آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام غروب امروز به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود و مورد رسیدگی قرار گرفت امادر آخر پزشکان معالج نسبت به بهبود و احیای ایشان قطع امید کردند. در نهایت دقایقی پیش رسماً اعلام شد گه این چهره برجسته تاریخ جمهوری اسلامی ایران، در سن 83 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.
کد خبر: ۳۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰ 08 January 2017
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت در مسیر انقلاب اسلامی ایران، دقایقی پیش بر اثر سکته قلبی در سن 83 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش «تابتاک»، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام غروب امروز به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود و مورد رسیدگی قرار گرفت امادر آخر پزشکان معالج نسبت به بهبود و احیای ایشان قطع امید کردند. در نهایت دقایقی پیش رسماً اعلام شد که این چهره برجسته تاریخ جمهوری اسلامی ایران، در سن 83 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.
 
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ۱۳۱۳ (برابر با ۴ اوت ۱۹۳۴) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌بی‌بی صفریان است. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود.
 
در ۵ سالگی تحصیل را از مکتبخانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیت الله طباطبایی بروجردی، امام خمینی، آیت الله سید محمد محقق داماد، آیت الله گلپایگانی، آیت الله سید محمدکاظم شریعتمداری، آیت الله عبدالکریم حائری یزدی، آیت الله شهاب‌الدین نجفی مرعشی، آیت الله محمدحسین طباطبائی و آیت الله منتظری بوده‌اند. در آنجا تحت اثر تعلیمات امام خمینی به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمدرضا پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت.
 
با تبعید امام خمینی، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام خمینی در داخل کشور پررنگ‌تر شد. با وجود نگرش ضد غربی انقلابیون، او سفرهای زیادی از ژاپن در شرق تا ۲۰ ایالت از ایالات متحده در غرب نمود. در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود.
 
هاشمی‌رفسنجانی بدرود حیات گفت

با تبعید امام خمینی، هاشمی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت. این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. در مجموع و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ هاشمی رفسنجانی ۷ بار و مجموعاً ۴ سال و ۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد.
 
پس از پیروزی انقلاب هاشمی یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد و همچنین او مدتی معاونت و سپس سرپرستی وزارت کشور را بر عهده گرفت. او یکی از ۲۸ عضو اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز و همچنین یکی از اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب بود.  نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت او تدوین شد و پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس به مجلس راه یافت و با آغاز کار مجلس در ۷ خرداد ۱۳۵۹ اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران شد.

هاشمی در تابستان ۱۳۶۰ اعتراض مجلس را به وتوی یکی از مصوباتش توسط شورای نگهبان به اطلاع امام خمینی رساند و توانست برای اولین‌بار، راهکار قانونی‌ای برای اجرایی شدن قوانینی که توسط شورای نگهبان خلاف شرع دانسته شده بود ایجاد کند. راهکاری که بعدها به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست خودش منجر شد

هاشمی در دوره جنگ، علاوه بر ریاست مجلس، یکی از ائمه جمعه موقت تهران (تا سی سال بعد)، نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع (بعد از شهادت دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۶۰)، و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ ایران و عراق بود. او در وادار کردن آیت الله خمینی به پذیرش خاتمه جنگ با عراق نیز نقش داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار