مدیرکل گمرکات استان فارس گفت: با هماهنگی سایر دستگاه‌های مربوطه و کامل شدن سامانه شناسایی، پس‌ازآن گوشی‌های قاچاق به‌هیچ‌عنوان قابل‌استفاده نخواهد بود.
کد خبر: ۳۶۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹ 14 January 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:خداداد رحیمی اظهار داشت: در فرآیند جلوگیری از استفاده گوشی‌های قاچاق، دستگاه‌هایی مانند مخابرات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک نقش دارند و با هماهنگی بین این دستگاه‌ها، جلوگیری از فعال شدن گوشی‌های قاچاق امکان‌پذیر بوده که سامانه ما در گمرک در این مورد فعال است و باید سایر دستگاه‌ها نیز با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی افزود: با ایجاد هماهنگی بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مخابرات، این کار ارزشمند که در راستای منویات مقام معظم رهبری در مبارزه با ورود کالای قاچاق نیز است، عملیاتی شده و امیدواریم شاهد رشد و شکوفایی تولیدات داخلی در این زمینه باشیم که به نظر می‌رسد اگر سه دستگاهی که اشاره شد به یک هماهنگی مطلوب برسند، این کار درنهایت تا اردیبهشت‌ماه سال 1396 به‌طور کامل اجرایی شود.

این مسؤول ادامه داد: در حال حاضر در گمرک استان فارس، سریال گوشی‌های وارداتی ثبت‌شده و سامانه ما در این مورد فعال است و اگر شماره ‌سریالی را به ما اعلام کنند می‌توانیم بگوییم که این گوشی قانونی وارد کشور شده یا نه بنابراین امکان شناسایی گوشی‌های قاچاق برای گمرک امکان‌پذیر است.

رحیمی با تشریح جزئیات سامانه شناسایی گوشی‌های قاچاق خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین نیز ما شماره‌سریال گوشی‌ها را به مخابرات اعلام می‌کردیم که این کار به صورتی دستی انجام می‌شد و مخابرات این سریال‌ها را وارد سامانه خود می‌کرد.

مدیرکل گمرکات استان فارس همچنین گفت: سامانه ثبت و دریافت شناسه گوشی‌های وارداتی (IMEI) به‌عنوان بانک اطلاعات گوشی در گمرک فعال شده و تمام اطلاعات مربوط به گوشی‌ها در آن ثبت می‌شود و اگر گوشی به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشد توسط این سامانه قابل‌تشخیص است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گوشی‌های قاچاق در کشور با قرار دادن سیم‌کارت فعال می‌شوند، اما با کامل شدن سامانه و هماهنگی بین این دستگاه‌ها و آماده شدن زیرساخت‌های لازم در شرکت مخابرات، سیم‌کارت بر روی این گوشی‌ها فعال نشده و به‌صورت هوشمند قفل خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت‌ماه سال آینده این اتفاق صورت گیرد.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه 80 میلیون کاربر سیم‌کارت در کشور وجود دارد، اظهار داشت: حجم گوشی‌های وارداتی به کشور بسیار اما کنترل این قبیل وسائل راحت‌تر از سایر کالاهای دیگر است که سامانه گمرک در این مورد فعال بوده و به‌راحتی گوشی قاچاق را تشخیص می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اجرایی شدن 20 مؤلفه راهگشا در گمرک در طول سه سال اخیر، اظهار داشت: به‌غیراز کیف پول الکترونیک برای صادرکنندگان که هنوز کسی برای آن ثبت‌نام نکرده، اموری مانند سامانه اطلاعات آنلاین کالاهای ورودی، به‌طور کامل فعال است که از طریق این سامانه می‌توان تمام اطلاعات مربوط به کالاها را به تفکیک به دست آورد.

این مقام مسؤول طرح کارشناسی مجازی را نیز از کارهای ارزشمند گمرک عنوان کرد و خاطرنشان کرد: صادرکننده از طریق سامانه با کارشناسان ما در سراسر کشور مرتبط شده و از این طریق ارتباط حضوری مشتری با کارشناسان به کمترین حد خود رسیده است که این کار هم امور ترخیص و... را سرعت بخشیده و هم امکان تبانی را از بین خواهد برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار