رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری استهبان اعلام کرد:به کارگیری قرقبان در منطقه گردشگری باغ جوزا و سرآسیاب ضروری است.
کد خبر: ۳۵۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 09 January 2017


تابناک فارس به نقل از ایرنا:مجاهد مهدی علیشاهی افزود:‌آتش سوزی شنبه هجدهم دی که در مستثنیات باغ جوزا و درختان چنار وقفی این محدوده رخ داد با حضور بموقع همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر حاضرین، گسترش چندانی پیدا نکرد و خاموش شد.
این مسئول بیان کرد: در این حادثه حدود 200 متر مربع دچار آتش سوزی شد و حتی با توجه به اینکه آتش سوزی در اراضی ملی نبود و در حوزه استحفاظی منابع طبیعی نیز قرار نداشت، اما به دلیل احساس وظیفه به محض اطلاع از حادثه همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی با حضور خود در محل به کمک دو نفر از پرسنل شهرداری ، و یک دوستدار محیط زیست از گسترش آتش سوزی جلوگیری کردند.
علیشاهی افزود: با توجه به اینکه مکان مورد نظر جزو محدوده مستثنیات است و درختان وقفی هستند لازم است ادارات مرتبط و باغداران گرامی مراقبت بیشتری از این اماکن داشته باشند و با گشت زنی های مدام به خصوص در محدوده گردشگری سرآسیاب و باغ جوزا از وقوع آتش سوزی های احتمالی جلوگیری کنند.
وی ادامه داد:با توجه به حجم بالای برگ در پای درختان چنار، درصورت بی احتیاطی، امکان وقوع مجدد آتش سوزی توسط گردشگران و عابران وجود دارد، لذا بکار گیری قرقبان دائم در این منطقه ضروری است.
رسول حاجی باقری فعال زیست محیطی در استهبان هم به ایرنا گفت:در بازه زمانی سال 94 تا به امروز حدود 15 مورد آتش سوزی در مناطق مختلف استهبان اتفاق افتاده که عمدتا عوامل انسانی، کمبود امکانات و عدم آگاهی مناسب عمق فاجعه را گسترش بخشیده است.
وی افزود: شنبه هجدهم دی در منطقه باغ جوزا و چشمه گرداب استهبان نزدیک به 15 درخت چنار کهنسال و تعدادی درخت دیگر به علت کم توجهی ناشی از خاموش نکردن آتش طعمه حریق شد، اتفاقی که رخ دادنش به هیچ وجه قابل اغماض نیست.
وی ادامه داد:با توجه به خشکسالی های اخیر در کشور، توجه به محیط زیست و مراقبت از آن اهمیت دو چندانی دارد مساله ای که تا به امروز آن گونه که شایسته است عملی نشده است.
دبیر گروه مردمی دیده بان استهبان با اذعان به تاثیر بسزای عوامل فرهنگی در کاهش آسیب های زیست محیطی گفت: منطقه باغ جوزا یکی از ظرفیت های مناسب استهبان در جذب گردشگر است و این اصل اهمیت مراقبت از این منطقه را دوچندان می کند.
حاجی باقری ادامه داد: درختان این ناحیه غالباً وقف نهادهای مختلفی چون اوقاف، شهرداری و...هستند، اما متاسفانه آن گونه که لازم است اقدامات حفاظتی صورت نمی گیرد و لازم است مسئولان ذی ربط بیشتر به قضیه اهمیت قائل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار