عدم حمایت سرمایه‌گذران و نبود بازار مناسب دو مشکل عمده در راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است شرکت‌هایی که مقام معظم رهبری از آنها به عنوان بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 05 January 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدات و خدمات آنها می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به کالا و خدمات خارجی نقش پررنگی داشته باشد تا جایی که مقام معظم رهبری در بیانات خود تأکید داشته‌اند که «شرکت‌های دانش‌بنیان از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند».

شناخت دقیق از این شرکت‌ها و حمایت از آنها توسط مردم و مسئولان می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد اما متأسفانه اغلب مردم شناخت دقیقی از کالاهای دانش‌بنیان ندارند، کالاهایی که همان خدمات و کالاهای ساخت ایران است که با بهره‌گیری از علم، فناوری و توانمندی داخلی و با ارزش افزوده بالا تولید و عرضه می‌شوند.

براساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۹ شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده که در این میان ۱۶۸۶ شرکت دانش‌بنیان نوپا (۵۹.۳ درصد)، ۸۵۹ شرکت دانش‌بنیان تولیدی (۳۰.۲ درصد) و ۲۹۴ شرکت دانش‌بنیان صنعتی (۱۰.۵ درصد) است.

۴۶ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در یک استان یعنی استان تهران به ثبت رسیده و ۵۴ درصد باقی‌مانده در ۳۰ استان دیگر به ثبت رسیده است. استان کهگیلویه و بویراحمد با یک شرکت، ایلام با ۳ شرکت و خراسان شمالی با ۸ شرکت کمترین میزان شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده‌اند.

در استان فارس نیز تاکنون ۹۴ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده و این آمار استان فارس را در رده چهارم کشور در این زمینه قرار داده است. از این بین ۶۶ شرکت دانش‌بنیان نوپا (۷۰.۲ درصد)، ۲۰ شرکت دانش‌بنیان تولیدی (۲۱.۲ درصد) و ۸ شرکت دانش‌بنیان صنعتی (۸.۶ درصد) است.

در بین شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس زمینه فعالیت ۱۲ شرکت «سخت افزارهای رایانه‌ای، برق قدرت و الکترونیک»،  11 شرکت «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، ۱۱ شرکت «هوافضا»، ۹ شرکت «محصولات پیشرفته سایر حوزه‌ها»، ۸ شرکت «فناوری زیستی»، ۸ شرکت «تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی»، ۷ شرکت «تجهیزات و مواد پیشرفته نفت، گاز و پالایش پتروشیمی»، ۷ شرکت «داروهای پیشرفته»،۶ شرکت «مواد پیشرفته مانند پلیمرها، سرامیک‌ها، فلزات و کامپوزیت‌ها»، ۶ شرکت «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، ۴ شرکت «فناوری نانو»، ۳ شرکت «اپتیک و فوتونیک» و ۲ شرکت «انرژی‌های نو» است.

استان فارس امسال به عنوان استان برتر در حوزه پژوهش و فناوری معرفی شد. محمدعلی افشانی، استاندار فارس یکی از دلایل اصلی انتخاب فارس به عنوان استان برتر را ایجاد شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرده و گفته است: در یکسال گذشته ۵۲ شرکت دانش بنیان توانستند تائیدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کنند.

سرمایه‌گذاری و بازار مناسب دو روی سکه شرکت‌های دانش‌بنیان

راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان یک روی سکه است و فعالیت و ماندگاری این شرکت‌ها یک روی دیگر، رئیس کمیسیون کسب و کاری‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران چندی پیش در مصاحبه‌ای از در راه بودن سونامی شرکت‌های دانش‌بنیان ورشکسته و بدهکار صحبت به میان آورده و گفته است: اگرچه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوپا درست است اما به علت اینکه فقط به آنها تسهیلات می‌دهیم و مشارکت نمی‌کنیم و بنگاه‌داران در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند در آینده با عده‌ای نخبه ورشکسته و بدهکار روبه‌رو خواهیم شد.

اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما علاقمندان زیادی دارد و علت آن وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صاحب ایده و علم در کشور است زیرا این افراد بعد از اتمام تحصیلات بازار کار مناسب ندارند به همین سبب به دنبال کارآفرینی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند اما این شرکت‌ها به دلیل نوپا بودن سرمایه‌ کافی ندارند و خیلی زود در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند. 

کلاهی می‌گوید: برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های دانش‌بنیان باید در کنار حمایت‌های تسهیلاتی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند و کسب و کارها آنها را به شرکت‌های بزرگ‌تر تبدیل کنند.

اما سرمایه‌گذاری تنها مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان نیست زیرا بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که از نظر سرمایه مشکلی نداشتند به دلیل نبود بازار مناسب برای محصولاتشان ورشکست شده‌اند.

عدم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های دولتی، واردات بی‌رویه کالاهای مشابه خارجی با کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی و عدم اعتماد به محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت داخل از جمله مشکلاتی که این شرکت‌ها در یافتن بازار برای محصولاتشان دارند.

معین نبی‌‌پور که خود مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس است با بیان اینکه برای ورود به بازارهای جدید و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیاز به تعامل سازنده با بخش دولتی داریم می‌گوید: یکی از مشکلات ما در صنایع نیروگاهی، نفت و گاز واردات تجهیزات از خارج از کشور است و برخی دانشگاه‌ها به‌دلایل خاصی که گاه غیرمنطقی است ترجیح می‌دهند به‌جای تجهیزات ساخت داخل از نمونه خارجی آن استفاده کنند.

به‌عقیده وی برخی رقبای داخلی با ارائه محصولات بی‌کیفیت سبب ایجاد این بی‌اعتمادی شده‌اند و از سویی نیز برخی مدیران صنایع و رؤسای دانشگاه‌ها نیز حاضر به پذیرش ریسک استفاده از محصولات داخلی نیستند.

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در تاریخ ۸ مردادماه سال ۹۱ یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دانند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.

مقام معظم رهبری رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم می‌دانند و می‌گویند: اگر شرکت‌های دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، به واسطه ثروت‌آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار