بخش احیای ۳ مجموعه فولادسازی از مجموع ۷ طرح بزرگ فولادی کشور تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۳۳۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 05 December 2016
دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه تکمیل طرح های نیمه تمام فولادی کشور گفت: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ در بخش فولاد باید به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن برسیم که برای آن نیاز به سنگ آهن داریم. از طرف دیگر در بخش صنایع فولاد نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و در مس و آلومینیوم به ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: از مجموع طرح های هفت گانه فولاد، بخش احیای سه طرح فولادی نی ریز، شادگان و میانه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

کرباسیان درباره دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران گفت: این اجلاس با هدف معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری باحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز شنبه ۲۰ آذر در تهران برگزار می شود.۶۰درصد از شرکت کنندگان در این همایش از کشورهای استرالیا ، کانادا، آلمان، چین، فنلاند، انگلستان، ژاپن، اسپانیا، روسیه، قزاقستان و … هستند. وی حضور ۶۴ شرکت صاحب نام خارجی از ۱۷ کشور جهان را نشان از اهمیت این اجلاس دانست و ادامه داد: طی سال های اخیر با تغییر شرایط، شاهد علاقمندی روزافزون شرکت های خارجی برای توسعه روابط با بخش معدن ایران هستیم.

معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت افزود: در برگزاری نشست های تخصصی این اجلاس همچنین توانمندی های معدنی ایران در بخش های مختلف از جمله سنگ آهن، روی، طلا، سنگ های تزئینی، کروم، عناصر نادرخاکی، آلومینیوم و … ارایه می شود.

وی با اشاره به برگزاری مناقصه های مختلف برای اجرای طرح هایی از جمله بندر پارسیان و کک نفتی گفت: در این مناقصه  ها که هم اکنون هم در جریان است،‌ مدل های «بی او تی» (ساخت، بهره برداری و واگذاری) را در اولویت قرار دادیم و بعد از آن مدل «ای پی سی اف» (طراحی و مهندسی، تامین،‌ اجرا و تامین مالی) قرار دارد و نکته این است که این طرح ها با استقبال شرکت های خارجی مواجه شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) افزود: تاکنون در مناقصه بندر پارسیان ۱۵ شرکت اقدام به خرید اسناد کرده اند که ۱۰ مورد مربوط به شرکت  های خارجی است. همچنین برای سرمایه گذاری در طرح الکترود گرافیتی که سال های متمادی راکد مانده بود،‌ شرکت هایی از آلمان،‌ ایتالیا و اتریش در حال رقابت هستند. رئیس هیات عامل ایمیدرو میزان سرمایه گذاری طرح الکترود گرافیتی را ۱۱۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: به زودی برنده طرح مشخص و قرارداد آن نهایی خواهد شد.

وی درباره فعالیت شرکت مشترک با دانیلی با نام پرشین متالیکز اظهار داشت: این شرکت با سهم ۶۰درصدی طرف ایتالیایی و ۴۰درصدی ایمیدرو فعالیت خود را آغاز کرده است. کرباسیان در ادامه خبر داد که معدن جدیدی در حوزه سنگ آهن در اختیار شرکت فوق قرار داده شده که از نتایج اکتشافات جدید ایمیدرو است و از ذخیره ۴۰۰ میلیون تنی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: احداث کارخانه های جدید برای معدن فسفات اسفوردی و فرآوری سنگ آهن از ذخایر کم عیار در استان یزد و بهره برداری از دریاچه قم از برنامه های تازه این سازمان به شمار می آید.

معاون وزیر صنعت همچنین درباره وضع رشد صادرات و تولیدات بخش معدن در ۷ ماهه نخست امسال اظهار داشت: ارزش صادرات فولاد در این مدت از ۶ر۱ میلیارد دلار عبور کرد و در مدت یاد شده بخش مس هم ۵۱۱ میلیون دلار محصول به خارج کشور صادر کرد. همچنین ارزش صادرات آلومینیوم، انواع سنگ و سایر مواد معدنی و صنایع معدنی به ترتیب به ۱۴۰ میلیون دلار، ۱۷۷ میلیون دلار و ۴۰۴ میلیون دلار رسید. وی درباره وضع تولیدات این بخش گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد ۲۰درصدی به ۸ر۱۷میلیون تن،‌ گندله سازی با رشد ۳۶درصد به ۴ر۱۴میلیون تن، شمش فولاد با رشد ۸ر۵درصدی به ۴ر۸میلیون تن، محصولات فولادی با کاهش ۳ر۲درصدی به ۸ر۵میلیون تن، کنسانتره مس با ۵ر۹درصد رشد به ۶۲۶هزار تن و کاتد مس با کاهش ۸ر۸درصدی به ۱۱۰ هزار تن رسید.

از سوی دیگر مهندس جعفر سرقینی معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت دیروز در یک نشست خبری دیگر اعلام کرد: براساس مصوبه شورای عالی معادن عوارض پنج تا ۱۵ درصدی برای صادرکننده سنگ خام تعیین شده که از امسال تا ۱۳۹۷ قابلیت اجرایی دارد. به گفته وی، اعمال عوارض پنج درصدی برای امسال به دلیل زمان کوتاه تا پایان سال قابلیت اجرایی ندارد، اما در سال ۱۳۹۶ عوارض ۱۰ درصدی اعمال خواهد شد. معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت اضافه کرد: میزان عوارض برای سال ۱۳۹۷ هم ۱۵ درصد در نظر گرفته شده و از این رقم فراتر نخواهد رفت، بنابراین سقف عوارض به همین میزان است. وی خاطرنشان ساخت: دولت یازدهم که از نیمه ۱۳۹۲ تا پایان امسال ظرفیت سازی تا ۵۰ میلیون تن برای چرخه فولاد را به بهره برداری می رساند و این درحالی است که پیش از این دولت، برای هیچ طرحی کلنگ شروع عملیات به زمین نخورده بود. به گفته سرقینی، مطالعات وزارت صنعت نشان می دهد مجتمع معدنی سنگان (خراسان رضوی) بزرگترین مجتمع در سطح خاورمیانه و دنیا محسوب می شود که همزمان دارای ۵ر۱۷ میلیون تن ظرفیت کنسانتره و ۵ر۱۷ میلیون تن گندله سنگ آهن است، در حالی که دولت برای تامین سنگ مورد نیاز این مجتمع تعهد دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار