در آستانه سالگرد حماسه نهم دی كتاب در ارتباط با فتنه88 و حماسه9دي به شرح ذيل براي آشنايي هر چه بيشتر علاقه مندان معرفي مي شود.
کد خبر: ۳۴۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱ 26 December 2016
بلاغ، در آستانه سالگرد حماسه نهم دی قرار داریم؛ حماسه‌ای مردمی که در نهم دی ماه سال 1388 رقم خورد و مردم از هر قشری به صحنه آمدند تا آتش فتنه را خاموش کنند و خاموش هم شد. به همين مناسبت 50كتاب در ارتباط با فتنه88 و حماسه9دي به شرح ذيل براي آشنايي هر چه بيشتر علاقه مندان معرفي مي شود.
 
1-كالبد شكافي فتنه هشتاد و هشت :
نمودار درختی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد حوادث قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری شامل نمایه‌ بیانات رهبر معظم انقلاب از اول فروردین سال 88 در حرم امام رضا (علیه‌السلام) تا سخنان ایشان در جمع مبلغان مذهبی در آستانه ماه محرم یعنی 1388.09.02 است که از سوی موسسه پژوهشی‌فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه اي منتشر شده است.
 
این کتاب با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب در قالب نمودار درختی در پنج فصل تنظیم شده است که در فصل‌های آن به سخنان رهبری پیش از انتخابات، نامزدها، چالش‌های پیش رو و آسیب‌های احتمالی، مواضع، تحلیل‌ها، آسیب‌شناسی، توصیه‌ها و هشدارهای ایشان در فاصله‌ انتخابات تا نماز جمعه تاریخی29 خرداد، ماجرای فتنه و جوانب آن و همچنین راهکارهای رهبری برای خروج از فضای فتنه، بصیرت توجه دارد و جنگ نرم و بازی بازیگرانش پرداخته شده است.
 
2- برخورد با فتنه و فتنه‌گر: سیره مشترک امیرالمومنین امام علی (ع)، امام خمینی، و مقام معظم رهبری در برخورد با فتنه و فتنه گر نوشته بنيامين شيرخاني و نوروزي
نگارنده در این کتاب سعی دارد تا به بررسی سیره مشترک امیرالمؤمنین(ع)، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری،‌ در برخورد با فتنه و فتنه‌گر بپردازد. این بررسی در چهارچوب عنوان‌هایی چون: رعایت حقوق دشمنان فتنه‌گر؛ گفت و گو و مدارا با دشمنان فتنه‌گر؛ واقع‌نگری امام علی(ع)؛ تساهل و تسامح با دشمنان و...، صورت می‌گیرد.
 
3- وظایف در شرایط فتنه (220 وظیفه‌ی تصریحی، 87 وظیفه‌ی استنباطی) در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تدوین: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت
موضوع این کتاب راهنمایی‌ها و سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران دربارة فتنه و فتنه‌انگیزی و وظایف هر یک از اقشار جامعه در شرایط فتنه است. نگارنده کتاب را با هدف شناسایی ترفندهای توطئه و دشمنان و اهداف آنها نگاشته و در آن راهکارهای مقابله با توطئه و دشمنی بیگانگان را از زبان رهبر انقلاب بیان کرده است. وی با تکیه بر جنبه‌های مذهبی و اسلامی به شرح حکومت و کشورداری، وظایف گروه‌ها، سازمان‌ها، مسئولان، اندیشمندان و مردم و مسئولیت‌های آنها در شرایط خاص سیاسی پرداخته است. کتاب دربرگیرندة 220 وظیفة تصریحی و 87 وظیفة استنباطی گروه‌ها در شرایط فتنه است.
 
4- نقشه نقش بر آب:
که توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در فتنه 88 است.
 
در این کتاب دیدگاه‌های معظم‌له با موضوع فتنه سال 88 در 5 محور، که در طول بیش از 2 سال گذشته در دیدارها، سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است، جمع‌آوری و با مقدمه‌ای از محمدحسین صفارهرندی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
5-«دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری»،«مواضع رهبری پس ازانتخابات تا نمازجمعه 29 خرداد»،«حوادث پس از انتخابات «کسب بصیرت» و «جنگ نرم»، پنج فصل این کتاب 250 صفحه‌ای را تشکیل می‌دهند
احمدحسین شریفی/ تهران: کانون اندیشه جوان. 5- موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم
این کتاب با تکیه و تأکید بر سخن و سیره امام علی(ع) ابعاد گوناگون بحث فتنه را به اختصار می‌کاود. این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که در این سال‌ها بارها و بارها تجدید چاپ شده است.
 
6- نظريه فتنه: نوشته روح‌الله حسینیان/مرکز اسناد انقلاب اسلامی
در کتاب «نظریه فتنه» روح‌الله حسینیان یک چارچوب نظری راجع به فتنه مطرح کرده و با بررسی فتنه‌های صدر اسلام و فتنه اخیر تلفیقی تحقیقی درباره نظریه فتنه از بعد دینی و سیاسی بیان کرده است.
 
7- گذر از فتنه 88 ، تحلیل و بررسی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن : نویسنده جمعی از نویسندگان [معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه]؛ تهیه‌کننده معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه/ قم: اعتدال
 
8- بنیان‌های فتنه و بررسی سیر تاریخی جنگ نرم/ رضا عبادی‌جامخانه؛ رمضانعلی دهبندی/ شیداسب
 
موضوع نوشتار حاضر، بررسی بنیان‌های فتنه در طول تاریخ و مبانی جنگ نرم است. کتاب با شرح مفهوم فتنه و تاریخچة آن آغاز می‌شود و با تشریح فتنه‌های عصر حاضر و نیز تعریف و توضیح روش‌های مقابله با فتنه براساس تعالیم حضرت علی(ع) ادامه می‌یابد. در ادامه، مبانی نظری جنگ نرم بررسی می‌شود و اهداف اجرایی جنگ نرم، ابعاد گوناگون آن و نمونه‌های تاریخی از جنگ‌های نرم ذکر می‌شود. در کتاب همچنین گفتاری دربردارندة دیدگاه مقام معظم رهبری دربارة فتنه و جنگ نرم درج شده است و پایان بخش مطالب کتاب فصلی با عنوان دشمن‌شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری است.
 
 
9- تیغ دو دم: نگاهی تاریخی - تحلیلی به فتنه از صدر اسلام تا روزگار معاصر : مهدی همازاده‌ابیانه؛ ویراستار:عبدالحسین احمدی - دفتر نشر معارف
 
مجموعه مقالاتی در زمینه سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) با فتنه و فتنه‌گران با توجه به برخی از حوادث صدر اسلام است. در این کتاب که با هدف کالبدشکافی جریانات سیاسی و حوادث پس از انتخابات سال 1388 در ایران که در اثر اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری منجر به برخی از ناآرامی‌ها و شورش‌های خیابانی توسط معترضان شد، مجموعه مقالاتی با رویکردی تاریخی در مورد عاملان ایجاد فتنه و نحوه برخورد ائمه اطهار با آنان ارایه شده است. نویسنده در این زمینه به سیره امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم(ص) با سران فتنه و نفاق اشاره کرده و با توجه به برخی از حوادث سیاسی و اجتماعی و جنگ‌های صدر اسلام، نقش علما و نخبگان و همچنین خواص را در ایجاد و فرونشاندن آتش فتنه مورد بحث و بررسی قرار داده است
 
10- جریان‌شناسی فتنه در جمهوری اسلامی ایران/ مضان شعبانی‌سارویی – اعتدال
شناسایی «عوامل فتنه» در نظام جمهوری اسلامی ایران و در ادوار مختلف پس از انقلاب است. در این نوشتار سعی شده است به شناسایی نوع و ماهیت فتنه‌های واقع شده پس از انقلاب اسلامی در دوران حیات امام خمینی و پس از رحلت ایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و جنس فتنه و پیامدهای فتنه‌های مختلف در ادوار مختلفی مانند دوران جنگ، دوران سازندگی، دوران اصلاحات و دوران به قدرت رسیدن دوباره اصولگرایان تبیین گردد. نویسنده در مورد هر یک از ادوار سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب به شناسایی عوامل فتنه و انحراف و عملکرد جریان‌های مخالف و خودی مانند فتنه لیبرال‌ها، فتنه ملی مذهبی‌ها، جریان‌های ضدمذهبی، خط سومی‌ها، خیانت‌های روشنفکران و اصلاح‌طلبان، سکولارها، رادیکال‌ها و جریان‌شناسی فتنه در زمان اصولگرایان پرداخته و ویژگی‌های فتنه در هر یک از این ادوار را بررسی نموده است.
 
11- فتنه از دیدگاه نهج‌البلاغه به ضمیمه گزارشی از فتنه سال 1388/ گردآورنده:اصغر محمدی‌همدانی - گلزار کتاب
نگارنده در کتاب حاضر با موضوع فتنه، به بیان نظریه‌های حضرت علی(ع) و یادآوری آیات قرآن دربارة موضوع فتنه و فتنه‌انگیزی‌های متعدد دوران صدر اسلام پرداخته است. وی در این نوشتار، ضمن تبیین فتنه‌های قریش علیه رسول خدا(ص) به پیش‌بینی روند فتنه‌ها از دیدگاه مولای متقیان(ع) اشاره کرده و نحوة رفتار و حرکت افراد مسلمان را در زمان فتنه شرح داده است. سپس گزارشی از فتنة سال 1388 در کشور ارائه کرده و این جریان را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است.
 
12- گذرگاه فریب: واکاوی ابعاد فتنه/ سیداحمدمحی‌الدین میرمرشدی - سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان
 
نویسنده در این کتاب، به واکاوی ابعاد فتنه و فتنه‌انگیزی پرداخته است. از این رو نخست، معنای لغوی فتنه و پس از آن نگاه قرآن به فتنه، بررسی شده است. آن‌گاه این مسئله از بعد روایی بحث شده و به دنبال آن به جریان‌شناسی فتنه اشاره شده است. در ادامه، در یک مطالعة موردی فیلم «فتنه»، ساختة «گیرت ویلدرز» سیاست‌مدار راست‌گرای هلندی، تحلیل شده است. به علاوه، دیدگاه‌های امام خمینی(ره) در این زمینه نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در نگاهی تاریخی به موضوع فتنه، به ویژه دوران زندگی امام علی(ع)، نقش خواص در این امر، تبیین شده است. در پایان نیز ضمن اشاره به فتنه‌های سال‌های معاصر یعنی فتنة «وهابیت»، «بهائیت»، «دجّال»، «سفیانی» و...، به مطالعة فتنه سال 1388 در ایران پرداخته شده است.
 
13- روزهای انتخاب: مروری بر انتخابات دهم ریاست‌جمهوری/ محمدجعفر محمدزاده/ تهران: روزنامه ایران، موسسه انتشاراتی
«روزهای انتخاب» که در برگیرنده وقایع روزهای انتخابات دهم ریاست جمهوری است به قلم محمد جعفر محمد‌زاده منتشر شد.
این کتاب سیر تحولات سیاسی کشور از نخستین روزهای شروع فعالیت‌های انتخاباتی تا انتخابات دهم و روزهای پس از آن را در معرض قضاوت می‌گذارد. در صفحات این کتاب جریان‌شناسی انتخابات دهم، ائتلاف پیدا و پنهان در احزاب سیاسی و سیر تحولات انتخابات و گزیده دیدگاه‌های سیاسی صاحب‌نظران و گزارش روزانه اخبار دهمیت انتخابات ریاست جمهوری به همراه چکیده مطالب مهم مطبوعات در برهه انتخابات بررسی و منتشر شده است.
 
14- مناظره‌های دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری/ اردشیر زابلی‌زاده/ تهران: روزنامه ایران، موسسه انتشاراتی
 
15- مطالبات غیرقانونی : بازخوانی وقایع قبل و بعد از انتخابات 22 خرداد 1388/ موسسه فرهنگی‌هنری قدر ولایت/ تهران : قدر ولایت‏
 
کتاب مطالبات غیرقانونی با موشکافی رخدادهای قبل و بعد از انتخابات دهم، طرح جالبی از آنچه رخ داد ارائه می‌کند. بررسی وقایع قبل از انتخابات از دوران اصلاحات و وقایع مربوط به 18 تیر آغاز می شود و تا دوران انتخابات استمرار می‌یابد.
 
16- تقلب بزرگ/ فرشاد مهدی‌پور/ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
در این کتاب، با رویکردی انتقادی عمده‌ترین اعتراض‌ها به روند برگزاری انتخابات و دلایل معترضان برای اثبات تقلب (با استفاده از مطالب و اظهارنظرهای صورت گرفته در دو هفته‌ اول پس از انتخابات 22 خرداد) مورد بررسی قرار گرفته است.
 
از جمله عناوین مطرح شده در کتاب تقلب بزرگ می‌توان به عناوین روی آتشفشان، آغاز دیکتاتوری، 3 هدف با یکدیگر، متهم اصلی، آتش زیر خاکستر، جای پا، قانون من، دولت کودتا، من می‌توانم، چرا 8 روز بعد، سنگ روی سنگ، اسباب تشنج، استناد و استدلال، پیش از تقلب، گناه آهنگری، تحت تعقیب، مهندسی رای، پلمپ صندوق‌ها قبل از رای‌گیری، حضور ناظران کاندیداها، داستان صندوق‌های سیار، تعرفه‌ها، زمان رای گیری، شیوه آرایش سبد آرا، مشارکت بالای 100 درصد، فراموش شده اشاره کرد.
 
17- شنبه پس از انتخابات/ محمدسعید کاوه/ ویرایش دوم/ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
این کتاب، دومین کتابی است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی در روزهای اوج فتنه منتشر کرد. این کتاب به روزشمار سخنان و مواضع نامزدها درباره قانون‌گرایی و میزان پایبندی آنها به این صحبت‌ها، قبل و پس از انتخابات پرداخته است.
 
مقطع مورد بررسی در این کتاب از 21 خرداد تا 11 تیر 88 است و با پاسخ میرحسین موسوی به سوال خبرنگار مجله آمریکایی تایم یک روز قبل از رای‌گیری، آغاز می‌شود
.
18- روزشمار 8 ماه نبرد مقدس (دوم خرداد 88 تا بهمن 88 به انضمام اول خرداد تا 22 خرداد/ امیرحسین ثابتی/تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
19- نظرسنجی‌های خارجی درباره انتخابات دهم/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
در کتاب نظرسنجی‌های خارجی هم 4 نظرسنجی خارجی که دقیق و با متدولوژی معین انجام شده است در کتاب گردآوری شده‌اند.
 
20- مجموعه اعترافات فتنه 1388:
جلد اول: نقش بهائیت در فتنه 88 .. جلد دوم: اعترافات اعضای کمیته مشترک موسوی و کروبی برای پیگیری امور زندانیان فتنه (جلد سوم) نقش حزب کارگزاران/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
21- پوست اندازي (پرونده انتخابات رياست جمهوري سال 88)/ جهاندار امیری/ انتشارات سروش
‌‌‌‌کتاب پوست‌اندازی برای کسانی که می‌خواهند درباره ویژگی‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تحقیق کنند و به آسیب‌شناسی و بررسی نکات مثبت و منفی آن بپردازند، تدوین شده و منبع مفید و نسبتا کاملی است، چون متن بیشتر بیانیه‌ها، ادعاها، مطالب و نامه‌های مهم در آن آمده است. این کتاب در سه بخش نامزدها و برنامه‌ها، مستندهای تبلیغاتی و مناظره‌ها و انتخابات و تحولات بعد از آن تدوین شده است.
 
22- «فرمان براندازی»، آسیب‌شناسی بیانیه‌های 18گانه میرحسین موسوی و پیامدهای آن/ محمدرضا قمشه‌ای/انتشارات ساحل اندیشه تهران
 
23- ناگفته‌های انتخابات دهمین ریاست‌جمهوری اسلامی ایران/ تالیف حجت‌الله محمدحسینی/ تهران: حدیث عشق
 
24- انتخابات 88/ امیر سیاح/ تهران: موسسه جام‌جم
 
25- جنبش سیاه: بازخوانی دروغ‌های فتنه‌گران پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ احمد رضوانی - درک نو
کتاب حاضر، به عنوان جلد یازدهم از مجموعة بیست جلدی «آنسوی غبار»، دربارة گوشه‌هایی از تاریخ سیاسی ایران در مقطع حوادث پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری است. نویسنده رویدادهای منتهی به انتخابات و نیز حوادث و آشوب‌های بعد از آن را شرح داده و بعد از تحلیل این رویدادها، ادعاهای معترضین به نتایج انتخابات، و به ویژه دروغ‌های فتنة سال 1388 را از جنبه حقوقی بررسی کرده است. در این مسیر، پس از ارائه توضیحاتی دربارة جنگ نرم و نقش رسانه‌ها در ایجاد این جنگ، موضوع تقلب در انتخابات تحلیل شده است. در ادامه، علل تحریف سخنان رئیس‌جمهور و نحوة تحریک مردم با این بهانه که «رئیس‌جمهور به آنان توهین کرده»، شرح داده شده است. در پایان نیز چگونگی انتشار نامه‌هایی دربارة نتیجة انتخابات و موضوع پیوستن سرداران و هنرمندان به صف معترضان و ادعای تجاوز به زندانیان مطالعه شده است.
 
26- دایره‌المعارف فتنه 88
جلد اول این دایره‌المعارف به مفهوم‌شناسی و بررسی کودتای مخملی، فتنه‌های اول و حوادث سال 78 اختصاص دارد. جلد دوم و سوم روایی و کالبدشکافی است و در این جلد حوادث و اتفاقات سال 88 و حوادث قبل و بعد از فتنه 88 را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین جلد چهارم به رفتارشناسی خواص اعم از خواص انقلابی و وفادار به انقلاب و همچنین جریان‌های مقابل اختصاص دارد. جلد پنجم دایره‌المعارف فتنه 88 به رفتارشناسی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کشورهای بیگانه، جلد ششم به نقش بی‌بدیل رهبری در مواجهه با فتنه 88 و گفتار تحلیلی ایشان اختصاص دارد. چند جلد از این دایره‌المعارف نیز به اسناد اختصاص دارد. مواضع و بیانیه‌های ماندگار در جلدهای مربوط به اسناد ثبت شده است.
یک جلد دیگر از این دایره‌المعارف صرفا مصور است و آلبومی از حوادث انتخابات سال 88 تا سال 89 را شامل می‌شود. این اثر محصول سعی و تلاش 14 پژوهشگر است که به همت موسسه فرهنگی و هنری صبح حضور، تهیه شده است
 
27- حماسه‌ی بصیرت و ایمان: 9 دی نماد قدرت مردمی ایران/ حجت‌الله ایزدی و علی‌محمد نائینی/ ساقی
 
28- نگهبان آراء/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
دربردارنده پاسخ های مستدل شورای نگهبان به شبهات نامزدهای انتخابات نهم ریاست جمهوری است.
29- جامعه‌شناسی 22 خرداد/ پرویز امینی؛ ویراستار مهدی تقوی/ تهران: فرهنگ اندیشه
دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آینه واقعیت عنوان کتابی است که تحلیل جامعی را از حوادث، تهدیدها و فرصت‌های سال 88 در قالب محتوای جامعه‌شناسی سیاسی ارائه می‌دهد. این کتاب در پنج فصل کلی جامعه شناسی آرای انتخابات دهم ریاست جمهوری، تقلب؛ جامعه‌شناسی یک واقعیت یا یک دروغ، رفتارشناسی گروه‌های سیاسی در انتخابات دهم، براندازی نرم با استفاده از روش‌های انقلاب فرهنگی و بازخوانی مدیریت رهبر معظم انقلاب در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن تنظیم شده است.
 
30- شورش اشرافیت بر جمهوریت/ حمیدرضا اسماعیلی/ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
این کتاب از 9 فصل تشکیل شده است و تلاش دارد ریشه‌های ایدئولوژیک، سیاسی و اجتماعی حوادث پس از انتخابات را بررسی کند. نویسنده و ناشر این کتاب حمیدرضا اسماعیلی است.
شورش اشرافیت بر جمهوریت یکی از جدی‌ترین کتابهایی است که در دوران پس از انتخابات دست به تحلیل وقایع براساس تئوری‌های علوم انسانی و روش‌شناسی تحلیل گفتمان زده است. بررسی ایدئولوژی منازعه‌جوی به کار رفته در جریان فتنه، راهبرد‌های سیاسی جبهه دوم خرداد در طول دهه گذشته، شرایط حاکم بر جبهه دوم خرداد در پیش از انتخابات، راهبرد تبلیغاتی جبهه دوم خرداد و گفتمان انتخاباتی موسوی، گفتمان سیاسی احمدی‌نژاد از انتخابات نهم تا دهم ریاست‌جمهوری، تحلیل گفتمانی نتیجه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، سلامت انتخابات، اهداف اصلی مورد نظر جریان فتنه، رفتار‌شناسی بازیگران خارجی حوادث پس از انتخابات و بیان اقدامات و مواضع رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه از جمله موضوعاتی است که این کتاب به آن می‌پردازد.
 
31- کالبدشناسی فرهنگی فتنه 88/ موسسه کتاب فردا و انتشارات فجر ولایت
تحلیل حجت ‏الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری (رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم) از فتنه سال 88
کتاب حاضر متن دو مصاحبه و سه سخنرانی حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین میرباقری است که با رویکردی فرهنگی به تحلیل وقایع، علت یابی و ثمرات آنها پرداختند.
 
32- کتاب «علیه جمهوریت؛ 572 سوال از آقای میرحسین موسوی/بنیاد توسعه فرهنگی مهر ایرانیان آن را تنظیم کرده و نشر درک نو آن را منتشر کرده است.
در این کتاب 572 سوال پیرامون مقاطع مختلف زندگی میرحسین موسوی مطرح شده است. بخش اول کتاب دوران قبل از انقلاب تا پایان نخست‌وزیری او را با 98 سوال در بر می‌گیرد. بخش بعدی 36 سوال در مورد دوران «خلوت نشینی» (بیست ساله پس از نخست وزیری) وی مطرح می سازد. بخش سوم کتاب در 14 صفحه به ایام تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دارد و 61 سوال حاصل این مقطع است و بالاخره «روزهای پس از انتخابات» مهمترین بخش این کتاب است.
 
33- انتخابات دهم: ویژگی‌ها، سناریوها و دستاوردها/ ناشر: ساحل اندیشه تهران (سات) /نویسنده: عباس سلیمی‌نمین، سیدموسی هاشمی‌تبار و مسعود رضائی‌شریف‌آبادی
 
34- «نگاه از بیرون» با زیر عنوان ((فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا))/ با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف
 
35- دایره قرمز: روایتی تحلیلی از فتنه88/ مهدی محمدی/کیهان
 
36- بصیرت: ضرورت مقابله با استکبار/ علی نجات‌بخش‌اصفهانی؛ سیدعلی قریشیان؛ اکبر باقری – جباری
بیان مولفه‌های اصلی بصیرت علمی، فرهنگی، دینی و انقلابی و دیدگاه‌های امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه است. در این اثر ابتدا اهمیت حفظ نظام اسلامی ایران و پاسداری از آن مورد تاکید قرار گرفته و سپس مفهوم بصیرت و دیدگاه قرآن و روایات در مورد ابعاد آن مورد بحث واقع شده است. سپس نویسنده با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه‌ای به تبیین آسیب‌شناسی بصیرت دینی و انقلابی پرداخته و ویژگی‌های صاحبان بصیرت را از منظر آنان بیان نموده است. وی علم، نفی علم‌زدگی، تقوا، راه‌شناسی، جریان‌شناسی، بیداری فکری، آخرت‌اندیشی، عقل، مدیریت، آگاهی از اوضاع زمان خویش، فهم سیاسی و ولایت‌مداری را از مهمترین مولفه‌های بصیرت عنوان کرده و بر نقش خواص در انحراف جامعه تاکید نموده است. وی با توجه به برخی از فتنه‌ها و حوادث سیاسی ایران در دهه هشتاد شمسی به مفهوم جنگ نرم و شبهه‌افکنی دشمنان انقلاب اشاره کرده و رابطه بصیرت با جنگ نرم و عوامل انحراف سیاسی و اجتماعی را بیان نموده است.
 
37- انقلاب اسلامی در بوته آزمون: جنگ نرم بیست ساله و فتنه 88/ منوچهر محمدی - موسسه ‌فرهنگی ‌دانش ‌و اندیشه ‌معاصر
 
38- دست‌های نامرئی: واکاوی راهبردها و راهبران براندازی نرم در ایران/ محمد عبدالهی/ ساحل اندیشه تهران
 
39- تحلیلی بر مواضع هاشمی رفسنجانی در انتخابات دهم ریاست جمهوری/ روح‌الامین سعیدی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
40- مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود/ علی‌محمد مودب، کاظم رستمی/ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مجموعه اشعار سیاسی با عنوان «مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود» به همت علی محمد مودب شاعر و کاظم رستمی گردآوری شده است. گردآورندگان با هدف نشر و حفظ واقعیت‌های ادبی اتفاقات در ماه‌های قبل و پس از انتخابات و نیز حفظ حقایق تاریخی و حافظه ملت ایران اشعار شاعران را بر اساس محل سکونت آنها درج کرده‌اند.
کتاب «مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود» به همت علی محمد مودب و کاظم رستمی، مجموع اشعار شاعرانی چون علی‌معلم دامغانی، علی‌رضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و... دربرمی گیرد که به سفارش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است
.
41- نبش سبز مخملی: پایبندی به قانون/ مازیار بیژنی/ تهران: موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه
در مقدمه این کتاب آمده است: مجموعه حاضر تلاشی است جهت به تصویر کشیدن فعالیت احمقانه عده‌ای برای اجرای 198 دستور انقلاب مخملی که از سوی پدر کودتاچیان مخملی در جهان یعنی جین شارپ صادر شده است.
این کتاب شامل 60 کاریکاتور از مازیار بیژنی است که در ادامه روند تولید محصولات فرهنگی با موضوع فتنه پس از انتخابات تولید شده است. این کتاب به همت موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در تیراژ 2000 نسخه تولید و چاپ شده است.
 
42- تقلب سبز: طنز سیاسی در فتنه 88/ یاسر عسگری؛ مقدمه:محسن صفایی‌فرد؛ ویراستار:عبدالحسین احمدی - دفتر نشر معارف
 
43- فتنه 88 به روایت وبلاگ‌نویسان انقلاب اسلامی/ به‌اهتمام:یاسر عسگری - دفتر نشر معارف
گردآوری مفاد برخی از وبلاگ‌های ارایه شده در مورد حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 شمسی در ایران است. در بازخوانی این وبلاگ‌ها به بیان دستاوردها و تهدیدات این حوادث پرداخته شده و اقدامات دو طیف سیاسی به نام‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به تصویر کشیده شده است. نگارنده ضمن معرفی وبلاگ مورد نظر و ارایه برخی از محتوای آن تحلیلی اجمالی نیز از مطالب مطرح شده در آن ارایه نموده و نقش خواص و نخبگان سیاسی را در شکل‌گیری این حوادث و همچنین آسیب‌ها و فرصت‌های حاصل از آنها را بیان نموده است. و از منظر شعر و طنز نیز به بازخوانی برخی از وبلاگ‌ها در این موضوع پرداخته است.
 
44- خرابكار اجاره اي: (مجموعه خاطرات فتنه- خاطرات كف خيابان)/ رحيم مخدومي/ ناشر رسول آفتاب
 
45- مشق بصيرت: موسسه مستشهدين وصال/ ناشركتاب فردا
کتاب مشق بصیرت، تجلیل و سپاسی است از سلحشوری ملت بصیر ایران در حماسه 9 دی که از سوی برخی از علما و اندیشمندان صورت گرفته است این کتاب پس از انعکاس بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم، پیام آیت الهه نوری همدانی در سال روز نهم دی، و بخشی از سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در همایش بزرگ داشت حماسه نهم دی، دست نوشته هایی را از بعضی از بزرگان، علما و شخصیت های کشورمان به نمایش گذاشته است
 
46- مردم تصميم مي گيرند/ مجموعه نوشتارهای پروفسور حمید مولانا/ موسسه انتشاراتی روزنامه ایران
یادداشت های حمید مولانا استاد دانشگاه و مشاور رئیس جمهور که سال گذشته در واکنش به وقایع انتخاباتی نگاشته شده است، در مجموعه ای با عنوان «مردم تصمیم می گیرند» گرد آمده است. موسسه انتشاراتی روزنامه ایران علاوه بر این دو کتاب دیگری نیز درباره انتخابات منتشر کرده است
 
47- عبور از فتنه/ مرکز مطالعات و پژوهش‌های سازمان بسیج دانشجویی
از نخستین کتاب‌های منتشر شده در تحلیل فتنه 88 و حوادث پس از انتخابات دهم، کتاب «عبور از فتنه» است؛ این کتاب چگونگی ورود موسوی به انتخابات دهم تا خروش عاشورائیان در 9 دی را مورد بررسی قرار می‌دهد..
عبور از فتنه در 3 جلد توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های سازمان بسیج دانشجویی در سال1389 انتشار یافته است.
 
48- بصیرت و استقامت: برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون بصیرت و استقامت با ضمیمه فتنه/ گردآورنده: مرکز صهبا - موسسه ایمان جهادی چاپ6
 
49- حماسه تلخ: روایتی متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری 88/ امیر سیاح/جام‌جم
کتاب حماسه تلخ به فرازو نشیبهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 پرداخته و در فصول 27 گانه به ترتیب به موضوعات فضای سیاسی ایران در سال منتهی به انتخابات 88، مهرماه 87، ورود شیخ اصلاحات ، آبان 87، اردوگاه اصولگرایان از استیضاح تا اتحاد ، آذر 87، دولت وحدت ملی ، دی ماه 87، تلاش اصلاح طلبان برای ائتلاف، بهمن 87، تردیدهای سید، اسفند 87، پایان سکوت 20 ساله، فروردین 88 مشارکت حداکثری، اردیبهشت 88، حال وهوای احمدی نژاد، خرداد 88، آغاز تبلیغات، مستندهای تلویزیونی کاندیداها، مناظره ها انفجار تنور انتخابات، شبهایی که تهران نمی خوابید، حماسه ای که تلخ شد، حکایت خس و خاشاک، نصیحت و اتمام حجت، معمای ندا، آخرین تلاشها برای جلب اعتماد، ترانه موسوی، قطعه ای پازل، مرگ بر چین در نماز دشمن شکن جمعه، مرداد تلخ، شهریور 88، کشته سازی توسط جنبش بی سر، سفارت روسیه لانه جاسوسی، حرکت به سوی رادیکالیزم، عاشورای سبز و جنبش سبز در آخرین ایستگاه مورد بررسی قرار می دهد.
 
50- چت مقدس: مجموعه داستان كوتاه فتنه/ رحيم مخدومي/ رسول آفتاب1389
این کتاب حکایت رزم ادبی قصه نویسانی است که در مقطعی از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی،که غبار آلودگی فتنه ،جاده ی اردوگاه حق را زیر گرفته بود، به بلد ˈامین ˈ راه اعتماد کرده، راه را پیدا کردند .
 
یک سال پس از فتنه ای که به بهانه برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری توسط دشمنان خارجی و داخلی رقم خورد موسسه فرهنگی رسول آفتاب در اقدامی خود جوش و مردمی از قصه و خاطره نویسان دعوت کرد تا آثار خود را برای چاپ در کتاب ارسال کنند .
 
کتاب چت مقدس به قلم چند تن از نویسندگان و به کوشش رحیم مخدومی تهیه شده و داستانهای با عناوین گزارش یک قتل، من آدم کشتم ، گفتند باید سوخت گفتند باید ساخت، یکی از میان ما، موهای دم اسبی،خیابان، ریه های سوخته ، چشمهای پاییزی ، عمر چند قطره خون ... در این اثر به چاپ رسیده است
برچسب ها: كتابشناسي فتنه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار