معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: استان یزد در آموزشِ مدیریت بحران به عنوان پایلوت انتخاب شده و باید با مدنظر قرار دادن رویکرد آموزشی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.
کد خبر: ۳۶۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶ 17 January 2017
به گزارش تابناک یزد،اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد اظهار کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که جهان با آن روبه‌رو است و تبعات آن نیز تغییر نوع بارش و میزان بارش، کمبود آب و در نتیجه برداشت از سُفره‌های آب زیرزمینی است.
نجّار با بیان اینکه این وضعیت تنها منحصر به استان یزد نیست گفت: کاهش پوشش گیاهی، بیابان‌زایی و گردوغبارها عواملی است که اقتصاد و سلامت جامعه را به خطر انداخته و کشور گریبانگیر آن است. 
وی ادامه داد: مدیریت آب و استفادۀ بهینه از آن در استان یزد از گذشته تاکنون زبانزد بوده و همّت مردم یزد و مدیریت درست در همۀ زمینه‌ها به‌ ویژه در بخش آب ضروری است تا بتوانند با کمترین امکانات، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار امیدواری کرد: استان یزد که در آموزشِ مدیریت بحران به عنوان پایلوت انتخاب شده است با مدنظر قرار دادنِ رویکرد آموزشی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.
وی افزود: در نظر است ۵۰۰ هزار نفر در استان یزد آموزش‌های بحران را ببینند که تاکنون ۱۶۳ هزار نفر این آموزش‌ها را دیده‌اند.
سیدمحمد میرمحمدی، استاندار یزد نیز در این نشست نخستین راهکار برون‌رفت از بحران‌های طبیعی را آشنایی با قوانین و قواعد حاکم با طبیعت دانست؛ به‌گونه‌ای که بتوان با مسائل و مشکلات مقابله کرد.
استاندار یزد با بیان اینکه کمبود آب مسئله‌ای همگانی است و باید عموم مردم در آن مشارکت کنند، گفت: اگر مشارکت مردم در این رابطه جلب شود و مردم نیز برای شیرین‌سازی و انتقال آب با استان مشارکت کنند این مشکل رفع خواهد شد.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان استفاده از تکنولوژی‌های نوین و طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و آفات را از راهکارهایی دانست که استان برای برون‌رفت از حوادثی مانند سیلاب، زلزله، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، طغیان آفات، شیوع بیماری مالاریا و دیگر حوادث در دستورکار قرار داده است.
هادی هادی نسب، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های طبیعی استان یزد مهمترین حوادث استان را خشکسالی، سرمازدگی، یخبندان زمستان، طوفان و گرد و غبار و ریزگردها، سیل، زلزله، آفات و بیماری‌های نباتی، زمین لغزش، آلودگی آب و محیط، حوادث جادّه‌ای و ریلی و سنگ‌ریزش نام برد.
هادی‌نسب حوادث رخ‌داده استان در سال ۹۵ را به‌ترتیب سرمازدگی در فروردین‌ماه، سیل در شهرستان های بافق و بهاباد و منطقه ندوشن، سرمازدگی بهاره محصولات کشاورزی، خشکسالی، طوفان‌های شدید در استان، آتش‌سوزی در شرکت پتروشیمی آسیا، تخریب ساختمان کاشانی، واژگونی اتوبوس زائران اربعین حسینی و تعرض به خط انتقال آب به استان در دو نوبت بیان کرد.
وی بیشترین خسارت ناشی از حوادث  به استان را به ترتیب ناشی از خشکسالی، سیل، طوفان و گردوغبار دانست.
مدیرکل مدیریت بحران استان با بیان اینکه تاکنون زلزله‌های بالای چهار ریشتر را در استان یزد شاهد بوده ایم، گفت: هزار و ۴۰۰ مورد زلزلۀ بالای چهار ریشتر در استان رخ داده است.
هادی‌نسب مگس مدیترانه‌ای را از آفات و امراض محصولات کشاورزی استان بیان کرد و دربارۀ آتش‌سوزی در جنگل‌ها، از احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل باغ‌شادی یزد ابراز نگرانی کرد.
وی اطلاعات بارش کشور و استان در بازه‌های زمانی مختلف امسال را بیان کرد و ادامه داد: نگرانی امسال روستائیان استان سرمازدگی محصولات و سیل بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: خسارت‌های ناشی از کشاورزی در سال ۹۴ به طور میانگین ۱۳۸ میلیارد تومان ارزیابی شده که لازم است در این زمینه فرهنگ بیمه کردن محصولات تقویت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار