معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور ضمن انتقاد به پرداخت یارانه نقدی گفت: پول نقد نمی‌تواند چهره فقر در خانواده و جامعه را عوض کند لذا باید پول را به خدمت تبدیل کرد.
کد خبر: ۳۵۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ 06 January 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی‌محمد ذوالفقاری امروز  در جلسه مشترک با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز، گفت: همه افراد امروزه باید متناسب با توانائی‌های خود حق فقیر را بدهند تا بتوان تناسبی را در فقر ایجاد کرد. این جلسات را با هدف گلریزان برای کمیته امداد برگزار نمی‌کنیم بلکه قصد ما انجام یک گفت‌وگوی اجتماعی با نخبگان بخش اقتصادی است تا زمینه تغییر نگاه به فقر را با کمک هم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، خدمات حمایتی از این نهاد دریافت می‌کنند، افراد تحت پوشش را فقط زنان سرپرست خانوار یا ایتام ندانست و اظهارکرد: ما غیر از موضوع توانمندسازی مباحث حمایتی را نیز باید مد نظر قرار دهیم و دنبال کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور تجربه 35 ساله کمیته امداد را یک ثروت برای کشور دانست و تصریح کرد: در کمیته امداد  آموخته‌ایم که چگونه با فقیر و نیازمند مواجه شویم بنابراین فقر نوازی مدنظر ما نیست و قصد نداریم آنقدر امتیاز به فقیر بدهیم که مردم به فقیر شدن علاقه‌مند شوند البته به‌نیابت از جامعه و نظام از جانب فقرا حرف می‌زنیم و روایت‌گری می‌کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه همه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید بدانند که توسعه اقتصادی بدون توسعه اجتماعی، توسعه‌ای متوازن محسوب نمی‌شود، گفت: هرجا که کارخانه‌ای ایجاد کردیم فقر کم شد، اگرچه همواره مشاغل پائین به مددجویان این نهاد رسید اما این موضوع نشان از در هم تنیدگی مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد.

 معاون کمیته امداد معتقد است که فقرا یک قشر خاص از جامعه نیستند بلکه هر فرد یا گروهی از اجتماع ممکن است در هر سطحی از رفاه اقتصادی، فقر را به دلیل یک حادثه یا رخداد تجربه کند و بعید نیست که هر یک از افراد جامعه روزی فقیر شوند. در  واقع یک نوسان اقتصادی می‌تواند یک توانمند اقتصادی را ضعیف کند.

وی برخورداری از نگاه همکار به کمیته امداد در سطوح مختلف جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: در هر جامعه‌ای ممکن است فقر تکرار شود و مدام اتفاق بیفتد. بیماری، اعتیاد و ...  عوامل تولید کننده فقر محسوب می‌شوند.

ذوالفقاری میل به مصرف بیشتر نسبت به تولید، سواد پائین، جمعیت زیاد خانوار، داشتن سرپرست زن را از جمله ویژگی‌های مشترک فقرا و نیازمندان دانست و اظهارکرد: ما باید نقش خود در تبدیل این ویژگی‌های منفی به مثبت را بدانیم و امروز تمام تلاش کمیته امداد در مسیر مبارزه با تمام عوامل شکل‌دهنده و کمک کننده به ایجاد فقر است.

ذوالفقاری همچنین به افزایش قیمت تمام شده حل فقر در جامعه ایران اشاره و اظهار کرد: در شهری نظیر شیراز این قیمت بسیار بالاتر از شهرهای کوچک است. در سال‌های اول تاسیس کمیته امداد، فقرا و نیازمندان از ما تقاضای معیشت داشتند اما امروز ه تقاضای آنان آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج و ... است.

وی افزود: کدامیک از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی، یتیم بودن فرد یا دیگر عوامل ایجاد کننده فقر را به عنوان شرط استخدام تعیین کرده است؟.

ذوالفقاری گفت: خواسته مسئولان کمیته امداد این نیست که افراد و شرکت‌ها صندوق‌های صدقه را در مراکز مختلف ایجاد کنند بلکه خواسته این است که نگاه ویژه‌ای به فقیر و عوامل موثر بر فقر  داشته باشند. ما به‌دنبال دریافت صدقه نیستیم بلکه به دنبال تبدیل تمام افراد جامعه به وکیل‌مدافع فقرا هستیم زیرا افراد فقیر قدرت دفاع از حقوق خود را ندارند.

وی با بیان اینکه امروز نیاز است که در کنار هر موسسه اقتصادی، سهمی برای فقرا قرار داده شود، گفت: قراردادن سهمی از سود خالص فعالیت‌های اقتصادی برای فقرا، توجه به فقر در طراحی و استفاده از برندها و ... می‌تواند در مسیر فقرزدائی از جامعه کمک کننده باشد.

ذوالفقاری کل صدقات جمع‌آوری شده در کشور طی سال 94 را حدود 280 میلیارد تومان اعلام و اظهارکرد: میزان نان خشک تولید و دور ریز شده کشور حدود هزار میلیارد تومان است.از منابع به‌درستی استفاده نمی‌کنیم. تعداد شرکت‌های حقیقی پشتیبان فقرا در ایران بسیار کم است. اگر هر فردی متناسب با توانایی و داشته‌های خود حق فقیر را بدهد، مشکلات کمتر خواهد شد. مثلا از معلم می‌خواهیم که دیکته بچه یتیم را دوبار بگوید. مدیر یک کارخانه اگر قربانی کرد، سهم فقیر و یتیم را جداگانه محاسبه و تعیین کند.

وی افزود: امروز اگر در جایی اعلام شود هوا آلوده است از ماسک استفاده می‌کنیم تا بیمار نشویم اما اینکه هوای اجتماعی ما آلوده است، نگرانمان نمی‌کند. آنقدر که گاهی اوقات به گربه و حیوانات دیگر حساس هستیم و سهم آنها را مطالبه و پیگیری می‌کنیم به‌دنبال مسائل اجتماعی ممانعت کننده از فقر نیستیم. برای رسیدن به توازن در سیاست‌های اجتماعی باید در تصمیم‌گیری‌ها سهم فقرا را کنار گذاشت و  بخشی از تفکر نخبگان در بخش‌های مختلف بدون وجود مطالبه از سوی ما، برای فقیر هزینه شود.

ذوالفقاری در پایان گفت: اگر سرایداری آپارتمان‌هایمان را به مددجویان کمیته امداد واگذار کرده بودیم امروز فقیری در شهر بدون سرپناه نبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار