مدیرکل هواشناسی فارس گفت: سازه‌ای که بر روی کوه دراک شیراز نصب‌شده مربوط به هواشناسی است و هیچ‌گونه ارتباطی با تشعشع پارازیت ندارد.
کد خبر: ۳۶۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 16 January 2017
دکل پارازیت شیراز
 
تابناک فارس به نقل از مهر:عبدالکریم جامع با اشاره به اینکه عکس منتشرشده در فضای مجازی به‌عنوان «دکل‌های تولید پارازیت در شیراز» غیرواقعی است، تأکید کرد: این سازه مربوط به سازمان هواشناسی استان فارس است و هیچ‌گونه ارتباطی با تشعشعات پارازیتی ندارد.

وی ادامه داد: این سازه نصب‌شده بر کوه دراک شیراز مربوط به کاوش‌های جوی است و رطوبت جوی ابرها، میزان بارندگی در ارتفاعات را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی فارس یادآور شد: این دستگاه جدیدترین رادار هواشناسی دنیا است که از این نمونه ۳۰ دستگاه در کشور فرانسه و ۱۷ دستگاه در آلمان است.

جامع با تأکید بر اینکه این دستگاه گیرنده است، گفت: این سازه در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز تنها یک دقیقه و نیم ارسال دارد و مابقی گیرنده است و در اصل هیچ‌گونه اثر منفی هم ندارد زیرا اثر این سازه به‌اندازه یک لامپ ۲۵۰ وات است و در فاصله یک کیلومتری به یک وات می‌رسد.

وی تصریح کرد: مقدار انرژی که ایجاد می‌شود ۳ ژول است درحالی‌که انرژی خورشید ۳ میلیون ژول است.

مدیرکل هواشناسی استان فارس بابیان اینکه این دستگاه ارتباطی با سطح زمین ندارد، گفت: شعاع این دستگاه از ۱۸ متری سطح زمین پایین نمی‌رود به‌خصوص در کوه دراک که ارتفاع بسیار زیاد است.

جامع تأکید کرد: در اطراف و نزدیک این دستگاه هیچ‌گونه اثری بر گیاهان و جانداران هم ندارد و جای تأسف است که برخی با اطلاعات اندک این دستگاه را به تشعشعات پارازیتی متهم می‌کنند.

وی ادامه داد: از این دستگاه در شهر تهران، استان‌های مازندران و گیلان، شهرهای تبریز، اهواز، بوشهر، کرمانشاه نیز وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار