ایجاد یک شرکت مهندسی پیمانکاری قدرتمند باشند.
 
آقای مهندس ناطقی که از طرف پتروشیمی تبریز در این جلسه حاضر بود با اشاره به اهتمام برای استفاده از صنایع داخلی وجود دارد و در مورد برخی قطعات یدکی و تجهیزات می توان فعالیت نمود. متاسفانه بعد از چندین سال همکاری با برخی شرکتهای داخلی بدلیل کیفیت نامطلوب مجبور به خرید خارجی می شویم. لیست قطعات مورد نیاز پتروشیمی ارائه می شود.
 
آقای مهندس یاریگر معاون محترم صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان با اشاره به اینکه خوشه نفت و گاز استان مصوب شده است. از توانمند سازی شرکتها برای ورود به وندور لیست حمایت مالی انجام می گیرد. ایجاد کنسرسیوم ها و ثبت شرکت برای گردآوری توانمندی ها بایستی انجام گیرد. خوشه در مرحله تدوین و اجرای برنامه عملیاتی می باشد که حمایت از برنامه¬های عملیاتی انجام می¬گیرد.
 
در مجموع در این جلسه مقرر گردید:
لیست قطعات مورد نیاز شرکت¬های گاز، پالایش نفت و پتروشیمی در اختیار اعضای خوشه نفت و گاز قرار داده شود و دستور همکاری نزدیک به کمیته خودکفایی صادر گردد.
پرزنت توانمندی و درخواست استان برای جلسه با معاون مهندسی وزیر نفت تا جلسه بعدی آماده و ارائه گردد.
اعضا در مورد بروز کردن شرایط مناقصات، ورود به وندور لیست درخواست های دقیق و مشخص خود را از وزیر نفت ارائه دهند.
برای ایجاد جذابیت و تشویق شرکت¬های استان به حضور در این حوزه اعضای جلسه پیشنهادات دقیق و مشخص برای درخواست از وزیر نفت ارائه دهند.
درخواست های اعضا از نمایندگان محترم مجلس برای جلسه پنجشنبه ۳۰/۱۰/۹۵ ارائه گردد.
اعضا پیشنهادهای خود را برای تشکیل کنسرسیوم و شرکت های مشترک در حوزه ۱۰ گروه کالای وزارت نفت و شرکت گاز اعلام نمایند.
شورای راهبری خوشه به منظور تصویب برنامه های عملیاتی و اجرایی شدن تشکیل گردد.
برای آشنایی با نیازهای شرکت های نفت و گاز مقرر شد واحدهای قطعه سازی و دیگر واحدهای صنعتی حوزه نفت و گاز با کمیته خود کفایی شرکت¬های پالایش نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل جلسه دهند.
جلسه بعدی طی هفته آینده برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار