تاثیرات منفی منطقه گازی عسلویه بر آب و هوای فارس، تشدید بحران خشکسالی، مشکلات پیرامون حرم مطهر احمدی و محمدی و مصائب ناشی از افزایش مهاجرت به شیراز از مهم‎ترین مسائل مطرح شده در شورای شهر شیراز بود.
کد خبر: ۳۵۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 10 January 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای این شهر  سه تن از اعضا نطق  قبل از دستور خود را قرائت کردند و در این نطق‎ها به تشریح شرایط بحرانی کمبود آب و خشکسالی شیراز، مسائل و مشکلات دسترسی به حرم احمدبن‎موسی(ع) و  مشکلات ناشی از افزایش مهاجرت پرداختند.

سید محسن معین، عضو شورای شهر شیراز خشکسالی، حفر چاه‏‎های بی‎رویه، اجرای سیستم زه‎کشی و جمع‎آوری آب‎های زیرزمینی شیراز، غصب آب سد درودزن توسط استان کهکیلویه و بویراحمد  و عدم اجرای سد تنگ سرخ  را به مثابه دشمنی دانست که کمر به نابودی شیراز بسته و با غفلت مسئولان شهری و استانی در حال پیروز شدن است.

وی در ادامه بیان انتقادات خود به  تاثیرات منفی جوی ناشی از احداث منطقه گازی عسلویه  برای مردم فارس اشاره کرد و گفت: بهره و پول این منطقه گازی نصیب دولت می‎شود اما خسارتش را باید استان فارس پس بدهد.

 این عضو شورای شهر شیراز توپ کم‌کاری را به زمین مسئولان انداخت و افزود: ما در استان هنوز به عمق این فجایع طبیعی و خود ساخته پی نبرده و فریاد نمی‎زنیم. رئیس سازمان محیط زیست کشور به شیراز می‎آید و به رویای احیای دریاچه مهارلو و تالاب‌های دیگر استان می‎اندیشد در حالی که نمی‎داند عامل اصلی احیای تالاب‎ها جوشش آب‎های زیرزمینی است و نه آب باران.

وی در پایان صحبت‎های خود خطاب به مسئولان استان فارس گفت: چرا فریادی نمی‎زنید و فکری نمی‎کنید ؟! آیا در حفظ این سرزمین مقدس و سومین حرم اهل‎بیت و مردم آن مسئول نیستید ؟! آیا سکوت و سر تکان دادن و لبخند تلخ زدن در مقابل این حقایق تکان‎دهنده کافی است ؟! آیا نمی‎بینید که خشکسالی و تغییر اقلیم به خالی شدن کامل سد درودزن و انهدام آن می‎انجامد ؟ و در سال‎های آتی شاید مردم آب خوردن هم نداشته باشند؟! آیا فرونشست زمین‎های اطراف پاسارگاد و تخت جمشید و استهبان و فسا و شیراز را نمی‎بینید؟

محمد حق‏‎نگر، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز به اقداماتی که در هفته گذشته با موضوع حفظ تالاب‎ها برگزار شد، اشاره کرد و اظهار داشت: مجموع این اقدامات نشان می‎دهد که بحران پیش آمده واقعیتی است که باید فرهنگ و شیوه سازگاری با آن را یاد گرفت و با استفاده از اقدامات موثر در صرفه‎جویی آب بر آن غلبه کرد.

وی در ادامه نطق خود به توسعه پروژه‎های مذهبی و زیارتی شهر شیراز پرداخت و گفت: حضور موثر و فعال نماینده ولی فقیه در استان فارس در توسعه فضاهای زیارتی شهر شیراز قابل تقدیر و ستایش است که اقدامات موثر شهرداری منطقه هشت یکی از زیباترین فضاهای شهری در اطراف حرم مطهر احمد بن موسی(ع) ایجاد شده است.

حق‎نگر افزود: با افتتاح پروژه‎های مربوط به حوزه فرهنگی در پروژه بین‎الحرمین و کف‎سازی و بدنه‎سازی فضاها بر ارزش فضا اضافه شده اما این همه امکانات و چشم‎اندازهای زیبا خالی از رائر و گردشگر است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه تأمین راه‎های دسترسی به حرم حضرت احمد بن موسی (ع) از درخواست‎های نماینده ولی فقیه است، خاطرنشان کرد: پروژه احداث زائرسرا توسط استان‎های دیگر نقش بسیار بالایی در جذب گردشگر و زائر برای شهر شیراز دارد و چنانچه یک محور از خیابان  9 دی به سمت سیبویه اختصاص به احداث هتل‎ها و زائرسراها داده و املاک موجود در مسیر توسط شهرداری خریداری شود، تعداد زائران افزایش می‎یابد.

ابراهیم شعرا از دیگر اعضای شورای شهر شیراز در نطق خود به مسئله افزایش مهاجرت به استان فارس و شهر شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت استان فارس از مرز 5 میلیون نفر گذشته و شیراز با یک میلیون و 800 هزار نفر 4 درصد رشد جمعیت نسبت به سرشماری سال‎های قبل داشته است.

وی گفت: هرچند استان فارس  در محدوده سال‎های 85-75 یکی از استان‎های مهاجرفرست بوده اما در محدوده سال های 90- 85 به یک استان مهاجر پذیر تبدیل شده و در این میان بیشترین مهاجرین به سمت شیراز آمدند.

شعرا افزود: بر اساس سرشماری سال 90 ، حدود 40 درصد مهاجرین وارد شده به شهرستان شیراز  مهاجرت درون شهرستانی داشتند و حدود 26 درصد مهاجرت‎ها از دیگر شهرستان‎های استان و حدود 26 درصد نیز از سایر استان‎ها به شهرستان شیراز مهاجرت کرده‎اند.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: این حجم مهاجرت به شیراز بدان معنی است که هر برنامه توسعه شهری و هر تمهیدی که برای رفع مشکلات اندیشیده شود، قبل از آن  مشکل  و نیاز جدید شکل گرفته است و در این شرایط مدیریت شهری دستپاچه می‎شود و نمی‎تواند چنانکه باید به مسائل اساسی شهر بپردازد.

وی تصریح کرد: از طرفی هرچه شورا، شهرداری و دیگر دستگاه‎ها در شیراز تلاش کنند نمی‎توانند نیازهای این افزوده جمعیت را تأمین کنند به همین دلیل افزایش روزافزون مهاجرت و متعاقب آن افزایش جمعیت شهر شیراز تبعات منفی برای شهر و شهروندان دارد.

شعرا با اشاره به اختلالات در نظام فرهنگی – اجتماعی، بر هم خوردن تعادل جمعیتی و ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از مهاجرت بیان کرد: در شیراز  به ازاء هر هزار نفر جمعیت 91 نفر مهاجر هستند که این آمار تا سال 95 روند افزایشی داشته است.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه برهم خوردن تعادل جمعیتی از عواقب مهاجرت است، گفت: در حالی که محدوده نرمال جنسیتی 105 -103 است در شیراز این  نسبت 100 است که  در نتیجه در این شرایط تجرد قطعی دختران در شیراز قطعی و در مناطق مختلفی از  شیراز هم عدم نسبت جنسی  نرمال مشاهده می‎شود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

شعرا بیان کرد: براساس آمار 59.7 درصد خانوارهای شهر صدرا و 39.4 درصد خانوارها در شیراز مستأجر هستند و شهری که این میزان از خانوارهایش مستأجر هستند کاملاً می‎تواند در معرض خطر باشد. معضل بیکاری در شهر شیراز 13 درصد و در کل شهرستان 18 درصد است.

وی افزود:  12.8 در صد از خانوارها در شیراز زن سرپرست هستند که  75  درصد این خانوارها بیکار و  63 درصدشان مستأجرهستند. همه این آمارها نشانگر خطراتی برای شهر شیراز است که باید نسبت به آن با هوشیاری و دقت رفتار کرد و تصمیم گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار