مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: هیچ کس حق ندارد در خصوص اقلام و موادغذایی که در بوفه های مدارس ارایه میشود کوتاهی کند.
کد خبر: ۳۲۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 15 November 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:حميد رضا آذري در «همايش رابطه تغذيه سالم با كليه» افزود: مديراني كه بوفه مدرسه را به عنوان يك مركز اقتصادي ميبينند اگر چه درآمد حاصل را صرف امور مدرسه مي كنند اما به ضرر دانش آموزان كار خواهند كرد چرا كه سلامت آن ها را به خطر مياندازند و در اين خصوص كسي حق ندارد كوتاهي كند.

وي يادآور شد: متاسفانه برخي اغذيه فروشيها براي كسب سود بيشتر كيفيت ساندويچ را پايين ميآورند و برخي مواقع كه به برخي غذاخوريها ميرويم ناراحت ميشويم كه چرا آن قدر كوتاهي ميكنند و تنها به سود ميانديشند.
آذري گفت: با توجه به وضعيت موجود، از متوليان مربوطه و مربيان خواستاريم در مورد آگاهي دادن به دانش آموزان غفلت نكنند، چرا كه براي تغيير رفتار آگاهي لازم است.
مدير كل آموزش و پرورش فارس افزود: ما خودمان گاهي براي انجام يك آزمايش ساده امروز و فردا ميكنيم و وقتي متوجه بيماري ميشويم كه كار از كار گذشته و عوارض جبران ناپذيري بروز يافته است. متاسفانه به دليل عدم توجه به امور پيشگيرانه يك هزارم جمعيتي كه به عنوان بيمار در بيمارستانها به سر ميبرند نه در كتابخانهها و نه در مراكز فرهنگي ما مشاهده نمي شوند.
مدير انجمن بيماران كليوي فارس نيز ضمن ابراز نگراني از افزايش تعداد افراد دياليزي در استان گفت: تاكيد بر نقش تغذيه سالم در سلامت كليه دانش آموزان امسال از برنامه هاي اصلي ما بوده كه با همكاري آموزش و پرورش با توزيع بروشور و برگزاري سخنراني هاي آموزشي توسط اساتيد، در مدارس استان در حال انجام است.
نادر معيني افزود: فشار خون بالا و ديابت باعث از كار افتادن كليه ميشود و به همين دليل انجام غربالگري مي تواند دانش آموزان بيمار را در مراحل اوليه مشخص كند.
وي يادآور شد: معلمان و مربيان بهداشت مدارس ميتوانند با آموزش به دانش آموزان اين مسايل را به خانواده هاي آن ها نيز منتقل نمايند.

رشد 48 درصدي چاقي در مدارس فارس
ریيس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس نيز گفت: در حال حاضر 35 درصد مشكل چاقي را در بين دانش آموزان استان شاهديم و اين مساله با توجه به بررسي آمار و ارقام سال گذشته 48 درصد در مدارس رشد داشته است.
بهزاد جامعيان ضمن ابراز نگراني از مصرف بي رويه فست فودها افزود: خياباني را در شيراز نشان دهيد كه يك يا چند فست فودي در آن وجود نداشته باشد، وضعيت به نحوي است كه درآمد عمده اين مراكز مربوط به دانش آموزان مدارس است و تنها مربيان بهداشت ميتوانند در اين خصوص فرهنگسازي موثر داشته باشند.
اين مسئول آموزش و پرورش فارس گفت: اگر امروز مراكز ام آر آي شلوغ است و براي برخي اعمال جراحي بايد چند روز منتظر بمانيم، دليل آن تغيير الگوي تغذيه است و يكي از راهكارهاي نجات از اين وضع، بهرهمندي از تغذيه سنتي است.
جامعيان افزود: در گذشته 100 نوع آش در فارس پخت ميشده و اكنون به دست فراموشي سپرده شده و ما با برگزاري چندين دوره جشنواره غذاي سنتي در مدارس سعي بر ترويج تغذيه سالم داريم.
وي گفت: متاسفانه به دليل آپارتماننشيني با افزايش وزن كودكان و نوجوانان مواجهايم در حالي كه آن ها حداقل روزانه بايد يك ساعت فعاليت بدني داشته باشند.

هيچ مديري حق گرفتن ساعت ورزش و فعاليت بدني دانش آموزان را ندارد
جامعيان افزود: نميدانم برخي مديران چه فكري ميكنند كه ساعت ورزش را از بچهها مي گيرند و به جاي آن كلاس رياضي برگزار ميكنند. چرا به سلامت دانش آموزان توجه نميكنيم؟ هيچ مديري حق گرفتن ساعت ورزش و فعاليت بدني بچه ها را ندارد.
اين مسئول آموزش و پرورش فارس يادآور شد: متاسفانه بچههاي ما در حال حاضر بيشتر بازيهاي كامپيوتري و خشن و تعقيب و گريز و فرار از دست پليس را تمرين ميكنند كه از والدين خواستاريم اجازه ندهند اين بازيها در دسترس كودكان قرار گيرد.
جامعيان گفت: از همكاران، مربيان بهداشت و والدين خواستارم در صورت مشاهده فروش اقلام غيرمجاز در بوفه مدارس مورد را به طور محرمانه به ما اطلاع دهند تا برخورد جدي كنيم.
معاون فني معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز گفت: آموزش به دانش آموزان جزو راهبردهاي كليدي براي داشتن جامعه سالم است و در همين خصوص تعامل خوبي بين آموزش و پرورش استان و دانشگاه علوم پزشكي شيراز برقرار است.
دكتر مراديان افزود: با توجه به اين كه يك نفر به عنوان مراقب سلامت در كنار پزشك خانواده فعاليت مي كند ارايه خدمات پيشگيرانه نيز جزو وظايف اين تيم سلامت است.
وي گفت: در مراكز جامع خدمات سلامت كه هر كدام 30 تا 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اند ارايه مشاوره رايگان تغذيه نيز جزو خدمات آن ها است و در همين خصوص تمامي بيماران دياليزي به صورت رايگان مشاوره تغذيه مي شوند.
دكتر مراديان افزود: با توجه به اهميت مسايل پيشگيرانه دانش آموزان بايد كارشناس متولي سلامت داشته باشد و در همين خصوص در برخي مدارس فارس زنگ سلامت ماهانه وجود دارد و اميدواريم توسعه يابد.
يك فوق تخصص كليه و فشار خون نيز با اشاره به اهميت عملكرد كليه گفت: دستگاههاي دياليز فارس كفاف بيماران را نميدهد و سرعت بروز بيماريهاي كليوي به صورت غيرقابل تصوري در حال پيشرفت است، در حالي كه با رعايت يك سري مسايل ساده مي توان بروز اين بيماري را به تاخير انداخت.
دكتر ذوالقدر يادآور شد: نمي دانم چرا ما به جايي رسيده ايم كه زنگ ورزش را از بچه ها مي گيريم و فقط آنها را به كلاسهاي تقويتي ميفرستيم در حالي كه فشار خون در بين افراد زير 18 سال در حال افزايش است ضمن اين كه براي تغيير روش زندگي كاري نميكنيم و روابط اجتماعي بچه هايمان را هم به حد صفر ميرسانيم و دائم مي گوييم كنكور كنكور!
اين فوق تخصص كليه گفت: متاسفانه در عروسي شيريني سرو ميشود، در عزا هم همين طور و تعداد قنادي ها در شيراز روز به روز افزايش يافته و پر رونق تر مي شود. زولبيا و باميه هم كه پاي ثابت خوراكي ها در ماه رمضان است.دكتر ذوالقدر ادامه داد: هفته گذشته 20 تا 30 درصد بيماران فشار خوني كه به من مراجعه كردند نوجوان بودند و اين مساله بسيار نگران كننده است.
وي عنوان كرد: گمان نميكنم در هيچ جاي كشور مانند شيراز مراكز عرضه فست فود وجود داشته باشد، چندي پيش در سفر به يكي از روستاهاي استان كه آب هم در آن پيدا نمي شود ديدم كه فست فودي وجود دارد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار