فرماندار شهرستان کازرون از برگزاری جشنواره گردشگری گل نرگس در این شهرستان خبر داد و گفت: باتوجه به خشکسالی های اخیر و کمی باران مجبور به آبیاری نرگسزارها شدیم و طبق پیش بینی ها تا یک ماه دیگر جشنواره گل نرگس در روستای جره شهرستان کازرون برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲ 28 December 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:مجتبی علوی افزود:برنامه ریزی ها برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره صورت گرفته و کار گاه های تخصصی نیز در این زمینه تشکیل شده است که جمع بندی این موارد هفته آینده انجام خواهد شد و زمان دقیق برپایی جشنواره اعلام می شود.
به گفته وی مسیر های گردشگری در نرگسزارهای کازرون نیز در حال آماده سازی و ساخت است.
فرماندار شهرستان کازرون با بیان اینکه هدف مهم جشنواره گل نرگس در کازرون معرفی جلوههای طبیعی و گردشگری و همچنین تاریخی این شهرستان است، گفت :مطابق سنوات گذشته در زمان برگزاری جشنواره تورهای گردشگری و نمایشگاهی ازمحصولات و تولیدات صنایع دستی هنرمندان شهرستان نیز برگزار خواهد شد.علوی برپایی این جشنواره را یکی از رویدادهای مهم گردشگری در شهرستان دانست و اضافه کرد: بی شک این برنامه تاثیر به سزایی در معرفی شهرستان و جاذبه های تاریخی ،طبیعی و گردشگری منطقه خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: طبق پیش بیني ها این جشنواره به مدت سه تا یک هفته در روستای جره برگزار می شود و در صورت مساعد بودن شرایط جوی مراسم اصلی برنامه در نرگسزارهای این روستا و با حضور مسولان استانی و شهرستان اجرا می شود.
فرماندار شهرستان کازرون در ادامه افزود: بخش اعظم نرگس زارهای 25 هکتاری کازرون در منطقه «جره»، «بلبک»، «سرمشهد»، «فامور» که همگی در بخش جره و بالاده و همچنین نرگس خشت در بخش خشت و کنارتخته قرار دارد.
در ادامه اين گفت وگو، محمدرضا معيني رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون نيز به خبرنگار ما گفت: مسير گردشگري نرگس زارهاي روستاي جره در حال اجراست كه تاكنون بيش از 170 ميليون تومان اعتبار هزينه شده است.
وي با اشاره به اينكه براي تكميل اين مسير به 240 ميليون تومان نياز است، افزود: ايجاد سرويس بهداشتي، نورپردازي و يكسري اقدامات عمراني ديگر بايد در اين مسير 900 متري صورت گيرد.وي در ادامه با بيان اينكه مسير گردشگري نرگس زارهاي جره با هدف تسهيل در رفت وآمد گردشگران و عدم آسيب رساني به عرصه هاي تاريخي منطقه ايجاد شده است، گفت: در روستاي جره، آثار تاريخي چون تپه هاي ساساني وجود دارد كه در فهرست ملي نيز به ثبت رسيده است.
معيني ادامه داد: تپه قلعه نرگس زارهاي جره به شماره 28746 و تپه شماره 3 به شماره 28286 از جمله محوطه هاي ساساني منطقه محسوب مي شود كه ايجاد مسير گردشگري، حفاظت عرصه هاي تاريخي اين محوطه ها را درپي دارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون در بخش ديگري از اين گفت وگو به برپايي جشنواره گل نرگس اشاره كرد و گفت: اين جشنواره به عنوان يك رويداد گردشگري تك زماني- تك مكاني در تقويم گردشگري به ثبت رسيده و بي ترديد تاثير بسزايي در رونق گردشگري و اقتصادي منطقه خواهد داشت.
معيني همچنين از تكميل پرونده نرگس زارهاي كازرون براي ثبت در فهرست ملي خبر داد.
گفتنی است هر ساله حدود 70 درصد گل نرگس فارس در این بخش تولید میشود به طوری که 200 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس در منطقه جره و بالاده، افزون بر30 میلیون شاخه گل تولید و به بازارهای شیراز و استان های تهران، اصفهان، بوشهر و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود. جره، روستایی است از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در استان فارس که یکی از معروفترین و زیباترین نرگسزارهای ایران در آن واقع است که در زمان برداشت گل نرگس زیبایی صدچندانی پیدا میکند و هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.
این گیاه پیازدار با ارتفاع بین 30 تا 45 سانتیمتر و با گلهای 3 تا 8 تایی در فصل زمستان به گل مینشیند.
نرگسهای کازرون به خاطر مرغوبیت زیاد خواهان زیادی دارد و به شهرهای اصفهان، تهران، حاشیههای جنوبی خلیج فارس و سایر کشورها صادر می شود.
استان فارس با 308 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس، رتبه نخست را در کشور داراست و پیش بینی می شودشهرستانهای کازرون، رستم، ممسنی، جهرم، شیراز و اقلید از عمده ترین تولید کنندگان گل نرگس در استان فارس هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار