اخیراً یكسری عكس‌ها و فیلم‌هایی از یك اردوی مختلط دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز در شب یلدا و در یكی از باغ‌های بیرون از شهر در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی استان فارس به سرعت در حال پخش شدن است.
کد خبر: ۳۵۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 08 January 2017
بررسی مسئله برپایی اردوی مختلط دانشجویی در شب یلدا در شیراز
تابناک فارس به نقل ار ایكنا: برای بررسی صحت یا كذب بودن این مسئله به سراغ شاهدان این مسئله و همچنین برخی از مسئولان این دانشگاه رفتیم و از آنان درباره چگونگی برگزاری این اردو سئوالاتی مطرح كرده است كه در ادامه این گزارش می‌خوانیم.
جلیل مقدسی، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا بر این نكته تأكید كرد كه برپایی چنین اردویی در این دانشگاه صحت ندارد و ادامه داد: این یك مراسم برای جمع‌آوری كمك‌های خیریه بوده است كه خانواده‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز در آن دعوت داشته‌اند.
اردوی مختلطی در دانشگاه صنعتی شیراز برپا نشده است
وی با بیان اینكه تعدادی از دانشجویان ما در این اردو مشاركت داشته‌اند، گفت: این برنامه در باغ اطراف نزدیك دانشگاه برای كمك به بیماران خاص برگزار شده است و اردوی مختلط نبوده بلكه یك مراسم در یك سالن بوده است.
مقدسی خبرنگار ایكنا را برای كسب اطلاعات بیشتر درباره این مراسم به سمت حسام‌الدینی، معاون فرهنگی و دبیر هیئت نظارت بر تشكل‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز سوق داد كه وی نیز در این باره گفت:‌ این دانشگاه دارای یك جمعیت خیریه دانشجویی است كه برای كودكان سرطانی در مناسبت‌های مختلف كمك‌های دانشجویی را جمع‌آوری می‌كند.
وی با بیان اینكه در شب یلدا نیز چنین مراسمی برای كمك به این كودكان در یك محیط در بسته و در یك سالن برگزار شده است، گفت: در این مراسم آقایان و خانم‌ها به‌صورت مجزا نشسته بودند ضمن اینكه كارمند دانشگاه هم در آنجا حضور داشته است؛ حتی وسیله نقلیه دانشجویان دختر و پسر هم از یكدیگر جدا بوده است.
برنامه مذكور یك اردو نبوده است
حسام‌الدینی بر این نكته تأكید كرد كه تمام مسئولان دانشگاه و حراست دانشگاه معتقد هستند كه این برنامه اردو نیست زیرا اردو تعریف مشخصی دارد و در یك مكان تفریحی و بیرون از شهر برگزار می‌شود، در حالی كه این مراسم در داخل یك سالن در درون شهر برگزار شده است و به هیچ عنوان جنبه اردویی نداشته است.
معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شیراز با بیان اینكه در تمام مراسم‌های این دانشگاه آقایان و خانم‌ها در ردیف‌های جداگانه می‌نشینند، گفت: متأسفانه برخی اسم این مراسم را اردو گذاشته و گفته‌اند كه مختلط بوده است در حالی كه چنین چیزی نبوده است.
وی در پاسخ به اینكه آیا این مراسم از دانشگاه دارای مجوز بوده است؟ گفت:‌ برنامه‌هایی كه از طرف كانون‌های دانشجویی برگزار می‌شود، طبق آیین‌نامه اجرا می‌شوند كه این مراسم هم طبق آیین‌نامه اجرا شده است.
مسئولان دانشگاه فرصت حضور در مراسم را پیدا نكرده بودند
حسام‌الدینی همچنین در پاسخ به اینكه آیا مسئولان دانشگاه هم در این مراسم حضور داشته‌اند؟ گفت: از كارشناسان دانشگاه در این مراسم حضور داشتند اما متأسفانه مسئولان دانشگاه فرصت نكردند كه به این مراسم بروند ولی این مراسم زیر نظر مسئولان دانشگاه برگزار شده است.
اظهارات یكی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز
در ادامه این گزارش به سراغ یكی از دانشجویان این دانشگاه كه اطلاعات بیشتری از این مراسم را داشت، رفتیم كه وی در این باره به خبرنگار ایكنا گفت: به علت اینكه تعداد دانشجویان دانشگاه ما محدود است، لذا در یك شب بیشتر از یك مراسم مجوز اعطا نمی‌شود.
وی اظهار كرد: در دانشگاه ما یك گروه ساختگی خیریه ایجاد شده است كه نه دارای مجوز است و نه در جایی ثبت شده است و این گروه خیریه نیز دو سه روز قبل از شب یلدا به سراغ معاون فرهنگی دانشگاه رفتند و از این معاونت مجوز برگزاری مراسم را دریافت كردند و حتی هزینه‌های برپایی این مراسم را نیز دانشگاه متقبل شد.
این فعال دانشجویی ادامه داد: ۴۰ نفر از دانشجویان دختر و ۴۰ نفر از دانشجویان پسر در این مراسم كه در یك تالار در جاده سپیدان و خارج از شهر بود، در شب یلدا حضور یافتند در حالی كه هیچ خانواده‌ای همراه آنان نبوده است و تنها دانشجویان و تعدادی از بچه‌های بی سرپرست در آنجا حضور داشتند.
وی گفت: علاوه بر این‌ها ساعت برگزاری مراسم از ساعت ۱۸ تا ۲۱:۳۰ بوده است؛ در حالی كه خوابگاه دختران تنها تا ساعت ۲۱ باز است و اگر كسی دیرتر از این ساعت مراجعه كرد به خانواده‌های آنان اطلاع داده می‌شود اما معاونت فرهنگی دانشگاه برای این مراسم حتی با خوابگاه‌های دختران نیز هماهنگی لازم را انجام داده بود.
این فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز تأكید كرد: این برنامه یك اردوی مختلط و فاقد مجوز بوده است ضمن اینكه هیچكدام از مسئولان دانشگاه هم در آن حضور نداشتند درست است كه نام آن را خیریه گذاشته‌اند اما خیلی‌ها به نام خیریه می‌توانند بسیاری از كارها انجام دهند.
به منظور كسب اطلاعات بیشتر درباره موارد مطرح شده از سوی این فعال دانشجویی دوباره به سراغ مقدسی، رئیس دانشگاه صنعتی رفتیم تا بتوانیم این نكات مبهم را برطرف كنیم. وی در پاسخ به اینكه چرا این برنامه در سالن دانشگاه یا یكی از سالن‌های شهر برگزار نشده است؟ گفت: در دانشگاه ما تنها یك سالن وجود دارد كه در آن ساعت هم یك برنامه دیگر در آن در حال اجرا بوده است.
دانشگاه مجوز برپایی این مراسم را داده است
وی افزود: ما هزینه برگزاری این مراسم را كه نداده‌ایم ضمن اینكه زمانی كه دانشجویان خیریه درخواست كردند كه این مراسم را برپا كنند ابتدا به آنان گفته شد كه در داخل دانشگاه یك مراسم دیگر در حال برگزاری است اما آنان اصرار كردند كه برای این برنامه از قبل هماهنگ كرده و میهمانان را دعوت كرده‌اند و نمی‌توانند آن را لغو كنند و یك خیر نیز به آنان سالن اختصاص داده است و در این صورت بود كه دانشگاه اجازه برگزاری این مراسم را داده است.
مسئولان كه در هر مراسمی حضور نمی‌یابند
مقدسی در پاسخ به اینكه چرا هیچكدام از مسئولان دانشگاه در این مراسم حضور نداشته‌اند، گفت: مسئولان دانشگاه در یك مراسم دیگر بودند ضمن اینكه مسئولان در هر مراسمی كه حضور نمی‌یابند و اگر بنا باشد كه بخواهند در این مراسم‌ها شركت كنند كه به هیچ كار دیگری نمی‌رسند.
وی همچنین به ساعت برگزاری این مراسم نیز اشاره كرد و گفت: بالاخره برگزاری یك مراسم دارای تأخیر است و اینان هم به‌صورت دسته جمعی در این مراسم حضور داشتند لذا به خاطر همین بود كه با خوابگاه دختران هماهنگی انجام شده است البته این كار در برنامه های مختلف و ایام امتحانات نیز انجام می‌شود به شرط آنكه دانشجویان از قبل با مسئولان خوابگاهی هماهنگ كرده باشند.
رئیس دانشگاه صنعتی شیراز تأكید كرد كه از نظر ما این مراسم یك مراسم معمولی است و ما در طول هفته ده‌ها مراسم مختلط داریم به عنوان مثال در شب‌های جمعه دو اتوبوس از دانشجویان را برای زیارت به حرم شاهچراغ(ع) می‌فرستيم كه مسئولان دانشگاه هم همراه آنان نمی‌روند اما به این‌ها نمی‌توان گفت كه اردوی مختلط هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار