استاندار فارس با تاكيد بر اينكه همواره از نقد استقبال كرده و مي‌كند، گفت: دروغ گفتن و دروغ نوشتن نقد معني نمي‌دهد.
کد خبر: ۳۶۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 15 January 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: سيد محمدعلي افشاني يكشنبه 26 ديماه در گردهمايي تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد استان فارس در شيراز، گفت: من به مسئولان و رسانه‌ها گفته‌ام كه هر كس از نقد مي‌هراسد نبايد مسئوليت بپذيرد. حتي هرگز نگفته‌ام نقد منصفانه مبادا كه نقد انجام نشود.

وي تصريح كرد: امروز نگران آن هستم كه مدعيان نقد، كفش وارونه پوشيده باشند و مسير اشتباهي را نشان ما بدهند! لذا توصيه مي‌كنم كه رسانه‌ها يك كار را به‌خوبي انجام دهند و آن هم اينكه حقيقت را بنويسند.

استاندار فارس با بيان اينكه اگر هر كس در جايگاه خود قدم درستي برندارد و به وظيفه‌اش به‌دقت عمل نكند، مملكت دچار مشكل خواهد شد، گفت: نقش اصلي رسانه‌ها آشنا كردن مردم با حقوقشان است. اگر مردم با حقوق خود آشنا شوند، قطعا از حقشان به‌خوبي دفاع خواهند كرد.

استاندار فارس با بيان اينكه امروز با شكل گيري يك فاجعه در شبكه‌هاي مجازي روبرو هستيم، گفت: شبكه‌هاي اجتماعي كه به اسم بيان حرف مردم پا به ميدان گذاشته‌اند، در بسياري از زمينه‌ها هم گمراهي و هم تربيت بد را ايجاد كرده و دامن مي‌زنند.

او با تصريح اينكه فرد دروغ‌گو نمي‌تواند حق مردم را دنبال كند، گفت: اگر كسي قلم به‌دست گرفت چه در رسانه مكتوب چه مجازي، چه ساير رسانه‌ها، بايد راست بگويد.

افشاني گفت: اينكه فردي به جايي مراجعه كرده و كارش انجام نشده و حالا تحت عنوان دلسوز مردم در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي مسائلي را طرح كرده و وارونه جلوه دهد، صحيح نيست.

او با تاكيد براينكه امروز نيازمند قرار گرفتن تمام نيروهاي سرزمين در كنار هم با هدف عمران آباداني كشور هستيم، گفت: دولت‌ها معمولا متكي به ابزار قدرت، شامل پول و نهادهاي نظامي و انتظامي و قانون هستند، سمن‌ها هم به‌عنوان كسانيكه احساس مسئوليت اجتماعي مي‌كنند، قرار است بدون اتكا به ابزار قدرت دنبال حل مشكلات مردم و اجتماع باشند.

استاندار فارس با بيان اينكه آزادي و قدرت انتخاب كردن و انتخاب شدن، از جمله حقوق مسلم انسان‌ها است، گفت: نبود تبعيض يك اصل مهم است كه بايد مد نظر داشته باشيم. حال آنكه وقتي مي‌خواهيم زني را به مسئوليتي در حد بخشداري منصوب كنيم، با موانعي مواجه مي‌شويم. ولي سالي يك‌بار و آنهم نزديك زمان انتخابات، حرمت و حق و حقوق مساوي مطرح مي‌شود.

افشاني طرح مباحث قوميتي را يكي از دروغ‌هايي عنوان كرد كه در شكل‌هاي مختلف به آن پرداخته مي‌شود، گفت: حتي يك مورد هم از مواردي كه در شبكه‌هاي اجتماعي و ساير رسانه‌ها در موضوع مسائل قوميتي مطرح مي‌شود، صحيح نيست.

او با بيان اينكه فارس در گذشته حكمراناني نظير پادشاهان هخامنشي و وكيل‌الرعايا را داشته است، گفت: طراز فارس و گذشته تاريخي آن بسيار بالاتر از مسائلي است كه مطرح مي‌شود. بايد با معيارهاي حقيقي حرف زد، نه براساس مسائل شخصي و با نگاه منفعت طلبانه.

افشاني كساني كه به‌دنبال باز توليد كينه و نفرت در جامعه هستند را خطاب قرار داد و تاكيد كرد كه در مسير درستي حركت نمي‌كنند و جامعه را به سمت نيستي سوق مي‌دهند و مهمترين نياز امروز جامعه را ثبات و تقويت پيوندها در سطوح مختلف دانست.

استاندار فارس همچنين با تاكيد بر ضروت ايجاد سازمان‌هاي مردم‌نهاد، احزاب را يكي از اين نمونه سازمان‌ها دانست كه زمينه‌ساز نهادينه شدن فرهنگ پاسخگويي در مسئولان خواهند بود.

او با تصريح اينكه ايجاد كنندگان و اعضاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد، با احساس مسئوليت اجتماعي وارد اين عرصه مي‌شوند، گفت: بايد در مسير حركت، سازمان‌ها و تشكل‌هاي مردم‌نهاد مراقبت كنند كه انحرافي ايجاد نشود.

افشاني با اشاره به نقدهاي مطرح شده در اين جلسه پيرامون ساخت پالايشگاه شيراز و سد تنگ‌سرخ، گفت: ما بايد همواره نظر كارشناسان را بپذيريم، اگر كارشناسان به عنوان كساني كه داراي دانشي بيش از دانش ما در حوزه‌هاي مختلف زيست‌محيطي، آب، عمراني و ... هستند مطلبي را طرح كردند، بايد آن را پذيرفت. اگر اين گونه عمل كرديم،‌ دچار مشكل نخواهيم شد.

او با تاكيد بر اينكه توسعه پايدار يعني پاسخگويي به نيازهاي امروز بدون فدا كردن حقوق نسل‌هاي آينده، گفت: در موضوعي نظير آب و خشكسالي، شيون و زاري مشكل را حل نمي‌كند، ارائه راهكار مهم است و اكثر راهكارها هم بلند مدت بوده و در كوتاه مدت جوابگو نيست.

افشاني با بيان اينكه در خصوص مشكل آب، پروژه‌هايي در كارگروه‌هاي استاني نهايي و براي ارائه به شوراي عالي آب آماده شده است، گفت: امروز بايد بدانيم كه مخزن سد درودزن، 48 ميليون متر مكعب منفي است! من از تابستان اعلام كردم كه اراضي زير دست سد را كشت نكنيد اما در آن زمان عده‌اي جوان دلسوز و با نيت دلسوزانه طوماري نوشتند و در محل نماز جمعه توزيع كردند.  امروز بايد آن جوانان بيايند و همان طوماري را كه البته از سر دلسوزي نوشته بودند، يك‌بار بخوانند.

وی با بيان اينكه خود از مدافعان احداث سد تنگ‌سرخ است، بر لزوم تبعيت از نظرات كارشناسي در اين خصوص تاكيد كرد و گفت: براساس طرح مورد نظر قرار نيست يك ليتر از آب جمع شده پشت سد تنگ سرخ به مصرفي غير از تامين آب درياچه مهارلو برسد.

استاندار فارس گفت: براساس طرح ارائه شده، اگر توسط كارشناسان تاييد و تصويب و اجرايي شود، قرار است از محل سد، كانالي تا مهارلو احداث شده و در دو طرف اين كانال درختكاري و فضاي سبزي ايجاد شود. اما تامين آب فضاي سبز هم از محل پساب تصفيه‌خانه فاضلاب انجام مي‌شود نه از آب جاري در كانال.

افشاني تصريح كرد: نبايد بدون علم و اطلاع كامل از همه مسائل، فضا را به‌گونه‌اي مهندسي كنيم كه كارشناسان هم واهمه داشته باشند كه نظر كارشناسي واقعي و علمي خود را بيان كنند.

استاندار فارس با بيان اينكه براي احياء تالاب‌ها هم اقدامات زيادي انجام شده و دنبال مي‌شود، تاكيد كرد كه اين مهم نيازمند زمان است و البته افزايش بارندگي‌ها.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار