انتقاد سایت زمین آنلاین از مصوبه مجلس
با تصویب نمایندگان مجلس و ایجاد تغییرات وسیع در جریان اصلاح بند یک ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی کشور در کمیسیون تلفیق، برداشت چوب جنگل های شمال کشور تا ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه مجاز شد
کد خبر: ۳۶۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 15 January 2017
زمین آنلاین ؛ الهه موسوی: با تصویب نمایندگان مجلس و ایجاد تغییرات وسیع در جریان اصلاح بند یک ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی کشور در کمیسیون تلفیق، برداشت چوب جنگل های شمال کشور تا ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه مجاز شد؛ این درحالی است که پیش از این، مجلس خود در مصوبه ای، "طرح تنفس 10 ساله جنگل های شمال ایران" را تصویب کرده و وزیر جهاد کشاورزی نیز در هشتم آبانماه امسال با یک ابلاغیه خطاب به رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری آنرا از همین تاریخ لازم الاجرا اعلام کرده بود. برخی کارشناسان علوم جنگل، ادامه برداشت از جنگل های هیرکانی را خیانت به آیندگان می دانند و معتقدند لابی گسترده و پرقدرت مافیای چوب، چنین مصوبه ای را از دل طرح استراحت جنگل های شمال بیرون کشیده و بی سر و صدا آن طرح را ملغی کرده است. 

مطابق تبصره یک بند 2 ماده 48 مکرر، تصویب شده که« جمع آوری و بهره برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل، از درختان پیر، خشک، سرپا، افتاده، لاپی و غیرقابل احیا صرفا با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور مجاز می باشد.» 

به زعم کارشناسان چنین مصوبه ای کار حفاظت جنگل های هیرکانی رااز قبل سخت تر و پیچیده تر کرده و شرایط بهره برداری از آن را، دقیقا به وضعیت قبل از تصویب برنامه بهیهنه سازی، پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور (مصوب سال 92 هیات دولت) برگردانده است. به نحوی که به استناد ماده 6 مصوبه سال 92 هیات دولت صرفا برای بهره برداری از درختان آسیب دیدیه اعم از شکسته، افتاده، ریشه کن و آفت زده) و عملیات پرورشی، مجوز صادر کرده بود.

این مصوبه در حالی شکل گرفت که برخی کارشناسان علوم جنگل معتقدند اساسا شیوه های مدیریتی کنونی سازمان متولی یعنی "سازمان جنگل ها نه توان طرح توقف برداشت چوب را دارد و نه توان اجرای صحیح طرح های برداشت چوب و درست به همین جهت است که بنا به گفته "موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور" شاهد کاهش 50 درصدی سطح و عمق جنگل های هیرکانی طی نیم قرن اخیر هستیم. در همین حال برخی دیگر از اساتید علوم جنگل نیز با استمداد از شورای نگهبان، از این نهاد درخواست کرده اند که مصوبه پنجشنبه مجلس را اصلاح کرده و با آن موافقت نکند؛ چرا که این مصوبه خلاف تاکیدها و هشدارهای مقام رهبری بوده و اجرای آن علاوه بر آثار زیان باری که بر ذخیره گاه های هیرکانی ایران دارد می تواند تنش های بزرگ اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خطرناکی را برای کشور ایجاد کند. 


ادامه قتل عام جنگل در هیرکان با نقاب قانون


تبصره ای مخرب تر از پیش

یک کارشناس منابع طبیعی و جنگل که نخواست نامش فاش شود به "زمین آنلاین" گفت:«با فرمان اخیر مجلس شورای اسلامی، علاوه بر اینکه گستره ی قطع درختان بیشتر شده است محدودیتی زمانی نیز برای این تبصره لحاظ نشده؛ یعنی پس از پایان سال سوم برنامه ششم توسعه که به ظاهر قرار است توقف کامل بهره برداری آغاز شود به استناد این تبصره می توان در قالب طرح های جایگزین نیز، درختان موضوع تبصره 1 بند 2 ماده 48 مکرر را قطع کرد. در واقع این تبصره به طور کامل، مفاد بند یک این ماده قانونی را نقض کرده است.»

او در ادامه گفت:«تعبیر بهره برداری تجاری و صنعتی نیز خودش می تواند نقاب مناسبی برای قتل عام در هیرکان باشد؛ زیرا بهره برداران می توانند عناوین مندرج در تبصره یک را حداقل روی کاغذ، غیرقابل بهره برداری تجاری و صنعتی تعریف کنند. از سوی دیگر در تبصره دوم بند 2 این ماده قانونی نیز بدون هیچ اشاره به ضرورت ارائه پیوست ارزیابی زیست محیطی، قطع درختان جنگل هیرکان برای پروژه های عمرانی مصوب را نیز مجاز دانسته و تمامی عرصه های جنگلکاری را مشمول زراعت چوب، قلمداد کرده است. یعنی اگر در عرصه ای از جنگل های هیرکانی که به هر دلیلی حفره ای 10 هکتاری باز شده و در سنوات گذشته با گونه های جنگلی همچون افرا و توسکا و گیلاس وحشی نهالکاری شده باید این عرصه ها صرفا به زراعت چوب اختصاص داده شود؛ نه اینکه بخواهیم در دهه های آتی شاهد حضور جنگلی انبود در این عرصه باشیم.»

این کارشناس ارشد جنگل و منابع طبیعی، مصوبه جدید مجلس را پایان غم انگیز تنفس میراث باستانی هیرکانی و صدور فرمان نابودی جنگل های شمال کشور توسط بخشی از نمایندگان ملت ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد که این مصوبه از سوی شورای نگهبان تایید نشود.

خیانت به نسل های آتی

دکتر مروی مهاجر استادتمام دانشگاه تهران و دکترای جنگل شناسی به "زمین آنلاین" گفت:«درختان کهنسال ما سمبل میراث طبیعیِ ملی و جهانی ماست. من بارها گفته ام که اگر این درختان قطور و بزرگی که ما در جنگل های شمال داریم را حفظ کنیم می توانیم مقابل اروپایی ها نمودی داشته باشیم. آنها نمی توانند مقابل ما در این مساله قدعلم کنند. آنها مرسدس بنزشان را به رخ می کشند و ما می توانیم این درختان را به رخ آنها بکشیم و اکوتوریسم جهانی ایجاد کنیم و درآمد خوبی هم داشته باشیم. ما این ثروت را داریم و باید قدرش را بدانیم.» 

این استاد مدعو دانشگاه های آلمان و سوئیس در ادامه با اشاره به قانون جدیدی که پنجشنبه در مجلس تصویب شد و اجازه برداشت چوب را برای 4 سال دیگر به پیمانکاران بخش خصوصی داد گفت:«متاسفانه در این مصوبه لغت "درختان مسن" هم آمده است. مبادا درختان کهنسال را جزو درختان مسن قلمداد کنیم و آنها را قطع کنیم. این قطع کردن ثروت ملی ما ایرانیان خواهد بود. به خاطر قطع بی رویه همین درختان در جنگل های هیرکانی ما که مانند چتر محافظی در برابر باران های مدیترانه ای شمال عمل می کنند، چند سال است که شاهد جاری شدن سیل با میلیاردها تومان خسارت مالی و البته جانی هستیم. این سیل ها در آینده افزایش خواهد داشت؛ چرا که ما آمده ایم آن چتر را سوراخ سوراخ کرده ایم. تاج پوشش جنگل های ما آنقدر ضعیف شده که بارانی که می بارد روی زمین جاری شده، رواناب ها سیل ایجاد می کنند و زندگی مردم را در پایین دست می برند. هر چه زودتر به فکر ترمیم واصلاح جنگل های شمال باشیم به نفع ملت مان خواهد بود و اگر دیر بشود دیگر هیچ کاری از هیچکس ساخته نیست.» 

دکتر مروی مهاجر درباره طرح های بهره برداری از چوب جنگل های شمال که موضوع اصلی مصوبه اخیر مجلس بوده است گفت:«بهره برداری به معنای برداشت چوب نیست. راه را اشتباه آمده ایم. بهره برداری یعنی برداشت بهره سرمایه. اما ما با قطع درختان، در واقع داریم برداشت از سرمایه می کنیم. این بهره برداری نیست و عواقب خطرناکی را برایمان خواهد داشت که البته تا الان نیز داشته است. جنگل، پرورشگاه چوب نیست؛ یک اکوسیستم زنده و باارزش است و مدیریت جنگل های شمال باید بر نگرشی جدید و همه جانبه بر جنگل همراه با تعقل، تجربه، تفکر و تمدید برنامه ریزی باشد.»

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد که مورد بهره برداری قرار دادن چوب جنگل های بکر، خیانت به نسل های آینده است و جنگل های شمال باید کاملا تحت حفاظت قرار گرفته و به عنوان میراث جهانی ثبت یونسکو شوند. ارزش جنگل های شمال ما بیش از آن است که به خاطر تولید چوب، آنها را قطع کنیم. » 

ادامه قتل عام جنگل در هیرکان با نقاب قانون

نمایندگان موافق مسئولند! 

دکتر هادی کیادلیری رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران نیز درباره خسارت های اجرای این مصوبه به زمین آنلاین گفت:«تبصره ای که برای این مصوبه گذاشته اند کار را بدتر از قبل کرده و مشخص است که افراد غیرمتخصص دست شان در کار بوده است. »

او درباره نقش نمایندگان شهرهای شمالی در این میان می گوید:«نمایندگان شمال بسیار ضعیف عمل کردند و البته در راستای بهره برداری از چوب جنگلی بسیار قوی. آنها نتوانستند منافع جنگل ومردم را در این قضیه ببینند و حفظ کنند و تنها به منافع عده ای اندک از پیمانکاران چوب و کارخانه های چوب وکاغذ و نئوپان توجه داشتند. آنها باید به مردم پاسخگو باشند که به جای اینکه ملی فکر کنند و منافع ملی درازمدت سراسر ایران را لحاظ کنند به منافع کوتاه مدت عده ای خاص توجه کردند و البته نمایندگان دیگر نقاط ایران، ظاهرا بیشتر به فکر جنگل های شمال بوده اند.» 

این دکترای جنگل و منابع طبیعی با تاکید بر نقش بخشی از دانشگاه ها که حامی بهره برداران بوده اند و چون خودشان جنگل هایی دارند که از آن بهره برداری می کنند و منتفع می شوند در این مسیر دخیل هستند گفت:«مدیران رده بالای سازمان جنگل ها نیز در تصویب این قانون که در اصل لغو "طرح استراحت 10 ساله جنگل های شمال" است مقصر هستند. آنها در حالی که خود را مدافع تنفس نشان دادند اکنون فعالیت چندانی در این باره نمی کنند. به نظر می رسد این مدیران محترم علیرغم ظاهر، موافق بهره برداری بوده اند و به تغییر مصوبه اول رای داده اند.» 

او درباره تبصره های این قانون که تخریب را چند برابر می کند می گوید:«تبصره ها بسیار مبهم و غیرکارشناسی تهیه شده اند و واژهایی دارند که می توان هزار جور برداشت از آنها کرد. مثلا یکی از این تبصره ها می گوید:"درختان پیر برداشت شود" ؛ این بی معناترین کلمه ای است که من در بحث علوم جنگل می شنوم. این یعنی چه؟ یعنی از این پس باید جنگل های کهنسال شمال ایران را قطع کنیم؟ اصلا ارزش جنگل های شمال، به همین کهنسالی اش است و تمام فریادهای ما بر سر همین نکته بوده است؛ بهره بردارها هم تا حالا همین کار را می کردند و الان هم بدتر خواهد شد.»

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران هشدار می دهد که یک لابی قدرتمند بهره برداران و مدیران و پیمانکاران و نیز متخصصانی که آموزش تبر زدن می دهند و به نظر من بعد از 50 سال کار علمی نادانی را تجربه می کنند باعث شکل گرفتن و رای آوردن این مصوبه شده است. چون ما دائم در حال آزمون و خطا هستیم. چرا که وضعیت امروز ما، نتیجه 50 سال تجربه علمی و فنی همین آقایان است و امروز هم همه می دانند حال جنگل های ما خوب نیست. حالا با این قانون و تبصره ها ما باز دوباره می خواهیم همان اشتباهات و خطاها را تکرار کنیم.» 

کیادلیری هشدار داد:« از این به بعد تمام کسانی که طرفدار بهره برداری هستند مسوول قطع حتی یک درختند و تک تک درختانی که در رویش گاه های هیرکانی شمال ایران قطع می شود و تمام اتفاقاتی مانند جاری شدن سیل و فرسایش خاک و کمبود آب و بارندگی که به دنبال ادامه بهره برداری ها در این منطقه می شود مسوولش آنها هستند و باید به مردم و حاکمیت و نیز مقام معظم رهبری پاسخگو باشند.»

او می گوید که اشتغال و حل معضل بیکاری برای بهره برداران و طرفداران بهره برداری تنها یک بهانه است تا سود و بهره بیشتری از چوب جنگل ها داشته باشند؛ وگرنه دولت اعلام کرده بود که با واردات چوب، مواد اولیه لازم برای این کارخانه ها را فراهم می کند.

نامه نمایندگان ولی فقیه استان های شمالی در مخالفت با طرح تنفس جنگل

پانزدهم دی ماه 1395 یعنی کمتر از 10 روز پیش نمایندگان ولی فقیه در استان های شمالی طی نامه ای به رییس مجلس، انتقاد خود را به تعطیلی طرح های جنگل داری و اجرای نظریه موسوم به استراحت جنگل اعلام کردند.

آیت الله ها نورالله طبرسی، سیدکاظم نورمفیدی و زین العابدین قربانی در این نامه نوشتند: « طبق اطلاع واصله اخیرا موضوع تعطیلی طرح های جنگلداری و اجرای نظریه موسوم به استراحت جنگل، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ با عنایت به مندرجات بند ششم سیاست های کلی نظام در خصوص محیط زیستابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به شرح تهیه اطلس زیست بوم کشور و حفاظت، احیا، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر و اعمال محدودیت قانونمند در بهره برداری از این منابع، با توان اکولوژیک( ظرفیت قابل تامل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخص های پایداری مدیریت اکوسیستم های حساس و ارزشمند و با توجه به تبعات جبران ناپذیر طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و جنگل ها و استان های شمالی کشور، ناشی از تعجیل در تصویب طرح فوق الاشاره ( تنفس جنگل) که با سیاست های ابلاغی منافات خواهد داشت مقتضی است دستور فرمایید در این خصوص بررسی های کارشناسی مفصل تری معمول گردد. »

رییس کمیسیون کشاورزی جواب نداد!

علی محمدشاعری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی که در ماه های اخیر دائما در موافقت از "طرح توقف برداشت از چوب جنگل های شمال" موسوم به "طرح تنفس جنگل"، مواضع شدیدالحنی را در رسانه ها و نامه هایش خطاب به مسوولان و متولیان جنگل و محیط زیست اتخاذ کرده است در روزهای اخیر سکوت کرده و به تماس های مکرر ما نیز پاسخ نداد. پس از آنکه تماس تلفنی افاقه نکرد با ارسال یک پیامک، خود را به ایشان معرفی کرده و درخواست مصاحبه کوتاه تلفنی را داشتیم که باز هم هیچ پاسخی از سوی ایشان داده نشد.

در همین حال شاعری درست در روز پنجشنبه 23 دیماه و همزمان با تصویب مصوبه اخیر، نامه ای را خطاب به رییس جمهور ارسال کرده و درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار نگرانی کرده است. این درحالی است که "دریاچه ارومیه به حد کافی مورد توجه دولت بوده و کمیته ویژه و بودجه بزرگی را نیز از همان ابتدای آغاز کار دولت جدید به احیا آن اختصاص داده اند. اما جنگل هایی که اتفاقا بخش بزرگی از آنها در حوزه انتخابیه ایشان قرار دارد در برزخ ندانم کاری ها و دوگانگی های مدیریتی و مصوبه های نقیض یکدیگر دارد از دست می رود. به نظر می رسد پارادوکس رفتاری برخی نمایندگان در چنین گلوگاه های مهم تصمیم سازی، برای ذخایر ارزشمند جنگلی کشور، می تواند روشنگر برخی مسائل باشد و نمایانگر اینکه افراد تا چه میزان برای حفظ محیط زیست پای شعارهای شان می ایستند و منافع ملی را فدای قوم گرایی و منافع کوتاه مدت شهری و منطقه ای و نیز کسب آرای انتخاباتی نمی کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار