برای آنكه مواد لبنی را سالم مصرف كنیم، باید آنها را در شرایط مطلوب نگهداری کنیم.
کد خبر: ۳۳۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 05 December 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:زهرا سرلک کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: شیر پاستوریزه در دمای یخچال 3 تا 4 روز از تاریخ تولید قابل نگهداری است، شیر استریلیزه را در صورتی که بسته بندی مناسب داشته باشد تا 3 ماه می توان نگهداری کرد.  
وی افزود: با توجه به اینکه ماست در دمای معمولی به سرعت ترش می شود، باید آن را در دمای یخچال نگهداری کنیم، علت ترش شدن ماست فعالیت باكتری های لاكتیك است؛ كشك پاستوریزه هم باید در یخچال نگهداری شود و نگهداری آن در دمای معمولی خطرناک است.
زهرا سرلک اضافه کرد: پنیر در حالت معمول در ظرف های پنج و هفده كیلویی و بسته های نیم كیلویی بسته بندی می شود، برای نگهداری مناسب ظرف های پنیر، باید در حمل و نقل و جابجایی آنها دقت لازم انجام شود زیرا با باز شدن در ظرف و یا سوراخ شدن آنها بر اثر ضربه، پنیر های داخل آن به سرعت فاسد خواهد شد.
این کارشناس ارشد صنایع غذایی ادامه داد: درجه حرارت نگهداری پنیر 2 تا 4 درجه سانتیگراد است، پنیر در دمای بالاتر از 8 درجه سانتیگراد به دلیل فعال شدن آنزیم های آن فاسد می شود؛ پنیر را در دمای 2 درجه سانتی گراد می توانیم به مدت یك سال نگهداری کنیم، مدت زمان نگهداری پنیرهای مختلف به تناسب نوع پنیر و نوع و جنس بسته بندی آن، متفاوت است.
سرلک در خصوص شرایط نگهداری كره، گفت: کره را می توانیم در دمای 18- درجه سانتیگراد تا یک سال و در دمای 4+ درجه سانتیگراد تا یک ماه، نگهداری کنیم؛ کره، در دمای معمولی زود اكسیده شده و طعم تند پیدا می كند و فاسد می شود، همچنین به دلیل جذب بوی مواد بودار، باید آن را جدا از سایر مواد غذایی نگهداری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار